Sida 1 av 4

Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 11:26
av Bjelke
Alltså... har Tesla något mer att visa upp nu?
Som inte redan haft ett event...
4-hjulingen räknas inte, den blir ju tom bara ett tillbehör i början...
Då blir ju frågan, vad blir nästa event för produkt?
leverans-fester har vi däremot några att se fram emot...

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 11:39
av fimpen
Bjelke skrev:
Alltså... har Tesla något mer att visa upp nu?
Som inte redan haft ett event...
4-hjulingen räknas inte, den blir ju tom bara ett tillbehör i början...
Då blir ju frågan, vad blir nästa event för produkt?
leverans-fester har vi däremot några att se fram emot...
Tesla verkar helt ärligt jobba efter en altruistisk roadmap, att rädda mänskligheten från klimatkollaps på det teknikoptimistiska spåret. Väl medvetna om att "verktyget", d.v.s. ett starkt och lönsamt stort bilföretag, måste "vårdas", d.v.s. drivas som en affärsmässig succé, för att lyckas så bra/snabbt som möjligt. Att "gå på" de nordamerikanska pickuperna är då helt rätt, de släpper ut mängder av avgaser och säljer i stora mängder, så det är väl rimligt att allokera batterikapacitet dit.

Nästa stora segment gissar jag blir nog en billigare småbil, med fokus på europa och asien.

/Fimpen

Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 11:46
av taliz
Nästa ”event” blir ju batteri-dagen där de antagligen skall prata om egen cellproduktion och hur överlägsna deras celler är...
Har för mig runt februari.

Min känsla är att dom nu har så mkt på G att dom inte hinner med.
Semi, roadster, pickup, atv etc får inte full fokus än på ett tag.
Närmaste tiden går åt till Model 3(specifikt i Kina), Model Y, få igång egen cellproduktion, FSD samt Tesla energy...

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 12:39
av Magre
Att göra Tesla till en "affärsmässig succé" verkar inte vara prioriterat av Elon Musk iaf.
Jag ser honom mer som en innovatör och visionär som egentligen inte är så¨intresserad av det ekonomiska.
Kanske därför som han ville köpa ut företaget från börsen för att slippa alla siffror och jobbiga analytiker...
Helt rätt med en pickup, men tyvärr tror jag Mr Musk tog ut svängarna för mycket denna gång för att det ska bli en försäljningssuccé som Tesla behöver.

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 12:52
av LarsL
Magre skrev:
Att göra Tesla till en "affärsmässig succé" verkar inte vara prioriterat av Elon Musk iaf.
Jag ser honom mer som en innovatör och visionär som egentligen inte är så¨intresserad av det ekonomiska.
Kanske därför som han ville köpa ut företaget från börsen för att slippa alla siffror och jobbiga analytiker...
Helt rätt med en pickup, men tyvärr tror jag Mr Musk tog ut svängarna för mycket denna gång för att det ska bli en försäljningssuccé som Tesla behöver.
Alla riktigt framgångsrika företag har en annan vision än att tjäna pengar. Pengarna och framgången kommer som en bieffekt av att de lyckas med sin vision. Finns ett intressant klipp om detta.

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 12:57
av LarsL
Det enda jag hört talas om nu och som inte släppts är en mindre ännu billigare bil. Annars får vi väl borsta av den hemliga planen och kolla vad som står där, den har ju följts ganska bra hittills.

Vad finns i övrigt kvar? En skåpbil? En kombi (inte så troligt)? Traktorer? Lastmaskiner? Grävmaskiner? Bussar? Husbil?

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 13:03
av BrooklynS
Lastbilar!

Självkörande coast-to-coast towers och distributionsbilar.

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 13:32
av Svenssons
De måste ju nu börja leverera på det som de visat upp dvs

Model Y, Roadster, Semi, Cybertruck, ATV, Solar Panels, Solarglass Roof, PowerPack, Megapack osv även ifall de redan delvis levererar en energiprodukterna.

Sedan har de ju sagt att de ska komma med buss t.ex. så visst kommer det komma fler presentationer. Det lär sannolikt komma en mindre bil än Model 3 och en mindre pickup också med tiden.

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 17:48
av mati
Fyrhjulingen skulle jag inte tacka nej till. Jag har inte använt min bensin-ATV sedan jag skaffade min första elbil.

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 18:00
av Zalman3
taliz skrev:
Nästa ”event” blir ju batteri-dagen där de antagligen skall prata om egen cellproduktion och hur överlägsna deras celler är...
Har för mig runt februari.

Min känsla är att dom nu har så mkt på G att dom inte hinner med.
Semi, roadster, pickup, atv etc får inte full fokus än på ett tag.
Närmaste tiden går åt till Model 3(specifikt i Kina), Model Y, få igång egen cellproduktion, FSD samt Tesla energy...
Batteridagen i februari kan bli jätte intressant.

Tesla energi kan bli större än bilförsäljningen.
Elon Musk predicts Tesla energy could be ‘bigger’ than its EV business
https://techcrunch.com/2019/10/23/elon- ... -business/

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 18:16
av dstr
Småbil och mini-van för hantverkare och budfirmor (samt soccer mom's?)

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 18:24
av Verdi
Kommer säkert ett nytt batteri inom 1 år. De mängder av dagens batterier som krävs för att driva Cybertrucken i 80 mil skulle väga galet mycket. 250 kWh?

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 19:09
av mans71
För 3 år sedan beställde jag;

"Total självkörningsförmåga

Detta dubblar antalet kameror från fyra till åtta vilket möjliggör total självkörning under nästan alla omständigheter och vi tror att säkerheten sannolikt kommer vara dubbelt så bra som när en genomsnittlig människa styr. Systemet är utformat för att kunna utföra korta och långa färder utan att någon handling krävs från personen i förarsätet. För Superchargers som har automatisk laddningsanslutning aktiverad behöver du inte ens sätta in sladden i din bil.

Allt du kommer behöva göra är att kliva in i bilen och berätta vart du vill åka. Om du inte säger något kommer bilen kolla i din kalender och ta dig dit som din nästa destination eller bara hem om din kalender är tom. Din Tesla kommer räkna ut den optimala rutten, navigera genom stadsgator (även utan filmarkeringar), klara av komplexa korsningar med trafikljus, stoppskyltar och cirkulationsplatser, och hantera tätt packade motorvägar med bilar som rör sig i hög hastighet. När du kommer fram kan du helt enkelt kliva ur vid entre´n, din bil kommer gå in i parkeringssökningsläge, automatiskt leta upp en plats och parkera sig själv. Ett tryck på din telefon kallar tillbaka bilen till dig.

Vänligen notera att självkörningsfunktionaliteten är beroende av omfattande programvaruvalidering och myndighetsgodkännande, detta kan variera kraftigt mellan olika länder och områden.

Det är inte möjligt att veta exakt när varje element i funktionaliteten som beskrivs ovan kommer vara tillgängligt då detta i hög grad är beroende på lokalt myndighetsgodkännande. Var uppmärksamma på att användning av en självkörande bil för bildelning och dylikt för vänner och familj är helt okej, men att göra det i inkomstsyfte endast kommer vara tillgängligt på Tesla Network, detaljer om detta kommer nästa år."


Idag, 3 år senare, är 3 olika bilar och 1 lastbil på gång och man har också fokuserat på att addera en massa nonsens-funktioner som 80-tals spel, pruttar, osv, men var f**n är min självkörande bil?

Bilen klarar ju inte ens de enklaste motorvägen utan att den beter sig som en osäker fyllerist och den kräver ständigt bekräftelse att jag i själva verket kör och är beredd att ta över.

Jag tror TSLA kommer att bli historiens största aktie-smäll när alla visioner aldrig infrias och ägare stämmer Tesla på löpande band. Jag hoppas verkligen jag har fel för övrigt...

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 19:57
av Bjelke
dstr skrev:
Småbil och mini-van för hantverkare och budfirmor (samt soccer mom's?)
Där har vi nåt faktiskt! :)
En mini-van eller liknande skulle ju även Tesla behöva själva för dom använder ju redan
sådana (fossilare dessutom), och det går att utgå från S/X ganska mycket tror jag iaf...
Fasiken jag sätter en peng på att det blir nästa produkt för ett event, och om dom fortfarande
utvecklar nya fordon i ungefär samma takt så skulle den (eller vad det nu blir) kunna komma
mycket snart.

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 20:01
av themax
mans71 skrev:
... Jag hoppas verkligen jag har fel för övrigt...
Jag fick FSD istället för prissänkning på min beställda Model 3 i våras. Eftersom jag vet att just passusen med lokala lagar och regler innehåller så mycket hinder för Tesla att aktivera FSD så hade jag alla dagar i veckan valt en prissänkning.

Så du har en poäng. Men hoppas också att du har fel.

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 20:04
av Snap02
Svensson gillar kombi. Dom får bygga en sådan.

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 20:07
av Bjelke
Ja en kombi skulle ju också funka och även där skulle man ju utgå från en befintlig konstruktion
osv men tyvärr tror jag inte Tesla (dvs amerikanskt) kommer att göra något dylikt i närtid, men hoppas
att jag har fel såklart :)

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 20:16
av fimpen
Ja... nåt stort måste ligga i röret när det gäller batterierna. Tesla måste ha ett rejält tekniksprång i rockärmen för att sätta de här priserna på cybertrucken. Den KAN inte vara så effektiv att de där räckvidderna inte kräver rejält stora batterier, även på RWD-minstingen. S och X som ska få en Refresh med plaiddrivetrain nästa höst kommer väl också att få samma batteriuppgradering kan en väl gissa, så dessa batterier borde inte ligga superlångt borta...

/Fimpen

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 20:23
av Svenssons
mans71 skrev:
Jag tror TSLA kommer att bli historiens största aktie-smäll när alla visioner aldrig infrias och ägare stämmer Tesla på löpande band. Jag hoppas verkligen jag har fel för övrigt...
Visst är det dåligt av Tesla att ta betalt för funktioner de inte kunnat leverera mer än delvis i liten grad. De har helt missbedömt autonoma funktioner bevisligen. Tesla har dock inte stått stilla. För fem år sedan kunde man läsa många artiklar om "Tesla killers" från BMW. Var det inte en hybrid som 5-series GT Power eDrive så var det i3:an. Hur har det gått för BMW när det kommer med elbilar? Vad har de för alternativ idag 5 år senare? Tesla har släpt både Model X och Model 3 samt presenterat Semi, Roadster och Cybertruck. De har också byggt en fabrik i Kina som visserligen inte är helt färdig men som redan producerar bilar. Tesla har infriat många visioner. Inte många om några företag som infriar alla sina visioner under förutsättningen att det inte är triviala saker.

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 21:04
av mans71
Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Jag tror TSLA kommer att bli historiens största aktie-smäll när alla visioner aldrig infrias och ägare stämmer Tesla på löpande band. Jag hoppas verkligen jag har fel för övrigt...
Visst är det dåligt av Tesla att ta betalt för funktioner de inte kunnat leverera mer än delvis i liten grad. De har helt missbedömt autonoma funktioner bevisligen. Tesla har dock inte stått stilla. För fem år sedan kunde man läsa många artiklar om "Tesla killers" från BMW. Var det inte en hybrid som 5-series GT Power eDrive så var det i3:an. Hur har det gått för BMW när det kommer med elbilar? Vad har de för alternativ idag 5 år senare? Tesla har släpt både Model X och Model 3 samt presenterat Semi, Roadster och Cybertruck. De har också byggt en fabrik i Kina som visserligen inte är helt färdig men som redan producerar bilar. Tesla har infriat många visioner. Inte många om några företag som infriar alla sina visioner under förutsättningen att det inte är triviala saker.
Absolut. Men jag har betalat 100k för en funktion som inte finns och fungerar någonstans. Det kan bara sluta i katastrof, iaf om man är aktieägare. Men som sagt, jag gillar verkligen Tesla och hoppas jag har fel. Men var går gränsen när jag tröttnar och tar mått och steg för att kräva leverans av det jag har köpt? 3 år, nä tydligen inte, 5, 7, 10? Ja, absolut 7-10. Då orkar inte ens en fan-boy som jag ha överseende.

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 21:17
av bjelkeman
mans71 skrev:
Bilen klarar ju inte ens de enklaste motorvägen utan att den beter sig som en osäker fyllerist och den kräver ständigt bekräftelse att jag i själva verket kör och är beredd att ta över..
En del av det är EU regler som inte tillåter något annat. Det ska bli intressant om det släpper nu när Europeiska biltillverkare börjar släppa liknande saker. Elon har helt klart varit överoptimistisk om en del saker. Det tycker jag inte ska överskugga det han faktiskt lyckats med. Min Model 3 är fortfarande världens bästa bil.

Re: Och sen då???

Postat: 23 nov 2019 21:31
av LarsL
Snap02 skrev:
Svensson gillar kombi. Dom får bygga en sådan.
Det närmaste kombi du kommer är nog Model Y. Men det borde också vara fullt tillräckligt för de flesta. Tesla vill sluta sina bakdelar neråt för att få bra luftmotstånd och då kommer en kombi se ut ungefär som Model Y.

Re: Och sen då???

Postat: 24 nov 2019 09:13
av dstr
mans71 skrev:
För 3 år sedan beställde jag;
För 5 år sedan beställde jag advanced summon, synkat till kalendern. Det var "månader bort".

För att inte tala om självstängande laddluckan som min bil skulle ha.

Re: Och sen då???

Postat: 24 nov 2019 10:24
av markuswesterberg
Önsketänkande:

- Vattenskoter
- Båt typ Buster Magnum storlek

Re: Och sen då???

Postat: 24 nov 2019 10:24
av Jerker
fimpen skrev:
Ja... nåt stort måste ligga i röret när det gäller batterierna. Tesla måste ha ett rejält tekniksprång i rockärmen för att sätta de här priserna på cybertrucken. Den KAN inte vara så effektiv att de där räckvidderna inte kräver rejält stora batterier, även på RWD-minstingen. S och X som ska få en Refresh med plaiddrivetrain nästa höst kommer väl också att få samma batteriuppgradering kan en väl gissa, så dessa batterier borde inte ligga superlångt borta...

/Fimpen
Kan dra en parallell till Sono Sion som satte ett pris på sin bil där batteriernas andel skulle vara €4000 (c:a 35 kWh). Men det priset sattes med en beräkning att priset på batterier skulle hinna falla till en viss nivå när de skulle komma till produktion några år senare. Men nu höll inte den beräkningen utan pga bristande tillgång till batterier så har inte priset fallit så snabbt som de hoppades på och nu räknar man med ett pris på batteriet på €9500.

Antar att Tesla gör liknande beräkningar när de sätter sina priser på bilar några år framåt i tiden med den skillnaden att de själva är producenter och dessutom driver utvecklingen. Så det är förhoppningsvis så att de har nåt intressant att presentera i vår!