Sida 1 av 1
Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 11 okt 2019 09:11
av Black
Jag har laddat på flera 22kw stolpar men har aldrig kommit över 11kw. Kan model 3 bara ladda max 11kw via typ 2 eller har laddstolparna nån annan standard?
Vad kan den blåa kabeln som man fick med klara av i kw/A?
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 11 okt 2019 09:16
av kikat
Model 3 kan ta emot max 11kW (3x16A) AC-laddning.
Den medföljande kabeln klarar 22kW (3x32A), åtminstone den jag fick med. Det står på den.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 11 okt 2019 10:10
av Black
Det var det jag misstänkte... Dvs onödigt tjock kabel, räcker med 16A. Då är det ju ingen idé att säkra upp mer än 16A hemma, annars klarar väl Teslas hemmaladdare 32A?
Då är det likström laddning som gäller över 11kw?
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 11 okt 2019 10:26
av Henrik Torphammar
Black skrev:Det var det jag misstänkte... Dvs onödigt tjock kabel, räcker med 16A. Då är det ju ingen idé att säkra upp mer än 16A hemma, annars klarar väl Teslas hemmaladdare 32A?
Då är det likström laddning som gäller över 11kw?
Är det inte så att bilen kan ta 7.2kW 1fas dvs 32A vid 230volt? Det kan vara anledningen till den tjocka kabeln. Så är det på Model S/X exempelvis.
(Det sitter förövrigt en resistor i kabeln som talar om för laddstolpen hur grov den är och då ger stolpen i sin tur bara 16A exempelvis)
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 11 okt 2019 10:37
av kikat
Model 3 klarar 1-fas 32A också så det är väl därför kabeln är så tjock. Men väldigt opraktiskt att ha en laddning på 1-fas 32A, dyrt att säkra upp huvudsäkringen, blir otrolig snebelastning på elnätet, sen går det oftast inte att säkra upp mer än 25A på villor heller. Ser faktiskt ingen fördel med det alls.
Teslas WC klarar 22kW men den går att låsa genom ett vred ovanför kabelanslutningarna till 11kW. Då räcker det med 2.5mm matningskabel. Enda anledningen till att man vill säkra upp högre vore väl om nästa elbil klarar mer än 11kW, men då får du även höja huvudsäkringarna vilket ofta är dyrt så även om bilen skulle klarat mer kan det varit en ide att hålla laddningen på 11kW.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 11 okt 2019 18:56
av ChristerSjo
har man huvudsäkringar på 16 A och vill köra laddning på Model 3 på 16 A (11 kW) måste man säkra upp om man inte har lastbegränsning/balansering på laddaren i förhållande till vad huset drar.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 11 okt 2019 19:29
av Henrik Torphammar
kikat skrev:Model 3 klarar 1-fas 32A också så det är väl därför kabeln är så tjock. Men väldigt opraktiskt att ha en laddning på 1-fas 32A, dyrt att säkra upp huvudsäkringen, blir otrolig snebelastning på elnätet, sen går det oftast inte att säkra upp mer än 25A på villor heller. Ser faktiskt ingen fördel med det alls.
Teslas WC klarar 22kW men den går att låsa genom ett vred ovanför kabelanslutningarna till 11kW. Då räcker det med 2.5mm matningskabel. Enda anledningen till att man vill säkra upp högre vore väl om nästa elbil klarar mer än 11kW, men då får du även höja huvudsäkringarna vilket ofta är dyrt så även om bilen skulle klarat mer kan det varit en ide att hålla laddningen på 11kW.
Just typ 2 kabel vi diskuterar här används ju publikt. Då är det inte helt ovanligt med 1fas 32A faktiskt. Då kan ju samma stolpe ge dig dubbla farten med den till synes onödigt tjocka kabeln.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 11 okt 2019 19:34
av slugger75
Är det alltså den medföljande blåa kabeln vi pratar om?
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 11 okt 2019 19:37
av dstr
ChristerSjo skrev:har man huvudsäkringar på 16 A och vill köra laddning på Model 3 på 16 A (11 kW) måste man säkra upp om man inte har lastbegränsning/balansering på laddaren i förhållande till vad huset drar.
Ja, men varför tror du att du ska ladda 16A?
I snart 5 år har vi laddat vår Model S på 7A över nätterna.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 11 okt 2019 22:39
av ChristerSjo
dstr skrev:ChristerSjo skrev:har man huvudsäkringar på 16 A och vill köra laddning på Model 3 på 16 A (11 kW) måste man säkra upp om man inte har lastbegränsning/balansering på laddaren i förhållande till vad huset drar.
Ja, men varför tror du att du ska ladda 16A?
I snart 5 år har vi laddat vår Model S på 7A över nätterna.
För det är inte solklart för alla att om man har en huvudsäkring på X så kan man ladda bilen i X.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 11 okt 2019 22:41
av ChristerSjo
ChristerSjo skrev:dstr skrev:ChristerSjo skrev:har man huvudsäkringar på 16 A och vill köra laddning på Model 3 på 16 A (11 kW) måste man säkra upp om man inte har lastbegränsning/balansering på laddaren i förhållande till vad huset drar.
Ja, men varför tror du att du ska ladda 16A?
I snart 5 år har vi laddat vår Model S på 7A över nätterna.
För det är inte solklart för alla att om man har en huvudsäkring på X så kan man ladda bilen i X.
EDIT. Det finns väll även en undersökning att om att ju högre laddning du har (Ampere) desto mindre förluster. Man förlorara mellan 5-15% av det man matar in i AC
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 12 okt 2019 08:16
av Ulfie2
kikat skrev:Model 3 klarar 1-fas 32A också så det är väl därför kabeln är så tjock. Men väldigt opraktiskt att ha en laddning på 1-fas 32A, dyrt att säkra upp huvudsäkringen, blir otrolig snebelastning på elnätet, sen går det oftast inte att säkra upp mer än 25A på villor heller. Ser faktiskt ingen fördel med det alls.
Intressant! Jag visste inte detta men råkade upptäcka det igår när jag var på en offentlig laddstolpe som erbjöd 1fas 32A och jag blev förvånad när bilen kunde acceptera det.
Så det finns faktiskt undantagsfall där det är bra att ha denna kabel och att bilen klarar det

Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 12 okt 2019 08:31
av Henrik Torphammar
Ulfie2 skrev:Så det finns faktiskt undantagsfall där det är bra att ha denna kabel och att bilen klarar det

Vilket gör att man måste ha med kabeln... Annars hade ju en 16A 2m lång spiral varit smidigt. Men nej...

Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 23 maj 2021 17:01
av pejvic
I vår förening sätter de upp laddare som är 32a 1Fas. huvudsäkringen är 63A.
Antal platser är 25 på den ledningen.
Betyder det att jag får 7,2A i min 3a om det max är två som laddar samtidigt?
Vad händer då om tex 15 bilar pluggar in samtidigt?
Knasig lösning?
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 23 maj 2021 17:28
av Niklas Z
Är du säker på att 15 platser delar på en fas 63A? Är det inte så att 15 platser får dela på tre faser på vardera 63 A? Annars låter det konstigt.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 23 maj 2021 17:37
av Plexx
pejvic skrev:I vår förening sätter de upp laddare som är 32a 1Fas. huvudsäkringen är 63A.
Antal platser är 25 på den ledningen.
Betyder det att jag får 7,2A i min 3a om det max är två som laddar samtidigt?
Vad händer då om tex 15 bilar pluggar in samtidigt?
Knasig lösning?
Låter som en udda lösning.
Utan att ha en blekaste aning om hur det ser ut hos dig eller vad det är för laddare som sätts upp så får du ta mitt svar med en nypa eller skopa salt till och med.
För enfas laddning syr man normalt med en 3-fas kabel som man varvar L1-L2-L3 mella laddplatserna. 32A 1fas laddare känns dock lite udda och jag skulle gissa att man tänker sig att lastbalancera alltså maximalt ge 32A per laddare när man är ensam bil. Gör man ingen lastbalansering så ska man inte sammanlagra effekten enligt standarden och det skulle betyda att varje laddare begränsas till 7,5 A eller 1,7kW per laddare.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 23 maj 2021 18:17
av Gustafsson
32A enfas kan vara bra att ha. Använt mycket sådan i Norge. Med 3 kW kan man ofta inte heller ladda fullt över natten på destinationen, men med 7,2 kW brukar det gå fint
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 23 maj 2021 19:02
av pejvic
såhär skriver de:
Installation av 25 st Halo 1-fas 32A
Fördelningccentralen A1 kompletteras med två nya utgående grupper på 63A.
A1c och a1d till en större box.
installation av en ampguard public för dynamisk lastbalanserring.
från elrummet dras två kablar 5g16 via nya brytare ut i garaget och vidare till resp laddplats. Kablarna klarar en framtida utbygnad av ytterligare 20 platser.
laddstationerna ansluts parvis till kabeln via personskyddsbrytare som monteras i kapslingar i anslutning till laddstationerna.
ett wifinät etableras och ansluts via LANkabel.
Kan man med denna text utläsa vad som händer om alla 25 laddar samtidigt? Tacksam för input då jag inte förstår.
För mig är det ingen fara om jag får dåligt med kräm, men då jag kört tesla utan laddning i två år här så får jag lite frågor av grannarna och jag förstår inte tyvärr.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 23 maj 2021 19:12
av themax
pejvic skrev:
installation av en ampguard public för dynamisk lastbalanserring.
Som jag läser det installeras Halo enfasladdare på en trefasgrupp. Precis som vi har det. Lastbalanseringen i boxarna väljer fas efter belastning automatiskt.
Installerar de dessutom AmpGuard så kommer era 25 laddboxar att fördelas över tillgänglig servis (63A). Så skulle det otroliga hända att 25 bilar laddas samtidigt får varje laddare 7A. Det kan jag lova aldrig kommer inträffa.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 23 maj 2021 19:40
av Plexx
pejvic skrev:såhär skriver de:
Installation av 25 st Halo 1-fas 32A
Fördelningccentralen A1 kompletteras med två nya utgående grupper på 63A.
A1c och a1d till en större box.
installation av en ampguard public för dynamisk lastbalanserring.
från elrummet dras två kablar 5g16 via nya brytare ut i garaget och vidare till resp laddplats. Kablarna klarar en framtida utbygnad av ytterligare 20 platser.
laddstationerna ansluts parvis till kabeln via personskyddsbrytare som monteras i kapslingar i anslutning till laddstationerna.
ett wifinät etableras och ansluts via LANkabel.
Kan man med denna text utläsa vad som händer om alla 25 laddar samtidigt? Tacksam för input då jag inte förstår.
För mig är det ingen fara om jag får dåligt med kräm, men då jag kört tesla utan laddning i två år här så får jag lite frågor av grannarna och jag förstår inte tyvärr.
Tolkar jag din text rätt så ser det ut att vara väl tilltaget med 2x63A från fastighetscentralen, alltså 2st 3-fas grupper totalt. Jag skulle räkna kallt med full effekt (7,4kW) per plats så länge inte alla platser används exakt samtidigt och alla har tomt batteri. Begränsningen ligger troligen snarare i inkommande serviskabel/huvudsäkring.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 23 maj 2021 19:49
av pejvic
Plexx skrev:pejvic skrev:såhär skriver de:
Installation av 25 st Halo 1-fas 32A
Fördelningccentralen A1 kompletteras med två nya utgående grupper på 63A.
A1c och a1d till en större box.
installation av en ampguard public för dynamisk lastbalanserring.
från elrummet dras två kablar 5g16 via nya brytare ut i garaget och vidare till resp laddplats. Kablarna klarar en framtida utbygnad av ytterligare 20 platser.
laddstationerna ansluts parvis till kabeln via personskyddsbrytare som monteras i kapslingar i anslutning till laddstationerna.
ett wifinät etableras och ansluts via LANkabel.
Kan man med denna text utläsa vad som händer om alla 25 laddar samtidigt? Tacksam för input då jag inte förstår.
För mig är det ingen fara om jag får dåligt med kräm, men då jag kört tesla utan laddning i två år här så får jag lite frågor av grannarna och jag förstår inte tyvärr.
Tolkar jag din text rätt så ser det ut att vara väl tilltaget med 2x63A från fastighetscentralen, alltså 2st 3-fas grupper totalt. Jag skulle räkna kallt med full effekt (7,4kW) per plats så länge inte alla platser används exakt samtidigt och alla har tomt batteri. Begränsningen ligger troligen snarare i inkommande serviskabel/huvudsäkring.
Okej, fattar, då är det lugnt. Jag tror att fastigheten har 200A.
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Postat: 23 maj 2021 19:58
av yps
ChargeAmps Halo har inbyggd lastbalansering mellan boxarna via en molntjänst. Vi har 65st Halo 11KW på 63A huvudssäkring.
Ampguard för att begräsna effekten mot huvudsäkringen.