Sida 1 av 1

Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 21 sep 2019 20:48
av BEV[e-Rage]
Någon som hoppat på privatleasingerbjudandet Teslabutikerna med DNB har för TM3.
Finns på 2/3/4 år med 1500/2000/2500 mil/år.
T.ex. en vit SR+ på 3 år med 1500 mil/år inkl vinterhjul kostar 6395:-/månad + 15000:- i kontantinsats. Eventuella övermil kostar 10:-/mil.

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 21 sep 2019 21:09
av Frettoo
Har du mer info?

M3p ex?

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 21 sep 2019 21:21
av jonsalgerier
BEV[e-Rage] skrev:
Någon som hoppat på privatleasingerbjudandet Teslabutikerna med DNB har för TM3.
Finns på 2/3/4 år med 1500/2000/2500 mil/år.
T.ex. en vit SR+ på 3 år med 1500 mil/år inkl vinterhjul kostar 6395:-/månad + 15000:- i kontantinsats. Eventuella övermil kostar 10:-/mil.
Var försiktig med övermilen... Teslor har en tendens att orsaka många oplanerade mil! :D

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 21 sep 2019 21:26
av BEV[e-Rage]
Frettoo skrev:
Har du mer info?

M3p ex?
Osäker om de hade något erbjudande för Performance men Long Range gick att välja. Kollade dock inte för hur mycket mer per månad.

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 03:40
av Pontus
BEV[e-Rage] skrev:
Någon som hoppat på privatleasingerbjudandet Teslabutikerna med DNB har för TM3.
Finns på 2/3/4 år med 1500/2000/2500 mil/år.
T.ex. en vit SR+ på 3 år med 1500 mil/år inkl vinterhjul kostar 6395:-/månad + 15000:- i kontantinsats. Eventuella övermil kostar 10:-/mil.
Låter ju inte jätte dyrt, 305 tkr får dom in på 3 år och har då en bil som är 3 år med 4500 mil på mätaren. Den kostar typ 570 tkr att köpa in.
Då måste dom räkna med att få in minst 265 + ränta + vinst.
Risk för att dom kommer vara petiga när man lämnar tillbaka den?

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 09:03
av _TonyV
Hur används bilen?
Pendla till jobb? 1500mil per år äts upp direkt. Då bättre ha en beg Leaf.

Åka på semester, nöjesåkning då å då.
2500 mil per år är väl ett minimum.
Supercharger nätverket inbjuder till långkörning ist för att ta tåg eller flyg.

Vill man köra bilen eller ha den för uppvisning på uppfarten?

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 09:11
av OfarligTesla
_TonyV skrev:
Hur används bilen?
Pendla till jobb? 1500mil per år äts upp direkt. Då bättre ha en beg Leaf.

Åka på semester, nöjesåkning då å då.
2500 mil per år är väl ett minimum.
Supercharger nätverket inbjuder till långkörning ist för att ta tåg eller flyg.

Vill man köra bilen eller ha den för uppvisning på uppfarten?
2k mil om året tycker jag är riktigt mycket ändå, frun kör typ 2,5 mil per dag till och från jobbet så då lämnar det 1400 mil nöjesåkning. Det kommer iaf inte vi upp i även med massa resor till fjällen och någon europatripp.

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 09:15
av BEV[e-Rage]
_TonyV skrev:
Hur används bilen?
Pendla till jobb? 1500mil per år äts upp direkt. Då bättre ha en beg Leaf.

Åka på semester, nöjesåkning då å då.
2500 mil per år är väl ett minimum.
Supercharger nätverket inbjuder till långkörning ist för att ta tåg eller flyg.

Vill man köra bilen eller ha den för uppvisning på uppfarten?
Det gick som sagt även att välja 2500 mil/år om man är säker på att det kommer gå åt och annars är ju 10:- per övermil inte hutlöst dyrt. T.ex. Nissan-Santander tar 15:- per övermil.

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 09:47
av Verdi
Pontus skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Någon som hoppat på privatleasingerbjudandet Teslabutikerna med DNB har för TM3.
Finns på 2/3/4 år med 1500/2000/2500 mil/år.
T.ex. en vit SR+ på 3 år med 1500 mil/år inkl vinterhjul kostar 6395:-/månad + 15000:- i kontantinsats. Eventuella övermil kostar 10:-/mil.
Låter ju inte jätte dyrt, 305 tkr får dom in på 3 år och har då en bil som är 3 år med 4500 mil på mätaren. Den kostar typ 570 tkr att köpa in.
Då måste dom räkna med att få in minst 265 + ränta + vinst.
Risk för att dom kommer vara petiga när man lämnar tillbaka den?
Räknade du med bonusen på 60 tkr?

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 10:31
av BEV[e-Rage]
Så, idag kostar en vit SR+ med vinterhjul 581280:- och efter nåt halvår får man förhoppningsvis 60-tusen i Bonus från Transportstyrelsen, dvs totalt 521280:- (om pengarna ligger och skräpar på ett sparkonto utan ränta och man inte behöver komplettera med något lån).

Privatleasing av samma bil i 3 år och 4500 mil kostar 6395:- x 36 månader + 15000:- i kontantinsats + 60000:- från Transportstyrelsen = 305220:-.

Så, vad är restvärdet i slutet av 2022 på en 3 år gammal SR+ med 4500 mil på ODO’n?

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 11:16
av nek0
BEV[e-Rage] skrev:
Så, idag kostar en vit SR+ med vinterhjul 581280:- och efter nåt halvår får man förhoppningsvis 60-tusen i Bonus från Transportstyrelsen, dvs totalt 521280:- (om pengarna ligger och skräpar på ett sparkonto utan ränta och man inte behöver komplettera med något lån).

Privatleasing av samma bil i 3 år och 4500 mil kostar 6395:- x 36 månader + 15000:- i kontantinsats + 60000:- från Transportstyrelsen = 305220:-.

Så, vad är restvärdet i slutet av 2022 på en 3 år gammal SR+ med 4500 mil på ODO’n?
Det kan väl ingen svara på. Nya bilar kommer hela tiden. Kanske nya batterier som är bättre ,vem vet.

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 11:17
av Pontus
Verdi skrev:
Pontus skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Någon som hoppat på privatleasingerbjudandet Teslabutikerna med DNB har för TM3.
Finns på 2/3/4 år med 1500/2000/2500 mil/år.
T.ex. en vit SR+ på 3 år med 1500 mil/år inkl vinterhjul kostar 6395:-/månad + 15000:- i kontantinsats. Eventuella övermil kostar 10:-/mil.
Låter ju inte jätte dyrt, 305 tkr får dom in på 3 år och har då en bil som är 3 år med 4500 mil på mätaren. Den kostar typ 570 tkr att köpa in.
Då måste dom räkna med att få in minst 265 + ränta + vinst.
Risk för att dom kommer vara petiga när man lämnar tillbaka den?
Räknade du med bonusen på 60 tkr?
Jag räknade med att dom får bonusen.

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 12:30
av BEV[e-Rage]
nek0 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
..
Så, vad är restvärdet i slutet av 2022 på en 3 år gammal SR+ med 4500 mil på ODO’n?
Det kan väl ingen svara på. Nya bilar kommer hela tiden. Kanske nya batterier som är bättre ,vem vet.
Precis, och det är väl den osäkerheten man betalar extra för att slippa med privatleasing.

Jag skulle dock gissa att en 3 år gammal SR+ kommer kosta mer än 216-tusen 2022. Dvs har man kontanterna är det troligen bättre att köpa men behöver man ändå ta ett stort lån så kan privatleasing vara ett alternativ.

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 12:39
av Pontus
BEV[e-Rage] skrev:
nek0 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
..
Så, vad är restvärdet i slutet av 2022 på en 3 år gammal SR+ med 4500 mil på ODO’n?
Det kan väl ingen svara på. Nya bilar kommer hela tiden. Kanske nya batterier som är bättre ,vem vet.
Precis, och det är väl den osäkerheten man betalar extra för att slippa med privatleasing.

Jag skulle dock gissa att en 3 år gammal SR+ kommer kosta mer än 216-tusen 2022. Dvs har man kontanterna är det troligen bättre att köpa men behöver man ändå ta ett stort lån så kan privatleasing vara ett alternativ.
Vad får du 216 tkr ifrån?

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 13:31
av BEV[e-Rage]
Pontus skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
nek0 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
..
Så, vad är restvärdet i slutet av 2022 på en 3 år gammal SR+ med 4500 mil på ODO’n?
Det kan väl ingen svara på. Nya bilar kommer hela tiden. Kanske nya batterier som är bättre ,vem vet.
Precis, och det är väl den osäkerheten man betalar extra för att slippa med privatleasing.

Jag skulle dock gissa att en 3 år gammal SR+ kommer kosta mer än 216-tusen 2022. Dvs har man kontanterna är det troligen bättre att köpa men behöver man ändå ta ett stort lån så kan privatleasing vara ett alternativ.
Vad får du 216 tkr ifrån?
Skillnaden mellan att köpa bilen kontant (521280:-) och kostnaden att privatleasa den i 3 år (305220:-) enligt exemplet tidigare i tråden.
Dvs, vill man sälja bilen efter 3 år bör den vara värd mer än 216-tusen för att matcha kostnaden för privatleasing.

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 13:47
av OfarligTesla
BEV[e-Rage] skrev:
Pontus skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
nek0 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
..
Så, vad är restvärdet i slutet av 2022 på en 3 år gammal SR+ med 4500 mil på ODO’n?
Det kan väl ingen svara på. Nya bilar kommer hela tiden. Kanske nya batterier som är bättre ,vem vet.
Precis, och det är väl den osäkerheten man betalar extra för att slippa med privatleasing.

Jag skulle dock gissa att en 3 år gammal SR+ kommer kosta mer än 216-tusen 2022. Dvs har man kontanterna är det troligen bättre att köpa men behöver man ändå ta ett stort lån så kan privatleasing vara ett alternativ.
Vad får du 216 tkr ifrån?
Skillnaden mellan att köpa bilen kontant (521280:-) och kostnaden att privatleasa den i 3 år (305220:-) enligt exemplet tidigare i tråden.
Dvs, vill man sälja bilen efter 3 år bör den vara värd mer än 216-tusen för att matcha kostnaden för privatleasing.
Kostnaden för att privatleasa den är ju dock 245 220 kr, supermiljöbilspremien är ingen kostnad för dig (det är därför den räknas av på köppriset).

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 15:15
av Pontus
BEV[e-Rage] skrev:
Pontus skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
nek0 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
..
Så, vad är restvärdet i slutet av 2022 på en 3 år gammal SR+ med 4500 mil på ODO’n?
Det kan väl ingen svara på. Nya bilar kommer hela tiden. Kanske nya batterier som är bättre ,vem vet.
Precis, och det är väl den osäkerheten man betalar extra för att slippa med privatleasing.

Jag skulle dock gissa att en 3 år gammal SR+ kommer kosta mer än 216-tusen 2022. Dvs har man kontanterna är det troligen bättre att köpa men behöver man ändå ta ett stort lån så kan privatleasing vara ett alternativ.
Vad får du 216 tkr ifrån?
Skillnaden mellan att köpa bilen kontant (521280:-) och kostnaden att privatleasa den i 3 år (305220:-) enligt exemplet tidigare i tråden.
Dvs, vill man sälja bilen efter 3 år bör den vara värd mer än 216-tusen för att matcha kostnaden för privatleasing.
Som någon redan nämnt är de 305 tkr med bonusen inräknad enligt exemplet. Så du måste få 276 tkr tillbaka för att gå jämnt upp.

Re: Tesla - DNB Privatleasing

Postat: 22 sep 2019 17:00
av BEV[e-Rage]
Pontus skrev:
Som någon redan nämnt är de 305 tkr med bonusen inräknad enligt exemplet. Så du måste få 276 tkr tillbaka för att gå jämnt upp.
Tack, så blir det förstås.. :oops:
Kanske nån på forumet som sålt en Tesla (S/X) privat efter 3 år och vet ungefär hur många % de tappar i värde?