Sida 1 av 1
Finanseiring av model 3
Postat: 07 okt 2019 21:36
av fraggan
Jag tittar efter betalningsalternativ. Vill undvika å lägga mer i handpenning än nödvändigt, vill gärna ha en del kvar av sparpengarna =)
Sambon är inne på samma spår också, jag försöker övertala henne om att hon måste lägga handpenning oavsett vad hon väljer: Alternativen är lån med/utan restvärde.
Ena alternativet ger ju lägre månadskostnad och man kan därmed spara undan mellanskillnaden som efter typ 36 månader ger "ungefär" samma pengar som handpenningen. Eller ha en dyrare månadskostnad men att ha kvar mer pengar på sparkontot. Hon tror att man kan göra lån med restvärde och lägga 20% i handpenning för att sedan, på något vänster, få tillbaka handpenningen efter 36 månader. Detta för att slippa lägga 20% i handpenning igen på nästa bil. Försöker förklara för henne att oavsett hur hon lånar till en bil så kommer det kräva handpenning.
Hon hade en S40 som hon köpte för 60k och lade 12k i handpenning, sedan betalade hon X antal kr i månaden i X antal år. Och sålde sedan bilen för typ 10k. Det är lite annorlunda när man pratar om 650k kr =)
Har läst att de flesta verkar köra med restvärde? När ni pratar om den förhöjda månadskostnaden i början? Vad ser ni för för-/nackdelar med restvärde eller utan? Jag är inte så sugen att betala uppåt 7k i månaden i 84 månader

Samt hur kan jag förklara för sambon att det är frågan om hur man vill använda sina pengar, softa på kontot eller arbeta som insats och ge lägre kostnad men möjlighet att spara undan skillnaden istället.
Såg även på DNB att de kör med "garanterat restvärde" ni som köpt och pratat med DNB vad innebär det i praktiken? Är det DNB i ihop med försäljaren som garanterar restvärde på ex 50%, och det innebär i praktiken att man blir garanterad att bilen är värde 50% med X antal förutsättningar man behöver uppnå under tidens lopp?
Edit: Eller är det jag som missat något viktigt vad gäller ovanstående förutsättningar med finansieringen?
Re: Finanseiring av model 3
Postat: 07 okt 2019 21:52
av LarsL
Du måste betala 20% i kontantinsats om du köper en bil. Men om du köper en ny elbil så får du tillbaka 60000kr efter 6 månader, det innebär att du ”bara” betalar 52000kr i kontantinsats för en SR+. Här kan du återigen besluta om du vill ha pengarna eller betala av bilen.
Det går också välja privatleasing och inte betala någon kontantinsats alls. Men då ska man komma ihåg att man inte äger bilen efter 3 år (tex).
Re: Finanseiring av model 3
Postat: 07 okt 2019 21:55
av fraggan
LarsL skrev:Du måste betala 20% i kontantinsats om du köper en bil. Men om du köper en ny elbil så får du tillbaka 60000kr efter 6 månader, det innebär att du ”bara” betalar 52000kr i kontantinsats för en SR+. Här kan du återigen besluta om du vill ha pengarna eller betala av bilen.
Det går också välja privatleasing och inte betala någon kontantinsats alls. Men då ska man komma ihåg att man inte äger bilen efter 3 år (tex).
Nä precis, oavsett vad för bil man köper så är det ju kontantinsats. Skillnaden är bara summan. Hon har ju jobb så pengarna är inga problem, men hon är lite skeptisk =) Alternativet är en Kia E-niro men det är ju nästan lika mycket insats även där så...Jag själv skulle nog föredra mindre månadsavgift men att man istället sparar pengar och bygger upp samma buffert igen. Och med garanti och knappt inget underhåll så har man ju större möjligheter mot vanlig fossilbil =)
Re: Finanseiring av model 3
Postat: 07 okt 2019 21:58
av Jeppe_E
Tesla har så smått börjat med leasing, då slipper ni helt handpenning. Eller ja, helt och helt.. 15.000 kr kostar det tydligen. Sen är det en månadskostnad baserat på antalet mil ni planerar att köra. Sen lämnar ni tillbaka bilen efter 3 år. Men leasingen är ju som leasing är.
Vet inte vilken modell ni tittat på, men en SR+ kostar ju 560.000 kr och med en kontantinsats på 120.000 kr (ni får ju tillbaka 60 kkr efter 6 månader) så kostar bilen 6200 kr/månad över 36 månader, med 50% kvar på lånet (inte restvärde)
Om bilen går att sälja för 330.000 kr efter 3 år, så har bilen kostat er 283.000 kr, eller 7860 kr/mån. De kan ni ju jämföra med leasingen som kostar er 6700 kr/mån (36 månader/2000 mil per år)
https://tesla3.dealerpad.net/?make=Tesl ... uX37SZ5uPo
Re: Finanseiring av model 3
Postat: 07 okt 2019 22:05
av fraggan
Jeppe_E skrev:Tesla har så smått börjat med leasing, då slipper ni helt handpenning. Eller ja, helt och helt.. 15.000 kr kostar det tydligen. Sen är det en månadskostnad baserat på antalet mil ni planerar att köra. Sen lämnar ni tillbaka bilen efter 3 år. Men leasingen är ju som leasing är.
Vet inte vilken modell ni tittat på, men en SR+ kostar ju 660.000 kr och med en kontantinsats på 120.000 kr (ni får ju tillbaka 60 kkr efter 6 månader) så kostar bilen 6200 kr/månad över 36 månader, med 50% kvar på lånet (inte restvärde)
Om bilen går att sälja för 330.000 kr efter 3 år, så har bilen kostat er 283.000 kr, eller 7860 kr/mån. De kan ni ju jämföra med leasingen som kostar er 6700 kr/mån (36 månader/2000 mil per år)
https://tesla3.dealerpad.net/?make=Tesl ... uX37SZ5uPo
Ja det är LR som vi kollat på den kostar 650 000 riksdaler. Jag hade tänkt skicka in typ totalt 150, har en bil som är värd runt 50k. Och med restvärdet ligger man de första 6 månader på 5900 om jag inte minns fel och sen när bonusen kommer så skickar man in det (eventuellt) och månadsavgiften hamnade på 4700 tror jag. Plus försäkring, men den räknar jag inte med det är ju något man har oavsett.
Hade det funnits 3 LR för 330k nu med runt 5-6k mil så hade jag mest troligt köpt en direkt =) Jag tror (hoppas) att restvärdet ska vara mer än 50% efter 3 år. Ser man på månadskostnaden så slår det vilken fossilbil som helst.
Re: Finanseiring av model 3
Postat: 07 okt 2019 22:11
av LarsL
Jeppe_E skrev:
Vet inte vilken modell ni tittat på, men en SR+ kostar ju 660.000 kr och med en kontantinsats på 120.000 kr (ni får ju tillbaka 60 kkr efter 6 månader)
560 000kr ligger SR+ på.
Re: Finanseiring av model 3
Postat: 07 okt 2019 22:15
av Jeppe_E
fraggan skrev:Jeppe_E skrev:Tesla har så smått börjat med leasing, då slipper ni helt handpenning. Eller ja, helt och helt.. 15.000 kr kostar det tydligen. Sen är det en månadskostnad baserat på antalet mil ni planerar att köra. Sen lämnar ni tillbaka bilen efter 3 år. Men leasingen är ju som leasing är.
Vet inte vilken modell ni tittat på, men en SR+ kostar ju 660.000 kr och med en kontantinsats på 120.000 kr (ni får ju tillbaka 60 kkr efter 6 månader) så kostar bilen 6200 kr/månad över 36 månader, med 50% kvar på lånet (inte restvärde)
Om bilen går att sälja för 330.000 kr efter 3 år, så har bilen kostat er 283.000 kr, eller 7860 kr/mån. De kan ni ju jämföra med leasingen som kostar er 6700 kr/mån (36 månader/2000 mil per år)
https://tesla3.dealerpad.net/?make=Tesl ... uX37SZ5uPo
Ja det är LR som vi kollat på den kostar 650 000 riksdaler. Jag hade tänkt skicka in typ totalt 150, har en bil som är värd runt 50k. Och med restvärdet ligger man de första 6 månader på 5900 om jag inte minns fel och sen när bonusen kommer så skickar man in det (eventuellt) och månadsavgiften hamnade på 4700 tror jag. Plus försäkring, men den räknar jag inte med det är ju något man har oavsett.
Hade det funnits 3 LR för 330k nu med runt 5-6k mil så hade jag mest troligt köpt en direkt =) Jag tror (hoppas) att restvärdet ska vara mer än 50% efter 3 år. Ser man på månadskostnaden så slår det vilken fossilbil som helst.
Absolut, jag köpte själv en LR AWD för 670k. Slängde in 180k kontant (varav 60k är miljöbonusen, så 120k av eget kapital) Jag ligger på en månadskostnad på 5000 kr (36 mån, 50% skuld). Om jag skulle sälja bilen för 50% så förlorar jag 120k på 36 månader = 3300 i månaden och således är kostnaden för bilen 8600 kr/månad med vinterhjul. Leasingkostnaden för samma bil och 2500 mil/år ligger på 9400kr
Re: Finanseiring av model 3
Postat: 07 okt 2019 23:08
av iAkita
Jeppe_E skrev:fraggan skrev:Jeppe_E skrev:Tesla har så smått börjat med leasing, då slipper ni helt handpenning. Eller ja, helt och helt.. 15.000 kr kostar det tydligen. Sen är det en månadskostnad baserat på antalet mil ni planerar att köra. Sen lämnar ni tillbaka bilen efter 3 år. Men leasingen är ju som leasing är.
Vet inte vilken modell ni tittat på, men en SR+ kostar ju 660.000 kr och med en kontantinsats på 120.000 kr (ni får ju tillbaka 60 kkr efter 6 månader) så kostar bilen 6200 kr/månad över 36 månader, med 50% kvar på lånet (inte restvärde)
Om bilen går att sälja för 330.000 kr efter 3 år, så har bilen kostat er 283.000 kr, eller 7860 kr/mån. De kan ni ju jämföra med leasingen som kostar er 6700 kr/mån (36 månader/2000 mil per år)
https://tesla3.dealerpad.net/?make=Tesl ... uX37SZ5uPo
Ja det är LR som vi kollat på den kostar 650 000 riksdaler. Jag hade tänkt skicka in typ totalt 150, har en bil som är värd runt 50k. Och med restvärdet ligger man de första 6 månader på 5900 om jag inte minns fel och sen när bonusen kommer så skickar man in det (eventuellt) och månadsavgiften hamnade på 4700 tror jag. Plus försäkring, men den räknar jag inte med det är ju något man har oavsett.
Hade det funnits 3 LR för 330k nu med runt 5-6k mil så hade jag mest troligt köpt en direkt =) Jag tror (hoppas) att restvärdet ska vara mer än 50% efter 3 år. Ser man på månadskostnaden så slår det vilken fossilbil som helst.
Absolut, jag köpte själv en LR AWD för 670k. Slängde in 180k kontant (varav 60k är miljöbonusen, så 120k av eget kapital) Jag ligger på en månadskostnad på 5000 kr (36 mån, 50% skuld). Om jag skulle sälja bilen för 50% så förlorar jag 120k på 36 månader = 3300 i månaden och således är kostnaden för bilen 8600 kr/månad med vinterhjul. Leasingkostnaden för samma bil och 2500 mil/år ligger på 9400kr
Får man fråga vad du har för ränta? Funderar på att sälja e-Niron, nu när priserna är smått galna, och använda vinsten till en Modell Y så småningom. Har varit inne på Dnb's hemsida och räknat med ett pris på just 670k och 180k kontant, och hamnar då på 5800 kr under 36 månader med 50% rest. Får man rabatt på räntan via Tesla eller är det Dnb's ganska höga ränta som gäller?
Re: Finanseiring av model 3
Postat: 08 okt 2019 06:46
av LarsL
Tesla tar 1,95% i ränta för Model 3.
Re: Finanseiring av model 3
Postat: 09 okt 2019 13:03
av fraggan
Jeppe_E skrev:fraggan skrev:Jeppe_E skrev:Tesla har så smått börjat med leasing, då slipper ni helt handpenning. Eller ja, helt och helt.. 15.000 kr kostar det tydligen. Sen är det en månadskostnad baserat på antalet mil ni planerar att köra. Sen lämnar ni tillbaka bilen efter 3 år. Men leasingen är ju som leasing är.
Vet inte vilken modell ni tittat på, men en SR+ kostar ju 660.000 kr och med en kontantinsats på 120.000 kr (ni får ju tillbaka 60 kkr efter 6 månader) så kostar bilen 6200 kr/månad över 36 månader, med 50% kvar på lånet (inte restvärde)
Om bilen går att sälja för 330.000 kr efter 3 år, så har bilen kostat er 283.000 kr, eller 7860 kr/mån. De kan ni ju jämföra med leasingen som kostar er 6700 kr/mån (36 månader/2000 mil per år)
https://tesla3.dealerpad.net/?make=Tesl ... uX37SZ5uPo
Ja det är LR som vi kollat på den kostar 650 000 riksdaler. Jag hade tänkt skicka in typ totalt 150, har en bil som är värd runt 50k. Och med restvärdet ligger man de första 6 månader på 5900 om jag inte minns fel och sen när bonusen kommer så skickar man in det (eventuellt) och månadsavgiften hamnade på 4700 tror jag. Plus försäkring, men den räknar jag inte med det är ju något man har oavsett.
Hade det funnits 3 LR för 330k nu med runt 5-6k mil så hade jag mest troligt köpt en direkt =) Jag tror (hoppas) att restvärdet ska vara mer än 50% efter 3 år. Ser man på månadskostnaden så slår det vilken fossilbil som helst.
Absolut, jag köpte själv en LR AWD för 670k. Slängde in 180k kontant (varav 60k är miljöbonusen, så 120k av eget kapital) Jag ligger på en månadskostnad på 5000 kr (36 mån, 50% skuld). Om jag skulle sälja bilen för 50% så förlorar jag 120k på 36 månader = 3300 i månaden och således är kostnaden för bilen 8600 kr/månad med vinterhjul. Leasingkostnaden för samma bil och 2500 mil/år ligger på 9400kr
Bonusen kan man väl räkna bort 2k i 30 månader rakt av? Jag hade tänkt lägga runt 150k med inbytesbilen och sedan skicka in bonusen också så det motsvarar då 210k kontant. Ev skicka in det direkt och ta bonusen på kontot för att få lägre kostnad de första 6 månaderna.
Vad tycker ni om restvärde? Min sambo är inne på samma spår också, först var det kia e-niro men nu är hon mer sugen på en SR

Men många i min krets är lite anti mot restvärdeslån. Men de förstår väl inte hur det fungerar kanske? =)
edit: köpte ni med vinterdäck eller köpte ni från annat ställe? Vad tycker ni om servicen? Det som också är lite jobbigt för oss som bor i Karlstad är att man måste till SC i Göteborg för att fixa något vilket är runt 25 mil enkel resa. Vet ni status på SC i Linköping (eller var det Lidköping? För mig känns det som att de borde bygga ett SC i Örebro också, är ju liksom centralt.
Re: Finanseiring av model 3
Postat: 09 okt 2019 22:33
av GreenMachine
Förstår faktiskt inte vad du menar med ”handpenning” i den här tråden. De enda frågorna som är intressanta är väl om du 1 - Köper bilen kontant eller med finansiering och 2 - om det är finansiering, är det privat eller företag?
Är det kontant så lägger du en handpenning vid beställning som du sedan får tillbaka vid betalning, men eftersom jag har svårt att tro att problemet är att punga ut med 15 eller 30 k två månader innan msn å andra sidan ska langa upp 700 k så gissar jag att det är finansiering som menas?
De 20% som man då kanske tänker på, är ju då inte någon ”handpenning” utan en förhöjd-första-hyra. Om det är den du tänker på, så går det normalt sett att ändra den till allt mellan 40% (isch) ända ner till 0% beroende på pass bra man då kommer överens med finansbolaget.
Det är bara att fråga om 0% i första förhöjd hyra.
Re: Finanseiring av model 3
Postat: 10 okt 2019 08:13
av heldiggrisen
Finns en tråd om privatfinansiering här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 0&start=60
Snabbt räknat har du följande alternativ:
-Privatleasing via Tesla/DnB Nor: liten kontantinsats, men du risikerar att förlora pengar om bilen är mer värd än 50% efter 3 år. Liten flexibilitet.
-Lån med restvärde: högre kontantinsats än leasing, lägre månadssumma. Högre ränta än vanlig billån. Mindre flexibelt än vanlig billån. Risken för värdeminskningen ligger på köparen.
-Vanligt billån: samma kontantinsats som lån med restvärde, månadskost mellan leasing och lån med restvärde. Hög flexibilitet. Köparen tar risken för Restvärde.
-Full egenfinansiering.