BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Postat: 26 okt 2019 23:19
https://teslaclubsweden.se/forum/
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.Tars skrev:Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
12-29 mil beroende på årstid och körsätt, 29 kWh tillgängligt i min som gått 2000milGustafsson skrev:Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.Tars skrev:Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Sommar ca 20-22 milGustafsson skrev:Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.Tars skrev:Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Vad är räckvidden med bensinmotorn?Tars skrev:Sommar ca 20-22 milGustafsson skrev:Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.Tars skrev:Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Vinter 12-16 mil. Har då Rex på min.
Bensinmotorn kan inte direkt driva elmotorn, bara ladda batteriet.Zalman3 skrev:
Vad är räckvidden med bensinmotorn?
Ca 10 milZalman3 skrev:Vad är räckvidden med bensinmotorn?Tars skrev:Sommar ca 20-22 milGustafsson skrev:Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.Tars skrev:Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Vinter 12-16 mil. Har då Rex på min.
Jo, I3 är en underbar bil, Kolfiber, ingen rost, låg tyngdpunkt.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Jag mä, och ett s efter 3an.Tars skrev:Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
DEN skulle man vilja ha i Teslan också!............Tellus skrev:..., alltid bakljus aktivt med meraTars skrev:Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
Dyrt? Kanonpris ju. När jag tänkte sälja min i3 94Ah med REx i höstas så fick jag bud på 270' från Kamux. Uttagen september 2016 och har rullat 3700 mil.Tellus skrev:Jag mä, och ett s efter 3an.Tars skrev:Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
Köpte den i somras, 292' 1400mil 94Ah med rätt bra utrustning. Visst är det dyrt men den är rolig o speciell, men i de flesta avseenden helt inferior model 3 men bra o smidig andrabil. Drar väldigt lite el (värmepump)
Med denna app kan man personanpassa bilen.
Jag har aktiverat usb video i skärmen, ändrat stolsvärmetemp, alltid bakljus aktivt med mera
https://bimmercode.app/
Haglund skrev:Imponerad över räckvidden ni får ur era 94 Ah. Jag kör en i3s 94 Ah för tillfället och pendlar dagligen enkel väg 7,5 mil på 100-110-väg med farthållaren på +10 på mätaren. Jag får ur den ungefär 15 mils räckvidd vid 0-5 grader och 16-17 vid 5-15 grader ute. Klart tillräckligt för min del, så det kvittar. I stadstrafik är den dock förvånansvärt snål. Kan ju få ner den till 130 Wh/km!
I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.
Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!
Det betyder väl att det är 6/9/12 Ampere man har att välja på. Men visst, man får inte i så mycket på enfasladdning. Men eftersom bilen är så pass snål så blir det ju ~13 mil per dag ändå om man jobbar en vanlig 8h dag + lunch = 9h laddning. Hur långt rullar den per dag?Low is charging the car at 5.95 amps (1300 W) and thus should work if the socket has a 6A fuse or higher
Reduced is charging the car at 8.7 amps (1900 W) and thus should work if the socket has a 10A fuse (or actually I know it does because that is what I have and I use it every day)
Maximum I have not yet tested (because our socket in the garage only has a 10A fuse), but I suspect that it might be charging at just under 12A.
Edit: Maximum has now been measured to 11.5A (2500W)
Verdi skrev:Haglund skrev:Imponerad över räckvidden ni får ur era 94 Ah. Jag kör en i3s 94 Ah för tillfället och pendlar dagligen enkel väg 7,5 mil på 100-110-väg med farthållaren på +10 på mätaren. Jag får ur den ungefär 15 mils räckvidd vid 0-5 grader och 16-17 vid 5-15 grader ute. Klart tillräckligt för min del, så det kvittar. I stadstrafik är den dock förvånansvärt snål. Kan ju få ner den till 130 Wh/km!
I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.
Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!
1. Laddningstiderna har ingenting med avgångstid att göra. Avgångstid styr klimatisering av kupén och värmning av batteriet.
2. Nej, laddar man trefas så funkar inte läge "reducerad" av någon anledning. Är jättekonstigt och dåligt.
3. Är du säker på att den inte tar mer än 10A i högsta läget? Finns väl tre nivåer på enfasladdningen? Hittade denna: https://bmwi3owner.com/2014/02/charger/
Det betyder väl att det är 6/9/12 Ampere man har att välja på. Men visst, man får inte i så mycket på enfasladdning. Men eftersom bilen är så pass snål så blir det ju ~13 mil per dag ändå om man jobbar en vanlig 8h dag + lunch = 9h laddning. Hur långt rullar den per dag?Low is charging the car at 5.95 amps (1300 W) and thus should work if the socket has a 6A fuse or higher
Reduced is charging the car at 8.7 amps (1900 W) and thus should work if the socket has a 10A fuse (or actually I know it does because that is what I have and I use it every day)
Maximum I have not yet tested (because our socket in the garage only has a 10A fuse), but I suspect that it might be charging at just under 12A.
Edit: Maximum has now been measured to 11.5A (2500W)
4. Fullt batteri på i3 är att jämföra med drygt 90% på en Tesla. Det är alltså helt ok att alltid ladda fullt. Batterierna verkar väldigt tåliga dessutom. Att en Tesla byter batteri hör man ju med jämna mellanrum om men jag tror inte jag hört om en enda i3 som fått batteriet bytt pga fel. (även om jag fattar att det finns)
Sofie skrev:1 laddningen kan starta innan önskad laddtid, om bilen känner att den annars inte hinner fylla batteriet innan önskad starttid.
2 Detta är 16A eller 32A enfas laddning som du väljer mellan, ingen reducerad trefasladdning.
4 Nyare schukoladdare ger endast 10A, så valet blir 6/9/10A
Oj intressant! Undrar om samma sak händer med 60Ah bilen, som endast kan ladda enfas. Jag har ju valt att avstå WC box pga jag inte trodde att jag kunde ladda mindre än 16A. Jag laddar ju Teslan på samma 16A matning.Tellus skrev:2. Det går att få reducerad eller till och med låg laddhastighet med 3 fas.
Testade med tesla WC, när WC stod på 16A (11kW) blev det 11kW oavsett inställning som ni skriver.
Men om man sänker WC`n till 13A vilket vi gjort för att inte bränna proppar, så blev maximal 12,6A (8700watt), Reducerad 9,4A (6500watt) och låg blev 6,2A (4300watt)
Så bilen verkar inte tro det är en laddstolpe man laddar från för då finns bara maximal och reducerad.