Sida 1 av 1
Laddstation med svänghjul.
Postat: 16 nov 2019 15:23
av Zalman3
Skoda installerar laddningsstation med kinetiskt batteri
Škoda Auto DigiLab har påbörjat pilotoperationen av en särskilt innovativ snabbladdningsstation i Prag.
Laddningstekniken som utvecklats av Chakratec är baserad på kinetiskt svänghjulsteknologi och ger
dubbelt så mycket elektrisk kraft som tillhandahålls av elnätet.
Även om nätanslutningseffekten här endast är 40 kilowatt, kan en elbil laddas vid denna lastpunkt med upp till 100 kilowatt effekt.
https://www.electrive.net/2019/11/15/sk ... -batterie/
Re: Laddstation med svänghjul.
Postat: 16 nov 2019 15:37
av Bonden Roger
Undrar vad som händer om svänghjulet går sönder.
Teknik som skulle användas på bussar, men försvann väl ?
Re: Laddstation med svänghjul.
Postat: 16 nov 2019 15:39
av pinussen
Bonden Roger skrev:Undrar vad som händer om svänghjulet går sönder.
Teknik som skulle användas på bussar, men försvann väl ?
Spektakulärt

Förhoppningsvis är det riktat åt ett ofarligt håll.
Re: Laddstation med svänghjul.
Postat: 16 nov 2019 15:41
av Leo
Tror den funnits i olika sammanhang men problem med hållbarhet mm på lagren och mekaniska kraftöverföringen som gjort att en succe uteblivit.
Men smart tänkt och intressant ide. Särskilt under lite kortare perioder med varierande/hög belastning. Typ vissa resdagar/klockslag =lite som med vattentorn.
Re: Laddstation med svänghjul.
Postat: 16 nov 2019 15:43
av mati
Bonden Roger skrev:Undrar vad som händer om svänghjulet går sönder.
Teknik som skulle användas på bussar, men försvann väl ?
Då ändras jordens rotationsriktning.

Re: Laddstation med svänghjul.
Postat: 16 nov 2019 15:47
av Bonden Roger
Har för mig att Volvo Aero "provsprängde" (uppdrag åt Volvo) ett uppvarvat svänghjul med olika typer av skyddskåpor. Det gick inte att hålla inne kraften.
Re: Laddstation med svänghjul.
Postat: 16 nov 2019 15:48
av Bonden Roger
mati skrev:Bonden Roger skrev:Undrar vad som händer om svänghjulet går sönder.
Teknik som skulle användas på bussar, men försvann väl ?
Då ändras jordens rotationsriktning.

Var inte jorden platt ?
Re: Laddstation med svänghjul.
Postat: 02 mar 2022 14:40
av MrRun
Nu har dom jobbat på ett par år. Kanske blir nåt?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... julsteknik
Gränsen för när systemet sägs bli lönsamt ligger i dagsläget vid fem bilar per dag. Priset för en anläggning som kan ge 150 kW laddning ligger runt 300.000 euro, ungefär 3,2 miljoner kronor.
Förhandlingar förs med operatörer på den svenska marknaden, och man hoppas vara i drift redan till hösten. Vilken eller vilka laddoperatörer det rör sig om vill man ännu inte avslöja.
Re: Laddstation med svänghjul.
Postat: 02 mar 2022 19:15
av R_Edvinsson
KERS hette det när de testade det i F1 och tror även Volvo körde samma benämning.
Men detta imponerar inte.
Gränsen för när systemet sägs bli lönsamt ligger i dagsläget vid fem bilar per dag.
Re: Laddstation med svänghjul.
Postat: 03 mar 2022 00:37
av Olten
Bonden Roger skrev:Undrar vad som händer om svänghjulet går sönder.
Teknik som skulle användas på bussar, men försvann väl ?
SL i Stockholm provade tekniken och jag åkte ofta med den och andra testbussar i och runt Sundbyberg där jag bodde. Fungerade fint, varje start blev ljudlös upp till en viss hastighet och svänghjulet "laddes" upp vid varje bromsning. Kul teknik
Re: Laddstation med svänghjul.
Postat: 03 mar 2022 05:09
av expat
Har också sett några sådana experiment på tuben. Har för mig att dom försökte använda magneter i stället för vanliga lager och hade ett undertryck för att minska friktionen ytterligare.
Re: Laddstation med svänghjul.
Postat: 03 mar 2022 18:42
av martinot
R_Edvinsson skrev:KERS hette det när de testade det i F1 och tror även Volvo körde samma benämning.
Men detta imponerar inte.
Gränsen för när systemet sägs bli lönsamt ligger i dagsläget vid fem bilar per dag.
Alla F1 har sedan många år tillbaka bytt från svänghjul-KERS till batteri-KERS. Var enklare och effektivare med batterier än med komplicerade svänghjul.