Sida 1 av 1
Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 20 okt 2019 21:29
av Mickep
För att tillverkarna skall få slippa böter låter de bilar vara kvar i hamnen så att de skall räknas in på nästa år.
Fö hamnar tesla IOM att de gick ihop med fca att de hamnar 30 gr per bil för mycket utsläpp.
Toyota Mazda är bäst i klassen (världen är upp och ner)
Det är alltså ett hemligt intern mail som kommit ut.
Så den som undrar varför det tar sådan tid att få sin Kia Eniro så är det för att dessa bilar finns i hamnen och väntar på rätt tid.
Om någon vill läsa så skaffa dn prenumeration.
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 20 okt 2019 21:32
av Walker
Även Skoda gör så.
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 20 okt 2019 21:44
av Fredrik j
Lika logiskt som att man hellre ville få sin elbil registrerad i Juli 2018 istället för i Juni 2018.
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 20 okt 2019 22:08
av Aanuka
Jahopp, då får man se om man får sin leverans som beräknad.
Vad räknas som "registrerad"? Jag har ju fått svenskt RegNr så med lite tur kanske den ändå kommer.
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 21 okt 2019 05:41
av Pontus
Aanuka skrev:Jahopp, då får man se om man får sin leverans som beräknad.
Vad räknas som "registrerad"? Jag har ju fått svenskt RegNr så med lite tur kanske den ändå kommer.
Vad är det för bil du väntar på?
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 21 okt 2019 07:22
av BEV[e-Rage]
Jaha, så ”batteribristen” kanske löser sig helt plötsligt efter årsskiftet..
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 21 okt 2019 07:28
av frippe
Tycker det är en lite konstig inställning av tesla att para ihop sig med Fiat Chrysler.
Undrar hur mycket stålar de betalar tesla för detta? Annars går det väl på tvärs gentemot elons prat om att ställa om bilindustrin.
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 21 okt 2019 07:34
av dhogborg
frippe skrev:Tycker det är en lite konstig inställning av tesla att para ihop sig med Fiat Chrysler.
Undrar hur mycket stålar de betalar tesla för detta? Annars går det väl på tvärs gentemot elons prat om att ställa om bilindustrin.
Mellan 2 och 4 miljarder dollar ryktas det om. Exakt summa hemlig såklart.
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 21 okt 2019 07:50
av Mickep
Enligt listan är tesla/Fiat de som står näst längst bort från att klara gränsen.
Tesla kan ju knappast göra något för att släppa ut mindre och vad Fiat gör (förutom att betala tesla) vet jag inte. Kommer. Tesla/Fiat dela på böterna då?
Det enda jag kan tänka är att tesla måste producera någon miljon elbilar.
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 21 okt 2019 07:56
av mickeisol
Mickep skrev:Enligt listan är tesla/Fiat de som står näst längst bort från att klara gränsen.
Tesla kan ju knappast göra något för att släppa ut mindre och vad Fiat gör (förutom att betala tesla) vet jag inte. Kommer. Tesla/Fiat dela på böterna då?
Det enda jag kan tänka är att tesla måste producera någon miljon elbilar.
Kan man säga som så att Fiat betalar tesla för sitt eget självmord?
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 21 okt 2019 10:35
av Bejje
Fiat/Tesla affären är ett exempel, fördröjningen av leveransen är ett annat på hur mycket möda bilbranschen lägger på att runda utsläppsstyrning.
Samma sak är det ju med Aston Martin Cygnet.
Siffror och regler rundas och putsas genom kreativa affärer och räknesätt. Viljan att förändras är i regel liten, tyvärr.
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 25 okt 2019 14:36
av BEV[e-Rage]
Bejje skrev:Fiat/Tesla affären är ett exempel, fördröjningen av leveransen är ett annat på hur mycket möda bilbranschen lägger på att runda utsläppsstyrning.
Samma sak är det ju med Aston Martin Cygnet.
Siffror och regler rundas och putsas genom kreativa affärer och räknesätt. Viljan att förändras är i regel liten, tyvärr.
Såg nån siffra att varje såld Tesla i EU under 2020 minskar FCAs (Fiat Chrysler Automobiles) förväntade utsläppsböter med närmare 200-tusen SEK.
Undrar om Fiat kommer börja göra reklam för Tesla..
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 25 okt 2019 15:54
av Mickep
Varje såld elbil räknas dubbelt. (ett exempel på vad lobbyn fått för undantag i EU)
Så det finns anledning att de fördröjer leveransen så det räknas på den sida året som böterna beräknas.
(hur det kommer bli nästa år.. brrr...)
De enda som verkar nära målet är mazda/toyota. men hur man skall komma ned till 95 utan att blanda in nollutsläppare ser jag som mycket svårt.
Re: Dn: leverans av elbilar och laddhybrider fördröjs
Postat: 25 okt 2019 18:29
av BEV[e-Rage]
Tror även de laddhybrider som släpper ut mindre än 50g CO2 per km räknas dubbelt 2020.
Det kommer ändå behövas säljas en stor andel BEV & PHEV i EU under 2020 om Volkswagenkoncernen, Daimler, BMW etc ska slippa höga böter.
Skulle gissa det blir fart på marknadsföringen efter årsskiftet.