Sida 1 av 2
Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 09 okt 2019 12:04
av Legato
Någon som testat båda? Någon som sett något bra jämförande test av dem båda?
Ska köpa någon av dessa till min Model X. R2 går att köpa ca 30% billigare så det är frågan om man ska spara några tusenlappar eller om R3 är så mycket bättre att det är värt pengarna?
Kommer för övrigt köra 245/50/20 runt om om det blir R2. R3 så blir det nog 245/50/20 fram och 255/50/20 bak.
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 09 okt 2019 12:17
av helix
Jag har testat båda på 19" slipstream. Förra vintern hade jag R3 på min 100D och vintern dessförinnan R2. Körde även Sottozero 3 i 21", men det är en annan historia och inte ett däck jag rekommenderar om man inte bara kör i plusgrader eller ner i Europa. Hade några hemska upplevelser när det var halt och glad det inte blev några plåtskador...
R3 är betydligt mindre svajiga och svampiga än R2 även om R3 såklart fortfarande är mjukare över 10+ än motsvarande europeiska vinterdäck. Jag hade lätt betalt några hundralappar mer för att få det förbättrade R3-däcket. Det är verkligen en märkbar förbättring av R3 jämfört med R2. R2 var som mjuka suddgummin och passar verkligen inte till en tung bil som Tesla.
Har själv precis beställt R3 i 235/35/20 till min 3:a och kommer att kränga av sommardäcken.
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 09 okt 2019 12:21
av fth
helix skrev:Jag har testat båda på 19" slipstream. Förra vintern hade jag R3 på min 100D och vintern dessförinnan R2. Körde även Sottozero 3 i 21", men det är en annan historia och inte ett däck jag rekommenderar om man inte bara kör i plusgrader eller ner i Europa. Hade några hemska upplevelser när det var halt och glad det inte blev några plåtskador...
R3 är betydligt mindre svajiga och svampiga än R2 även om R3 såklart fortfarande är mjukare över 10+ än motsvarande europeiska vinterdäck. Jag hade lätt betalt några hundralappar mer för att få det förbättrade R3-däcket. Det är verkligen en märkbar förbättring av R3 jämfört med R2. R2 var som mjuka suddgummin och passar verkligen inte till en tung bil som Tesla.
Har själv precis beställt R3 i 235/35/20 till min 3:a och kommer att kränga av sommardäcken.
Jag har kört R2 SUV på min X två vintrar och upplever inte alls svampigheten som många Model S-ägare rapporterat.
Jag tror det kan vara så att SUV-versionen är mer stabil, och TS har väl en X?
/fth
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 09 okt 2019 12:24
av helix
fth skrev:helix skrev:Jag har testat båda på 19" slipstream. Förra vintern hade jag R3 på min 100D och vintern dessförinnan R2. Körde även Sottozero 3 i 21", men det är en annan historia och inte ett däck jag rekommenderar om man inte bara kör i plusgrader eller ner i Europa. Hade några hemska upplevelser när det var halt och glad det inte blev några plåtskador...
R3 är betydligt mindre svajiga och svampiga än R2 även om R3 såklart fortfarande är mjukare över 10+ än motsvarande europeiska vinterdäck. Jag hade lätt betalt några hundralappar mer för att få det förbättrade R3-däcket. Det är verkligen en märkbar förbättring av R3 jämfört med R2. R2 var som mjuka suddgummin och passar verkligen inte till en tung bil som Tesla.
Har själv precis beställt R3 i 235/35/20 till min 3:a och kommer att kränga av sommardäcken.
Jag har kört R2 SUV på min X två vintrar och upplever inte alls svampigheten som många Model S-ägare rapporterat.
Jag tror det kan vara så att SUV-versionen är mer stabil, och TS har väl en X?
/fth
Ah, där har du en poäng. Kan vara skillnad med SUV-versionen. Tänkte inte alls på att Legato var ute efter däck till X.
Så, ignorera mitt inlägg Legato och lyssna på de som har erfarenhet av R2 till X:en. Oavsett vilket så lär ändå R3 vara bättre än R2 i SUV-versionen om än mindre påtagligt.
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 09 okt 2019 12:31
av Legato
helix skrev:fth skrev:helix skrev:Jag har testat båda på 19" slipstream. Förra vintern hade jag R3 på min 100D och vintern dessförinnan R2. Körde även Sottozero 3 i 21", men det är en annan historia och inte ett däck jag rekommenderar om man inte bara kör i plusgrader eller ner i Europa. Hade några hemska upplevelser när det var halt och glad det inte blev några plåtskador...
R3 är betydligt mindre svajiga och svampiga än R2 även om R3 såklart fortfarande är mjukare över 10+ än motsvarande europeiska vinterdäck. Jag hade lätt betalt några hundralappar mer för att få det förbättrade R3-däcket. Det är verkligen en märkbar förbättring av R3 jämfört med R2. R2 var som mjuka suddgummin och passar verkligen inte till en tung bil som Tesla.
Har själv precis beställt R3 i 235/35/20 till min 3:a och kommer att kränga av sommardäcken.
Jag har kört R2 SUV på min X två vintrar och upplever inte alls svampigheten som många Model S-ägare rapporterat.
Jag tror det kan vara så att SUV-versionen är mer stabil, och TS har väl en X?
/fth
Ah, där har du en poäng. Kan vara skillnad med SUV-versionen. Tänkte inte alls på att Legato var ute efter däck till X.
Så, ignorera mitt inlägg Legato och lyssna på de som har erfarenhet av R2 till X:en. Oavsett vilket så lär ändå R3 vara bättre än R2 i SUV-versionen om än mindre påtagligt.
Har beställt R3 i 235/35/20 till min Model 3 jag också
Men ja, detta gäller min Model X och prisskillnaden är många hundralappar, nämligen ca 35

Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 09 okt 2019 12:32
av Legato
fth skrev:helix skrev:Jag har testat båda på 19" slipstream. Förra vintern hade jag R3 på min 100D och vintern dessförinnan R2. Körde även Sottozero 3 i 21", men det är en annan historia och inte ett däck jag rekommenderar om man inte bara kör i plusgrader eller ner i Europa. Hade några hemska upplevelser när det var halt och glad det inte blev några plåtskador...
R3 är betydligt mindre svajiga och svampiga än R2 även om R3 såklart fortfarande är mjukare över 10+ än motsvarande europeiska vinterdäck. Jag hade lätt betalt några hundralappar mer för att få det förbättrade R3-däcket. Det är verkligen en märkbar förbättring av R3 jämfört med R2. R2 var som mjuka suddgummin och passar verkligen inte till en tung bil som Tesla.
Har själv precis beställt R3 i 235/35/20 till min 3:a och kommer att kränga av sommardäcken.
Jag har kört R2 SUV på min X två vintrar och upplever inte alls svampigheten som många Model S-ägare rapporterat.
Jag tror det kan vara så att SUV-versionen är mer stabil, och TS har väl en X?
/fth
Det låter ju lovande för R2 suv. Vilken dimension har du haft på dina?
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 09 okt 2019 12:38
av fth
Bak: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV 275/45 R20 110R
Fram: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV 265/45 R20 108R
/fth
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 09 okt 2019 12:41
av Legato
fth skrev:Bak: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV 275/45 R20 110R
Fram: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV 265/45 R20 108R
/fth
Danke!
Hade du 265or fram original på din X? Jag hade 255or. De verkar ha växlat lite mellan 9,5" och 10" fälg bak också genom åren.
Funderade på om 245/50 fram riskerade att bli för stort, men om de sålts med 265/45 original så bör det ju vara helt lugnt

Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 09 okt 2019 13:24
av fth
Legato skrev:fth skrev:Bak: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV 275/45 R20 110R
Fram: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV 265/45 R20 108R
/fth
Danke!
Hade du 265or fram original på din X? Jag hade 255or. De verkar ha växlat lite mellan 9,5" och 10" fälg bak också genom åren.
Funderade på om 245/50 fram riskerade att bli för stort, men om de sålts med 265/45 original så bör det ju vara helt lugnt

Jag har 265/275 även på sommardäck, dock har jag aldrig haft originaldäck på mina 20"-fälgar.
Min X hade 22" som original, men jag köpte 20" fälgar "tomma" och köpte mina däck separat.
Jag minns inte riktigt varför det blev de dimensioner jag har, men jag är rätt säker på att jag dubbelkollade dessa med Tesla innan köpet.
/fth
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 09 okt 2019 22:19
av Leo
Hade R2 SUV på vår X100D. Hur stabilt som helst (typ 2,8-3,0kg) däcktryck. Upplevde inte de som svajiga.
Däremot upplevt vanliga R2 svajiga på tex Golf GTI och andra vanliga bilar förut.
Så kan mycket väl vara att just SUV versionen är stadigare uppbyggt.
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 09 okt 2019 22:47
av Hertsh
Enligt Nokian själva är skillnaden dels bättre snögrepp (måste de väl säga vid nytt däck) på R3 SUV men främst tystare och lättare rull.
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 10 okt 2019 09:59
av Smutt
Jag hittar dom här men står Max 190km och Tesla går ju lite fortare

dom konstiga dimensionerna är för att det är X fälgar på en S
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 10 okt 2019 10:45
av fth
Smutt skrev:Jag hittar dom här men står Max 190km och Tesla går ju lite fortare

dom konstiga dimensionerna är för att det är X fälgar på en S
Vinterdäck är vanligtvis inte klassade för högre hastigheter, mina R2 SUV har t.ex. "R", dvs 180km/h.
Det är väl å andra sidan kanske inte så ofta man vill köra >190km/h i vinterväglag?
/fth
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 10 okt 2019 11:56
av Teslared
fth skrev:Smutt skrev:Jag hittar dom här men står Max 190km och Tesla går ju lite fortare

dom konstiga dimensionerna är för att det är X fälgar på en S
Vinterdäck är vanligtvis inte klassade för högre hastigheter, mina R2 SUV har t.ex. "R", dvs 180km/h.
Det är väl å andra sidan kanske inte så ofta man vill köra >190km/h i vinterväglag?
/fth
R står nog för 170 km/h
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 10 okt 2019 12:14
av fth
Teslared skrev:fth skrev:Smutt skrev:Jag hittar dom här men står Max 190km och Tesla går ju lite fortare

dom konstiga dimensionerna är för att det är X fälgar på en S
Vinterdäck är vanligtvis inte klassade för högre hastigheter, mina R2 SUV har t.ex. "R", dvs 180km/h.
Det är väl å andra sidan kanske inte så ofta man vill köra >190km/h i vinterväglag?
/fth
R står nog för 170 km/h
Helt rätt, men vem följer regler
/fth
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 10 okt 2019 12:36
av Teslared
Även om man inte följer regler så är det ju inte så kul om däcken exploderar i 180 km/h.
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 10 okt 2019 12:41
av fth
Teslared skrev:Även om man inte följer regler så är det ju inte så kul om däcken exploderar i 180 km/h.
Nä, skoja bara, jag har inte varit i närheten av att testa gränserna för hastighetsindex för mina vinterdäck
Mina sommardäck bak har dock V, dvs 240km/h, så där har jag utmanat ödet några gånger
/fth
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 10 okt 2019 12:42
av Smutt
Nån som hittat däcken billigare än mig?
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 10 okt 2019 14:01
av Legato
Smutt skrev:Nån som hittat däcken billigare än mig?
Denna tråd är ju gällande Model X, så kanske inte så många som spanar angående Model S-dimensioner.
Jag betalade 2700:- per 245/50/20 och 2800:- per 255/50/20.
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 10 okt 2019 14:22
av Smutt
Legato skrev:Smutt skrev:Nån som hittat däcken billigare än mig?
Denna tråd är ju gällande Model X, så kanske inte så många som spanar angående Model S-dimensioner.
Jag betalade 2700:- per 245/50/20 och 2800:- per 255/50/20.
Det här forumet brukar veta allt så jag testade

var beställde du dina?
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 10 okt 2019 15:47
av Legato
Smutt skrev:Legato skrev:Smutt skrev:Nån som hittat däcken billigare än mig?
Denna tråd är ju gällande Model X, så kanske inte så många som spanar angående Model S-dimensioner.
Jag betalade 2700:- per 245/50/20 och 2800:- per 255/50/20.
Det här forumet brukar veta allt så jag testade

var beställde du dina?
Bythjul. Med "sedvanliga" du "glömde" din varukorg-rabatten på 5%

Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 11 okt 2019 11:47
av fth
Om du kan "nöjer" dig med R2 så har Molway "Total utförsäljning" av dessa nu:
Total utförsäljning av Nokian Hakkapeliitta R2!
Hakka R2 har ersatts av Hakka R3 och vi säljer ut de sista R2 däcken till löjligt låga priser.
Begränsat antal, först till kvarn osv...
205/55 R16 Nokian Hakka R2, 975 kr/st
215/55 R16 Nokian Hakka R2, 1100 kr/st
215/60 R16 Nokian Hakka R2, 1175 kr/st
225/50 R17 Nokian Hakka R2: 1295 kr/st
235/55 R17 Nokian Hakka R2, 1475 kr/st
235/65 R17 Nokian Hakka R2, 1495 kr/st
/fth
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 13 okt 2019 08:54
av weckma
Jag hittar väldigt olika priser på Hakka R2. Hittar väldigt billiga jämfört med andra men dom heter 110R XL medans de dyrare heter något annat. Vad betyder denna beteckning och varför är 110R så mycket billigare än andra?
Hakka R2 SUV 275/45 R20 för 1833kr
Hakka R2 SUV 255/45 R20 för 1833kr
Bägge på tyred.se
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 13 okt 2019 08:59
av Walker
fth skrev:Om du kan "nöjer" dig med R2 så har Molway "Total utförsäljning" av dessa nu:
Total utförsäljning av Nokian Hakkapeliitta R2!
Hakka R2 har ersatts av Hakka R3 och vi säljer ut de sista R2 däcken till löjligt låga priser.
Begränsat antal, först till kvarn osv...
205/55 R16 Nokian Hakka R2, 975 kr/st
215/55 R16 Nokian Hakka R2, 1100 kr/st
215/60 R16 Nokian Hakka R2, 1175 kr/st
225/50 R17 Nokian Hakka R2: 1295 kr/st
235/55 R17 Nokian Hakka R2, 1475 kr/st
235/65 R17 Nokian Hakka R2, 1495 kr/st
/fth
16 och 17”....
Låter inte helt relevant för en Teslaägare.
Re: Hakka R3 vs Hakka R2
Postat: 13 okt 2019 09:03
av Legato
weckma skrev:Jag hittar väldigt olika priser på Hakka R2. Hittar väldigt billiga jämfört med andra men dom heter 110R XL medans de dyrare heter något annat. Vad betyder denna beteckning och varför är 110R så mycket billigare än andra?
Hakka R2 275/45 R20 för 1833kr
Hakka R2 255/45 R20 för 1833kr
Bägge på tyred.se
110 är belastningsindex och räcker med råge för en X.
XL har egentligen att göra med samma sak. Det betyder Extra Load och innebär att däcken är förstärkta för att kunna hantera extra hög vikt.