Sida 1 av 1

Lyfta Model S Raven med domkraft

Postat: 20 okt 2019 22:42
av Anders1
Det är snart dags för byte till vinterhjul, och följande frågor uppstår, främst till er som byter hjul själva:

1. Om man ställer in bilen i domkraftsläge (eller serviceläge som det nog heter på min bil) uppför sig då bilen som en 'vanlig' bil vid däckbyte, eller låser man fjädringen så att även bakhjulet släpper från marken när man lyfter vid framhjulet?
2. För att motverka spänningar i chassi / batteri, är det bättre att lyfta med två domkrafter (en fram och en bak) samtidigt?

EDIT:
3. Förtydligande: Jag har en Model S Raven 2019 med den 'nya' fjädringen (om detta innebär någon skillnad).
4. Är Jack mode/domkraftsläge och serviceläge samma sak?

Re: Lyfta med domkraft

Postat: 20 okt 2019 22:49
av Remuz
1) jag brukar sätta min på Very high, sedan jack mode. Då är det löjligt lätt att få under domkraften och bilen beter sig som vilken annan som helst, dvs bara ett hjul lättar

2) Har aldrig känt det behovet. Du behöver ju inte lyfta så mycket...

Re: Lyfta med domkraft

Postat: 21 okt 2019 07:19
av Bjelke
Jag sätter också på högsta och sedan byter hjul som vanligt :)
Skulle man få problem med påkänningar i chassiet pgav detta så har man nog andra rejäla problem ;) Bilen ska ju kunna köra över en ojämnhet i underlaget
som enbart påverkar ett hjul tex :)

Re: Lyfta med domkraft

Postat: 21 okt 2019 09:22
av Remuz
Bjelke skrev:
Jag sätter också på högsta och sedan byter hjul som vanligt :)
Skulle man få problem med påkänningar i chassiet pgav detta så har man nog andra rejäla problem ;) Bilen ska ju kunna köra över en ojämnhet i underlaget
som enbart påverkar ett hjul tex :)
3) Använder min Bjelke-printade "puck"

Re: Lyfta med domkraft

Postat: 21 okt 2019 16:15
av Anders1
Jag ser att jag råkat lägga denna i fel tråd - den ska ligga i Model S :cry:

Någon vänlig administratör kanske kan flytta den rätt?

Re: Lyfta med domkraft

Postat: 21 okt 2019 18:56
av Bjelke
Äsch det funkar bra ändå ;)
Värre har man ju varit med om :lol:
Men ändra lite i rubriken också (så att Model S blir med) så blir det ännu bättre :)
Jack mode är samma lika på S & X iaf :)

Re: Lyfta med domkraft

Postat: 22 okt 2019 22:08
av Anders1
Bjelke skrev:
Äsch det funkar bra ändå ;)
Värre har man ju varit med om :lol:
Men ändra lite i rubriken också (så att Model S blir med) så blir det ännu bättre :)
Jack mode är samma lika på S & X iaf :)
Och om man sätter fjädringen i 'serviceläge' så beter sig även den nya fjädringen i model S Raven som fjädringen i en 'vanlig' bli, dvs man har tre hjul i marken då man lyfter vid det fjärde?
Man vill ju undvika onödiga belastningar på ram och chassi...

Är serviceläge precis samma som jack mode?