Sida 1 av 5

Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 04 nov 2019 10:02
av Joakim_Lof
Har varit i kontakt med Kia återförsäljare och det här var vad han skrev till mig idag. Dvs årsmodell 2020 verkar komma mycket snart, antagligen med appen som e-Soul redan fått?

Torvalla Bil Haninge:
Jag var i kontakt med Kia Support idag på morgonen och leveranstiden är ca 6 (till 7) månader för närvarande.

Dock finns inga bilar att beställa just nu då det nu tillverkas 2020-årsmodell och den blir mer utrustad och även något dyrare, men om man lägger order i slutet av November så beräknas leveranstiden till 6 månader.

Så vitt vi vet i dagsläget så blir det ett ”Face-lift” samt några nya funktioner enligt följande: UVO Connect och möjlighet till 3-fas laddning.

 

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 04 nov 2019 18:06
av LarsA
Men dragkroken då........ ;)

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 04 nov 2019 19:16
av Joakim_Lof
Kan det vara framhjulsdriften som är problemet? Man har redan läst att e-niro kan få spinn med våt vägbana och det kanske blir knepigt med släp då? Öht kan ju fyrhjulsdrift ha varit en bra idé på e-niro.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 04 nov 2019 21:07
av LarsL
Joakim_Lof skrev:
Kan det vara framhjulsdriften som är problemet? Man har redan läst att e-niro kan få spinn med våt vägbana och det kanske blir knepigt med släp då? Öht kan ju fyrhjulsdrift ha varit en bra idé på e-niro.
Finns en enorm mängd bilar med framhjulsdrift som får dra tunga släp.

Det jag tror elbilstillverkarna är rädda för är den höga förbrukningen som skulle kunna överraska, vanligt folk. Dessutom leder höga effekt uttag under lång tid till värmeutveckling som måste hanteras.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 05 nov 2019 08:20
av chaffis75
LarsL skrev:
Joakim_Lof skrev:
Kan det vara framhjulsdriften som är problemet? Man har redan läst att e-niro kan få spinn med våt vägbana och det kanske blir knepigt med släp då? Öht kan ju fyrhjulsdrift ha varit en bra idé på e-niro.
Finns en enorm mängd bilar med framhjulsdrift som får dra tunga släp.

Det jag tror elbilstillverkarna är rädda för är den höga förbrukningen som skulle kunna överraska, vanligt folk. Dessutom leder höga effekt uttag under lång tid till värmeutveckling som måste hanteras.
Jag tror de handlar framförallt om den sista meningen i ditt inlägg, dvs effekt uttaget. Jag tror de måste testa detta mycket mer för att se att batterierna överlever och inte överhettar. Till viss del kanske de handlar om de de behöver större kyl system för batterierna.
Men oavsett så blir ju e-niro mer intressant om de får 3 fas laddning och app bara de inte höjer priset för mycket.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 09 jan 2020 20:29
av Svampen
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 09 jan 2020 21:36
av Mickep
Serviceverkstäderna verkar ha sin framtid säkrad även med elbilar, verkar det som.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 09 jan 2020 21:40
av Daven
:o vad är det för speciell vätska skulle jag vilja veta, lr är det bara en unika etiketten som ger priset :lol:
Aja något måste de ju sälja på på verkstäderna så de kan fortsätta som de alltid gjort ;)

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 09 jan 2020 22:03
av Stevvee
Kia har ju alltid varit hårda och dyra på service så Inte förvånad.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 09 jan 2020 22:30
av BEV[e-Rage]
Svampen skrev:
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Har du nån mer info, länk e.dyl?

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 09 jan 2020 23:44
av Svampen
BEV[e-Rage] skrev:
Svampen skrev:
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Har du nån mer info, länk e.dyl?
Nej inget officiellt mer än den här tråden på Facebook där säljare bekräftar priset.


Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 09 jan 2020 23:49
av Black
Hur funkar appen?
Finns det möjlighet till förvärmning, batterinivå, öppning, start, mm liknande tesla?

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 06:55
av Jerker
Svampen skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Svampen skrev:
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Har du nån mer info, länk e.dyl?
Nej inget officiellt mer än den här tråden på Facebook där säljare bekräftar priset.

Ojojoj... Det verkar som att Kia har lyckats hitta på ett sätt att tjäna pengar på servicen som motsvarar oljebytena på en fossilbil. Batterikylarvätskan ska bytas var 36 månad och det ska användas en specialkylarvätska som kostar 600:-/liter och det går 12 liter i bilen = 7200:-

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 08:00
av nek0
Jerker skrev:
Svampen skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Svampen skrev:
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Har du nån mer info, länk e.dyl?
Nej inget officiellt mer än den här tråden på Facebook där säljare bekräftar priset.

Ojojoj... Det verkar som att Kia har lyckats hitta på ett sätt att tjäna pengar på servicen som motsvarar oljebytena på en fossilbil. Batterikylarvätskan ska bytas var 36 månad och det ska användas en specialkylarvätska som kostar 600:-/liter och det går 12 liter i bilen = 7200:-
7200:- motsvarar ca 3-4 oljebyten på en bil i E-Niro klass

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 08:17
av Walker
En hjul-klapp till alla som tror och hoppas på billigt elbilsägande. Tyvärr. Bilindustrin existerar BARA för att tjäna para. Det finns inget ideologiskt tänkande öht. Det är bara att inse fakta: det kommer aldrig att bli billigare att köra bil. Som allt annat stiger bara priserna. I slutändan sitter det alltid personer som vill öka sin förmögenhet.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 08:52
av FredrikR
nek0 skrev:
Jerker skrev:
Svampen skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Svampen skrev:
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Har du nån mer info, länk e.dyl?
Nej inget officiellt mer än den här tråden på Facebook där säljare bekräftar priset.

Ojojoj... Det verkar som att Kia har lyckats hitta på ett sätt att tjäna pengar på servicen som motsvarar oljebytena på en fossilbil. Batterikylarvätskan ska bytas var 36 månad och det ska användas en specialkylarvätska som kostar 600:-/liter och det går 12 liter i bilen = 7200:-
7200:- motsvarar ca 3-4 oljebyten på en bil i E-Niro klass
Ja, snarare en motsvarighet till kamremsbyte.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 10:27
av Svampen
Jo, men ett oljebyte eller kamremsbyte är nödvändigt för att en bil ska fungera en längre tid.
Kias påhitt luktar ocker.
Det ska bli intressant att följa fortsättningen då jag inte tror att bilägarna är så nöjda med det här.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 12:44
av FredrikR
Svampen skrev:
Jo, men ett oljebyte eller kamremsbyte är nödvändigt för att en bil ska fungera en längre tid.
Kias påhitt luktar ocker.
Det ska bli intressant att följa fortsättningen då jag inte tror att bilägarna är så nöjda med det här.

Absolut, låter galet, hoppas inte Hyundai följer med där.
Men i så fall blir det en parameter att ta hänsyn till vid framtida köp.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 13:22
av nek0
FredrikR skrev:
Svampen skrev:
Jo, men ett oljebyte eller kamremsbyte är nödvändigt för att en bil ska fungera en längre tid.
Kias påhitt luktar ocker.
Det ska bli intressant att följa fortsättningen då jag inte tror att bilägarna är så nöjda med det här.

Absolut, låter galet, hoppas inte Hyundai följer med där.
Men i så fall blir det en parameter att ta hänsyn till vid framtida köp.
Frågan är om Kia informerar nya kunder om de kostnaderna. Tror inte det.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 13:31
av Mr_Ewing
Svampen skrev:
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Det måste vara bluff - det enda som finns i kylvätska är vanlig glykol som kostar 15kr litern.
Om inte så är det något för motortidningarna att skriva om.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 13:45
av Jerker
Mr_Ewing skrev:
Svampen skrev:
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Det måste vara bluff - det enda som finns i kylvätska är vanlig glykol som kostar 15kr litern.
Om inte så är det något för motortidningarna att skriva om.
Uppgifterna om priset hämtade jag från Facebookgruppen för Kia e-Niro. Där är det en som jobbar som säljare på en Kia-ÅF som hade kollat med verkstaden vad kylarvätskan som de använder kostade. Det uppgavs vara en specialblandning som då var så här dyr.

Det är ju inte utan att man misstänker att Kia har specat en speciell kylarvätska som de själva säljer som det enda som får användas för att garantin ska gälla.

1. Kia lämnar generösa garantier på sina bilar. 7 år eller 15000 mil.
2. För att dessa garantier ska gälla måste man följa serviceprogrammet
3. Kia hittar på att det måste bytas kylarvätska vart 3:e år för att garantin ska gälla
4. Man specar en speciell vätska som de själva levererar, vilket också tvingar andra verkstäder som gör service att använda denna, och Kia tjänar pengar även på denna service.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 17:18
av Mr_Ewing
Jerker skrev:
Mr_Ewing skrev:
Svampen skrev:
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Det måste vara bluff - det enda som finns i kylvätska är vanlig glykol som kostar 15kr litern.
Om inte så är det något för motortidningarna att skriva om.
Uppgifterna om priset hämtade jag från Facebookgruppen för Kia e-Niro. Där är det en som jobbar som säljare på en Kia-ÅF som hade kollat med verkstaden vad kylarvätskan som de använder kostade. Det uppgavs vara en specialblandning som då var så här dyr.

Det är ju inte utan att man misstänker att Kia har specat en speciell kylarvätska som de själva säljer som det enda som får användas för att garantin ska gälla.

1. Kia lämnar generösa garantier på sina bilar. 7 år eller 15000 mil.
2. För att dessa garantier ska gälla måste man följa serviceprogrammet
3. Kia hittar på att det måste bytas kylarvätska vart 3:e år för att garantin ska gälla
4. Man specar en speciell vätska som de själva levererar, vilket också tvingar andra verkstäder som gör service att använda denna, och Kia tjänar pengar även på denna service.
Det där är något som gör mig flyg förbannad - det är ocker och inget annat. De enda nödvändiga beståndsdelarna i kylvätska är glykol och vatten - inget annat. Säger de att något annat är nödvändigt så blåljuger KIA.
Hade jag beställt en E-Niro och fått reda på det där hade jag avbeställt bilen omgående.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 17:39
av taliz
Mr_Ewing skrev:
Jerker skrev:
Mr_Ewing skrev:
Svampen skrev:
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Det måste vara bluff - det enda som finns i kylvätska är vanlig glykol som kostar 15kr litern.
Om inte så är det något för motortidningarna att skriva om.
Uppgifterna om priset hämtade jag från Facebookgruppen för Kia e-Niro. Där är det en som jobbar som säljare på en Kia-ÅF som hade kollat med verkstaden vad kylarvätskan som de använder kostade. Det uppgavs vara en specialblandning som då var så här dyr.

Det är ju inte utan att man misstänker att Kia har specat en speciell kylarvätska som de själva säljer som det enda som får användas för att garantin ska gälla.

1. Kia lämnar generösa garantier på sina bilar. 7 år eller 15000 mil.
2. För att dessa garantier ska gälla måste man följa serviceprogrammet
3. Kia hittar på att det måste bytas kylarvätska vart 3:e år för att garantin ska gälla
4. Man specar en speciell vätska som de själva levererar, vilket också tvingar andra verkstäder som gör service att använda denna, och Kia tjänar pengar även på denna service.
Det där är något som gör mig flyg förbannad - det är ocker och inget annat. De enda nödvändiga beståndsdelarna i kylvätska är glykol och vatten - inget annat. Säger de att något annat är nödvändigt så blåljuger KIA.
Hade jag beställt en E-Niro och fått reda på det där hade jag avbeställt bilen omgående.
Går det ens att avbeställa?

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 20:34
av Tars
taliz skrev:
Mr_Ewing skrev:
Jerker skrev:
Mr_Ewing skrev:
Svampen skrev:
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Det måste vara bluff - det enda som finns i kylvätska är vanlig glykol som kostar 15kr litern.
Om inte så är det något för motortidningarna att skriva om.
Uppgifterna om priset hämtade jag från Facebookgruppen för Kia e-Niro. Där är det en som jobbar som säljare på en Kia-ÅF som hade kollat med verkstaden vad kylarvätskan som de använder kostade. Det uppgavs vara en specialblandning som då var så här dyr.

Det är ju inte utan att man misstänker att Kia har specat en speciell kylarvätska som de själva säljer som det enda som får användas för att garantin ska gälla.

1. Kia lämnar generösa garantier på sina bilar. 7 år eller 15000 mil.
2. För att dessa garantier ska gälla måste man följa serviceprogrammet
3. Kia hittar på att det måste bytas kylarvätska vart 3:e år för att garantin ska gälla
4. Man specar en speciell vätska som de själva levererar, vilket också tvingar andra verkstäder som gör service att använda denna, och Kia tjänar pengar även på denna service.
Det där är något som gör mig flyg förbannad - det är ocker och inget annat. De enda nödvändiga beståndsdelarna i kylvätska är glykol och vatten - inget annat. Säger de att något annat är nödvändigt så blåljuger KIA.
Hade jag beställt en E-Niro och fått reda på det där hade jag avbeställt bilen omgående.
Går det ens att avbeställa?
Japp. Efterfrågan är så hög att de inte bryr sig om någon enstaka hoppar av.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 10 jan 2020 20:38
av e5m1r
Det måste ändå vara skillnader
Tesla tex hade ursprungligen byte på 8000mil men de nya bilar och de som fick byte vid 8000mil på gamal bil fick ny variant som byte var 16000mil istället