Sida 1 av 1
SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 10:04
av Snelleman
Hej,
Hämtade ut min Vita SR+ igår efter 7v väntan.
Tyvärr blev det en del anmärkningar. Jag skulle vilja få eran syn på vad som är OK och inte, samt vilken åtgärd jag skall kräva.
Blir en del bilder här;
1. Chip i klarlacken vänster bakdörr.
2. "Metallprickar" under lacken tröskel höger fram
3. Nått mjukt klet, begieaktigt med poröst brunt inuti, ser ut att ha klämts ut i plåtskarven, när jag skrapade bort det mjuka så ser jag ren plåt under. OBS det är inte rost som är brunt utan "kletet"
Mer bilder kommer i nästa inlägg.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 10:06
av Snelleman
4. Chip i huven.
5. Skada i däcksida höger bak.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 10:08
av BrooklynS
Ajdå, din bil verkar ha haft en tuff resa...
Däcket måste bytas omedelbart. Och kanske det är lika bra att fixa resten samtidigt.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 10:58
av ChristerSjo
BrooklynS skrev:Ajdå, din bil verkar ha haft en tuff resa...
Däcket måste bytas omedelbart. Och kanske det är lika bra att fixa resten samtidigt.
Frågan är hur Tesla kan leverera en bil med så många synliga fel.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 11:04
av MartinGBG
Stenskottet på huven hade jag struntat i, men resten såg riktigt trist ut på en ny bil.
Särskilt däcket!
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 12:40
av kikat
Märklig fråga för självklart ska du anmärka på allt för det är väl en ny bil? Frågan är varför du inte anmärkte på det direkt när du hämtade den.
Enligt egen erfarenhet kan det bli svårt att få det åtgärdat i efterhand då de gärna hänvisar till slitage även om det är helt orimligt. Har ett liknande märke som de första bilderna på insidan av en bakdörr som jag dumt nog missade att öppna och granska, när jag tog bild och skrev till SC i efterhand menar de att jag orsakat det d.v.s. ingen garantiåtgärd.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 13:06
av Snelleman
kikat skrev:Märklig fråga för självklart ska du anmärka på allt för det är väl en ny bil? Frågan är varför du inte anmärkte på det direkt när du hämtade den.
Enligt egen erfarenhet kan det bli svårt att få det åtgärdat i efterhand då de gärna hänvisar till slitage även om det är helt orimligt. Har ett liknande märke som de första bilderna på insidan av en bakdörr som jag dumt nog missade att öppna och granska, när jag tog bild och skrev till SC i efterhand menar de att jag orsakat det d.v.s. ingen garantiåtgärd.
Hej, jag var lite otydlig. Allt jag hittade dokumenterades på SC innan jag körde därifrån igår. Vad jag är ute efter är er syn på vad man kan skall acceptera och inte. Enligt killen som levererade så skall dom åtgärda allt, men då blir frågan också vad som är en okej åtgärd. Ska man acceptera att ha 5 stenskottslagningar på sin nya bil? Ja kanske, om man inte vill vänta två månader till på ett nytt exemplar?
För övrigt så åkte jag tillbaka till SC nu på lunchen och lämnade in den så dom iaf får byta däcket, eller hjulet. Dom tog emot den direkt och gav mig en MS P90D.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 13:07
av tor-ake
Du skall inte skrapa bort karosserikitt och tätningsskum. Visst kan det se tråkigt ut om det är slarvigt applicerat så att det jäser ut men skrapar du bort det så blir det självklart inte bra!
När det gäller stenskott så får de ju lacka om eller göra spot repair, är det det du menar med "stenskottslagning"? Omlackering kan man nog acceptera.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 14:41
av thebishop
Att förvänta dig en helt ny bil efter två,månader när du faktiskt åkt iväg med den kan du nog glömma...
Spotrepair/ev. Omlackering är nog rimligt ändå.
Sen är ju bilar bruksföremål, du kommer ha gott om stenskott till nästa sommar ändå

Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 15:38
av Roj79
thebishop skrev:Att förvänta dig en helt ny bil efter två,månader när du faktiskt åkt iväg med den kan du nog glömma...
Spotrepair/ev. Omlackering är nog rimligt ändå.
Sen är ju bilar bruksföremål, du kommer ha gott om stenskott till nästa sommar ändå

Antar att du jobbar på Tesla eller äger teslaaktier:-)
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 16:08
av nek0
thebishop skrev:Att förvänta dig en helt ny bil efter två,månader när du faktiskt åkt iväg med den kan du nog glömma...
Spotrepair/ev. Omlackering är nog rimligt ändå.
Sen är ju bilar bruksföremål, du kommer ha gott om stenskott till nästa sommar ändå

Var det inte bl.a. därför man inte får lika mycket pengar för en begagnad bil som en ny kostar?
Jag skulle lämna tillbaka bilen. Du har ju betalat för en fabriksny bil varför ska du ta en omlackerad bil?
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 17:24
av Tellus
Jag röstar nog också för tillbakalämning, men det beror på hur pedant man är. Men de flesta får felfria bilar, så kan va värt att byta. Skulle inte vilja ha en ny omlackad bil.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 17:44
av tor-ake
Hur tänker ni nu? Att en motorhuv lackad i Kalifornien är på något sätt bättre än samma motorhuv lackad i Sverige?
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 17:56
av nek0
tor-ake skrev:Hur tänker ni nu? Att en motorhuv lackad i Kalifornien är på något sätt bättre än samma motorhuv lackad i Sverige?
Jo det är den.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 18:01
av Tellus
tor-ake skrev:Hur tänker ni nu? Att en motorhuv lackad i Kalifornien är på något sätt bättre än samma motorhuv lackad i Sverige?
Min erfarenhet är att omlackning kan bli sämre än original. Lackdamm pga undermålig maskering som gör vissa delar av bilen till ett sandpapper, lämna in igen för att polera bort lackdamm för att sedan hämta ut bilen med polerrosor/hologram.
Sa jag att jag var pessimist?

Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 18:04
av tor-ake
nek0 skrev:tor-ake skrev:Hur tänker ni nu? Att en motorhuv lackad i Kalifornien är på något sätt bättre än samma motorhuv lackad i Sverige?
Jo det är den.
Kan du förklara, på ett sätt som en som renoverat gamla bilar och fått många olika lackeringar utförda, begriper?
Jag förutsätter givetvis att det blir professionellt utfört. Werksta i Danderyd som Tesla använder har lackat en Mercedes åt mig och jag hade absolut inget att anmärka på.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 18:06
av tor-ake
Tellus skrev:tor-ake skrev:Hur tänker ni nu? Att en motorhuv lackad i Kalifornien är på något sätt bättre än samma motorhuv lackad i Sverige?
Min erfarenhet är att omlackning kan bli sämre än original. Lackdamm pga undermålig maskering som gör vissa delar av bilen till ett sandpapper, lämna in igen för att polera bort lackdamm för att sedan hämta ut bilen med polerrosor/hologram.
Sa jag att jag var pessimist?

Låter som Hedin bil i Akalla? Jag lackade en Leaf där men det var första och sista gången!
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 18:10
av thebishop
tor-ake skrev:nek0 skrev:tor-ake skrev:Hur tänker ni nu? Att en motorhuv lackad i Kalifornien är på något sätt bättre än samma motorhuv lackad i Sverige?
Jo det är den.
Kan du förklara, på ett sätt som en som renoverat gamla bilar och fått många olika lackeringar utförda, begriper?
Jag förutsätter givetvis att det blir professionellt utfört. Werksta i Danderyd som Tesla använder har lackat en Mercedes åt mig och jag hade absolut inget att anmärka på.
Det var så jag såg på det också - däcket skall givetvis bytas, men en proffsig fix på,lackproblemen så är det rimligtvis ok.
Och nej, varken äger aktier eller arbetar (eller har arbetat...) på tesla, däremot ägt en i fyra och ett halvt år.
Om en vara inte uppfyller det skick som kan förväntas så får ju faktiskt leverantören välja om de reparerar eller byter den - det förstnämnda känns bara rätt så mycket rimligare - hur trist det än är.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 18:18
av nek0
tor-ake skrev:nek0 skrev:tor-ake skrev:Hur tänker ni nu? Att en motorhuv lackad i Kalifornien är på något sätt bättre än samma motorhuv lackad i Sverige?
Jo det är den.
Kan du förklara, på ett sätt som en som renoverat gamla bilar och fått många olika lackeringar utförda, begriper?
Jag förutsätter givetvis att det blir professionellt utfört. Werksta i Danderyd som Tesla använder har lackat en Mercedes åt mig och jag hade absolut inget att anmärka på.
En robor lackerad bil har inte lika tjock lack som en handlackerad bil. När man ska sälja bil kollar de flesta lacken och om de upptäcker skillnader i lack tjockleken får du sänkt pris på din bil. Man kan inte reparera de skadorna som man ser här på bilderna utan att det syns .Nyans skillnader kan det också bli.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 26 sep 2019 18:34
av LarsL
tor-ake skrev:Du skall inte skrapa bort karosserikitt och tätningsskum. Visst kan det se tråkigt ut om det är slarvigt applicerat så att det jäser ut men skrapar du bort det så blir det självklart inte bra!
När det gäller stenskott så får de ju lacka om eller göra spot repair, är det det du menar med "stenskottslagning"? Omlackering kan man nog acceptera.
Ja, det är nog obra att pilla bort tätningen mellan plåtarna. Jag blev lite överraskad när jag hittade tätningsmassa mellan mina plåtdelar då jag hört att Tesla snålar med det. Men det visar ju att de utvecklas framåt hela tiden och blir bättre och bättre.
@TS Bra att du hittat allt och dokumenterat då borde det bli fixat.
Re: SR+ leverans anmärkningar
Postat: 27 sep 2019 10:36
av Snelleman
LarsL skrev:tor-ake skrev:Du skall inte skrapa bort karosserikitt och tätningsskum. Visst kan det se tråkigt ut om det är slarvigt applicerat så att det jäser ut men skrapar du bort det så blir det självklart inte bra!
När det gäller stenskott så får de ju lacka om eller göra spot repair, är det det du menar med "stenskottslagning"? Omlackering kan man nog acceptera.
Ja, det är nog obra att pilla bort tätningen mellan plåtarna. Jag blev lite överraskad när jag hittade tätningsmassa mellan mina plåtdelar då jag hört att Tesla snålar med det. Men det visar ju att de utvecklas framåt hela tiden och blir bättre och bättre.
@TS Bra att du hittat allt och dokumenterat då borde det bli fixat.
Ang "tätningsmassan" eller vad vi ska kalla den så hade den ändå slitits bort förr eller senare och exponerat den nakna plåten man ser på bilderna tänkte jag. Så med det resonemanget var det bättre att göra så och låta Tesla göra en åtgärd.
Tack för inputen alla!