Sida 1 av 2

Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 10:41
av dd88
År 2030 kan 80 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige vara elbilar och laddhybrider, enligt en ny prognos från branschorganisationen Bil Sweden.

– Vi kommer att se ett stort antal laddbara bilar på marknaden. 2030 räknar vi med att 80 procent av nybilsregistreringarna kommer vara laddbara bilar. I år tror vi att 13 procent av nybilsregistreringen kommer vara laddbara bilar. Så det är en stor, stor uppgång, säger Bil Swedens vice vd Jessica Alenius till Ekot.

Det är första gången som Bil Sweden gör en sådan prognos.

Slår den in skulle det innebära att koldioxidutsläppen från personbilsflottan minskar med nästan 60 procent till 2030 jämfört med 2010.

Men för att nå klimatmålet på en minskning med 70 procent behövs också biodrivmedel, enligt Bil Swedens färdplan mot "Fossilfritt Sverige" som presenteras i dag.

För att försäljningen av laddbara bilar ska öka så mycket behövs framför allt en utbyggnad av infrastrukturen för att ladda, menar Alenius.

– Laddningsinfrastrukturen måste byggas ut i takt med utbudet. Det behövs också styrmedel, både för köp av fordon och för brukandet av fordonen, säger hon till Ekot.

Kommer bilbranschen bygga ut laddningsinfrastruktur?

– Nej, det är inte bilbranschens uppgift. Vi tillhandahåller produkterna, det vill säga bilarna. Laddinfrastrukturen måste byggas ut av marknaden och med hjälp av staten.

Men kan det inte vara viktigt för bilbranschen att göra det, för att sälja fler elbilar?

– Det är samma som med infrastrukturen generellt. Det är inte bilbranschen som har byggt infrastrukturen, säger Alenius.

Biltillverkarna kommer lansera många laddbara bilar de kommande åren.

– Inom två år kommer 100 nya rena elbilsmodeller och 100 nya laddhybridsmodeller ut på marknaden.

Inom EU införs det fram till 2030 betydligt hårdare utsläppskrav vad gäller koldioxid, än idag. Utsläppen måste minska ordentligt.

Det driver på utvecklingen mot elbilar, enligt Bil Sweden. Men Sverige kommer ha en större andel sålda elbilar än EU-snittet, enligt prognosen.

– Sverige kommer ha en större, mer positivt, utveckling vad gäller elektrifieringen än Europa, säger Jessica Alenius.

Bilindustrin har upprepade gånger kritiserats skarpt för att den ansetts till exempel motarbeta hårdare utsläppskrav och för att den gör för lite för att nå klimatmålen.

– Bilbranschen jobbar för fullt för den här omställningen och investerar miljarder i att den ska gå så snabbt som möjligt, säger Jessica Alenius, på bilbranschens organisation Bil Sweden, till Ekot.

Enligt Bil Swedens prognos väntas laddbara och fossildrivna bilar ha samma inköpspris ungefär år 2025.

– Där ser vi ju att tekniken börjar bli mogen så att den kan stå på egna ben och blir jämförbar med en bensin- eller dieselbil, säger hon.

Biltillverkarna ska också arbeta för att införa en energideklaration för bilarna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7364556

Någon som hittar prognosen?

Edit:

Verkar komma senare under dagen: http://www.bilsweden.se/i-debatten/semi ... s-fardplan

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 11:07
av dd88
Presentation:

Bild

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 11:14
av Zalman3
Har inte sett någon prognos som är så pessimistisk som Bilsweden angående övergången till elbilar.

Powercircle säger att 90% av nybilsförsäljningen 2025 är laddbara bilar.
https://alltomelbil.se/wp-content/uploa ... 59x414.png

Jag tror att vi redan 2023 når 90% laddbara bilar.
Utveckling elbilar 2.jpg
ARK Invest sägar att en fossilbil kostar 11.000 dollar mera än motsvarande elbil år 2025.
Catherine Wood of Ark Investment says an electric vehicle could be around $11,000 cheaper than an average gas-powered car by 2025.


Vissa elbilar kommer ha samma pris som en fossilbil 2020. 2022 kommer elbilen vara ca 10% billigare i inköp än en fossilbil.
Price-Parity (1).png

Tumregeln är att om en elbil kostar 200.000kr i inköp, så måste fossilbilen kosta 100.000kr i inköp för att kostnaden per mil ska bli likvärdig.

Vibilägares långtidstest för Audi A6 Avant, Dacia Duster, Ford Focus Active, Hyundai Kona Electric och Volvo V60, som körs 4000 mil.
Milkostnad:
Audi A6 Avant, 48,40kr per mil
Dacia Duster, 32,54kr per mil
Ford Focus Active, 49,55kr per mil
Hyundai Kona Electric 64kWh, 35,65kr per mil
Volvo V60, 52,20kr per mil

Det är bara den jättebilliga Dacia som har en chans vad gäller milkostnaden.
Den kommer dessutom få rejält höjd bilskatt 2020, så frågan är om den då får lägre milkostnad än en Hyundai Kona 64kWh(listpris 444.900kr).
Men det kommer massor av elbilar som netto kostar 190.000 till 300.000kr 2020, de konkurrera då med fossilbilar som kostar 95.000 till 150.000kr.

Utgår dessutom ifrån att Stat, kommun, landsting och många företag följer nya miljöbilsnormen på 70g CO2 per km som införs 1 mars 2020.
Denna norm klaras inte av en bensin eller dieselbil, utan bara plugin eller elbilar.

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 11:28
av TiborBlomhall
Allt såg bra ut - tills de började snacka om att laddhybrider ska också räknas som elbilar :roll:

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 11:40
av nek0
TiborBlomhall skrev:
Allt såg bra ut - tills de började snacka om att laddhybrider ska också räknas som elbilar :roll:
+1 alla dagens bilar är laddbara . Hybrid bilarna bromsar bara omställningen till rena bilar

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 12:11
av Walker
Zalman3 skrev:
Har inte sett någon prognos som är så pessimistisk som Bilsweden angående övergången till elbilar.

Powercircle säger att 90% av nybilsförsäljningen 2025 är laddbara bilar.
https://alltomelbil.se/wp-content/uploa ... 59x414.png

Jag tror att vi redan 2023 når 90% laddbara bilar.
Utveckling elbilar 2.jpg
ARK Invest sägar att en fossilbil kostar 11.000 dollar mera än motsvarande elbil år 2025.
Catherine Wood of Ark Investment says an electric vehicle could be around $11,000 cheaper than an average gas-powered car by 2025.


Vissa elbilar kommer ha samma pris som en fossilbil 2020. 2022 kommer elbilen vara ca 10% billigare i inköp än en fossilbil.
Price-Parity (1).png

Tumregeln är att om en elbil kostar 200.000kr i inköp, så måste fossilbilen kosta 100.000kr i inköp för att kostnaden per mil ska bli likvärdig.

Vibilägares långtidstest för Audi A6 Avant, Dacia Duster, Ford Focus Active, Hyundai Kona Electric och Volvo V60, som körs 4000 mil.
Milkostnad:
Audi A6 Avant, 48,40kr per mil
Dacia Duster, 32,54kr per mil
Ford Focus Active, 49,55kr per mil
Hyundai Kona Electric 64kWh, 35,65kr per mil
Volvo V60, 52,20kr per mil

Det är bara den jättebilliga Dacia som har en chans vad gäller milkostnaden.
Den kommer dessutom få rejält höjd bilskatt 2020, så frågan är om den då får lägre milkostnad än en Hyundai Kona 64kWh(listpris 444.900kr).
Men det kommer massor av elbilar som netto kostar 190.000 till 300.000kr 2020, de konkurrera då med fossilbilar som kostar 95.000 till 150.000kr.

Utgår dessutom ifrån att Stat, kommun, landsting och många företag följer nya miljöbilsnormen på 70g CO2 per km som införs 1 mars 2020.
Denna norm klaras inte av en bensin eller dieselbil, utan bara plugin eller elbilar.
:lol: :lol: :lol: Du är otrolig Zalman....(om du verkligen på fullaste allvar tror på det själv)

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 13:28
av Jordad
Walker skrev:
:lol: :lol: :lol: Du är otrolig Zalman....(om du verkligen på fullaste allvar tror på det själv)
Helt otrolig är han nog inte. Konsumenter är lättpåverkade flockdjur. Vid varje teknikskifte går det alltid långsamt i början tills det når 15% av befolkningen. Men från 15-85% brukar det gå snabbt.

Få kommer vara korkade nog att köpa en bil med förbränningsmotor 2022-23 om elbilar närmar sig 50% och laddplatser finns överallt. Det blir för riskabelt ekonomiskt sett.

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 13:35
av Laban
dd88 skrev:
– Nej, det är inte bilbranschens uppgift. Vi tillhandahåller produkterna, det vill säga bilarna. Laddinfrastrukturen måste byggas ut av marknaden och med hjälp av staten.


Jag kan på ett sätt köpa att biltillverkarna inte vill bygga laddarna själva. Förutsatt att de inte kräver att staten ska göra det åt dem. För det måste väl än mindre vara statens uppgift att bygga laddare åt företagen/marknaden.

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 14:01
av Walker
Jordad skrev:
Walker skrev:
:lol: :lol: :lol: Du är otrolig Zalman....(om du verkligen på fullaste allvar tror på det själv)
Helt otrolig är han nog inte. Konsumenter är lättpåverkade flockdjur. Vid varje teknikskifte går det alltid långsamt i början tills det når 15% av befolkningen. Men från 15-85% brukar det gå snabbt.

Få kommer vara korkade nog att köpa en bil med förbränningsmotor 2022-23 om elbilar närmar sig 50% och laddplatser finns överallt. Det blir för riskabelt ekonomiskt sett.
Nja.... inte riktigt det jag menade. Om du tittar igen på mitt inlägg så har jag markerat i fetstil att det ”kommer massor av elbilar 2020 för mellan 190-300K” DET ser jag verkligen inte komma. Intresset 2022/23 må vara stort från konsumenten. Men är marknaden redo? Finns det batterier och övrig kapacitet? I så fall, varför skulle tillverkarna dumpa priser på produkter som är en bristvara. Det är DÄR min och Zalmans åsikter går BRETT isär.

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 14:20
av Swede1
Undrar om regeringen och Löfven ser detta med elbilar komma.... :D

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 14:23
av Zalman3
Walker skrev:
Jordad skrev:
Walker skrev:
:lol: :lol: :lol: Du är otrolig Zalman....(om du verkligen på fullaste allvar tror på det själv)
Helt otrolig är han nog inte. Konsumenter är lättpåverkade flockdjur. Vid varje teknikskifte går det alltid långsamt i början tills det når 15% av befolkningen. Men från 15-85% brukar det gå snabbt.

Få kommer vara korkade nog att köpa en bil med förbränningsmotor 2022-23 om elbilar närmar sig 50% och laddplatser finns överallt. Det blir för riskabelt ekonomiskt sett.
Nja.... inte riktigt det jag menade. Om du tittar igen på mitt inlägg så har jag markerat i fetstil att det ”kommer massor av elbilar 2020 för mellan 190-300K” DET ser jag verkligen inte komma. Intresset 2022/23 må vara stort från konsumenten. Men är marknaden redo? Finns det batterier och övrig kapacitet? I så fall, varför skulle tillverkarna dumpa priser på produkter som är en bristvara. Det är DÄR min och Zalmans åsikter går BRETT isär.
Var ju på eCar Expo mässan i Göteborg.
När man pratade om leveranskapacitet för elbilar under 2020 så säger de flesta att just "vi" har inga problem, men sen är man snabba på att säga att "dom" kommer ha problem.
Ekvationen går dock inte ihop.
Tror dock att Sverige är prioriterad, andra länder kan få större problem med leveranserna.

Elbilar för under 300.000kr efter rabatt och elbilsstöd 2020.
viewtopic.php?f=27&t=19346

Lägg då till alla kineser, BYD, SAIC, MG, Maxus, Seres, Byton, DFSK, Aiways, Lynk&Co och Cherry.
viewtopic.php?f=27&t=19330

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 14:41
av Walker
...vi får väl se om ett år.

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 14:48
av Verdi
Om man köper en Kina-bil och vill ha den lagad eller servad? Vart ska man åka då?

80% 2030 låter ganska optimistiskt. Finns stora problem kvar att lösa. Laddning i städerna för de som bor i lägenhet om inte annat.

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 16:35
av nek0
Verdi skrev:
Om man köper en Kina-bil och vill ha den lagad eller servad? Vart ska man åka då?

80% 2030 låter ganska optimistiskt. Finns stora problem kvar att lösa. Laddning i städerna för de som bor i lägenhet om inte annat.
Man ringer till SC :lol:

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 16:49
av Stevvee
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Om man köper en Kina-bil och vill ha den lagad eller servad? Vart ska man åka då?

80% 2030 låter ganska optimistiskt. Finns stora problem kvar att lösa. Laddning i städerna för de som bor i lägenhet om inte annat.
Man ringer till SC :lol:
Och säger vadå ?
Alla har inte en SC runt hörnet.

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 17:03
av nek0
Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Om man köper en Kina-bil och vill ha den lagad eller servad? Vart ska man åka då?

80% 2030 låter ganska optimistiskt. Finns stora problem kvar att lösa. Laddning i städerna för de som bor i lägenhet om inte annat.
Man ringer till SC :lol:
Och säger vadå ?
Alla har inte en SC runt hörnet.[/quote
Och säger inget. Det går inte att ringa till SC :)

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 18:57
av Surfaren
Verdi skrev:
80% 2030 låter ganska optimistiskt.
Ja, att hela 20% skulle välja något annat än elbil år 2030 låter väldigt optimistiskt från fossilbilens perspektiv.

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 19:20
av Verdi
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
80% 2030 låter ganska optimistiskt.
Ja, att hela 20% skulle välja något annat än elbil år 2030 låter väldigt optimistiskt från fossilbilens perspektiv.
Kan man tycka. Vi får se.

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 19:23
av Stevvee
nek0 skrev:
Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Om man köper en Kina-bil och vill ha den lagad eller servad? Vart ska man åka då?

80% 2030 låter ganska optimistiskt. Finns stora problem kvar att lösa. Laddning i städerna för de som bor i lägenhet om inte annat.
Man ringer till SC :lol:
Och säger vadå ?
Alla har inte en SC runt hörnet.[/quote
Och säger inget. Det går inte att ringa till SC :)
Bild nyheter för mig

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 19:25
av nek0
Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Om man köper en Kina-bil och vill ha den lagad eller servad? Vart ska man åka då?

80% 2030 låter ganska optimistiskt. Finns stora problem kvar att lösa. Laddning i städerna för de som bor i lägenhet om inte annat.
Man ringer till SC :lol:
Och säger vadå ?
Alla har inte en SC runt hörnet.[/quote
Och säger inget. Det går inte att ringa till SC :)
Bild nyheter för mig
Jo man lär sig något nytt varje dag :)

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 11 dec 2019 22:28
av Svenssons
nek0 skrev:
Jo man lär sig något nytt varje dag :)
Nytt för nek0 idag: Det går att ringa SC igen, 077-588 80 36 tryck 4.

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 12 dec 2019 06:07
av Bjelke
Jag fick också det numret i förrgår av SC i Väsby, har inte testat om det funkar men antar att det är ungefär som förr iaf :)

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 12 dec 2019 08:53
av Bod
Fantastiskt!

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 12 dec 2019 09:21
av bonath
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Jo man lär sig något nytt varje dag :)
Nytt för nek0 idag: Det går att ringa SC igen, 077-588 80 36 tryck 4.

Är detta på riktigt borde det slås på stora trumman.
Någon som kan bekräfta till 100%?
Onödigt att ringa o kolla, belasta telefonen i onödan... :D

Re: Bil Sweden: Prognos år 2030

Postat: 12 dec 2019 09:44
av Bjelke
bonath skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Jo man lär sig något nytt varje dag :)
Nytt för nek0 idag: Det går att ringa SC igen, 077-588 80 36 tryck 4.

Är detta på riktigt borde det slås på stora trumman.
Någon som kan bekräfta till 100%?
Onödigt att ringa o kolla, belasta telefonen i onödan... :D
Så tänkte jag också, vill inte ringa och störa bara för att kolla om det funkar, men någon som faktiskt behöver det kan väl bekräfta? :)