Känns lite dyrt med bara 38kWh batteri då flera konkurrenter ligger under 360.000kr och har 50kWh batteri.
Elbilar från Opel, Peugeot och MG är billigare i inköp och har större batteri än 38kWh.
Bilar med större batterier än 38kWh:
BMW iX3 75kWh
Byton M-Byte 72 kWh
DS 3 Crossback E-Tense 50kWh
Hyundai Kona Electric 64 kWh
Kia e-Niro 64 kWh
Mercedes EQA AWD 60kWh
MG ZS EV 44,5kWh
Nissan Leaf e+ 62kWh
Opel Mokka 50kWh
Opel Corsa e
Peugeot e-2008 SUV 50kWh
Peugeot 208 e
Polestar 2 78kWh
SEAT el-Born 82kWh
Skoda Vision IV 83kWh
Tesla 3 och Y 75kWh
VW ID3 82kWh
VW ID Cross 83kWh
Re: Hyundai Ioniq 38 kWh svenska priser
Postat: 09 okt 2019 19:15
av LarsA
Ska man med Opel och Peugeot ha samma utrustningsnivå som Ioniq så hamnar på samma prisnivå, fast åtminstone Peugeot har lovat att höja priserna med ytterligare 60 kkr efter introduktions perioden (frågan är bara hur lång den är?!).
Nu är ju inte Hyundai kända för att kunna leverera stora volymer, så det får nog sålt de få 38 kWh bilarna som kommer.
Re: Hyundai Ioniq 38 kWh svenska priser
Postat: 09 okt 2019 19:35
av LarsL
Zalman3 skrev:
Känns lite dyrt med bara 38kWh batteri då flera konkurrenter ligger under 360.000kr och har 50kWh batteri.
Elbilar från Opel, Peugeot och MG är billigare i inköp och har större batteri än 38kWh.
Man bör väl jämföra räckvidd mot räckvidd för det är ju det som spelar roll inte antalet KWh.
Re: Hyundai Ioniq 38 kWh svenska priser
Postat: 09 okt 2019 19:43
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Känns lite dyrt med bara 38kWh batteri då flera konkurrenter ligger under 360.000kr och har 50kWh batteri.
Elbilar från Opel, Peugeot och MG är billigare i inköp och har större batteri än 38kWh.
Man bör väl jämföra räckvidd mot räckvidd för det är ju det som spelar roll inte antalet KWh.
Det är svårt att jämföra vettigt. Jag tänker att Nylands 1000km test är mer talande än både räckvidd och batteristorlek!
Sen för min del som teoretiskt skulle klara mig på en imiev så kan ju snabbladdningen kvitta. Jag kommer använda det så extremt sällan. Men då måste jag lyckas ladda både över natten och under arbetsdagen. Så större batteri hade inte varit dumt, att kunna klippa sina 20mil man kör då och då utan att ladda och då är ju även en 28kwh på fel sida gränsen. 38:an hade passat mit utmärkt, men vad får det kosta utan snabbladdning??..... hm...
Re: Hyundai Ioniq 38 kWh svenska priser
Postat: 09 okt 2019 20:12
av LarsL
Henrik Torphammar skrev:
Det är svårt att jämföra vettigt. Jag tänker att Nylands 1000km test är mer talande än både räckvidd och batteristorlek!
Enklast är ju att jämföra WLTP körcykeln mellan bilarna.
Men det är klart vill man ha med laddhastigheten så blir det mer komplicerat.
Även om Björn testar många bilar, och är van vid dåliga infotainmentsystem, så måste jag säga att det ser extremt segt och långsamt ut att använda. Som infotainment är fullt av sirap och tuggummi!
Detta ser verkligen inte så användbart ut.
Re: Hyundai Ioniq 38 kWh svenska priser
Postat: 21 mar 2021 16:11
av tor-ake
Tror det blen något vaj på länken Zalman? Går till opel corsa för mig.