Räckvidd S 85
Postat: 15 okt 2019 19:50
Hej!
Vad får folk för räckvidd på sina 85or på v10?
Känner att den försämrats ännu mer?
Vad får folk för räckvidd på sina 85or på v10?
Känner att den försämrats ännu mer?
np519 skrev:Inte min
Det var nog ett svar på den andra frågan. Eller kanske snarare påståendet med en frågetecken.VarroF skrev:Vad för du för räckvidd på motorvägskörning??np519 skrev:Inte min
bylund skrev:Det var nog ett svar på den andra frågan. Eller kanske snarare påståendet med en frågetecken.VarroF skrev:Vad för du för räckvidd på motorvägskörning??np519 skrev:Inte min
Det är som att fråga hur lång ett snöre ärVarroF skrev:bylund skrev:Det var nog ett svar på den andra frågan. Eller kanske snarare påståendet med en frågetecken.VarroF skrev:Vad för du för räckvidd på motorvägskörning??np519 skrev:Inte min
Jo men nyfiken ändå
Får 300 km på 110 km/h sommar höst iafe5m1r skrev:Det är som att fråga hur lång ett snöre ärVarroF skrev:bylund skrev:Det var nog ett svar på den andra frågan. Eller kanske snarare påståendet med en frågetecken.VarroF skrev:Vad för du för räckvidd på motorvägskörning??np519 skrev:Inte min
Jo men nyfiken ändå
Sommar vinter blött kör du prick 110 osv
Annars är svaret 150-250km ( har ej 85 så kvalificerad gissning )
Oktober t.o.m.mars behövde bilen 242kwh/mil, allround. April t.o.m. September behövde den 192 kwh per mil. All slags körning. Kyla och väta är nog det som skiljer de båda perioderna.np519 skrev:Hej,
ja lite som att fråga hur långt ett snöre är ....
Men jag kan försöka förklara.
När jag laddar bilen har jag, för det mesta, laddat till 90% och när jag kommer ut står det 379 km.
Nu står det samma sak.
Förbrukningen beror mycket på kyla och hastighet. Men det som också påverkar räckvidden är regn. Blöt vägbana påverkar mer än jag trodde.
Men i somras och fram tills nu när det har blivit lite kallare och behov av värme finns i kupen har den dragit
från 160 kWh till ca 200 kWh (rekordet neråt är 143 kWh)
Nu när det är lite kallare och blötare på vägarna
från 180 kWh till 220 kWh
Jag mäter så klart samma sträcka .... till och från arbetet.
Detta är siffror avlästa i bilen och snittet senaste 50 km vid avslutad resa.
Jag upplever bilen som väldigt snål.
Men nu när vägbanan är blöt rör den sig i de övre regionerna.
Jag har landsväg och motorväg till arbetet och brukar ligga på upp till +5 - +10 på mätaren.
Jag har nu på hösten och vintern inte några snålfunktioner på. Nu har jag ställt in chill för jag tycker att det är lite ryckigt med all kraften som finns.
Med vänlig hälsning
Np
Jag har 378 km typical range vid 100%, teoretiskt beräknad då det verkar vara svårt att ladda mer än 98% då jag har 370 km räckvidd. Jag har valt att inte uppgradera sedan 2019.16.2 eller något. Min bil har gått drygt 8k mil.topgun12 skrev:Inte fått v10 , väljer inte uppdatera, men sen version 9 har jag. S85-2014
Kan inte ladda högre än 95% av okänd anledning (strypt?) och då har jag 350km i typical rate. Når ej högre spänning än 4.1175V per cell ,skall ju gå nå 4.18 Bilen har gått 240.000km. Batteriet har egentligen ca 75,5kWh tillgängligt om den inte var strypt vid 95% enligt canbus. Efter supercharger visar batteriet ibland 75.9kWh. Sorgligt man inte kan utnyttja allt. 4kWh låst i botten som inte är inräknat (i de 75.5)och ca 4kWh nu i toppen som canbus fortfarande tror jag har tillgänligt.
Laddhastigheten på SC steg i veckan vid 50% brukade det vara 50-54kW uppvärmd, men nu 57kW. Tesla har ju sagt de ska ge tillbaks lite laddhastighet de stal i somras. Elon tar o ger. Han tycker alla Teslor är hans.
Fick en tanke kanske mitt eluttag hemma inte orkar upp i 403volt vilket ska vara max för Testa?skillnad mellan 2 faser med 230V är väl ca 400volt, sen lite förluster på det i ledningar och hemmaladdare så kanske inte konstigt man inte kan ladda till 100% dvs 403volt? Kanske jag kan nå 100% på en Snabbladdare? Lämna bilen 2h på en tritium laddare ock ser den gått från 10% till 96% ladda fortfarande ca 3kW, men hade inte hjärtan fortsätta då det stod en stackare och köa då jag kom till bilen.topgun12 skrev:Inte fått v10 , väljer inte uppdatera, men sen version 9 har jag. S85-2014
Kan inte ladda högre än 95% av okänd anledning (strypt?) och då har jag 350km i typical rate. Når ej högre spänning än 4.1175V per cell ,skall ju gå nå 4.18 Bilen har gått 240.000km. Batteriet har egentligen ca 75,5kWh tillgängligt om den inte var strypt vid 95% enligt canbus. Efter supercharger visar batteriet ibland 75.9kWh. Sorgligt man inte kan utnyttja allt. 4kWh låst i botten som inte är inräknat (i de 75.5)och ca 4kWh nu i toppen som canbus fortfarande tror jag har tillgänligt.
.
Bilarna laddas på 220 V AC även om de är kopplade med tre faser (3 x 220V). Den spänning du refererar till, ca 400 V, är ju AC mellan två faser i trefasuttaget, men bilens batterier laddas ju med DC efter likriktning och spänningsanpassning (höjning från likriktad 220 V till en spänning som överstiger cellernas spänning) i bilens laddare. Så den spänning du har i nätet begränsar inte hur hög spänning som batterierna kan laddas till.topgun12 skrev:Fick en tanke kanske mitt eluttag hemma inte orkar upp i 403volt vilket ska vara max för Testa?skillnad mellan 2 faser med 230V är väl ca 400volt, sen lite förluster på det i ledningar och hemmaladdare så kanske inte konstigt man inte kan ladda till 100% dvs 403volt? Kanske jag kan nå 100% på en Snabbladdare? Lämna bilen 2h på en tritium laddare ock ser den gått från 10% till 96% ladda fortfarande ca 3kW, men hade inte hjärtan fortsätta då det stod en stackare och köa då jag kom till bilen.topgun12 skrev:Inte fått v10 , väljer inte uppdatera, men sen version 9 har jag. S85-2014
Kan inte ladda högre än 95% av okänd anledning (strypt?) och då har jag 350km i typical rate. Når ej högre spänning än 4.1175V per cell ,skall ju gå nå 4.18 Bilen har gått 240.000km. Batteriet har egentligen ca 75,5kWh tillgängligt om den inte var strypt vid 95% enligt canbus. Efter supercharger visar batteriet ibland 75.9kWh. Sorgligt man inte kan utnyttja allt. 4kWh låst i botten som inte är inräknat (i de 75.5)och ca 4kWh nu i toppen som canbus fortfarande tror jag har tillgänligt.
.
Så om man kan nå 100% på en snabbladdare är mer en akademisk fråga för man står inte vid en sådan 2h.
Våra räckvidder kanske också är akademiska då det förefaller vara få som verkligen kollat om de kan ladda till 100%hemma ! Det är ju före resan man laddar till 100% hemma och inte vid nån SC på vägen.