Sida 1 av 1
Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 14:09
av Gubbzorr
Tjena,
Är relativt nybliven Teslaägre och väntar på att få min snabbladdare installerad och får under tiden ladda på enfas.
Jag upplever att laddningen avbryts i princip hela tiden, åtminstone dagtid. Har aldrig avbrutits på natten, då brukar laddningen tuta på.
Får notis i appen om att laddningen avbrutits och sen kan jag inte välja att starta den i appen igen, utan måste plugga in kontakten på nytt. Laddar i någon halvtimma innan den avbryts.
Har funderat på om det är pga förbrukare dagtid som gör att den bryts, men som nu sitter jag med de förbrukare som nyttjas nattetid - så det skall inte bero på något sådant.
Någon som har förslag på vad det som är jävlas för mig?
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 14:34
av tor-ake
Vad säger bilen att det är för spänning? Med vad och hur mycket ström laddar du?
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 14:49
av Gubbzorr
Säkringen är på 10A. Bilen säger 10A 200V (2kW).
Säkringen är till lite vägguttag i ett rum, inget annat än förlängningssladden ut till laddaren är ansluten på denna säkring.
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 14:53
av renes
Gubbzorr skrev:Säkringen är på 10A. Bilen säger 10A 200V (2kW).
Säkringen är till lite vägguttag i ett rum, inget annat än förlängningssladden ut till laddaren är ansluten på denna säkring.
200V är extremt lågt. Dålig krets?
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 15:14
av Gubbzorr
renes skrev:200V är extremt lågt. Dålig krets?
Jag testade att välja ett annat uttag nu, denna sa 235V initialt men laddar nu på 209V. Spännande att se om det gör skillnad. Men hur kommer det sig att det inte jävlas nattetid i så fall?
Det är ca 20-25 meter förlängningkabel från uttaget så det är ju inte helt optimalt. Inget man kan köra 16A på åtminstone.
Bor duktigt lantligt och har f.n. 16A huvudsäkringar. Har beställt 20A (initialt, kanske blir högre om så krävs) och nytt mätarskåp så jag kan lägga in en till elcentral i förrådet där vi ställer bilarna. Det är alltså här wall connectorn kommer vara placerad. Tyvärr är inte elblaget särskilt sugna på detta och det kan ske vilket år som helst... Så är lite beroende av att få enfasladdningen som det är just nu.
Har några lediga platser i centralen här i huset, har funderat på att nyttja detta till att sätta ett uttag på husfasaden för att kunna ladda bilen på denna, vet dock inte vad uttaget skall nyttjas till när wall connectorn är på plats sen.
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 15:19
av Teslaspolen
Vad är det för förlängningskabel du har?
Är den 1,5 kvadrat så är det troligen felet. För att ladda skulle jag rekommendera en tjockare 2,5 kvadratskabel.
Prova sänka laddströmmen i bilen så att spänningen går upp. Fungerar 8A? 5A?
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 15:22
av tor-ake
När du får trefasladdaren på plats så kan du dels gå ned på 6A och ändå få rimligt många km räckvidd per timme, och dels blir du av med förlängningskabel och två kontakter (schuko?). Det kommer lösa spänningsfallet.
Fram till dess får du prova gå ned i ström, prova med 8A till att börja med och se om spänningen är stabilare.
Att det funkar på natten kan vara att spänningen är stabilare fram till ditt elskåp, eller att du har några förbrukare som slår av och på dagtid, som drar ned spänningen under vad teslan accepterar.
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 15:33
av Gubbzorr
Teslaspolen skrev:Vad är det för förlängningskabel du har?
Är den 1,5 kvadrat så är det troligen felet. För att ladda skulle jag rekommendera en tjockare 2,5 kvadratskabel.
Prova sänka laddströmmen i bilen så att spänningen går upp. Fungerar 8A? 5A?
Rulle med "gummikabel". Vet ej kabelarea men 1.5 mm2 är det åtminstone - vilket ju skall gå att köra 10A på...? Eftersom inget annat är på säkringen bör ju åtminstone säkringen kunna leverera?
tor-ake skrev:När du får trefasladdaren på plats så kan du dels gå ned på 6A och ändå få rimligt många km räckvidd per timme, och dels blir du av med förlängningskabel och två kontakter (schuko?). Det kommer lösa spänningsfallet.
Fram till dess får du prova gå ned i ström, prova med 8A till att börja med och se om spänningen är stabilare.
Att det funkar på natten kan vara att spänningen är stabilare fram till ditt elskåp, eller att du har några förbrukare som slår av och på dagtid, som drar ned spänningen under vad teslan accepterar.
Låter ju iofs rimligt att det är mina grannar som står för bekymren vilket påverkar strömmen till huvudsäkringarna. Detta nät skall f.ö. också göras om framöver då elnätet skall grävas ner här ute i skogarna. Men voltindikatorn i bilen är konstant låg oavsett tid på dygnet så sett, men det är klart. Om grannen drar igång svetsen kanske det blir ett kort fall i ström men SÅ jäkla känsligt tror jag inte nätet är här ute..?
Skall testa att ställa ner till 8 och se om det blir stabilare.
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 15:42
av renes
Gubbzorr skrev:
Låter ju iofs rimligt att det är mina grannar som står för bekymren vilket påverkar strömmen till huvudsäkringarna. Detta nät skall f.ö. också göras om framöver då elnätet skall grävas ner här ute i skogarna. Men voltindikatorn i bilen är konstant låg oavsett tid på dygnet så sett, men det är klart. Om grannen drar igång svetsen kanske det blir ett kort fall i ström men SÅ jäkla känsligt tror jag inte nätet är här ute..?
Skall testa att ställa ner till 8 och se om det blir stabilare.
Som jag förstått det är det själva sänkningen bilen reagerar på. Dvs om spänningen sjunker påtagligt när laddningen börjar, eftersom det är ett mått på hur mycket motstånd det finns i ledningarna. Så variationer i matningsspänningen kan ju få bilen att tro att den överbelastar nätet.
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 15:44
av ChristerSjo
Jag är ingen elektriker men det jag läst är Teslan kännslig för låg volt, dvs klart under 230 volt.
Kan beror för lång kabel och för mycket förluster. Kan lösas genom grövre kabel kanske?
Dvs spekulation från min sida då jag inte är elektriker.
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 16:23
av Gubbzorr
Insåg just att förlängningkabeln var lite ljummen av att gå på 2000w. Den är kanske klenare än jag trodde areamässigt. Får skaffa en fetare.
Sänkning till 8A ger mig ca 220V. Lite effektsänking på sista raden (1760W) men då läget är som det är får jag helt enkelt bara gilla läget.
Skall bli intressant att se om det blir stabilare av detta.

Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 17:14
av renes
Gubbzorr skrev:Insåg just att förlängningkabeln var lite ljummen av att gå på 2000w. Den är kanske klenare än jag trodde areamässigt. Får skaffa en fetare.
Sänkning till 8A ger mig ca 220V. Lite effektsänking på sista raden (1760W) men då läget är som det är får jag helt enkelt bara gilla läget.
Skall bli intressant att se om det blir stabilare av detta.

Jag laddade nästan 2 månader på 8A enfas, inte för att jag var tvungen att hålla det lågt, men av ren försiktighet. Det räckte gott till att hålla bilen laddad, faktiskt. Nu har jag en Tesla WC, men egentligen hade jag klarat mig på 8A enfas även i fortsättningen.
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 20:01
av Teslaspolen
Gubbzorr skrev:Teslaspolen skrev:Vad är det för förlängningskabel du har?
Är den 1,5 kvadrat så är det troligen felet. För att ladda skulle jag rekommendera en tjockare 2,5 kvadratskabel.
Prova sänka laddströmmen i bilen så att spänningen går upp. Fungerar 8A? 5A?
Rulle med "gummikabel". Vet ej kabelarea men 1.5 mm2 är det åtminstone - vilket ju skall gå att köra 10A på...? Eftersom inget annat är på säkringen bör ju åtminstone säkringen kunna leverera?
Där är troligen felet. De där rullarna är inte gjorda för den belastningen som laddning ger. De GÅR att använda om man sänker strömmen och ser till att hela kabeln är utrullad men det är inte rekommenderat.
Det du behöver för är troligen något som den här:
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... uk/36-6422
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 28 sep 2019 22:32
av Java
Teslaspolen skrev:Gubbzorr skrev:Teslaspolen skrev:Vad är det för förlängningskabel du har?
Är den 1,5 kvadrat så är det troligen felet. För att ladda skulle jag rekommendera en tjockare 2,5 kvadratskabel.
Prova sänka laddströmmen i bilen så att spänningen går upp. Fungerar 8A? 5A?
Rulle med "gummikabel". Vet ej kabelarea men 1.5 mm2 är det åtminstone - vilket ju skall gå att köra 10A på...? Eftersom inget annat är på säkringen bör ju åtminstone säkringen kunna leverera?
Där är troligen felet. De där rullarna är inte gjorda för den belastningen som laddning ger. De GÅR att använda om man sänker strömmen och ser till att hela kabeln är utrullad men det är inte rekommenderat.
Det du behöver för är troligen något som den här:
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... uk/36-6422
Och ha den inte ihoprullad när du belastar den.
Re: Laddning på enfas avbryts
Postat: 29 sep 2019 11:41
av Gustafsson
Att spänningen sjunker så mycket är ett varningstecken. Det kan betyda att du har problem med hög resistans ( värmeutveckling) någonstans. Kolla noga alla skarvdon, känn på proppskåpet och mät helst var spänningsfältet uppstår.
Sitter problemet inomhus kan du definitivt riskera brand.
10 A med 30 volt ( = spänningsfallet) ger 300 W förlust ( värme) någonstans. Jag skulle inte lämna sådant över natt och samtidigt sova gott.