Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Postat: 18 okt 2019 13:41
av Zalman3
Den franska PSA-gruppen har nu bekräftat att från och med nästa år, utöver Opel Vivaro för modellerna Peugeot Expert och Citroën Jumpy kommer som rent el-drivna varianter på marknaden.
E-versionerna av lätta kommersiella fordon erbjuds med två batteristorlekar (50 och 75 kWh) och är därför avsedda att nå intervall på 200 eller 300 kilometer (enligt WLTP). Priserna anger dock inte PSA ännu. "Utan att kompromissa med funktioner, kommer sortimentet att hjälpa till att stärka vår ledande position inom detta segment i Europa", säger Xavier Peugeot, Senior Vice President for Light Commercial Vehicles, Groupe PSA.
År 2021 planerar PSA att elektrifiera alla sina lätta nyttofordon och jämförbara personbilsvarianter. De helelektriska versionerna av kompaktbilen kommer att monteras i norra franska Hordain-anläggningen och utrustas med elektriska drivlinor, som tillverkas på Trémery-anläggningen.
Opel hade redan sett en syn på de kommande elektriska versionerna av sina lätta kommersiella fordon vid IAA i september - och bekräftade den elektriska versionen av Vivaro för 2020. Information om batteri och prestanda för E-LCV (Light Commercial Vehicle) heter Opel för närvarande men ännu inte. Dessutom är Opel Combo Life, Combo Cargo och Zafira Life 2021 rent elektriskt drivna. Zafira Life är bilversionen av Vivaro-transportören, de två kombinationsvarianterna är nära besläktade med Peugeot Rifter / Partner och Citroën Berlingo.
Rykten om möjliga elektriska versioner av PSA nyttofordon har funnits länge. I oktober 2018 var det fortfarande i olika medierapporter, PSA vill utvidga sitt kommersiella fordonsprogram till 2025 med helt elektriska modeller - vilket enligt det nuvarande tillkännagivandet nu är fyra år tidigare. Med sina e-nyttofordon vill PSA framför allt vädja till hantverkare och logistikföretag mot bakgrund av ökade åtkomstbegränsningar i innerstäderna. Tillbaka i april i år, PSA hade framtida elektriska versioner av de stora transportörer modellerna Peugeot Boxer och Citroën Jumper aviserade , som också kommer att erbjudas med två batterialternativ.
I samarbete med PSA och Toyota är vägen 2020 och 2021 enbart batterielektriska versionerna av PROACE och PROACE stad på marknaden medföra. Toyota Proace är tillverkad sedan 2016 tillsammans med Citroën Jumpy och Peugeot Expert i PSA-anläggningen i franska Valenciennes. Även om Opel Zafira Life också tar över denna teknik som redan nämnts, men är byggd i Luton, England.
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Postat: 18 okt 2019 18:24
av Walker
När ni får höra om dragkrok och dragvikt kan ni hojta här.
Måste kunna dra 2 ton. Då slår jag till direkt.
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Postat: 18 okt 2019 21:44
av Xeik
Äntligen säger jag.
Helt obegripligt att det inte dykt upp fler skåpbilar och dyligt tidigare. (förutom Nissans då) Helt perfekt för stadskörning där många verkar.
Visst, det finns ju den gamla el-berlingon, men räckvidden är för dålig på den.
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Postat: 28 apr 2020 10:41
av Zalman3
Opel Vivaro-e ska kunna levereras till kund under 2020.
50 eller 75kWh batteri.
Upp till 330km i räckvidd.
100kW laddning.
3-fas laddning som tillval.
1000kr dragvikt.
Är priset rätt så blir den intressant.
Opel har nu gett mer information om den rent elektriska versionen av sin Vivaro skåpbil, som kommer att finnas tillgänglig för beställning i sommar och förväntas komma till sina första kunder senare i år. Priserna för Vivaro-e bör endast vara tillgängliga när beställningen startas.
Fram till dess kvarstår de tekniska detaljerna: Som förväntat använder Opel Vivaro-e välkänd PSA-teknik. Elmotorn levererar 100 kW, batteriet har ett energiinnehåll på 50 kWh. Toppfarten är 130 km / h. Eftersom skåpbilens vikt och luftmotstånd är högre än Peugeot e-208 och Opel Corsa-e hittills visade , är WLTP-intervallet kortare på 230 kilometer.
Det nya är det extra batteriet (tillval) som har ett energiinnehåll på 75 kWh. Detta bör tillåta en räckvidd på upp till 330 kilometer enligt WLTP. Detta batteri använder 27 i stället för 18 moduler eftersom batteriet är installerat i fordonets underkropp, men det större batteriet bör inte heller påverka lastutrymmet. Båda batterierna är temperaturkontrollerade, vilket skulle öka räckvidden och livslängden. Opel garanterar åtta år och 160 000 kilometer.
Vivaro-e laddas via en CCS-anslutning ovanför framhjulet på förarsidan. Opel säger att "på en snabbladdningsstation med 100 kW" kan 50 kWh-batteriet laddas 80 procent på 30 minuter - det stora batteriet på 75 kWh kräver 45 minuter. Detta antyder en DC-laddningseffekt på 100 kW, i själva verket är den 80 kW över detta område (som med Corsa-e). Vivaro-e levereras från fabriken med en enfas 7,4 kW ombord AC-laddare; en 11 kW ombordladdare för trefas el finns som tillval.
Som med de välkända elbilarna finns det den digitala tjänsten OpelConnect. Appen kan t.ex. användas för att hitta laddningspunkter eller för att kontrollera laddningsprocessen från utsidan. Dessutom kan kunden programmera innertemperaturen innan den startar och laddningstiderna. Dessutom erbjuder OpelConnect automatiska nödsamtal och en direktlinje till hjälpstopp.
Förutom drivningen är naturligtvis också egenskaperna som transportörer viktiga. Vivaro-e finns i tre fordonslängder (4,60 meter, 4,95 meter och 5,30 meter) och i olika karossstilar. Varianterna inkluderar transportören, en dubbelkabin och stationvagnen för persontransporter - eller som en plattform för överbyggnader. Beroende på modell är transportörens lastutrymme mellan 4,6 och 6,6 kubikmeter.
Den maximala nyttolasten är upp till 1 275 kg, något mindre än dieselversionen - det stora batteriet väger slutligen upp till 500 kilo. På grund av det låga tyngdpunkten bör batteriet förbättra köregenskaperna för Vivaro-e. Enligt Opel är Vivaro-e den enda Stromer i sitt segment som kan beställas ex fungerar med en dragkrok och kan dra släpvagnslaster på upp till 1 000 kilo. Opel har ännu inte noterat priser, dessa bör endast meddelas när beställningen startas.
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Postat: 28 apr 2020 12:05
av TiborBlomhall
Xeik skrev:
Äntligen säger jag.
Helt obegripligt att det inte dykt upp fler skåpbilar och dyligt tidigare. (förutom Nissans då) Helt perfekt för stadskörning där många verkar.
Visst, det finns ju den gamla el-berlingon, men räckvidden är för dålig på den.
Det som slog mig på senaste eCar Expo var just alla eldrivna skåpbilar från Mercedes, VW, Maxus mfl
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Känns som Opel Vivaro-e är väldigt mycket bättre än Nissan EV200.
Nissan är ju en gammal bil vid det här laget.
Jag slogs också av att det var flera fina skåpbilar på mässan. Det är ingen större uppmärksamhet om detta men det är betydelsefullt. Det finns massor av företagare och förvaltningar som nu har fått en bra skåpelbil att köpa! Där jag jobbar gick leasingen ut på en av bilarna nu, men jag drev igenom att vi skulle förlänga leasingen på denna minst ett år för att invänta bättre elbilsalternativ och nu är de här!
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Känns som Opel Vivaro-e är väldigt mycket bättre än Nissan EV200.
Nissan är ju en gammal bil vid det här laget.
Jag slogs också av att det var flera fina skåpbilar på mässan. Det är ingen större uppmärksamhet om detta men det är betydelsefullt. Det finns massor av företagare och förvaltningar som nu har fått en bra skåpelbil att köpa! Där jag jobbar gick leasingen ut på en av bilarna nu, men jag drev igenom att vi skulle förlänga leasingen på denna minst ett år för att invänta bättre elbilsalternativ och nu är de här!
Nästan alla kommer ju nu med hyfsat bra eldrivna alternativ.
Dock är priset fortfarande för högt på många modeller.
På papperet ser ju Opel Vivaro-e helt ok ut, hoppas bara att priset också är bra.
Förresten, är det nån på detta forum som beställt en Maxus?
Såg att de har 15 återförsäljare i Sverige nu.
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Känns som Opel Vivaro-e är väldigt mycket bättre än Nissan EV200.
Nissan är ju en gammal bil vid det här laget.
Jag slogs också av att det var flera fina skåpbilar på mässan. Det är ingen större uppmärksamhet om detta men det är betydelsefullt. Det finns massor av företagare och förvaltningar som nu har fått en bra skåpelbil att köpa! Där jag jobbar gick leasingen ut på en av bilarna nu, men jag drev igenom att vi skulle förlänga leasingen på denna minst ett år för att invänta bättre elbilsalternativ och nu är de här!
Nästan alla kommer ju nu med hyfsat bra eldrivna alternativ.
Dock är priset fortfarande för högt på många modeller.
På papperet ser ju Opel Vivaro-e helt ok ut, hoppas bara att priset också är bra.
Förresten, är det nån på detta forum som beställt en Maxus?
Såg att de har 15 återförsäljare i Sverige nu.
Nu behöver jag inte byta skåpbil än, men när det blir dags så hoppas jag att jag har råd med en eldriven. Maxus hade kunnat vara intressant, men de faller för min del på avsaknaden av 3 sittplatser fram.
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Postat: 04 maj 2020 00:34
av Zalman3
Opel Vivaro-e har ett pris från 37.000 euro netto, verkar hyfsat i alla fall.
Tekniska data:
Utgivningsdatum: Q3 2020, kan beställas från juni 2020
FlexCargo genomlastningsanläggning
OpelConnect , med myOpel-app och butik, ovanför Free2Move Services-appen
Det finns skåpbilar, dubbla stugor, stationvagnar och plattformar för påbyggnader
Head-up display
Lane Keeping Assist, avancerat trafikskyltigenkänning, trötthetsvarning, semi-adaptiv hastighetskontroll, frontkollisionsvarning och nödbromsassistent
Ultraljudssensorer fram och bak, 180 graders bakkamera
Sju tum pekskärm, Apple CarPlay och Android Auto
Europa-navigering i 3D-vy.
Antar att det är €43 000 (50 kWh), €44 000 (75 kWh) ink VAT. Grundversionen på fossilsidan kostar €30 000 ink VAT (https://www.opel.de/nutzfahrzeuge/vivar ... sicht.html). Helt ok pris om det stämmer. Gissar på grundversionen av elbilen har mer utrustning än den fossila ditton.
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Postat: 14 maj 2020 11:12
av Zalman3
Nu har även Peugeot Expert och Citroën Jumpy lanserat sina elversioner.
Peugeot Expert
Efter Opel Vivaro-e och Citroën ë Jumpy presenterade Peugeot också sin version av den batteri-elektriska transportören med e-Expert. Tekniken är identisk med de två systermodellerna. Peugeot planerar att namnge priser i juni.
Drivtåget och batterierna är desamma för alla modeller: elmotorn känd från Opel Corsa-e och Peugeot e-208 och e-2008 har en effekt på 100 kW. Till skillnad från de små bilarna erbjuder skåpbilarna två batteristorlekar, vardera med 50 eller 75 kWh. Räckvidden för det mindre batteriet är 230 WLTP kilometer, för det större är det upp till 330 kilometer.
Om DC-laddningsstationen har minst 80 kW kan e-Expert laddas till 80 procent med det lilla batteriet på 30 och det stora batteriet på 45 minuter. Liksom Opel Vivaro-e ab erbjuder Peugeot också en trefas AC-laddare med 11 kW utöver den vanliga AC-laddaren med 7,4 kW (enfas).
I tillkännagivandet om e-expert ger Peugeot emellertid ytterligare information om lastningstiderna som verkligen är viktiga för den ena eller den andra intresserade parten. Vid ett hushållsuttag anger Peugeot varaktigheten för en full laddning som 31 eller 47 timmar (8 ampere), med ett 16 A-uttag, som det finns i många företag är det fortfarande 15 eller 23 timmar. Om fordonet körs nästan tomt kanske en "depåbutik" här över natten inte räcker. Detta är fallet med en väggbox på 7,4 kW (7,5 eller 11,3 timmar) eller en valfri låda på 11 kW (5 eller 7,5 timmar).
De tre kroppsstilarna kallas "Compact", "Standard" och "Long" på Peugeot. Lastvolymen är mellan 4,6 kubikmeter i "Kompakt" och 6,6 kubikmeter i "Lång". Tabellen som publicerats av Peugeot visar emellertid också att den tidigare nämnda nyttolasten på 1 275 kg endast gäller "Compact" -versionen av e-Expert. Den 4,96 meter långa “Standard” har högst 1 1238 kilogram, den 5,31 meter långa “Långa” högst 1 220 kilo. Och bara med det lilla batteriet på 50 kWh: Med 75 kWh lagring sjunker den maximala belastningen till 1 002 ("standard") eller 1 005 kg i "lång". 75 kWh-batteriet erbjuds inte för den 4,60 meter långa "Compact" -versionen.
PSA-dotterbolaget Citroën startar sin e-offensiv för lätta nyttofordon med det nya 'Jumpy'. Skåpbilen, riktad mot kommersiella kunder, bör erbjuda en räckvidd på upp till 330 kilometer - och över sex kubikmeter lastutrymme.
Visuellt bör ë-Jumpy skilja sig från förbränningsmodellerna endast i laddningsanslutningen ovanför det vänstra framhjulet och kylarens galler, enligt Citroën. Fransmännen vill fortsätta sin tradition inom lätta nyttofordon, som tillkännagavs i november 2019, även i batteri-elfordon. Förutom intervallet upp till 330 kilometer bör ë-Jumpy övertyga kommersiella kunder med sin höga lastvolym, hög nyttolast och släpvagnslast på upp till ett ton.
Utseendet på tekniska data är knappast överraskande - trots allt introducerade systermärket Opel Vivaro-e för ungefär två veckor sedan . Elmotorn levererar (som i Peugeot e-208 och Opel Corsa-e) 100 kW, topphastigheten för ë-Jumpy är 130 km / h. Till skillnad från de små PSA-bilarna finns det två typer av batterier i skåpbilarna: förutom det välkända minnet på 50 kWh, som är lämpligt för skåpbilarna inom en räckvidd på 230 km, finns det också ett större batteri med 75 kWh, de nämnda 330 kilometer.
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Postat: 29 jun 2020 00:49
av Zalman3
Lite mera info om PSA gruppens elektriska skåpbilar.
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Postat: 04 aug 2020 11:15
av Zalman3
Nu är priset fastställt för Citroen Jumpy i Tyskland.
"34.690 euro netto, om den ökade miljöpremien dras av, resulterar detta i 25.690 euro netto"
Snart: Leveranserna börjar från oktober 2020
• Brett: Valfritt upp till 230 eller 330 kilometer elektrisk räckvidd enligt WLTP 1
• Stark: Elmotor med 100 kW / 136 hk och 260 Newton meter kraft
• Kraftfull: Kan dra släpvagnslaster på upp till ton
• Start: Fler elektriska nyttofordon följer senare i år
Den nya batteri-elektriska Citroën ë Jumpy kan nu beställas. Priserna för den elektriska allroundern börjar på 34 690 euro (priser i Tyskland utan moms) - om den ökade miljöpremien dras av är nettoresultatet 25 690 euro. 2 Kundleveranser av den utsläppsfria skåpbilen kommer att starta i oktober 2020, detta gäller både versionen med 50 kWh batteri och en räckvidd på upp till 230 kilometer och det större 75 kWh batteriet med en räckvidd på upp till 330 kilometer enligt WLTP.
Känns som Opel Vivaro-e är väldigt mycket bättre än Nissan EV200.
Nissan är ju en gammal bil vid det här laget.
Jag slogs också av att det var flera fina skåpbilar på mässan. Det är ingen större uppmärksamhet om detta men det är betydelsefullt. Det finns massor av företagare och förvaltningar som nu har fått en bra skåpelbil att köpa! Där jag jobbar gick leasingen ut på en av bilarna nu, men jag drev igenom att vi skulle förlänga leasingen på denna minst ett år för att invänta bättre elbilsalternativ och nu är de här!
Nästan alla kommer ju nu med hyfsat bra eldrivna alternativ.
Dock är priset fortfarande för högt på många modeller.
På papperet ser ju Opel Vivaro-e helt ok ut, hoppas bara att priset också är bra.
Förresten, är det nån på detta forum som beställt en Maxus?
Såg att de har 15 återförsäljare i Sverige nu.
Nu behöver jag inte byta skåpbil än, men när det blir dags så hoppas jag att jag har råd med en eldriven. Maxus hade kunnat vara intressant, men de faller för min del på avsaknaden av 3 sittplatser fram.
Vi har 3 sittplatser i den chassibilen vi ska bygga på (stol + soffa), bör väl gå att lösa på skåpbilen också. Maxus EV80 Chassi.
Re: Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy electric
Postat: 15 jan 2021 09:15
av micke_r
Är det nån som provat eller använder någon av dessa? Specen på batteri och laddning är ju imponerande för arbetsfordon, det lär räcka långt dessutom för ändamålet. Ska höra med handlaren idag för vi har verkligen behov av elektrifierade arbetsfordon.