Sida 1 av 1

"high voltage" kabel?

Postat: 15 nov 2019 14:42
av Dompan
Kan man få 230 v i bagaget?
Kan man på något sätt dra ström från huvudbatteriet till bagaget?
Vill kunna ladda min "räckviddsförlängare" Segway ninbot pro". ;)

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 15 nov 2019 15:06
av Zalman3
Dompan skrev:
Kan man få 230 v i bagaget?
Kan man på något sätt dra ström från huvudbatteriet till bagaget?
Vill kunna ladda min "räckviddsförlängare" Segway ninbot pro". ;)
Köp en Tesla Cybertruck istället. Den har 230V, 10A uttag som standard.

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 15 nov 2019 15:14
av [JM]
Dompan skrev:
Kan man få 230 v i bagaget?
Kan man på något sätt dra ström från huvudbatteriet till bagaget?
Vill kunna ladda min "räckviddsförlängare" Segway ninbot pro". ;)
Finns ju 12V till 230V omformare som du kan köra från cigarettuttaget.

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 15 nov 2019 15:35
av Teslaspolen
Dompan skrev:
Kan man få 230 v i bagaget?
Kan man på något sätt dra ström från huvudbatteriet till bagaget?
Vill kunna ladda min "räckviddsförlängare" Segway ninbot pro". ;)
Ja*
Nej (livsfarligt, garantin är puts väck och batteriet är dessutom på 350-400 volt DC.)
Går bra, men, se *.

*Det enda rimliga viset att göra detta på är att koppla en 12VDC till 230VAC växelriktare till 12V uttaget ("cigarettändare"). Man ska dock vara metveten om att detta belastar då 12V batteriet som skulle kunna gå sönder tidigare. Också att tänka på att det är extremt ineffektivt att göra så här, då 12V batteriet laddas från det stora batteriet med en DC-DC omvandlare, som i sin tur laddas via AC-DC omvandlaren (mao laddaren i bilen). Elenergin behöver alltså fyra konverteringar (AC-DC, DC-DC, DC-AC, AC-DC) innan den når batteriet i din Segway och varje steg medför förluster.

Ytterligare ett potentiellt problem är att detta 12V uttag inte är strömsatt om bilen står parkerad

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 15 nov 2019 16:32
av JonasPersson
Vad har den för inspänning? Kan ju vara bättre att köra DC-DC omvandling. Dvs 12V till vad din cykel nu har för inspänning.

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 15 nov 2019 17:13
av FlyingBlue
JonasPersson skrev:
Vad har den för inspänning? Kan ju vara bättre att köra DC-DC omvandling. Dvs 12V till vad din cykel nu har för inspänning.
En DC-DC är i själva verket en DC-AC - AC-DC. Det går inte att transformera DC spänning :idea:

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 15 nov 2019 17:30
av Bjelke
FlyingBlue skrev:
JonasPersson skrev:
Vad har den för inspänning? Kan ju vara bättre att köra DC-DC omvandling. Dvs 12V till vad din cykel nu har för inspänning.
En DC-DC är i själva verket en DC-AC - AC-DC. Det går inte att transformera DC spänning :idea:
Switched capacitors funkar ju förvisso men normalt krävs AC :)
Att leka med kondensatorer kan få bra verkningsgrad också :)

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 15 nov 2019 17:55
av [JM]
FlyingBlue skrev:
JonasPersson skrev:
Vad har den för inspänning? Kan ju vara bättre att köra DC-DC omvandling. Dvs 12V till vad din cykel nu har för inspänning.
En DC-DC är i själva verket en DC-AC - AC-DC. Det går inte att transformera DC spänning :idea:
Om vi nu ska vara petiga så kan man inte konvertera en DC till en högre DC utan att switcha via AC.
Men ska man gå från DC till lägre DC går det bra tex mha en LDO som inte switchar.

Räkna med ca 90-95% verkningsgrad per switchad omvandling.

Edit: vid närmare eftertanke så kan man gå via en DC matad LED som belyser en/flera fototransistor som genererar en DC.
Dvs DC till DC utan AC men med kass verkningsgrad

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 20 nov 2019 19:22
av Dompan
At: Zalman3. Tack för en tråkig kommentar, kul.... verkligen....

At: JM: Ja, jag vet men som nämns senare forumet av [Teslaspolen]så käkar det 12 v batteri som frukost.
+
At: JonasPersson, FlyingBlue, Bjelke och (JM... igen...): Alla som har en Tesla är inte elektriker. Snacka svenska.

Jag var mer ute efter en lösning, inte hur många som ser det som en OMÖJLIGHET.

Lägger ner tråden.

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 20 nov 2019 19:28
av Java
Dompan skrev:
At: Zalman3. Tack för en tråkig kommentar, kul.... verkligen....

At: JM: Ja, jag vet men som nämns senare forumet av [Teslaspolen]så käkar det 12 v batteri som frukost.
+
At: JonasPersson, FlyingBlue, Bjelke och (JM... igen...): Alla som har en Tesla är inte elektriker. Snacka svenska.

Jag var mer ute efter en lösning, inte hur många som ser det som en OMÖJLIGHET.

Lägger ner tråden.
Men om det nu inte finns en enkel lösning så är väl lite kreativt tänkande en bra hjälp för att åtminstone förklara problematiken.

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 20 nov 2019 19:47
av [JM]
Dompan skrev:
At: JM: Ja, jag vet men som nämns senare forumet av [Teslaspolen]så käkar det 12 v batteri som frukost.
En snabb koll på segway laddaren så kan man konstatera att de verkar vara på ca 120W.
På 12V blir det då 10A men med lite förluster så landar det förmodligen på ca 11A.

Ta reda på vad 12V-uttaget är avsäkrat till.

Som jämförelse så drar ju en vanlig 55W halvljus halogen ca 4.5A eller 9A för båda.
Är ju inte ovanligt med över 100W bara till bilstereon.
Har för mig Skärmen + HW 2.5 drar runt 300W.
Tror du på fullaste allvar att Teslas 12V batteriladdare inte pallar 11A (132W).....

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 20 nov 2019 20:04
av default
Jag hade vidarekopplat 12v-uttaget i mittkonsolen till bakluckan. Detta uttag skall klara 12A kontinuerligt 16A peak power

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 20 nov 2019 22:32
av Leo
Fick höra häromdagen att en typisk 12V generator idag ger uppemot 180A. Eftersom bilarna idag har tex elektrisk servostyrning, mängder av styrdon, ställmotorer och andra elektriska förbrukare. Där man även bedömde att den inbyggda DC/DC omvandlaren i en elbil var på ungefär samma nivå.

Stooooor skillnad från 70-80 talet då 70-90A generator var stort och 55A hyfsat normalt.

Dvs det innebär alltså klart över 2000W då man dessutom säkerligen ligger en bra bit över >13V i utspänning från generator/omvandlare.

Sen hur mycket som finns över/reserv är ju en annan femma. Men 120W lär knappast vara något större problem normalt. Bara man tar det från lämpligt ställe eller direkt från 12V batteriet.

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 20 nov 2019 23:20
av [JM]
Skillnaden här är att Tesla genererar 12V från stora 400V batteriet via en DC/DC omvandlare. Finns liksom ingen avgasmotor att sätta generatorn på...

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 21 nov 2019 01:58
av Daniel_S
Enligt vad jag hittat (https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 744/page-4) så är DC-DC-laddaren i MS på 2500W och den kickar in och laddar 12V-batteriet så fort spänningen sjunker under 12,2V. Som jag förstår det så ligger denna laddningsfunktion utanför bilens övriga elsystem och funkar därmed även när bilen sover.

Dock har jag inte testat detta själv än men jag kommer (eftersom det är helt omöjligt att få tag på en Trailer Brake Controller-Harness av Tesla :x ) att koppla in mig direkt på 12V-batteriet via denna BatteryProtect BP-65 (https://www.victronenergy.se/battery_pr ... ry-protect) som bryter strömmen till mina externa laster när spänningen når inställt värde, ex.vs 12,0V, för att skydda batteriet och bevara tillräckligt med ström för bilens fundamentala funktioner skall fungera om det trots allt inte laddas.

Grejer beställda, återkommer med litet projekt när delarna landat här :)

Re: "high voltage" kabel?

Postat: 21 nov 2019 21:59
av Dompan
Gott, äntligen lite kreativa lösningar.
Ok, så kräm från 12v batteriet bör räcka verkar det som.