Sida 1 av 3
Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 10:03
av OHt
enl
https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/
säger Tobias Henmark: “Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin”
Hur tänker och räknar han då?
enligt min beräkning kostar 1 kWh bensin ca 1,7 SEK , tror inte någon snabbladdare matchar det priset.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 11:00
av fth
OHt skrev:enl
https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/
säger Tobias Henmark: “Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin”
Hur tänker och räknar han då?
enligt min beräkning kostar 1 kWh bensin ca 1,7 SEK , tror inte någon snabbladdare matchar det priset.
Hur tänker och räknar du? Med 1kWh bensin kommer du kanske 1-2km, med 1kWh el i en elbil kommer du 4-6km, de flesta beräkningar brukar använda pris per körsträcka.
Det teoretiska energi-innehållet i bensinen är ju tämligen ointressant eftersom fossilbilar är så ohyggligt ineffektiva.
/fth
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 11:25
av tobiasljunggren
Jag har hört liknande från Porsche och deras super snabba laddare. Vet inte om det är realistiskt att tänka sig att någon skulle betala 500-800 sek för en laddning på en sådan station även om det bara tar 15 minuter att ladda på dom. Kanske att jag är bortskämd med Tesla laddare men det finns ju andra laddnätverk som inte tar så hiskeligt betalt även utanför Tesla. En tank är värd ca 72 sek (1,2 sek/kwh och 60 kwh per laddning), kanske 150 sek i pris till konsument idag på snabbladdning. Jag har inte betalt på många år nu men tror att de kostar ca 2,5 per kwh.
Det är ju kul att någon vill satsa på nya laddnätverk men jag undrar om deras kalkyler håller eller om det är en feltolkning av vad han sa?
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 11:36
av Svenssons
Misstänker att de menar milkostnaden. Om man ska gå på biltillverkarnas förbrukning går det väl åt 0,4 liter bensin per mil och sedan kanske man antar att elbil en förbrukar 2 kWh per mil vilket ger en kostnad per kWh på 16*0,4/2=3,20 om man antar 16:- litern.
I detta fall kommer biltillverkarna dock hävda att bilen drar 0,8 liter milen och att elbilen bara drar 1,5 kWh per mil så kostnaden för elen ska därför vara 16*0,8/1,5=8,5 kronor...
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 12:11
av OHt
Tack för alla inlägg.
En del har försökt tolka vad han menar "egentligen". Att en bensinbil drar så mycket energi etc, men varför ska man som elbilist behöva ta hänsyn till det ?
Sammanblanding av äpplen och päron ger ingen klarhet. Vilken typ av fossilbrännare ska man anta åsyftas, en moped eller en Hummer?
Mitt syfte med inlägget var att påpeka det orimliga med att tankning av bensin/diesel är så mycket billigare ur energisynpunkt än snabbladdning av ett elfordon.
Sedan står det fritt att fundera på om elen är för dyr eller bensinen för billig.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 12:19
av 12man
tänk om hembränning vore laglig, hur skulle det gå för bolaget då?
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 12:23
av josve
OHt skrev:enl
https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/
säger Tobias Henmark: “Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin”
Hur tänker och räknar han då?
enligt min beräkning kostar 1 kWh bensin ca 1,7 SEK , tror inte någon snabbladdare matchar det priset.
Jag tror att han menar ungefär;
Vad kostar det att tanka exempelvis 40 mil körsträcka i en vanlig avgasbil? Säg cirka 400 kr. Om du laddar för att åka motsvarande strecka så kommer det att kosta ungefär lika mycket, dvs 400 kr.
Jag vet och det vet nog även Tobias att bilar drar olika mycket etc etc men detta handlade nog mer om att man måste förstå att det är mycket dyrare en enkom betala för ”elektriciteten” när man skall komma upp i riktigt höga ladd hastigheter. Denna kostnad måste någon (den som laddar) betala för.
Jag tror att det absolut finns en betalningsvilja att ibland ladda riktigt snabbt.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 12:51
av TeslaM3
josve skrev:OHt skrev:enl
https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/
säger Tobias Henmark: “Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin”
Hur tänker och räknar han då?
enligt min beräkning kostar 1 kWh bensin ca 1,7 SEK , tror inte någon snabbladdare matchar det priset.
Jag tror att han menar ungefär;
Vad kostar det att tanka exempelvis 40 mil körsträcka i en vanlig avgasbil? Säg cirka 400 kr. Om du laddar för att åka motsvarande strecka så kommer det att kosta ungefär lika mycket, dvs 400 kr.
Jag vet och det vet nog även Tobias att bilar drar olika mycket etc etc men detta handlade nog mer om att man måste förstå att det är mycket dyrare en enkom betala för ”elektriciteten” när man skall komma upp i riktigt höga ladd hastigheter. Denna kostnad måste någon (den som laddar) betala för.
Jag tror att det absolut finns en betalningsvilja att ibland ladda riktigt snabbt.
Måste ju säga att jag blir bara med nöjd med att köra Tesla och dessutom ha tillgång till SC nätverket som gör att man kan köra i hela Europa till en riktigt vettig kostad. Har inget behov att kunna ladda snabbare än idag då man får sig välbehövlig vila efter ca 3-4 timmar i bilen, än mindre är behovet om man ska prissätta det enligt diskussionen ovan.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 13:38
av termosen
Jag tror affärsmodellen för företag som enbart vill tjäna pengar på snabbladdning kan bli lite knepig. Med elbilar som går längre och längre minskar behovet av snabbladdning, utan destinationsladdning blir desto viktigare.
Så bolag som kan erbjuda något annat när man snabbladdar eller där man destinationsladdar tror jag kan tjäna på detta. Alltså där något annat än elen är inkomsten, och elen är enbart en service för att få dit människor.
Så, restauranger, hotell och andra aktiviteter bör kunna tjäna mest på elektrifieringen.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 14:12
av Remuz
termosen skrev:Jag tror affärsmodellen för företag som enbart vill tjäna pengar på snabbladdning kan bli lite knepig. Med elbilar som går längre och längre minskar behovet av snabbladdning, utan destinationsladdning blir desto viktigare.
Så bolag som kan erbjuda något annat när man snabbladdar eller där man destinationsladdar tror jag kan tjäna på detta. Alltså där något annat än elen är inkomsten, och elen är enbart en service för att få dit människor.
Så, restauranger, hotell och andra aktiviteter bör kunna tjäna mest på elektrifieringen.
Det är väl lite som macken idag. Tjänar väl inte mycket på just försäljningen av bränsle?
Känna - Tjäna...
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 14:48
av termosen
Remuz skrev:termosen skrev:Jag tror affärsmodellen för företag som enbart vill tjäna pengar på snabbladdning kan bli lite knepig. Med elbilar som går längre och längre minskar behovet av snabbladdning, utan destinationsladdning blir desto viktigare.
Så bolag som kan erbjuda något annat när man snabbladdar eller där man destinationsladdar tror jag kan tjäna på detta. Alltså där något annat än elen är inkomsten, och elen är enbart en service för att få dit människor.
Så, restauranger, hotell och andra aktiviteter bör kunna tjäna mest på elektrifieringen.
Det är väl lite som macken idag. Känner väl inte mycket på just försäljningen av bränsle?
Nä precis.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 16:12
av TiborBlomhall
Han menade milkostnad.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 17:46
av EnTraktor
Jag är ganska så säker att om vi tittar frammåt i tiden så kommer laddningen kosta efter hastighet.
Laddning med upp till ca 11-22 kW som kräver obefintlig infrastruktur kommer kosta ca 1-2.50 kr/kWh
Laddning med upp till ca 40-50 kW som kräver lite dyrare laddare och billigt nätabonnemang kommer kosta ca 3-5 kr/kWh
Laddning med upp till ca 100-150 kW som kräver transformatorstation, dyrare laddare och dyrt nätabonnemang kommer kosta ca 5-8 kr/kWh
Laddning med upp till ca 200-350 kW som kräver transformatorstation, väldigt dyra laddare och extermt dyrt nätabonnemang kommer kosta ca 6-15 kr/kWh
Både denna artikel och Ionity's tidigare läckta prislista indikerar att priserna kommer hamna på dessa nivåer.
Vardagsladdning blir billigt och det som gör elbilsägandet billigt. Ju snabbare man vill ladda dessto mer får man betala.
Ska bli intressant att leta upp denna tråd i 2021-2022 och se hur rätt jag träffade med priserna.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 17:50
av TeslaM3
EnTraktor skrev:Jag är ganska så säker att om vi tittar frammåt i tiden så kommer laddningen kosta efter hastighet.
Laddning med upp till ca 11-22 kW som kräver obefintlig infrastruktur kommer kosta ca 1-2.50 kr/kWh
Laddning med upp till ca 40-50 kW som kräver lite dyrare laddare och billigt nätabonnemang kommer kosta ca 3-5 kr/kWh
Laddning med upp till ca 100-150 kW som kräver transformatorstation, dyrare laddare och dyrt nätabonnemang kommer kosta ca 5-8 kr/kWh
Laddning med upp till ca 200-350 kW som kräver transformatorstation, väldigt dyra laddare och extermt dyrt nätabonnemang kommer kosta ca 6-15 kr/kWh
Ju snabbare man vill ladda dessto mer får man betala. Vardagsladdning blir billigt och det som gör elbilsägandet billigt.
Ska bli intressant att leta upp denna tråd i 2021-2022 och se hur rätt jag träffade med priserna.
Har du baserat dessa gissningar efter någon underliggande beräkning eller ur luften?
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 17:55
av Remuz
Jag tror som dig Traktorn, med undantaget att jag inte tror man kommer behöva de feta ledningarna till varje laddplats då jag tror man kommer ha batterier som laddas upp hela nätterna när inte många bilar snabbladdar och som sedan laddas ur under dagen när det är genomströmning på stationerna. Så troligen lite lägre priser än du skrev ovan. Ska bli kul att se 2022 som sagt
Preem tjänar enligt obekräftade uppgifter inget på att sälja bensin. Dock tjänar dom bra pengar på att raffa råoljan till bensin. Kan bara tänka att de bensinbolag som inte har hela kedjan måste ha svårt att få det att gå runt. Är det kanske därför alla småstationer lägger ner?
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 18:03
av Svenssons
Vilken förbrukning används då för avgasbilen mot elbilen? Är det NEDC, WLTP eller en mer faktisk anpassad förbrukning? Är det NEDC och även WLTP så blir kostnaden per kWh inte så farlig anser jag men om man dubblar förbrukningssiffran för avgasbilen men inte för elbilen så blir det såklart dubbelt så dyrt.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 18:16
av LarsL
Ja, fortsätter batteriutvecklingen som hittills så kommer det snart inte behövas. Snabbladdare. Har bilen 100 mil i räckvidd så kommer åtminstone jag knappast någonsin köra längrepå en dag eller i sträck. Även om jag någon enstaka gång per år kör längre så är det blir det så sällan att jag inte kommer vara särskilt priskänslig. Även behovet minskar ju då jag bara behöver de extra milen utöver 100 mil laddade under dagens resa. Säg att jag behöver 20 mil till för att ta mig fram och tillbaka till Stockholm, totalt 120 mil. Då räcker det ju med att få in typ 40 kWh under de naturliga pauserna. Har jag ett möte i Stockholm på 4 timmar så räcker ett Typ2 uttag.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 18:25
av Svenssons
LarsL skrev:Ja, fortsätter batteriutvecklingen som hittills så kommer det snart inte behövas. Snabbladdare. Har bilen 100 mil i räckvidd så kommer åtminstone jag knappast någonsin köra längrepå en dag eller i sträck. Även om jag någon enstaka gång per år kör längre så är det blir det så sällan att jag inte kommer vara särskilt priskänslig. Även behovet minskar ju då jag bara behöver de extra milen utöver 100 mil laddade under dagens resa. Säg att jag behöver 20 mil till för att ta mig fram och tillbaka till Stockholm, totalt 120 mil. Då räcker det ju med att få in typ 40 kWh under de naturliga pauserna. Har jag ett möte i Stockholm på 4 timmar så räcker ett Typ2 uttag.
Elbilar med 100 mils räckvidd är ungefär som avgasbilar som kan köra 0-100 km/h på 3 sekunder. De kommer vara ungefär lika vanliga och kosta ungefär samma peng...
Vanliga elbilar kommer inte ha uppåt 100 mils räckvidd. 40-60 mil är nog där majoriteten kommer ligga. Några få procent kommer ha längre räckvidd och resten lägre.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 19:13
av EnTraktor
Som sagt ovan, elbilar med 100 mil räckvidd kommer vara lika vanliga som fossilbilar som gör 0-100 på 3 sek.
Batterier kräver enorma mängder metaller och resurser vilket gör att snittbilen de närmaste åren kommer ha ett batteri på ca 40-70 kWh som kommer ge 20-35 mils räckvidd.
Svensson kommer ladda med ca 100-150 kW när hen är ute och reser för att hålla kostnaden nere.
Självklart kommer det finnas några bilar med 120 kWh batterier och några kommer ladda med 350 kW men detta är inget som Svensson kommer ha råd med.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 19:18
av [JM]
Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 19:21
av termosen
[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
This.
Jag tror på en fördubbling av energidensitet inom 10 år. Dagens 100 = morgondagens 200 för samma kostnad.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 19:23
av EnTraktor
[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Batteriutvecklingen är ca 3-5% per år skulle jag säga. Så man ska inte förvänta sig nån revolution. Samtidigt som miljarder bilar ska bytas och helst kosta lika lite som dagens fossilbilar. Då kommer metallerna inte räcka till om man ska ha stora batterier. Som sagt tidigare 40-70 kWh kommer vara standard många år framöver.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 19:25
av Svenssons
EnTraktor skrev:
Svensson kommer ladda med ca 100-150 kW när hen är ute och reser för att hålla kostnaden nere.
Självklart kommer det finnas några bilar med 120 kWh batterier och några kommer ladda med 350 kW men detta är inget som Svensson kommer ha råd med.
Ja, jag kommer att ladda 100-150 kW när jag är ute och reser men det beror inte på kostnaden utan på att min bil inte kan ladda snabbare...
Skulle min bil klara av att ladda snabbare än 150 kW skulle det kunna hända att jag laddar snabbare men troligen kommer jag oftast att ändå behöva stanna längre än vad laddningen då skulle ta så det är mest pengar i sjön att ladda snabbare.

Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 19:26
av EnTraktor
Tesla som är ledande på batterier har gått från ca 85 till ca 100 kWh på 7 år - absolut ingen revolution eller fördubbling. Batterirevolutionen finns än så länge bara på Ny Tekniks löpsedlar.
Re: Allego laddare
Postat: 18 nov 2019 19:28
av Svenssons
[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).