Ny uppdatering
Postat: 08 jul 2015 06:40
Nu när jag kom ut till bilen så har det kommit en uppdatering.
Ska installera så fort jag kommer till jobbet.
Spännande...
Ska installera så fort jag kommer till jobbet.
Spännande...
Laglig? Både Passat och Mercedes har det väl redan?ModelS85D skrev:Förmodligen är det för tidigt för uppdateringen som innehåller körfältsföljning med automatisk styrning och automatisk parkeringshjälp, så det är nog bara några småfix den innehåller. Även om Elon själv kör runt i sin med automatisk styrning så sägs det från certifieringshåll dröja väldigt länge innan något sådant blir lagligt i Sverige. Men hoppas kan man ju, för den funktionen hade varit suverän när man kör långdistans.
Att lagen släpar efter tekniken är väl inget nytt, men vi kommer nog att ha helt självkörande bilar långt innan dess. Även om Googles bil är en stadsbil kommer nog snart bilar som klarar högre farter, och det kommer inte att ta 20 år.ModelS85D skrev:Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget. Även Audis lite lyxigare bilar såsom A8 har funktionen lane keeping assistance där bilen hjälper till att hålla sig inom körfältets linjer, men att i motorvägsfart rationalisera bort behovet av förarens hand på ratten kommer tydligen inte bli lagligt inom åtminstone de närmsta 20 åren enligt fordonscertifieringskontakten jag pratat med.
Man kan ju hoppas att detta kommer att tillåtas tidigare än så, för den funktionen i kombination med den adaptiva farthållaren skulle onekligen göra körningen både smidigare och säkrare.
Uppdaterade du vi 3G eller WiFi?Jonnen skrev:Nu när jag kom ut till bilen så har det kommit en uppdatering.
Ska installera så fort jag kommer till jobbet.
Spännande...
Verkar inte spela någon roll på när man får uppdateringen, jag har bara 3G och fick den i natt.FAJ skrev:Uppdaterade du vi 3G eller WiFi?Jonnen skrev:Nu när jag kom ut till bilen så har det kommit en uppdatering.
Ska installera så fort jag kommer till jobbet.
Spännande...
De finns ju redan nu bara det att föraren måste ha kontroll över bilen. Ett sätt för bilen att förvissa sig om det är att se till att handen är på ratten, fullt rimligt. Vet inte riktigt hur de skulle göra annars, kolla ögonrörelser?bylund skrev:Att lagen släpar efter tekniken är väl inget nytt, men vi kommer nog att ha helt självkörande bilar långt innan dess. Även om Googles bil är en stadsbil kommer nog snart bilar som klarar högre farter, och det kommer inte att ta 20 år.ModelS85D skrev:Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget. Även Audis lite lyxigare bilar såsom A8 har funktionen lane keeping assistance där bilen hjälper till att hålla sig inom körfältets linjer, men att i motorvägsfart rationalisera bort behovet av förarens hand på ratten kommer tydligen inte bli lagligt inom åtminstone de närmsta 20 åren enligt fordonscertifieringskontakten jag pratat med.
Man kan ju hoppas att detta kommer att tillåtas tidigare än så, för den funktionen i kombination med den adaptiva farthållaren skulle onekligen göra körningen både smidigare och säkrare.
Nej, precis...Pontus skrev:Verkar inte spela någon roll på när man får uppdateringen, jag har bara 3G och fick den i natt.FAJ skrev:Uppdaterade du vi 3G eller WiFi?Jonnen skrev:Nu när jag kom ut till bilen så har det kommit en uppdatering.
Ska installera så fort jag kommer till jobbet.
Spännande...
Det låter dock som att det likaväl kan förklaras med varmare väder, inkörd däck och att man kanske inte längre provar en massa 0-100-accelerationen för jämnan.krabbe skrev:Har til min S85D fått version 249 for ca en vecka siden.
Ingen synliga uppdateringer, (man har märkt en bättre forbrukning )
Innan update 229wh/km genomsnitt (2400 mil)
Kört 250 mil med (249 update) (1 vecka) och et genomsnitt på 202wh/km
Mit total genomsnitt ärter (249 update) är nu 226wh/km
Det beror på att med den nya uppdateringen så får du live-feed av alla radarsensorer och kan köra bilen via appen, det gör att det laddas väldigt mycket dataLasse Nyman skrev:Jag ställde min Tesla på laddning uppdatering av mjukvaran igår och tog båten till sommarhuset. Nu får jag inte kontakt med bilen ia appen, och vet inte hur laddad den är. När jag försöker kommer en pop-up att Teslas server är överbelastad. Någon annan som stött på detta problem? Antar att jag får göra en re-boot på rullknapparna på ratten när jag kommer till bilen, och hoppas på det bästa.
/Lasse
Har du källa på det? Jag trodde det var i Storbritannien.ModelS85D skrev:Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget.
Källan är en kollega på Volvo som jobbar med fordonscertifiering och lagkrav som vet vad han pratar om.kanylbullen skrev:Har du källa på det? Jag trodde det var i Storbritannien.ModelS85D skrev:Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Googles bil har ju inte ens en ratt att hålla i.LarsL skrev:De finns ju redan nu bara det att föraren måste ha kontroll över bilen. Ett sätt för bilen att förvissa sig om det är att se till att handen är på ratten, fullt rimligt. Vet inte riktigt hur de skulle göra annars, kolla ögonrörelser?bylund skrev:Att lagen släpar efter tekniken är väl inget nytt, men vi kommer nog att ha helt självkörande bilar långt innan dess. Även om Googles bil är en stadsbil kommer nog snart bilar som klarar högre farter, och det kommer inte att ta 20 år.
Det kan ju iofs också betyda att Volvo för tillfället inte kan eller vill göra sådana bilar.ModelS85D skrev:Källan är en kollega på Volvo som jobbar med fordonscertifiering och lagkrav som vet vad han pratar om.kanylbullen skrev:Har du källa på det? Jag trodde det var i Storbritannien.ModelS85D skrev:Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget.
Skickat från min D6603 via Tapatalk