Sida 1 av 2
B-kort för 4,25 ton?
Postat: 24 nov 2019 23:32
av Zalman3
Har Cybertruck köparna redan lobbat för 4,25 ton B-kort?
EU-kommissionen närmar sig ett B-kort för 4,25 ton
B-kort för 4,25 ton har tagit ytterligare ett steg framåt. Första halvåret 2020 blir det en utvärdering och andra halvåret planeras ett beslut. Om beslut tas blir det som ett direktiv som gäller samtliga EU/EES länder.
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/eu ... rt-425-ton
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 05:42
av MattiG
Detta har det pratats om i 20 år, kul om det börjar hända något.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 12:12
av StefL
Det finns ju redan något som heter "tung personbil" som gör att man kan köra t.ex. en till husbil ombyggd gammal buss om man haft sitt B-kort tillräckligt länge.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 12:37
av bylund
Artikeln skrev:Redan i dagsläget finns möjligheten för enskilda länder att göra detta men då endast om det gäller ett nollutsläppsfordon som är avsett för godstransporter. Anledningen till detta undantag i regelverket är de nya batteriförsedda elbilarna avsedda för transporter får för låg lastvikt då batterierna helt enkelt är för tunga för att passa in i 3,5-tonsregeln.
Så möjligheten finns redan, men inget som är implementerat i Sverige vad jag vet.
StefL skrev:Det finns ju redan något som heter "tung personbil" som gör att man kan köra t.ex. en till husbil ombyggd gammal buss om man haft sitt B-kort tillräckligt länge.
Heter och heter, det är väl mest något man kan dra till med. Det finns i fordonsdefinitionerna personbil klass I och klass II, där klass II är husbil. Sedan är körkort tagna sedan 1 juli 1996 begränsade till max 3500 kg totalvikt på personbil (oavsett klass).
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 13:14
av StefL
bylund skrev:Artikeln skrev:Redan i dagsläget finns möjligheten för enskilda länder att göra detta men då endast om det gäller ett nollutsläppsfordon som är avsett för godstransporter. Anledningen till detta undantag i regelverket är de nya batteriförsedda elbilarna avsedda för transporter får för låg lastvikt då batterierna helt enkelt är för tunga för att passa in i 3,5-tonsregeln.
Så möjligheten finns redan, men inget som är implementerat i Sverige vad jag vet.
StefL skrev:Det finns ju redan något som heter "tung personbil" som gör att man kan köra t.ex. en till husbil ombyggd gammal buss om man haft sitt B-kort tillräckligt länge.
Heter och heter, det är väl mest något man kan dra till med. Det finns i fordonsdefinitionerna personbil klass I och klass II, där klass II är husbil. Sedan är körkort tagna sedan 1 juli 1996 begränsade till max 3500 kg totalvikt på personbil (oavsett klass).
OK, men då heter det alltså Personbil klass II och en så får man köra även om den är tyngre än 3,5 ton, om man tagit sitt B-kort före -96? Som jag förstått det är kravet att den är konstruerad för max ett visst antal passagerare men jag förstår att det blir lite motsägelsefullt om den samtidigt inte får vara en lastbil. Men gäller det alltså endast husbil, och vem bestämmer i så fall vad som är tillräcklig "boendestandard" för att fordonet ska räknas som husbil?
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 16:33
av Off Grid Byggaren
Hur är det med den konstiga momsregeln i Sverige att det ska vara rambyggd bil med luftspalt mellan hytt och flak för att få dra hela momsen?
Cybertruck har ju självbärande kaross, då blir det full moms eller kan den reggas som en tung lastbil och få dra momsen ändå?
Men isåfall krävs väl C körkort och max 90 km/h
Hur är det att dra en husvagn på 2 ton efter tung lastbil, behövs då CE-körkort motsvarande som att köra timmerbil med släp?
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 18:05
av bylund
StefL skrev:bylund skrev:Artikeln skrev:Redan i dagsläget finns möjligheten för enskilda länder att göra detta men då endast om det gäller ett nollutsläppsfordon som är avsett för godstransporter. Anledningen till detta undantag i regelverket är de nya batteriförsedda elbilarna avsedda för transporter får för låg lastvikt då batterierna helt enkelt är för tunga för att passa in i 3,5-tonsregeln.
Så möjligheten finns redan, men inget som är implementerat i Sverige vad jag vet.
StefL skrev:Det finns ju redan något som heter "tung personbil" som gör att man kan köra t.ex. en till husbil ombyggd gammal buss om man haft sitt B-kort tillräckligt länge.
Heter och heter, det är väl mest något man kan dra till med. Det finns i fordonsdefinitionerna personbil klass I och klass II, där klass II är husbil. Sedan är körkort tagna sedan 1 juli 1996 begränsade till max 3500 kg totalvikt på personbil (oavsett klass).
OK, men då heter det alltså Personbil klass II och en så får man köra även om den är tyngre än 3,5 ton, om man tagit sitt B-kort före -96? Som jag förstått det är kravet att den är konstruerad för max ett visst antal passagerare men jag förstår att det blir lite motsägelsefullt om den samtidigt inte får vara en lastbil. Men gäller det alltså endast husbil, och vem bestämmer i så fall vad som är tillräcklig "boendestandard" för att fordonet ska räknas som husbil?
Ja, en personbil får vara konstruerad för max 8 passagerare, annars blir det en buss.
Det är antagligen till sist besiktaren som avgör om en bil med tillbyggd boendedel kvalar in som personbil klass II. En serietillverkad husbil ser nog till att ha det i typgodkännandet.
En personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone
a. fast monterade sittplatser,
b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
d. bord.
Så om cybertrucken bara kan registreras som lastbil, och du vill registrera den som personbil klass II, så får du släng in stolar som kan omvandlas till sängar, svetsa fast ett bord och montera en kokplatta och ett kylskåp.
Kan den registreras som personbil klass I så blir det väl ett ickeproblem.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 18:24
av Svenssons
bylund skrev:
En personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone
a. fast monterade sittplatser,
b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
d. bord.
Så om cybertrucken bara kan registreras som lastbil, och du vill registrera den som personbil klass II, så får du släng in stolar som kan omvandlas till sängar, svetsa fast ett bord och montera en kokplatta och ett kylskåp.
Kan den registreras som personbil klass I så blir det väl ett ickeproblem.
De flesta av dessa punkter om inte alla är väl lösta i camper-versionen.

Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 21:24
av Fredrik j
Ni pratar ju som om det var omöjligt att ta ett C-kort.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 21:31
av Svenssons
Fredrik j skrev:Ni pratar ju som om det var omöjligt att ta ett C-kort.
Hur fort får du köra ett fordon som kräver C-körkort? Hur många är det som har C-körkort relativt de som har B?
Handlar inte om svårighet att ta kortet.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 21:49
av Fredrik j
Svenssons skrev:Fredrik j skrev:Ni pratar ju som om det var omöjligt att ta ett C-kort.
Hur fort får du köra ett fordon som kräver C-körkort? Hur många är det som har C-körkort relativt de som har B?
Handlar inte om svårighet att ta kortet.
Man får köra max 90. Men man kan ju naturligtvis
köra ett c-kortsfordon i 110-120.
Det är fler som har b-kort än c-kort men vill man ha ett är det inte svårt om man är normalbegåvad.
Jag har C-kort. Tänker skaffa husbil någon gång.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 21:58
av bylund
Nja, personbil över 3,5 ton är ett ”C-kortsfordon” men får köra lika fort som andra personbilar. Tung lastbil däremot är max 80/90.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 22:01
av Fredrik j
bylund skrev:Nja, personbil över 3,5 ton är ett ”C-kortsfordon” men får köra lika fort som andra personbilar. Tung lastbil däremot är max 80/90.
Tänker du på personbil klass2 så gäller det husbilar.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 22:10
av bylund
Fredrik j skrev:bylund skrev:Nja, personbil över 3,5 ton är ett ”C-kortsfordon” men får köra lika fort som andra personbilar. Tung lastbil däremot är max 80/90.
Tänker du på personbil klass2 så gäller det husbilar.
Jag tänker på personbil klass 1 eller 2, inga skillnader i körkorts- eller hastighetsregler mellan klasserna.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 22:16
av Fredrik j
bylund skrev:Fredrik j skrev:bylund skrev:Nja, personbil över 3,5 ton är ett ”C-kortsfordon” men får köra lika fort som andra personbilar. Tung lastbil däremot är max 80/90.
Tänker du på personbil klass2 så gäller det husbilar.
Jag tänker på personbil klass 1 eller 2, inga skillnader i körkorts- eller hastighetsregler mellan klasserna.
Jovisst. Men tråden handlar ju om cybertruck som ju inte hur som helst uppfyller kraven för personbil klass2.
"Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och bord."
Enklare att bara ta ett c-kort och göra som man vill...
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 22:56
av bylund
Precis, men det kan ju finnas fördelar om man lyckas registrera den som personbil (klass I), eftersom man får köra enligt vägens hastighetsgräns. Men det kanske inte är en framkomlig väg då den har ett flak. Annars kan ju kanske sex sittplatser vara ett argument för att den ska anses vara avsedd för personbefordran.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 25 nov 2019 23:53
av Fredrik j
Under 3,5 är det ju inget problem. Över 3,5 blir det tung lastbil och c-kort eller husbil och klass2. Eller menar du att få in den som buss? För att slippa ta c-kort?
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 26 nov 2019 07:29
av bylund
Jag tänker mig personbil klass I även med totalvikt över 3,5 ton. Då blir det C1-körkort, men vanliga hastighetsregler (eller gammalt B-körkort). Jag hittar inga regler som säger att maxvikten är 3,5 ton på personbil klass I, även om jag har hört det hävdats. Om regeln finns får jag gärna den utpekad för mig så kan jag sluta älta detta
Poängen är inte så mycket körkortet, utan mer att slippa köra 90 på motorväg.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 26 nov 2019 07:43
av Fredrik j
bylund skrev:Jag hittar inga regler som säger att maxvikten är 3,5 ton på personbil klass I, även om jag har hört det hävdats. Om regeln finns får jag gärna den utpekad för mig så kan jag sluta älta detta

.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 26 nov 2019 07:57
av bylund
Fredrik j skrev:bylund skrev:Jag hittar inga regler som säger att maxvikten är 3,5 ton på personbil klass I, även om jag har hört det hävdats. Om regeln finns får jag gärna den utpekad för mig så kan jag sluta älta detta

.
Screenshot_20191126-074013_Chrome.jpg
Ja, det är för B-körkort.
Frågan är alltså: kan jag registrera en bil på 5 ton som en personbil klass I? Sedan är jag medveten att det är minst C1 som krävs för att köra den, eller ett äldre B-körkort.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 26 nov 2019 07:58
av dstr
Fredrik j skrev:bylund skrev:Jag hittar inga regler som säger att maxvikten är 3,5 ton på personbil klass I, även om jag har hört det hävdats. Om regeln finns får jag gärna den utpekad för mig så kan jag sluta älta detta

.
Screenshot_20191126-074013_Chrome.jpg
Det där är vad du får köra med ett B-körkort som du tar idag.
Bylunds frågeställning har inget alls att göra med körkort, utan snarare registreringsbesiktning.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 26 nov 2019 09:19
av Fredrik j
bylund skrev:Fredrik j skrev:bylund skrev:Jag hittar inga regler som säger att maxvikten är 3,5 ton på personbil klass I, även om jag har hört det hävdats. Om regeln finns får jag gärna den utpekad för mig så kan jag sluta älta detta

.
Screenshot_20191126-074013_Chrome.jpg
Ja, det är för B-körkort.
Frågan är alltså: kan jag registrera en bil på 5 ton som en personbil klass I? Sedan är jag medveten att det är minst C1 som krävs för att köra den, eller ett äldre B-körkort.
Det är ju själva poängen med personbil klass2. Att totalvikten kan överstiga 3,5 ton. Om en personbil klass 1 fick väga över 3,5 hade ju klass 2 varit överflödig.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 26 nov 2019 10:02
av bylund
Husbilar är klass II även under 3,5 ton. Jag är ute efter föreskriften som säger att 3,5 ton är max för klass I, inte bara ett antagande att det verkar rimligt att 3,5 ton är max.
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 26 nov 2019 10:47
av dstr
bylund skrev:Husbilar är klass II även under 3,5 ton. Jag är ute efter föreskriften som säger att 3,5 ton är max för klass I, inte bara ett antagande att det verkar rimligt att 3,5 ton är max.
Det ser uppenbart ut som det går. Sök i bilregistret på YHL543 - där har du en "personbil" med 6451kg som totalvikt! Det finns hopp.
https://www.blocket.se/annons/orebro/no ... r/87127497
Re: B-kort för 4,25 ton?
Postat: 26 nov 2019 10:50
av Zalman3
dstr skrev:bylund skrev:Husbilar är klass II även under 3,5 ton. Jag är ute efter föreskriften som säger att 3,5 ton är max för klass I, inte bara ett antagande att det verkar rimligt att 3,5 ton är max.
Det ser uppenbart ut som det går. Sök i bilregistret på YHL543 - där har du en "personbil" med 6451kg som totalvikt! Det finns hopp.
https://www.blocket.se/annons/orebro/no ... r/87127497