"Hansjörg von Gemmingen har försökt hålla nere antalet snabbladdningssessioner vid Teslas Superchargerladdare. Totalt har han snabbladdat vid 40 procent av alla laddtillfällen."
Re: Teslaföraren som kört 100.000 mil
Postat: 28 nov 2019 20:19
av Bjelke
Så han kanske har laddat på SuC motsvarande 40 tusen mil!
Re: Teslaföraren som kört 100.000 mil
Postat: 28 nov 2019 21:33
av Surfaren
Bjelke skrev:
Så han kanske har laddat på SuC motsvarande 40 tusen mil!
Eller så har han adapter för Chademo och/eller CCS.
Re: Teslaföraren som kört 100.000 mil
Postat: 10 jan 2022 23:39
av Peter Andersson
Nu har Hansjörg von Gemmingen kört 150.000 mil med sin Tesla S.
Vägen hit har däremot inte varit helt bekymmersfri.
Tidigt fick Hansjörg byta ut batteriet på garanti vid 29 000 mil och senare igen vid 43 000 mil.
Det batteriet har Hansjörg sedan kunnat köra på för att nå de 160 000 milen.
De flesta reperationer har Hansjörg fått göra tidigt i sitt ägande.
Något som visar att Tesla har kommit över många tidiga barnsjukdomar från när modellen var ny.
Om den kostade 800.000kr ny och service har kostat ca 1,30kr per mil, blir 208.000kr. Kommer däcken till?
Han har gratis laddning.
Om den i runda slängar kostat 1.000.000kr på 160.000 mil blir ca 6,25 kr per mil!
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 07:12
av wannabee
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 08:33
av dstr
wannabee skrev:
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 09:45
av ONSatan
dstr skrev:
wannabee skrev:
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 12:11
av Fredrik j
ONSatan skrev:
dstr skrev:
wannabee skrev:
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
Det står att han i genomsnitt har kört dryg 40mil om dagen. Det är tre gånger så långt som en genomsnittlig taxi i Sverige.
Något som sliter på en fossilmotor är temperaturväxlingar. Det är förklaringen till varför taxibilar rullar så långt utan större problem. Det är inte normalt att byta motor på en taxibil efter 17000 mil.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 12:45
av dstr
ONSatan skrev:
dstr skrev:
wannabee skrev:
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
Hela bilen skrotas.
Kika på snittet som Svensson kör per år - och snittålder på skrotade bilar.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 12:49
av MWall
wannabee skrev:
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
8 motorer är ärligt talat uruselt.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 12:51
av MWall
dstr skrev:
ONSatan skrev:
dstr skrev:
wannabee skrev:
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
Hela bilen skrotas.
Kika på snittet som Svensson kör per år - och snittålder på skrotade bilar.
Fast det betyder ju inte att motorn är slut. Plus att ålder också sliter. Är inte bara milen i sig.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 13:04
av Fredrik j
dstr skrev:
ONSatan skrev:
dstr skrev:
wannabee skrev:
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
Hela bilen skrotas.
Kika på snittet som Svensson kör per år - och snittålder på skrotade bilar.
Det är ett genomsnitt och knappast applicerbart på bilar som körs 40mil per dag.
Generellt slits bilar även av tidens tand. UV-ljus bryter ner plaster och kontaktytor i elsystem bryts ner för att ge två exempel. Jag skrotade själv en bil 2018. En -99 som jag körde över 40000 mil. Det var inte motorn som dödade den utan en mängd skitsaker som sammantaget gjorde att den fick gå. T.ex. en enveten airbaglampa och bromsservo som inte riktigt höll undertrycket. Sen var den 19år gammal.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 13:25
av Niklas Z
dstr skrev:
ONSatan skrev:
dstr skrev:
wannabee skrev:
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
En bensinmotor skrotas i snitt vid 17000 mil. Och vad kostar en ny MS motor? 35k?
Var har du fått den siffran ifrån och vad menar du?
Menar du att en förbränningsmotor normalt är slut och måste skrotas efter 17k mil eller menar du att genomsnittsbilen med förbränningsmotor i snitt skrotas efter 17k mil?
Blir nyfiken på varför första motorn i denna Tesla höll ganska exakt 4x efterföljande motorer. Har Tesla sänkt kvaliteten eller ändrades körmönstret (eller är det slump)?
Hela bilen skrotas.
Kika på snittet som Svensson kör per år - och snittålder på skrotade bilar.
Exakt. Bilen skrotas. Det betyder inte att motorn är slut eller skrotas. Tvärtom är det nog ovanligt att en motor är slut vid den körsträckan.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 13:50
av wannabee
MWall skrev:
wannabee skrev:
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
8 motorer är ärligt talat uruselt.
De höll ju 20000 mil, på Zoe verkar de bara hålla 10000 mil, siffror från en som kör mycket och är inne på sin tredje motor. Själv har jag kört drygt 30000 mil med min bensinbil utan att göra annat med motorn än byta tändstift, olja, filter och kamrem.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 17:55
av Dafro
Jag trodde ju att elmotorer skulle hålla längre än de 7 sista. Volvo om Mercedes bensinbilar som kör 40-60 000 mil är ju inget konstigt.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 18:30
av alseC
Ska om 2 veckor summera 5 år med Model X 75D som ni rullat 40600mil. Samma motorer och batteri. SuC på längre resor och mest 1-fas 10 A hemmavid.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 18 jun 2022 18:44
av MWall
wannabee skrev:
MWall skrev:
wannabee skrev:
Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
8 motorer är ärligt talat uruselt.
De höll ju 20000 mil, på Zoe verkar de bara hålla 10000 mil, siffror från en som kör mycket och är inne på sin tredje motor. Själv har jag kört drygt 30000 mil med min bensinbil utan att göra annat med motorn än byta tändstift, olja, filter och kamrem.
20 tusen mil är uruselt.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 20 jun 2022 09:39
av Sadhguru
Vad kostade varje batteri byte som han gjorde? Jag funderar själv på att köpa en begagnad Model S85 som har gratis supercharger, men är orolig att jag måste byta ut batteriet på dem då garantierna börjar gå ut på de äldre modellerna.......
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 20 jun 2022 16:02
av Zalman3
Sadhguru skrev:
Vad kostade varje batteri byte som han gjorde? Jag funderar själv på att köpa en begagnad Model S85 som har gratis supercharger, men är orolig att jag måste byta ut batteriet på dem då garantierna börjar gå ut på de äldre modellerna.......
Såg på tuben att Gruber Motors pratade om ett pris på ca 14.000 dollar för ett nytt batteri.