Sida 1 av 1

BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 26 okt 2019 23:19
av Off Grid Byggaren

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 27 okt 2019 15:35
av sweslac
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 27 okt 2019 15:51
av Gustafsson
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 27 okt 2019 15:56
av Tars
Gustafsson skrev:
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 27 okt 2019 16:28
av Gustafsson
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 27 okt 2019 18:38
av Tellus
Gustafsson skrev:
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.
12-29 mil beroende på årstid och körsätt, 29 kWh tillgängligt i min som gått 2000mil

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 27 okt 2019 18:38
av Tars
Gustafsson skrev:
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.
Sommar ca 20-22 mil
Vinter 12-16 mil. Har då Rex på min.

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 27 okt 2019 20:22
av Zalman3
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.
Sommar ca 20-22 mil
Vinter 12-16 mil. Har då Rex på min.
Vad är räckvidden med bensinmotorn?

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 27 okt 2019 20:25
av NEO
Zalman3 skrev:

Vad är räckvidden med bensinmotorn?
Bensinmotorn kan inte direkt driva elmotorn, bara ladda batteriet.

BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 27 okt 2019 20:44
av Tars
Zalman3 skrev:
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.
Sommar ca 20-22 mil
Vinter 12-16 mil. Har då Rex på min.
Vad är räckvidden med bensinmotorn?
Ca 10 mil
Det är då en generator.

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 28 okt 2019 17:56
av Swede1
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Jo, I3 är en underbar bil, Kolfiber, ingen rost, låg tyngdpunkt.

190 k för en snikutrustad 2014 Rex som rullat 11000 mil. Billigt?

Vad gav du för din?

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 31 okt 2019 16:24
av sweslac
Jag märkte att:

Många i3:or inte har snabbladdning, men man ser inte någon prisskillnad.

BMW är snål... ingen back kamera standard.

Man måste tjata om schuko laddare... det flesta blir stulna i showroom.

Köpte från Bavaria en i3 från november 2018. 400 mil. Comfort modell med 33 kWh batteri (dvs 94AH). Jag får lätt 200 km räckvid. Jag betalade 300000 med vinterdäck på originalfälj, type 2 kabel (3fas) och shucko laddare.

Den är mycket rolig (för mig) att köra. Light and nimble. Superlätt att parkera. Den är tystare än min model X. Uppvärmningen är super snabb.

Mjukvaran är tyskt. Jag tänker på dom som behöver jobba med SAP när jag använder den.

Ask me anything more!

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 31 okt 2019 16:27
av Tars
Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 31 okt 2019 20:32
av Tellus
Tars skrev:
Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
Jag mä, och ett s efter 3an.
Köpte den i somras, 292' 1400mil 94Ah med rätt bra utrustning. Visst är det dyrt men den är rolig o speciell, men i de flesta avseenden helt inferior model 3 men bra o smidig andrabil. Drar väldigt lite el (värmepump)

Med denna app kan man personanpassa bilen.
Jag har aktiverat usb video i skärmen, ändrat stolsvärmetemp, alltid bakljus aktivt med mera

https://bimmercode.app/

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 31 okt 2019 21:51
av orroz4
Köpte en 2016 i somras med lilla batteriet 60ah. Frun är kanon nöjd med bilen jag får knappt låna den. Perfekt för pendling till jobbet vi har kört ca 500 mil med bilen nu.
Jag klarade iaf 14 mil (hade 2 mil kvar) i somras när jag snålkörde bakom husbilar.

Ska man åka lite längre så krävs det lite planering med med 50kw laddare.
Laddningen på dessa har gått snabbt.
(Vi har nog bara testat 4-5ggr för att prova hur det fungerar).

2 gånger har det varit lite kritiskt med räckvidden. 6km resp 11km kvar men då har det varit regn och kraftig motvind som har ställt till det.

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 01 nov 2019 06:18
av Bjelke
Tellus skrev:
Tars skrev:
Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
..., alltid bakljus aktivt med mera
DEN skulle man vilja ha i Teslan också!............

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 01 nov 2019 06:39
av Verdi
Tellus skrev:
Tars skrev:
Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
Jag mä, och ett s efter 3an.
Köpte den i somras, 292' 1400mil 94Ah med rätt bra utrustning. Visst är det dyrt men den är rolig o speciell, men i de flesta avseenden helt inferior model 3 men bra o smidig andrabil. Drar väldigt lite el (värmepump)

Med denna app kan man personanpassa bilen.
Jag har aktiverat usb video i skärmen, ändrat stolsvärmetemp, alltid bakljus aktivt med mera

https://bimmercode.app/
Dyrt? Kanonpris ju. När jag tänkte sälja min i3 94Ah med REx i höstas så fick jag bud på 270' från Kamux. Uttagen september 2016 och har rullat 3700 mil.

Klart att den inte går att jämföra med Model 3 men som ren andrabil som bara rullar korta sträckor så gör den minst lika bra jobb.

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 01 nov 2019 10:57
av Haglund
Imponerad över räckvidden ni får ur era 94 Ah. Jag kör en i3s 94 Ah för tillfället och pendlar dagligen enkel väg 7,5 mil på 100-110-väg med farthållaren på +10 på mätaren. Jag får ur den ungefär 15 mils räckvidd vid 0-5 grader och 16-17 vid 5-15 grader ute. Klart tillräckligt för min del, så det kvittar. I stadstrafik är den dock förvånansvärt snål. Kan ju få ner den till 130 Wh/km!

I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.

Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 01 nov 2019 11:10
av Verdi
Haglund skrev:
Imponerad över räckvidden ni får ur era 94 Ah. Jag kör en i3s 94 Ah för tillfället och pendlar dagligen enkel väg 7,5 mil på 100-110-väg med farthållaren på +10 på mätaren. Jag får ur den ungefär 15 mils räckvidd vid 0-5 grader och 16-17 vid 5-15 grader ute. Klart tillräckligt för min del, så det kvittar. I stadstrafik är den dock förvånansvärt snål. Kan ju få ner den till 130 Wh/km!

I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.

Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!

1. Laddningstiderna har ingenting med avgångstid att göra. Avgångstid styr klimatisering av kupén och värmning av batteriet.

2. Nej, laddar man trefas så funkar inte läge "reducerad" av någon anledning. Är jättekonstigt och dåligt.

3. Är du säker på att den inte tar mer än 10A i högsta läget? Finns väl tre nivåer på enfasladdningen? Hittade denna: https://bmwi3owner.com/2014/02/charger/
Low is charging the car at 5.95 amps (1300 W) and thus should work if the socket has a 6A fuse or higher
Reduced is charging the car at 8.7 amps (1900 W) and thus should work if the socket has a 10A fuse (or actually I know it does because that is what I have and I use it every day)
Maximum I have not yet tested (because our socket in the garage only has a 10A fuse), but I suspect that it might be charging at just under 12A.
Edit: Maximum has now been measured to 11.5A (2500W)
Det betyder väl att det är 6/9/12 Ampere man har att välja på. Men visst, man får inte i så mycket på enfasladdning. Men eftersom bilen är så pass snål så blir det ju ~13 mil per dag ändå om man jobbar en vanlig 8h dag + lunch = 9h laddning. Hur långt rullar den per dag?

4. Fullt batteri på i3 är att jämföra med drygt 90% på en Tesla. Det är alltså helt ok att alltid ladda fullt. Batterierna verkar väldigt tåliga dessutom. Att en Tesla byter batteri hör man ju med jämna mellanrum om men jag tror inte jag hört om en enda i3 som fått batteriet bytt pga fel. (även om jag fattar att det finns)

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 01 nov 2019 11:17
av Sofie
Verdi skrev:
Haglund skrev:
Imponerad över räckvidden ni får ur era 94 Ah. Jag kör en i3s 94 Ah för tillfället och pendlar dagligen enkel väg 7,5 mil på 100-110-väg med farthållaren på +10 på mätaren. Jag får ur den ungefär 15 mils räckvidd vid 0-5 grader och 16-17 vid 5-15 grader ute. Klart tillräckligt för min del, så det kvittar. I stadstrafik är den dock förvånansvärt snål. Kan ju få ner den till 130 Wh/km!

I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.

Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!

1. Laddningstiderna har ingenting med avgångstid att göra. Avgångstid styr klimatisering av kupén och värmning av batteriet.

2. Nej, laddar man trefas så funkar inte läge "reducerad" av någon anledning. Är jättekonstigt och dåligt.

3. Är du säker på att den inte tar mer än 10A i högsta läget? Finns väl tre nivåer på enfasladdningen? Hittade denna: https://bmwi3owner.com/2014/02/charger/
Low is charging the car at 5.95 amps (1300 W) and thus should work if the socket has a 6A fuse or higher
Reduced is charging the car at 8.7 amps (1900 W) and thus should work if the socket has a 10A fuse (or actually I know it does because that is what I have and I use it every day)
Maximum I have not yet tested (because our socket in the garage only has a 10A fuse), but I suspect that it might be charging at just under 12A.
Edit: Maximum has now been measured to 11.5A (2500W)
Det betyder väl att det är 6/9/12 Ampere man har att välja på. Men visst, man får inte i så mycket på enfasladdning. Men eftersom bilen är så pass snål så blir det ju ~13 mil per dag ändå om man jobbar en vanlig 8h dag + lunch = 9h laddning. Hur långt rullar den per dag?

4. Fullt batteri på i3 är att jämföra med drygt 90% på en Tesla. Det är alltså helt ok att alltid ladda fullt. Batterierna verkar väldigt tåliga dessutom. Att en Tesla byter batteri hör man ju med jämna mellanrum om men jag tror inte jag hört om en enda i3 som fått batteriet bytt pga fel. (även om jag fattar att det finns)

1 laddningen kan starta innan önskad laddtid, om bilen känner att den annars inte hinner fylla batteriet innan önskad starttid.
2 Detta är 16A eller 32A enfas laddning som du väljer mellan, ingen reducerad trefasladdning.
4 Nyare schukoladdare ger endast 10A, så valet blir 6/9/10A

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 01 nov 2019 11:38
av Verdi
Sofie skrev:
1 laddningen kan starta innan önskad laddtid, om bilen känner att den annars inte hinner fylla batteriet innan önskad starttid.
2 Detta är 16A eller 32A enfas laddning som du väljer mellan, ingen reducerad trefasladdning.
4 Nyare schukoladdare ger endast 10A, så valet blir 6/9/10A

Intressant. Hade ingen aning om något av det där. Tack!

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 01 nov 2019 17:02
av Tellus
2. Det går att få reducerad eller till och med låg laddhastighet med 3 fas.
Testade med tesla WC, när WC stod på 16A (11kW) blev det 11kW oavsett inställning som ni skriver.
Men om man sänker WC`n till 13A vilket vi gjort för att inte bränna proppar, så blev maximal 12,6A (8700watt), Reducerad 9,4A (6500watt) och låg blev 6,2A (4300watt)
Så bilen verkar inte tro det är en laddstolpe man laddar från för då finns bara maximal och reducerad.

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Postat: 01 nov 2019 19:35
av Sofie
Tellus skrev:
2. Det går att få reducerad eller till och med låg laddhastighet med 3 fas.
Testade med tesla WC, när WC stod på 16A (11kW) blev det 11kW oavsett inställning som ni skriver.
Men om man sänker WC`n till 13A vilket vi gjort för att inte bränna proppar, så blev maximal 12,6A (8700watt), Reducerad 9,4A (6500watt) och låg blev 6,2A (4300watt)
Så bilen verkar inte tro det är en laddstolpe man laddar från för då finns bara maximal och reducerad.
Oj intressant! Undrar om samma sak händer med 60Ah bilen, som endast kan ladda enfas. Jag har ju valt att avstå WC box pga jag inte trodde att jag kunde ladda mindre än 16A. Jag laddar ju Teslan på samma 16A matning.