Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 10 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 11:02
av Zalman3
Renault: China-Stromer City K-ZE kommer till Europa och förväntas få ett pris på 10 000 till 12 000 euro. Den kostar 7900 euro i Kina.
Renault planerar en modifierad version av sin i Kina till konkurrenskraftiga priser som erbjuds små elbil City K-ZE för den europeiska marknaden. Priset för Europa är fortfarande oklart - och även märket under vilket K-ZE ska säljas i detta land.
Europaplanerna bekräftade Renaults e-bilchef Gilles Normand mittemot tidningen "Autocar". Inte officiellt bekräftat, men det är ganska troligt att den europeiska versionen av City K-ZE erbjuds av Renault-märket Dacia. Bokstavligen sade Normand: "Renault-gruppen kommer att tillkännage en europeisk anpassad version av K-ZE som ett inträde i nollutsläppsmobilitet." På begäran ville han inte bekräfta eller förneka det möjliga Dacia-varumärket.
I april hade Renault K-ZE på bilmässan i Shanghai presenterade sedan september är bilen för 61,800 yuan, motsvarande nästan 7900 euro, till försäljning. Det finns en motoreffekt på 33 kW, ett vridmoment på 125 Nm och ett snabbladdande 26,8 kWh batteri över den kinesiska standarden GB / T under en räckvidd på 271 kilometer - men i den orealistiska NEDC-cykeln. Energiförbrukningen beräknas till 10,8 kWh per 100 km, topphastigheten 105 km / h. Faciliteterna inkluderar ett infotainment-system med en 8-tums pekskärm.
Den anpassade versionen för Europa bör åtminstone innehålla övergången från den kinesiska GB / T-laddningsstandarden till CCS-anslutningen som används här. Men "Autocar" spekulerar också i ett litet sortiment plus plus förändringar i säkerhetsutrustning för att uppfylla europeiska standarder.
Range-plus borde dock inte vara för stort, eftersom det enligt Normand tillåter bara det korta räckvidden och tillhörande batteristorlek att erbjuda bilen för detta pris. Med sin tydliga inriktning som en stadsbil är det inte heller nödvändigt med ett stort utbud.
Även med ett startpris på 10 000 till 12 000 euro skulle den europeiska K-ZE rankas bra under Renault Zoe i modellserien. Prislistan för ansiktslyftningsmodellen för Zoe börjar på 21 900 euro med batterihyrning och 29 990 euro med batteriköp. Således skulle avståndet till K-ZE bibehållas, även om detta skulle komma i detta land som Renault på marknaden. På Dacia skulle det vara den första elektriska modellen någonsin.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 11:07
av Laban
Jag har väntat på att vi ska få se en riktigt billig ren stadsbil med litet batteri, det här kanske blir förstå då. e-Up finns visserligen men den är fortfarande rätt dyr före subvention. Dessutom behöver man inte nödvändigtvis ha ett större batteri än 26 kWh. Kan vi köra en hel vinter med 22 kWh Zoe , -25 C ibland så borde denna med 26 kWh fungera väldigt bra för jobbpendlaren i europa.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 11:22
av Zalman3
10.000 till 12.000 euro skulle bli ca 80.550kr till 96.660kr efter elbilsstöd i Sverige.
Därmed blir den billigare än alla fossilbilar i Sverige.
Fossilbilen är död.
EDIT:
Under bilsalongen i Shanghai presenterar nu Renault småbilen City K-ZE, byggd i Kina i samarbete med Dongfeng. Det är Renaults första elbil i A-segmentet. Kompletta mått presenteras inte men mellan hjulaxlarna är det 2 423 millimeter att jämföra med 2 588 för modellen Zoe som kvalar in i B-segmentet. 300 liter bagage ryms i City K-ZE, siffran för Zoe är 338 liter. Trots sitt nätta format har City K-ZE draget av en suv och markfrigången är 15 centimeter.
Några data om motor eller batterier släpps inte i dagsläget men laddningen ska ta 50 minuter i en snabbladdare (till 80 procent) och fyra timmar med ”lägre laddeffekt”.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 12:33
av vigge50
Zalman3 skrev:
10.000 till 12.000 euro skulle bli ca 80.550kr till 96.660kr efter elbilsstöd i Sverige.
Därmed blir den billigare än alla fossilbilar i Sverige.
Fossilbilen är död.
EDIT:
Under bilsalongen i Shanghai presenterar nu Renault småbilen City K-ZE, byggd i Kina i samarbete med Dongfeng. Det är Renaults första elbil i A-segmentet. Kompletta mått presenteras inte men mellan hjulaxlarna är det 2 423 millimeter att jämföra med 2 588 för modellen Zoe som kvalar in i B-segmentet. 300 liter bagage ryms i City K-ZE, siffran för Zoe är 338 liter. Trots sitt nätta format har City K-ZE draget av en suv och markfrigången är 15 centimeter.
Några data om motor eller batterier släpps inte i dagsläget men laddningen ska ta 50 minuter i en snabbladdare (till 80 procent) och fyra timmar med ”lägre laddeffekt”.
Det är ju nästan skrattretande när vissa fortfarande insisterar att du kan bara konvertera till svenska kronor och sen dra av bonusen. I hur många fall har vi inte sätt att det ej stämmer? Att dessutom göra det när priset i euro är spekulation...
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 12:43
av StefL
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
10.000 till 12.000 euro skulle bli ca 80.550kr till 96.660kr efter elbilsstöd i Sverige.
Därmed blir den billigare än alla fossilbilar i Sverige.
Det är ju nästan skrattretande när vissa fortfarande insisterar att du kan bara konvertera till svenska kronor och sen dra av bonusen. I hur många fall har vi inte sätt att det ej stämmer? Att dessutom göra det när priset i euro är spekulation...
Nej det stämmer fullständigt. Räknat med en eurorkurs på 11 SEK och 25% moms på det landar vi på 165.000 före bonus. Det blir inga 60.000 i bonus på den då bonusen max får utgöra 25% av priset, så priset efter bonus blir i så fall LÄGST cirka 124000, och då har vi inte räknat med kostnad för bl.a. vagnskadegaranti som alltid tillkommer i Sverige. För en bil som inte duger till långresor utan är en ren stadsbil återstår det med det priset en bit innan den helt kan konkurrera ut lågprisalternativen bland fossilbilarna.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 13:00
av LarsL
Fast det är trots det förvånansvärt många som letar efter sådana bilar.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 13:13
av Laban
StefL skrev:
Det blir inga 60.000 i bonus på den då bonusen max får utgöra 25% av priset, så priset efter bonus blir i så fall LÄGST cirka 124000, och då har vi inte räknat med kostnad för bl.a. vagnskadegaranti som alltid tillkommer i Sverige. För en bil som inte duger till långresor utan är en ren stadsbil återstår det med det priset en bit innan den helt kan konkurrera ut lågprisalternativen bland fossilbilarna.
En Dacia Sandero kostar från 124 900 :- om man vill ha AC. Och då kostar ju bensin + service en del på det även om man bara kör 1000 mil/år. Dacian har en 90 hk motor + manuell låda ska tilläggas, gissar på att K-ZE'n är betydligt trevligare att köra i stadstrafik.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 13:28
av Laban
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 13:49
av Zalman3
Syrrans Nissan Leaf Tekna 24kWh från 2014 kostade då 369.090 kr.
Jag har kört denna bil Göteborg-Umeå så det går att köra en elbil med bara 24kWh batteri långt, även om det tar onödigt lång tid.
Intressant att Renault nu kommer med en elbil som är ca 70% billigare och har en längre räckvidd med ett 26,8kWh batteri.
Tycker också att det är intressant att Renaultgruppen inser att man bara har 2 val:
1. Dö sotdöden och låta kineserna komma med billiga och bra elbilar, och ta över bilmarknaden.
2. Anfall är bästa försvar och själva komma med billiga och bra elbilar.
För det är nu man har en liten chans mot kineserna, låter man dom få fotfäste, då är det för sent.
EDIT:
Renault K-ZE
Längd, 370cm
Axelavstånd, 242cm
Bagageutrymme, 300 liter
Av alla dessa uppräknade bilar skulle jag välja Renault K-ZE som stadsbil.
Den blir tyst tack vare eldrift, och löjligt lättkörd eftersom man slipper en manuell växellåda.
Jag förstår att fossilversionerna av VW Up, Seat Mii och Skoda Citigo slutar att säljas, eftersom har man provat elversionen, vägrar man köpa fossilversionen.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 14:27
av Walker
...att du orkar.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 14:34
av Zalman3
Walker skrev:
...att du orkar.
Jag orkar kämpa tills vi kör 100% elbilar i detta land!
Jag har i 35 år köpt bensin och diesel för sammanlagt ca 1 miljon kronor, hade jag istället kört på el hade det kostat ca 200.000kr.
Alltså har jag slösat bort 800.000kr helt i onödan!
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
If you stay below 60kmh, Renault claims the battery should be good for as much as 350km (217 miles.
K-ZE can go from zero to 80 per cent full in 50 minutes.
On sale: Late 2020.
Target of 550,000 units sold per year.
Renault City K-ZE features smart design:
It has assertive lines and a muscular, compact form, with LED Daytime Running Lights.
It embodies classic SUV design with 150mm ground clearance
The 2,423mm long wheelbase and 300L boot space, which are leading in its segment, make K-ZE reliable and practical for everyday life.
Renault City K-ZE: human-centric intelligence & competitive charging modes
Its multiple charging modes make it compatible with both 220V domestic plugs and public infrastructures. In fast charge, it takes only 50 minutes to charge from 0% to 80%. In slow charge, it takes 4 hours to charge to 100%, totally adequate for fast-paced urban life.
Its segment-leading intelligent interactive system with 8-inch multi-functional colour LCD touch screen ensures that the passengers stay connected all the time wherever they go. They can also access remotely control on their App. It has online navigation and real time monitoring for EV features. Users have easy access to features such as on-line entertainment, 4G WiFi and smart voice recognition.
Consistent with Renault's human-centric philosophy, Renault City K-ZE packs PM2.5 sensors and air quality control system, which enables evaluation of cabin air quality and automatic switching between interior and exterior air circulation, offering a healthy, refreshing cabin space.
Renault City K-ZE: high European quality standards
It is built in China to rigorous global quality standards. It adopts Renault's advanced electric technology.
It provides an assured journey with safety features, such as Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) and rear imaging.
Det är ju nästan skrattretande när vissa fortfarande insisterar att du kan bara konvertera till svenska kronor och sen dra av bonusen. I hur många fall har vi inte sätt att det ej stämmer? Att dessutom göra det när priset i euro är spekulation...
Nej det stämmer fullständigt. Räknat med en eurorkurs på 11 SEK och 25% moms på det landar vi på 165.000 före bonus. Det blir inga 60.000 i bonus på den då bonusen max får utgöra 25% av priset, så priset efter bonus blir i så fall LÄGST cirka 124000, och då har vi inte räknat med kostnad för bl.a. vagnskadegaranti som alltid tillkommer i Sverige. För en bil som inte duger till långresor utan är en ren stadsbil återstår det med det priset en bit innan den helt kan konkurrera ut lågprisalternativen bland fossilbilarna.
Sen tillkommer säkert hyra för batteriet som är kotym hos fransoserna.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 12 000 euro?
Postat: 28 okt 2019 17:19
av Zalman3
Nu när det införs allt hårdare avgaskrav(viket blir dyrt) så ger flera företag upp fossilbilversioner för småbilar(exempelvis VW, Seat och Skoda).
Man går direkt på elversioner istället.
De Europeiska tillverkarna är dock rädda för att billiga elbilar från kina ska svämma över marknaden.
En kategori fordon som det i förlängningen kan bli brist på är små, snåla bilar. Helt enkelt för att tillverkarna inte prioriterar dem. Att sätta in dyr ny teknik, för att sänka koldioxidutsläppen, höjer priset för mycket för att det ska vara konkurrenskraftigt. Här finns en risk att den europeiska bilindustrin lämnar fältet fritt för exempelvis kinesiska biltillverkare, som börjar sälja småbilar för att sedan etablera sig på elbilsmarknaden.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 10 000 euro?
Postat: 07 nov 2019 15:35
av Zalman3
Tydligen pratar man om ett pris till kund på ca 10.000 euro, dock efter elbils stöd.
Renault K-ZE kommer till Frankrike.
Detta fordon kan emellertid också säljas på ett konventionellt sätt och därmed visa ett ultrakonkurrenskraftigt pris,
troligen kring € 10 000, när den ekologiska bonusen på 6 000 € dras av.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 10 000 euro?
Postat: 17 feb 2020 07:01
av Zalman3
Mera prisindikationer Dacia versionen.
Renault siktar på ett pris omkring 125.000 kronor, uppger Renaults varumärkeschef Thierry Bolloré till tidningen Autocar.
Dacias elbil kommer troligen bygga på Renault City K-ZE som är en liten crossover i A-klassen. Motorn i Renault City K-ZE ger bara 44 hästkrafter och 120 Nm. Topphastigheten är 105 km/h och räckvidden är 25 mil.
Räkna inte med att Dacias elbil blir så mycket kaftfullare, den är ju tänkt som en stadsbil. Men säkerhetsutrustningen blir troligen mer omfattande.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 10 000 euro?
Postat: 17 feb 2020 07:41
av tor-ake
125.000 efter miljöpremie Hmmm... Får man gissa på att det är med batterihyra minst 599kr/mån?
Renault...
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 10 000 euro?
Postat: 17 feb 2020 07:45
av Zalman3
tor-ake skrev:
125.000 efter miljöpremie Hmmm... Får man gissa på att det är med batterihyra minst 599kr/mån?
Renault...
Jag tror inte på batterihyra.
Och enligt testvideon tidigare i tråden så har den förvånansvärt hög kvalitetskänsla.
Fossilbilskonkurrenterna är bullerburkar i jämförelse.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 10 000 euro?
Postat: 17 feb 2020 12:20
av tor-ake
Och jag tror inte på saker som är för bra för att vara sanna.
Om något är för bra för att vara sant så är det inte sant, är grundtipset.
En Renault Zoe, nyss faceliftad, får man för drygt 200' efter premie. Med batterihyra. Skulle samma koncern introducera en bil som kostar 125' utan batterihyra? Totalement incroyable!
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 10 000 euro?
Postat: 17 feb 2020 12:27
av Grimlos
tor-ake skrev:
Och jag tror inte på saker som är för bra för att vara sanna.
Om något är för bra för att vara sant så är det inte sant, är grundtipset.
En Renault Zoe, nyss faceliftad, får man för drygt 200' efter premie. Med batterihyra. Skulle samma koncern introducera en bil som kostar 125' utan batterihyra? Totalement incroyable!
Smart EV 2-sits kostar ju också 200' (EFTER SMBP), så nej 125k kommer de aldrig sälja denna för. Mer realistiskt är 150-175k beroende på batterihyra. Finns ju ingen konkurrent i dagsläget som slår det priset.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 10 000 euro?
Postat: 17 feb 2020 12:44
av Mickep
Om den skulle få hela 60 000 i stöd skulle den sälja som smör i ... ett väldigt smörgåsälskande land(?)
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 10 000 euro?
Postat: 17 feb 2020 13:21
av Zalman3
tor-ake skrev:
Och jag tror inte på saker som är för bra för att vara sanna.
Om något är för bra för att vara sant så är det inte sant, är grundtipset.
En Renault Zoe, nyss faceliftad, får man för drygt 200' efter premie. Med batterihyra. Skulle samma koncern introducera en bil som kostar 125' utan batterihyra? Totalement incroyable!
Det finns ju dom här på Teslaclubsweden som köpt en Skoda Citigo 260km, för ca 180.000kr netto.
Att den här Dacian skulle kosta ca 125.000kr netto efter 60.000kr i elbilsstöd, finner jag inte för otroligt.
Den säljs ju för ca 7,900 euro i Kina.
In China, the model is sold for 61,800 yuan, the equivalent of no more than 7,900 euros. It has a motor power of 33 kW, a torque of 125 Nm and a 26.8 kWh rechargeable battery that can be quickly charged above the Chinese GB/T standard for a range of 271 kilometres – but in the unrealistic NEDC cycle. The energy consumption is estimated at 10.8 kWh per 100 km, the top speed at 105 km/h. The battery can be recharged at high speed. The equipment also includes an infotainment system with an 8-inch touch screen.
Re: Billiga Renault K-ZE kommer till Europa, 10 000 euro?
Postat: 17 feb 2020 13:25
av Verdi
Zalman3 skrev:
tor-ake skrev:
Och jag tror inte på saker som är för bra för att vara sanna.
Om något är för bra för att vara sant så är det inte sant, är grundtipset.
En Renault Zoe, nyss faceliftad, får man för drygt 200' efter premie. Med batterihyra. Skulle samma koncern introducera en bil som kostar 125' utan batterihyra? Totalement incroyable!
Det finns ju dom här på Teslaclubsweden som köpt en Skoda Citigo 260km, för ca 180.000kr netto.
Att den här Dacian skulle kosta ca 125.000kr netto efter 60.000kr i elbilsstöd, finner jag inte för otroligt.
Den säljs ju för ca 7,900 euro i Kina.
In China, the model is sold for 61,800 yuan, the equivalent of no more than 7,900 euros. It has a motor power of 33 kW, a torque of 125 Nm and a 26.8 kWh rechargeable battery that can be quickly charged above the Chinese GB/T standard for a range of 271 kilometres – but in the unrealistic NEDC cycle. The energy consumption is estimated at 10.8 kWh per 100 km, the top speed at 105 km/h. The battery can be recharged at high speed. The equipment also includes an infotainment system with an 8-inch touch screen.