Separationsångest!
Postat: 08 nov 2019 16:05
Mitt år/ 1500 mil med elbil närmar sig med stormsteg sitt slut.
"Min Norge-leasade" Leaf 40kWh 2018 har gjort/ gör ett gott jobb och livet med elbil har varit enklare än jag först trott (bor dock i villa så laddning är inget problem över natt).
Nissan Leaf gen2 har det säkert redan skrivits spaltkilometer om, så där har jag väl inte så mycket att tillägga och att elbil i sig är smidigt och smart behöver kanske inte nämnas på detta forum...
Men några saker lyfter jag fram ändå:
-Leafen har för 90% av mitt bilkörande (ca 50-55km pendling per dag och max 170 km körning totalt per dag) helt acceptabla egenskaper med ca 20 mil räckvidd vintertid och upp mot 30 sommartid vid försiktig/ laglig körning.
-Under året har bensin V60:n (ja, den finns kvar) bara använts till några långkörningar och då släpet skall dras. Tror jag bara kört upp max tre tankar under året! (Någon skrev här halvt på skoj då min leasingperiod påbörjades att jag inte skulle glömma att ladda Volvo:ns batteri då elbilen kommer att användas mest har fått rätt kan jag säga nu!)
-Bra "parkeringsvärmarfunktion" som fungerar även när bilen ej är nätansluten är guld värt för en som börjar bli "gubbe" med stela leder etc..
-Smidig stadsbil och min 85-åriga mor berömde det enkla insteget (i fht V60) i fram.
-Förvånadsvärt stort bagagerum. Har kört fyra 17 tum Volvohjul stående där utan att ens ta ur hatthyllan!
Sen finns såklart minus också varav kanske Chademo-snabbladdningen som verkar vara en bristvara i landet (?) är en, de enkla framstolarna en annan av de viktigaste minustecknen.
Faktum kvarstår, jag kommer ha en svår separationsångest den dagen då "Leffe" skall lämnas tillbaka, och denna chans att under en period av ett år fått prova på livet med elbil har medfört att tankegångarna nu går åt ett helt annat håll inför kommande bilbytet då V60 skall bytas. Men vad skall man köpa? Byta nu eller inom 6-12 månader eller vänta än längre på att det kommer fler elbilsmodeller till rimligt pris (privatköp är det som då kommer att gälla)?
Mazda Mx 30 tycker jag ser bra ut för mina behov, men är batteriet för litet i fht förbrukning? Kommer den med trefasladdning och går det att ha ett 750kg drag?
Nåväl, än är det några veckor kvar som elbilsåkare denna gång och fram tills jag bestämt mig för nästa byte kommer jag hänga här på forumet mer än vad som är nyttigt kanske...
Ha det fint med era elbilar där ute!/ Tomas.
"Min Norge-leasade" Leaf 40kWh 2018 har gjort/ gör ett gott jobb och livet med elbil har varit enklare än jag först trott (bor dock i villa så laddning är inget problem över natt).
Nissan Leaf gen2 har det säkert redan skrivits spaltkilometer om, så där har jag väl inte så mycket att tillägga och att elbil i sig är smidigt och smart behöver kanske inte nämnas på detta forum...
Men några saker lyfter jag fram ändå:
-Leafen har för 90% av mitt bilkörande (ca 50-55km pendling per dag och max 170 km körning totalt per dag) helt acceptabla egenskaper med ca 20 mil räckvidd vintertid och upp mot 30 sommartid vid försiktig/ laglig körning.
-Under året har bensin V60:n (ja, den finns kvar) bara använts till några långkörningar och då släpet skall dras. Tror jag bara kört upp max tre tankar under året! (Någon skrev här halvt på skoj då min leasingperiod påbörjades att jag inte skulle glömma att ladda Volvo:ns batteri då elbilen kommer att användas mest har fått rätt kan jag säga nu!)
-Bra "parkeringsvärmarfunktion" som fungerar även när bilen ej är nätansluten är guld värt för en som börjar bli "gubbe" med stela leder etc..
-Smidig stadsbil och min 85-åriga mor berömde det enkla insteget (i fht V60) i fram.
-Förvånadsvärt stort bagagerum. Har kört fyra 17 tum Volvohjul stående där utan att ens ta ur hatthyllan!
Sen finns såklart minus också varav kanske Chademo-snabbladdningen som verkar vara en bristvara i landet (?) är en, de enkla framstolarna en annan av de viktigaste minustecknen.
Faktum kvarstår, jag kommer ha en svår separationsångest den dagen då "Leffe" skall lämnas tillbaka, och denna chans att under en period av ett år fått prova på livet med elbil har medfört att tankegångarna nu går åt ett helt annat håll inför kommande bilbytet då V60 skall bytas. Men vad skall man köpa? Byta nu eller inom 6-12 månader eller vänta än längre på att det kommer fler elbilsmodeller till rimligt pris (privatköp är det som då kommer att gälla)?
Mazda Mx 30 tycker jag ser bra ut för mina behov, men är batteriet för litet i fht förbrukning? Kommer den med trefasladdning och går det att ha ett 750kg drag?
Nåväl, än är det några veckor kvar som elbilsåkare denna gång och fram tills jag bestämt mig för nästa byte kommer jag hänga här på forumet mer än vad som är nyttigt kanske...
Ha det fint med era elbilar där ute!/ Tomas.