Hej,
Driver eget AB sedan några år och nu ska en anställd få en tjänstebil.
Eftersom detta är första anställde som väljer tjänstbil undrar jag om ni kan hjälpa mig med ett avtalsförslag.
Bilen ska vara kostnadsneutral för AB och det ekonomiska har vi löst.
Jag söker inspiration på hur ett avtal mellan oss kan se ut som reglerar att undervärde/övervärde ska belasta/tillfalla den anställda vid uppsägning eller när leasingperioden är över.
Hoppas någon sitter på ett eget avtal de kan dela med sig av.
Mvh,
Niclas
Anställd som vill ha en Model 3 som tjänstebil
Moderator: Redaktion
Re: Anställd som vill ha en Model 3 som tjänstebil
Kanske enklast/minst risk med operationell leasing? Hör med sixt tex?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Anställd som vill ha en Model 3 som tjänstebil
För restvärdet kanske men kolla noga vad som gäller om man behöver bryta kontraktet i förtid. Kan bli dyrt!taliz skrev:Kanske enklast/minst risk med operationell leasing? Hör med sixt tex?
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Anställd som vill ha en Model 3 som tjänstebil
Tvärtom dkulle jag säga, operationell leasing är dyrare att bryta än finansiell. Sedan är det ingen vits med op leasing längre - sedan Tesla slopat servicekravet.taliz skrev:Kanske enklast/minst risk med operationell leasing? Hör med sixt tex?
Det är vanligt med bruttolöneavdrag vid tjänstebil i större företag, och nettolöneavdrag i mindre företag/ägarledda. Allt handlar om 1. Vilken policy du vill ha med bilar och 2. Hur medarbetare ska premieras på olika nivåer/tjänstetyper.