Sida 1 av 2

Trist...

Postat: 21 okt 2019 22:36
av Jojo
Nu börjar min tidigare entusiasm för Tesla tryta så småningom. Inte bara den minskande laddhastigheten, icke-nåbarheten, nej, nu börjar även servicen bli enbart en skymt av sin forna glans. Lämnade min bil för service idag, bokad via appen (fungerande för omväxlingen skull) med några veckors framförhållning. Väl på plats fick jag besked att man behöver bilen hela dagen och att jag inte får någon lånebil. Vad bra, jag har drygt 15 mil till 'Service'center och vad ska jag göra hela dagen då??? Jag har ju också ett liv och jobb att sköta... Alltså Taxi på egen bekostnad :evil: . Kl16:52 fick jag meddelandet att bilen är klart att hämtas ...ända till kl17. Tur at jag då redan befann mig i rondellen utanför och inte på hemmaplan. När jag sedan hämtade ut bilen kunde jag konstatera att
  • -den beställda servicen inte hade utförts
    -man inte hade satt på vinterdäcken (som redan fanns i bilen)
    -att bilen inte ens hade laddats så att jag kunde ta mig hem
Tur för mig att Taxichaffisen (som hade en Model X) hade en Plugcharge-chip och bjöd på laddning vid en närliggande bensinmack så att jag kunde ta mig till närmaste Supercharger för att sedan ta mig hem igen.

Man kan undra vad Tesla håller på med, faktiskt. Från att vara en entusiastisk supporter och 'early adopter' har jag blivit numera mycket mera tveksam och återhållsam när det gäller att lovorda eller rekommendera företaget Tesla och deras produkter. Visst är bilarna suveräna, men hela organisationen bakom lämnar en hel del att önskas nuförtiden. Tidigare var servicen verkligen 'top notch', men nu är det nära katastrof. Som grädde på moset får man inte någon faktura via mail längre, utan man måste numera godkänna den i ett separat program innan den hamnar i ens brevlåda. Jag valde att inte acceptera, just för att den bokade servicen inte hade utförts. Återstår att se vad som händer. Fortsätter det såhär kommer min nästa bil inte vara en Tesla, tyvärr.

Re: Trist...

Postat: 21 okt 2019 22:39
av tor-ake
Trist!

Vad hade de gjort med bilen, då? Inget?

Re: Trist...

Postat: 21 okt 2019 22:59
av Jojo
tor-ake skrev:
Trist!

Vad hade de gjort med bilen, då? Inget?
'Trist' är verkligen i det mildaste laget...
Jo, de bytte filtret på AC:n, kollade hjullagren, gjorde en CCS-retrofit (allt detta på beställning) samt att de bytte några bultar i styrningen samt passagerare-airbag proaktivt.

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 05:41
av loftux
Jojo skrev:
tor-ake skrev:
Trist!

Vad hade de gjort med bilen, då? Inget?
'Trist' är verkligen i det mildaste laget...
Jo, de bytte filtret på AC:n, kollade hjullagren, gjorde en CCS-retrofit (allt detta på beställning) samt att de bytte några bultar i styrningen samt passagerare-airbag proaktivt.
Verkar ju som om de gjorde en hel del trots allt. Vad gjorde de inte?
Förstår att man vill passa på få så mycket gjort som möjligt vid samma tillfälle, men finns ju begränsningar om vad som är möjligt.

Varför ska SC sätta på dina vinterhjul, är inte det en uppgift för en däckverkstad?

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 06:25
av nek0
loftux skrev:
Jojo skrev:
tor-ake skrev:
Trist!

Vad hade de gjort med bilen, då? Inget?
'Trist' är verkligen i det mildaste laget...
Jo, de bytte filtret på AC:n, kollade hjullagren, gjorde en CCS-retrofit (allt detta på beställning) samt att de bytte några bultar i styrningen samt passagerare-airbag proaktivt.
Verkar ju som om de gjorde en hel del trots allt. Vad gjorde de inte?
Förstår att man vill passa på få så mycket gjort som möjligt vid samma tillfälle, men finns ju begränsningar om vad som är möjligt.

Varför ska SC sätta på dina vinterhjul, är inte det en uppgift för en däckverkstad?
Kan det inte vara som så att man beställt hjulbyte?

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 06:37
av Bjelke
Kan bara hålla med Jojo, det är en ren och skär katastrof numera, jag trodde att dom hade lärt sig någonting på dom 4 år jag haft Tesla, men nej.
Bilen som jag hämtade ut i Juni hade vatten i en blinkerskamera och gav såklart felmeddelande nästan direkt, men den kunde inte bytas förrns över två månader
senare och då var även kontakterna inuti rostiga/ärgade (enligt teknikerns rapport) men dom byttes inte (inkl kablage antar jag) så efter mindre än en vecka så la
samma kamera naturligtvis av igen :evil: så ytterligare nästan 3 månader med ett konstant felmeddelande (och begränsad funktion såklart men enbart marginell tror jag) och såklart
ledigt en dag ofrivilligt ledigt till plus 54 mil onödig resa... Den här köptes privat så det kommer att leda till reklamation osv.

Den andra bilen som jag hämtade i September i fjol byttes båda lyktorna i fram (LED_listerna upptill som gav upp ="klassiker" numera) men montaget gick helt fel så sitter
den ena framskärmen helt fel och damasken som skyddar kablaget/kontakterna till Ultraljudssensorn närmast delvis utanför skärmkanten! :twisted:
Men inte nog med det, även ett handtag som hade gett upp totalt byttes också och föga förvånande så pajade även detta igår kväll! Jag misstänker helt felmonterat eller tom ett gammalt renoverat
som dom smackade dit och hoppades att skiten skulle funka ett tag åtminstone, men näe det funkade inte alls.......... Detta alltså typ en vecka efter "reparation".
På den bilen skulle det även ha fixats den "gula" (numera bruna) randen på skärmen vilket var med vid den allra första bokningen men det blev inte heller gjort eftersom verktyget hade skickats vidare
till någon annan verkstad, jag har ju bara 27mil dit så varför bry sig liksom, det är väl skit samma för dom antar jag om jag måste ta ledigt ytterligare en dag och åka 54 mil till? :evil:
Även ett baklyse som pajat byttes då men det har inte lagt av........än....

Jo förresten, på den första bilen (den privata alltså) så hade dom även "glömt" några saker som skulle ha fixats, bla att insidan på ena dörren hängde halvt löst och dinglade varje gång man öppnade/stängde den,
men även ett par andra saker, men som sagt dom skiter i oss ägare fullständigt, dom nämnde inte ens att dom inte gjort dessa punkter klara utan det fick jag märka själv när jag skulle åka hemåt.

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 06:43
av mati
Kan man inte få faktura via mejl? Jag fick faktiskt en faktura via mejl från Tesla Trondheim igår. Det intressanta är att jag inte har ägt någon Tesla sedan februari i år. Jag svarade på mejlet att det inte är min bil, men fick som svar att det inte går att mejla till Tesla och att jag ska gå via appen.
Ja, det är trist.

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 07:19
av loftux
nek0 skrev:
loftux skrev:
Jojo skrev:
tor-ake skrev:
Trist!

Vad hade de gjort med bilen, då? Inget?
'Trist' är verkligen i det mildaste laget...
Jo, de bytte filtret på AC:n, kollade hjullagren, gjorde en CCS-retrofit (allt detta på beställning) samt att de bytte några bultar i styrningen samt passagerare-airbag proaktivt.
Verkar ju som om de gjorde en hel del trots allt. Vad gjorde de inte?
Förstår att man vill passa på få så mycket gjort som möjligt vid samma tillfälle, men finns ju begränsningar om vad som är möjligt.

Varför ska SC sätta på dina vinterhjul, är inte det en uppgift för en däckverkstad?
Kan det inte vara som så att man beställt hjulbyte?
För att klargöra: tycker också situationen är "trist", och att man måste ställa ned förväntningarna. Tesla klarar inte v kommunikationen, när de får en lista på att fixa A,B,C,D så måste det i förväg säga att på en dag hinner de tex bara A,B,D. Har man då 15 mil eller mer är ju det extra trist, för då blir det ju ännu svårare åka flera gånger.

Så visst, det kan vara goda skäl beställa hjulbyte hos Tesla, har ingen aning om detta fall. Men om det är en sak man kan ta bort från listan så är ju risken att bli besviken mindre.

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 07:25
av LarsL
Helt rätt! Var tydlig med vad som ska göras och låt Tesla bara göra det de måste göra och fixa det andra själv eller via annan tjänst. Onödigt att åka15 mil för att få däcken bytta tex.

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 07:26
av LarsL
Bjelke skrev:
Kan bara hålla med Jojo, det är en ren och skär katastrof numera, jag trodde att dom hade lärt sig någonting på dom 4 år jag haft Tesla, men nej.
Bilen som jag hämtade ut i Juni hade vatten i en blinkerskamera och gav såklart felmeddelande nästan direkt, men den kunde inte bytas förrns över två månader
senare och då var även kontakterna inuti rostiga/ärgade (enligt teknikerns rapport) men dom byttes inte (inkl kablage antar jag) så efter mindre än en vecka så la
samma kamera naturligtvis av igen :evil: så ytterligare nästan 3 månader med ett konstant felmeddelande (och begränsad funktion såklart men enbart marginell tror jag) och såklart
ledigt en dag ofrivilligt ledigt till plus 54 mil onödig resa... Den här köptes privat så det kommer att leda till reklamation osv.

Den andra bilen som jag hämtade i September i fjol byttes båda lyktorna i fram (LED_listerna upptill som gav upp ="klassiker" numera) men montaget gick helt fel så sitter
den ena framskärmen helt fel och damasken som skyddar kablaget/kontakterna till Ultraljudssensorn närmast delvis utanför skärmkanten! :twisted:
Men inte nog med det, även ett handtag som hade gett upp totalt byttes också och föga förvånande så pajade även detta igår kväll! Jag misstänker helt felmonterat eller tom ett gammalt renoverat
som dom smackade dit och hoppades att skiten skulle funka ett tag åtminstone, men näe det funkade inte alls.......... Detta alltså typ en vecka efter "reparation".
På den bilen skulle det även ha fixats den "gula" (numera bruna) randen på skärmen vilket var med vid den allra första bokningen men det blev inte heller gjort eftersom verktyget hade skickats vidare
till någon annan verkstad, jag har ju bara 27mil dit så varför bry sig liksom, det är väl skit samma för dom antar jag om jag måste ta ledigt ytterligare en dag och åka 54 mil till? :evil:
Även ett baklyse som pajat byttes då men det har inte lagt av........än....

Jo förresten, på den första bilen (den privata alltså) så hade dom även "glömt" några saker som skulle ha fixats, bla att insidan på ena dörren hängde halvt löst och dinglade varje gång man öppnade/stängde den,
men även ett par andra saker, men som sagt dom skiter i oss ägare fullständigt, dom nämnde inte ens att dom inte gjort dessa punkter klara utan det fick jag märka själv när jag skulle åka hemåt.
Påminner lite om hur jag upplevde Mercedes. Lämna in bilen för ett fel få två tillbaka.

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 07:27
av Jerker
mati skrev:
Kan man inte få faktura via mejl? Jag fick faktiskt en faktura via mejl från Tesla Trondheim igår. Det intressanta är att jag inte har ägt någon Tesla sedan februari i år. Jag svarade på mejlet att det inte är min bil, men fick som svar att det inte går att mejla till Tesla och att jag ska gå via appen.
Ja, det är trist.

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 07:37
av kikat
Verkar ändå som de jobbat på den en hel del. Var det bara däckbyte de inte gjorde?
Lånebil behöver du boka innan numera, annars finns det risk att det inte finns några tillgängliga. Ladda kommer de inte heller göra numera om du inte säger till. Om du vet att batteriet inte kommer räcka till närmsta laddare när du ska hem kan du ladda upp den innan du lämnar in den.
Jag antar att du diskuterade dina klagomål med din serviceadvisor vid uthämtningen. Vad sa denna? Kunde du verkligen inte få låna en laddare efter stängningstid? Låter märkligt?
Då den var klar 8 minuter före stängningstid låter det som om däckbytet inte hanns med. De prioriterade väl rena serviceåtgärder som andra inte kan göra. Du kanske kan låta någon däckfirma byta de istället?

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 07:44
av OlleBack
kikat skrev:
Verkar ändå som de jobbat på den en hel del. Var det bara däckbyte de inte gjorde?
Lånebil behöver du boka innan numera, annars finns det risk att det inte finns några tillgängliga. Ladda kommer de inte heller göra numera om du inte säger till. Om du vet att batteriet inte kommer räcka till närmsta laddare när du ska hem kan du ladda upp den innan du lämnar in den.
Jag antar att du diskuterade dina klagomål med din serviceadvisor vid uthämtningen. Vad sa denna? Kunde du verkligen inte få låna en laddare efter stängningstid? Låter märkligt?
Då den var klar 8 minuter före stängningstid låter det som om däckbytet inte hanns med. De prioriterade väl rena serviceåtgärder som andra inte kan göra. Du kanske kan låta någon däckfirma byta de istället?
Hur bokar man det?

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 07:51
av kikat
OlleBack skrev:
kikat skrev:
Verkar ändå som de jobbat på den en hel del. Var det bara däckbyte de inte gjorde?
Lånebil behöver du boka innan numera, annars finns det risk att det inte finns några tillgängliga. Ladda kommer de inte heller göra numera om du inte säger till. Om du vet att batteriet inte kommer räcka till närmsta laddare när du ska hem kan du ladda upp den innan du lämnar in den.
Jag antar att du diskuterade dina klagomål med din serviceadvisor vid uthämtningen. Vad sa denna? Kunde du verkligen inte få låna en laddare efter stängningstid? Låter märkligt?
Då den var klar 8 minuter före stängningstid låter det som om däckbytet inte hanns med. De prioriterade väl rena serviceåtgärder som andra inte kan göra. Du kanske kan låta någon däckfirma byta de istället?
Hur bokar man det?
Skriver det i fritextfältet vid servicebokning eller skickar sms till en serviceadvisor.

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 07:55
av Jojo
loftux skrev:
Verkar ju som om de gjorde en hel del trots allt. Vad gjorde de inte?
Förstår att man vill passa på få så mycket gjort som möjligt vid samma tillfälle, men finns ju begränsningar om vad som är möjligt.

Varför ska SC sätta på dina vinterhjul, är inte det en uppgift för en däckverkstad?
Nja, de kanske gjorde en hel del, men de har ju också haft bilen en hel arbetsdag! Då borde man hinna med en del. Just Service var den första punkten jag hade på min lista när jag bokade och det borde man också respektera, tycker jag. Sätta på vinterhjul fanns också med på listan, såklart, och det är givetvis idiotiskt att inte sätta på dessa när de redan finns i bilen (på fälg, såklart) och sommardäcken måste ändå åka av när det ska kollas bromsar, hjulupphängningen/-lagren, mm. Givetvis hade jag t o m förstått om de debitera mig för jobbet att lyfta däcken in och ur bilen...
Vad de inte heller gjorde? Bl a laddat bilen så jag kunde ta mig hem igen (se ovan). :evil:

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 08:02
av Gustafsson
Hade min på service i augusti för ABCD, men där bara AB hanns med. Har också långt till service. Irriterande, men AB blev bra (fjädringsklonk fixat + CCS). Har således flera saker kvar att fixa. Jag har dock viss förståelse för att de inte kan trolla och får boka ny service. Tesla behöver verkligen fler serviceställen och bygga ut sin ranger verksamhet. Duktiga erfarna och noggranna mekaniker kommer nog att ta tid att få fram, så jag tror inte det blir så mycket bättre i närtid...
Var får man fakturan förresten ? Inte fått någon på vare sig Mail eller snigelbrevbäraren.

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 08:05
av Jojo
kikat skrev:
Verkar ändå som de jobbat på den en hel del. Var det bara däckbyte de inte gjorde?
Lånebil behöver du boka innan numera, annars finns det risk att det inte finns några tillgängliga. Ladda kommer de inte heller göra numera om du inte säger till. Om du vet att batteriet inte kommer räcka till närmsta laddare när du ska hem kan du ladda upp den innan du lämnar in den.
Jag antar att du diskuterade dina klagomål med din serviceadvisor vid uthämtningen. Vad sa denna? Kunde du verkligen inte få låna en laddare efter stängningstid? Låter märkligt?
Då den var klar 8 minuter före stängningstid låter det som om däckbytet inte hanns med. De prioriterade väl rena serviceåtgärder som andra inte kan göra. Du kanske kan låta någon däckfirma byta de istället?
Jobbat en hel del... en hel dag hade de haft bilen för ett fåtal saker, se mitt inlägg ovan. Hur i h***** ska jag ladda bilen innan då, när jag få åka såpass långt? Då måste man ju ta en övernattning närmare servicecentret innan? Dessutom hade jag sagt till om detta och det var inte första gången jag har varit där. Givetvis sa jag till 'Service'advisorn men förutom att denne ursäktade sig hände inte så mycket. 'Ojdå, gjorde vi inte det?' var det enda som jag fick höra. Och då hade jag t o m bjudit på bullar till deras fika... Om de imte hinner med däckbyte när dessa redan finns på plats, se ovan... Lycka till när ni ska serva era bilar!

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 08:49
av Leo
Men hallå! Viss måste man väl kunna få boka både ABCDE mm OCH att det sen FÅR ta mer än EN dag att fixa totalt.

Inga problem alls, är väl bara att Tesla säger till INNAN att de behöver bilen i flera dagar. Så gör ju alla normala och proffsiga ”serviceorganisationer” skulle jag säga. (Sen kan man alltid göra ”missbedömningar” av tidsåtgången men det är en annan sak)

Sen bör väl rimligtvis Tesla också säkerställa att reservdelar/verktyg verkligen finns hemma när det väl är dags tycker man. Annars bör de väl INFORMERA kunden och erbjuda en ny tid om så önskas.

Vad är det för trams att jag som kund ska behöva åka flera gånger bara för att det är flera saker jag vill ha gjort? (Om inget är akut) Eller att Tesla inte ska kunna fixa ett vanligt hjulbyte då de ändå skruvar med bilen och till och med tar av hjulen!

Det är ju PRECIS det här som ÄR ett stort problem i Teslas serviceprocess.

De gör liksom inte färdigt/rätt/klart från början. Då blir det MER jobb än det behöver vara för organisationen. (administration, ställtid för ALLA, strul med fler kundbesök, irriterade kunder, lånebilar, svårt få servicetid osv).

Så tycker vi kan sluta försvara deras nuvarande serviceupplägg/kapacitet och inse att det är DÅLIGT. Både för varumärket, kundnöjdhet, kundlojalitet osv.

Att samtidigt helt abrupt plocka bort tel/mail för kontakt är ju också helt hål i huvet helt enkelt. Bra ide långsiktigt MEN då bör man införa det successivt när serviceorganisationen är intrimmad istället.

Sen har vi Teslaägare på något intressant sätt okritiskt accepterat att man konstant kör omkring med någon slags ”TO DO-Lista” på bilen, med saker som ska åtgärdas ”vid nästa besök”. Åtminstone har det varit så för mig. Har aldrig hänt på någon av de andra bilarna jag haft på drygt 30år (Har en lista och ser att jag tydligen haft 101 bilar)

Har själv slutat rekommendera Tesla förbehållslöst utan informerar numera bekanta som frågar att organisationen lider av ”växtvärk” om man nu ändå ska försöka ge Tesla en ”ursäkt” vad det beror på.

Tycker det är en otroligt tråkig utveckling/hantering då jag gillar vad Tesla gör/gjort och hela konceptet och tänket som Tesla står för. Så förhoppningsvis lägger de allt fokus de kan på att fixa till det snabbt som sjutton)

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 09:29
av Bjelke
Leo skrev:
Men hallå! Viss måste man väl kunna få boka både ABCDE mm OCH att det sen FÅR ta mer än EN dag att fixa totalt.

Inga problem alls, är väl bara att Tesla säger till INNAN att de behöver bilen i flera dagar. Så gör ju alla normala och proffsiga ”serviceorganisationer” skulle jag säga. (Sen kan man alltid göra ”missbedömningar” av tidsåtgången men det är en annan sak)

Sen bör väl rimligtvis Tesla också säkerställa att reservdelar/verktyg verkligen finns hemma när det väl är dags tycker man. Annars bör de väl INFORMERA kunden och erbjuda en ny tid om så önskas.

Vad är det för trams att jag som kund ska behöva åka flera gånger bara för att det är flera saker jag vill ha gjort? (Om inget är akut) Eller att Tesla inte ska kunna fixa ett vanligt hjulbyte då de ändå skruvar med bilen och till och med tar av hjulen!

Det är ju PRECIS det här som ÄR ett stort problem i Teslas serviceprocess.

De gör liksom inte färdigt/rätt/klart från början. Då blir det MER jobb än det behöver vara för organisationen. (administration, ställtid för ALLA, strul med fler kundbesök, irriterade kunder, lånebilar, svårt få servicetid osv).

Så tycker vi kan sluta försvara deras nuvarande serviceupplägg/kapacitet och inse att det är DÅLIGT. Både för varumärket, kundnöjdhet, kundlojalitet osv.

Att samtidigt helt abrupt plocka bort tel/mail för kontakt är ju också helt hål i huvet helt enkelt. Bra ide långsiktigt MEN då bör man införa det successivt när serviceorganisationen är intrimmad istället.

Sen har vi Teslaägare på något intressant sätt okritiskt accepterat att man konstant kör omkring med någon slags ”TO DO-Lista” på bilen, med saker som ska åtgärdas ”vid nästa besök”. Åtminstone har det varit så för mig. Har aldrig hänt på någon av de andra bilarna jag haft på drygt 30år (Har en lista och ser att jag tydligen haft 101 bilar)

Har själv slutat rekommendera Tesla förbehållslöst utan informerar numera bekanta som frågar att organisationen lider av ”växtvärk” om man nu ändå ska försöka ge Tesla en ”ursäkt” vad det beror på.

Tycker det är en otroligt tråkig utveckling/hantering då jag gillar vad Tesla gör/gjort och hela konceptet och tänket som Tesla står för. Så förhoppningsvis lägger de allt fokus de kan på att fixa till det snabbt som sjutton)
Kunde inte säga det bättre själv. Håller med till 110%.

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 09:33
av Pontus
Men sitt inte och dämpa ni kan ju köpa ett körkort :D

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 09:35
av Bjelke
Pontus skrev:
Men sitt inte och dämpa ni kan ju köpa ett körkort :D
Ja jäklar, måste vara nytt rekord va? :lol:

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 09:43
av taliz
Tycker iofs det är lite fult att bara kasta med vinterdäcken och sen förvänta sig att servicekillarna ”gratis” skall agera däckgubbar.
Det kostar en slant hos en däckfirma av en anledning.

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 09:49
av Pontus
taliz skrev:
Tycker iofs det är lite fult att bara kasta med vinterdäcken och sen förvänta sig att servicekillarna ”gratis” skall agera däckgubbar.
Det kostar en slant hos en däckfirma av en anledning.
Men det var kanske inte tanken att dom skulle göra det gratis. Dom kanske skulle få betalt för det som resten av servicen?

Re: Trist...

Postat: 22 okt 2019 10:00
av Jojo
Leo skrev:
Men hallå! Viss måste man väl kunna få boka både ABCDE mm OCH att det sen FÅR ta mer än EN dag att fixa totalt.

Inga problem alls, är väl bara att Tesla säger till INNAN att de behöver bilen i flera dagar. Så gör ju alla normala och proffsiga ”serviceorganisationer” skulle jag säga. (Sen kan man alltid göra ”missbedömningar” av tidsåtgången men det är en annan sak)

Sen bör väl rimligtvis Tesla också säkerställa att reservdelar/verktyg verkligen finns hemma när det väl är dags tycker man. Annars bör de väl INFORMERA kunden och erbjuda en ny tid om så önskas.

Vad är det för trams att jag som kund ska behöva åka flera gånger bara för att det är flera saker jag vill ha gjort? (Om inget är akut) Eller att Tesla inte ska kunna fixa ett vanligt hjulbyte då de ändå skruvar med bilen och till och med tar av hjulen!

Det är ju PRECIS det här som ÄR ett stort problem i Teslas serviceprocess.

De gör liksom inte färdigt/rätt/klart från början. Då blir det MER jobb än det behöver vara för organisationen. (administration, ställtid för ALLA, strul med fler kundbesök, irriterade kunder, lånebilar, svårt få servicetid osv).

Så tycker vi kan sluta försvara deras nuvarande serviceupplägg/kapacitet och inse att det är DÅLIGT. Både för varumärket, kundnöjdhet, kundlojalitet osv.

Att samtidigt helt abrupt plocka bort tel/mail för kontakt är ju också helt hål i huvet helt enkelt. Bra ide långsiktigt MEN då bör man införa det successivt när serviceorganisationen är intrimmad istället.

Sen har vi Teslaägare på något intressant sätt okritiskt accepterat att man konstant kör omkring med någon slags ”TO DO-Lista” på bilen, med saker som ska åtgärdas ”vid nästa besök”. Åtminstone har det varit så för mig. Har aldrig hänt på någon av de andra bilarna jag haft på drygt 30år (Har en lista och ser att jag tydligen haft 101 bilar)

Har själv slutat rekommendera Tesla förbehållslöst utan informerar numera bekanta som frågar att organisationen lider av ”växtvärk” om man nu ändå ska försöka ge Tesla en ”ursäkt” vad det beror på.

Tycker det är en otroligt tråkig utveckling/hantering då jag gillar vad Tesla gör/gjort och hela konceptet och tänket som Tesla står för. Så förhoppningsvis lägger de allt fokus de kan på att fixa till det snabbt som sjutton)
TACK!!!

Trist...

Postat: 22 okt 2019 10:39
av taliz
Pontus skrev:
taliz skrev:
Tycker iofs det är lite fult att bara kasta med vinterdäcken och sen förvänta sig att servicekillarna ”gratis” skall agera däckgubbar.
Det kostar en slant hos en däckfirma av en anledning.
Men det var kanske inte tanken att dom skulle göra det gratis. Dom kanske skulle få betalt för det som resten av servicen?
Fick bilden av att OP skrivit det i appen bara. Inte att det var överenskommet och prissatt.
Samma sak med laddning. Får du bilen tankad om du lämnar den på service med låg tank hos VW? Inte en chans.
Det är ju sånt här som får service-organisationen att bli överbelastad.
De är främst till för att åtgärda saker som gått sönder, och byta sånt som är slitet.
Gör dom inte det, då har man definitivt rätt att klaga.

Jag har fullt förståelse för att många som kört Tesla sedan begynnelsen tycker att det blivit sämre, då man kanske fick "Rolls Royce-service" i början. Nu är det betydligt mer barnackat, man gör bara det som måste göras.
Med det sagt tycker jag också de behöver förbättra kommunikationen, såväl internt som mot kund. Men att det skulle vara helt katastrof tycker jag definitivt inte. Det finns flera här som skrivit att de varit riktigt nöjda med servicen på sistone. Mina egna upplevelser har också varit riktigt bra, betydligt bättre än tex Upplands Motor(och dom var faktiskt ändå bra jämfört med många andra...)