Sida 1 av 2

Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 12:04
av JohanL
Hallå!

Har kört 5600 mil med min x och däcken är rysligt snedslitna. Helt slut. Kör mest på low och ibland på very low. Däckfirman hade sett det en del på tesla och BMW sa han. Någon som varit med om liknande slitage?

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 12:28
av Lucidor
Jag hade samma problem. Körde på "always low" på inrådan från SC för att minska belastningen på drivknutarna. Efter denna upptäckt ställde jag tillbaka fjädringen till normal utom vid motorvägsfart.

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 12:33
av Teslaspolen
Japp, samma. Vi fick till och med punktering (pang!) på en resa emot Trondheim i sommras. Blev stående fast i norska skogen på väg emot Røros i tre timmar extra pga detta.

Tur i oturen hände det då, och inte på väg ned genom Europa en månad senare...

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 12:34
av NEO
Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 12:43
av HX100
Men bilen sätter väl själv low som default? Ska man försöka ha normal för att undvika detta? Men samtidigt har de väl sagt att man ska köra på low för att undvika vibrationer vid kraftig acceleration?

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 12:44
av [JM]
Trevligt dilemma man sitter i då:
LOW för att spara drivknutarna eller STD för att spara däck....

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 12:50
av NEO
Hade kört så man sliter minst på däcken, drivaxlar bör gå på nybilsgarantin. Knappast normalt att man ska acceptera vibrerande drivaxlar på en så dyr bil. Enligt rykten finns också en permanent fix.

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 13:12
av JohanL
Har tid inbokad för permanent fix av drivaxelproblemet på måndag. Enligt däcknissen beror det på att toe-in vinkeln är fel. Bilen plogar liksom och det ger det sjukt sneda slitaget.

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 13:51
av evilirish
Mina sommardäck. Har också kört på "low" för att inte slita på drivknutarna som börjat kladda.
Det var bara att säga till däck-killen att kasta och (försöka) se glad ut..Bild

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 16:09
av [JM]
Jag skulle säga att den där slitningen kommer av för stor negativ cambervinkel som sliter däcket på insidan pga luftfjädringen som sitter på Ultra LOW eller LOW.
Alla bilar ska ha TOE IN för att gör dom riktningsstabila.

"Framvagnsinställning med 2% ”toe-in” är rätt så vanligt."
http://www.alltomdack.se/2011/02/22/vad ... stallning/

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 16:21
av evilirish
Kan tillägga att jag ställt bilen på "low" och inte rört inställningen sen nästan ny. Bakhjulen var likadana, kanske något mindre slitna, men alla däcken hade gått ner till "sekundärgummit".
Har dock bara 4700 mil på min så jag kom inte ner i corden som JohanL

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 16:56
av HX100
Bör man passa på att göra hjulinställning nu för säkerhets skull när vintersulorna ändå ska på?

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 okt 2019 17:35
av Teslared
JohanL skrev:
Hallå!

Har kört 5600 mil med min x och däcken är rysligt snedslitna. Helt slut. Kör mest på low och ibland på very low. Däckfirman hade sett det en del på tesla och BMW sa han. Någon som varit med om liknande slitage?
Är det fram eller bakdäck?

Re: Snedslitna däck

Postat: 09 okt 2019 14:00
av olarsson
MDurante skrev:
Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
Jag fick permanenta(?) fixen gjord härom veckan och pratade i samband med det med teknikern om rekommendation kring std/low. Han rekommenderade tvärtom att köra low och menade att det inte ska påverka däckslitaget givet att hjulinställningar är korrekta. Nu gjorde de även fyrhjulsinställning på min bil eftersom de även bytte länkarmarna fram så vi får väl se. Jag nöter i alla fall hellre däck och slipper vibrationerna oavsett. Ogillar dock att fjädringskomforten är lite sämre i low...

Re: Snedslitna däck

Postat: 09 okt 2019 14:11
av NEO
olarsson skrev:
MDurante skrev:
Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
Jag fick permanenta(?) fixen gjord härom veckan och pratade i samband med det med teknikern om rekommendation kring std/low. Han rekommenderade tvärtom att köra low och menade att det inte ska påverka däckslitaget givet att hjulinställningar är korrekta. Nu gjorde de även fyrhjulsinställning på min bil eftersom de även bytte länkarmarna fram så vi får väl se. Jag nöter i alla fall hellre däck och slipper vibrationerna oavsett. Ogillar dock att fjädringskomforten är lite sämre i low...
Glömde skriva att det jag menade var för S, för X är det möjligtvis lite annorlunda. Men är helt överens om att jag hellre nöter däck än att åka runt med vibrationer. Körde en XP90DL som jag tänkte köpa från 2016 i sommar, det var det värsta jag någonsin provat, vid fullgas skakade hela bilen (och ägaren var inte ens medveten om detta) needless to say det blev inget köp.

Re: Snedslitna däck

Postat: 09 okt 2019 14:11
av HX100
Vad kostade permanenta fixen?

Re: Snedslitna däck

Postat: 09 okt 2019 14:14
av NEO
HX100 skrev:
Vad kostade permanenta fixen?
Den bör definitivt tas på goodwill/nybilsgaranti. Detta har varit ett problem sedan 2015 när P85D kom på marknaden, och man har alltså väntat på en permanent fix till 2019 som också har drabbat andra modeller i flottan.

Re: Snedslitna däck

Postat: 09 okt 2019 19:33
av HX100
Det bör göra det ja, men jag har för mig jag läste i en annan tråd att SC inte tog det på garantin.

Re: Snedslitna däck

Postat: 09 okt 2019 20:09
av e5m1r
Har S 12000 mil 2000mil nu i sommar med nya däck kan inte se nån tendens till snedslitning
Bilen är alltid i low

Re: Snedslitna däck

Postat: 11 okt 2019 10:37
av Corvus
Vid däcksskifte så upptäckte jag nu att även jag fått snedslitna sommardäck. :cry:
Däcken (Goodyear originaldäck från Tesla) har under två säsonger rullat totalt 5700 mil så jag ska väl inte klaga.
Men minsta mönsterdjup i mitten av däcken är 4,0 mm men samtliga fyra däck är snedslitna på insidan. Mest snedslitet är höger bak.
Om de inte slitits snett så hade jag nog kunnat kör ytterligare 1000-2000 mil på denna däcksuppsättning.
Nu får det bli hjulinställning och nya däck till våren.
Bilen har körts på höjdinställning standard (med sänkning till low över 100 km/h).

Re: Snedslitna däck

Postat: 11 okt 2019 13:10
av Bow
Samma bekymmer här men bara på X.en och mest bak

Re: Snedslitna däck

Postat: 13 okt 2019 08:25
av NinjaNiklas
Vad kör alla med för lufttryck?
Mina är slitna också och jag kör kallt på 2.9bar. Blir typ 3.1 varmt på motorväg enligt bilen, främst bak.

Re: Snedslitna däck

Postat: 13 okt 2019 08:31
av Svenssons
Mina första sommardäck blev snedslitna och behövde bytas efter en säsong. Körde då mycket med luftfjädringen på very low. Bytte tillverkare på däcken och kraftigt minskat på användningen av Very Low och har inte snedslitna däck plus att de håller minst tre säsonger nu. Kör med 3,1 i däcktryck när de är kalla, går upp till 3,2 när de är varma.

Re: Snedslitna däck

Postat: 13 okt 2019 08:32
av evilirish
2,9 kallt

Re: Snedslitna däck

Postat: 14 okt 2019 17:48
av okjhum
Våra (på Model X) var nästan lika fula som däcken i trådstarten. Alla fyra sommardäcken, på insidan. Uppdagades vid däcksskiftet förra hösten. Servicestationen gjorde hjulinställning med vinterhjulen på som tog drygt hela dagen, innan de tyckte att de hade lyckats. De rekommenderade att jag inte skulle köra så mycket på Low pga cambervinkeln! Så sedan dess har jag bara kört på Normal.
Fyra nya däck kostade 18500 kr. Jag tyckte Tesla skulle betala, men det tyckte inte de ... Försäkringsbolaget ville inte heller betala. Nervöst nu inför årets däcksskifte. Undrar vad de hittar? :-(

Kan man unvika problemet om man höjer däckstrycket? Eller flyttar man det bara då?