Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous
Postat: 13 sep 2019 18:16
Så har äntligen nya pärlan anlänt och den har pysslats om lite av Wrapzone i dagarna. Har inte hunnit köra superlångt men redan kan jag notera ganska många skillnader mellan nya och gamla bilen. Summerar nedan mina intryck och bjussar på några fina bilder på nya kärran.
Leverans & Kvalitet
- Bra passning av dörrar och lister etc. Möjligen kan några skarvar ses som lite breda, men över lag rakt och fint.
- Mindre repa på bakskärm som de polerade bort vid leverans.
- Bra leveransupplevelse i stort. Snabbt och smidigt. Trosta Park ligger dock helt puckat till i skogen utanför Arlanda??
Komfort
- Stolarna har lite annan form och stoppning än den gamla. Dessutom "vegan"-klädseln. Över lag så tycker jag de är väldigt bekväma, möjligen är jag inte riktigt lika nöjd med lårstödet som i "gamla" nextgenstolen. Sidostödet är mer komfortabelt i de nya, och något är bra annorlunda runt skuldrorna. Veganmaterialet känns på något sätt luftigare och mindre halkigt. Tummen upp!
- Ljudnivån är märkbart lägre jämfört med den gamla. Tror det är en kombination av faktorer som gör detta. Förutom allmän uppryckning i ljudisolering och detaljkvalitet (inte ett skrammel nånstans) så gör nog nya adaptiva fjädringen en hel del.
- Små inkrementella förändringar här och där lyfter helhetsintrycket. Det mest uppenbara är mittkonsoll fram som är praktisk i stället för den helt öppna ytan som var där förut. Solskydd, nya sminkspeglar, mugghållare och USB-portar bak, stängning ava laddport etc. Många bäckar små gör bilen totalt sett vassare. Oklart varför de plötsligt satt alcantara i dörrhandtagen invändigt?
Att köra
- Autopiloten är faktiskt mycket bättre än befarat än så länge. Å andra sidan så är mjukvaran väldigt daterad i version 2019.15.103 (senaste jag känner till är 2019.32.1). Förväntar mig ganska stor skillnad när nästa update kommer till mig. Får inte filbyten att funka alls på autopiloten. Fattar inte vad jag gör fel. Den säger bara att det inte är tillgängligt...
- Återstår att testa navigate on autopilot.
- Styrningen känns ganska annorlunda. Förr gillade jag styrläget "normal" bäst, men nu tycker jag "sport" känns närmast. Hört rapporter om torque steer pga nya frammotorn men inte märkt nåt av det än.
- En kraftigare regen med nya frontmotorn känns däremot tydligt. Säkert en god bidragande faktor till bättre förbrukningssiffror i stort. Tyvärr upplever även jag det där vinande ljudet som är nytt lite störande. (inte samma som i gamla D-modeller)
- Batterikapaciteten är fenomenal. Att börja med 50 mil i tanken vid 90% känns så rätt. Och förbrukningen är märkbart lägre. Ingen konst att ligga under 200Wh i snitt nuförtiden.
- Nya adaptiva fjädringen är magisk. Skillanden komfort-sport har jag inte upplevt som supertydlig ännu men har inte haft tillfälle att köra så värst hårt för att utmana. Bilen känns på hela taget alert och bra. Var rädd att hoppen från P85D pluschassie skulle vara för stort och göra bilen alldeles för mjuk.
- Kanske inbillar jag mig, men jag upplever svängradien som förbättrad?
- Ludicrous är verkligen helt flippad. Otrolig prestanda även när man kommit upp över 100km/h. Men detta att man måste värma batteriet för full prestanda tycker jag är ganska muppigt. Blir ju i praktiken oanvändbart.
- Rattspakarna känns trögare. Blinkers får man verkligen flytta med kraft. Gissar att de bara ska slitas in.
Design
- Saknar Alcantara på instrumentbrädan lite grann från tidigare P-modeller. Det var en najs touch som verkligen gjorde att bilen stod ut lite interiört.
- Ultravita klädseln är verkligen in your face. "Satan vad vit den är" kände jag när jag hämtade bilen, och började nästan få kalla fötter. Men den har vuxit på mig och jag tycker den är ganska så ball - särskilt jämfört med helsvart som var enda alternativet.
- De nu gunmetal-färgade listerna interiört blev ett lyft och ser riktigt bra ut med kolfiber. Den enda alufärgade detaljen som är kvar interiört är spaken för att öppna dörren, och det känns tydligare för ovana passagerare. Gillart!
- Faceliften är verkligen ett lyft, och den vassare nosen tycker jag för tankarna till Aston Martin och kanske lite Maserati Granturismo. Särskilt med den wrap (3M Satin Dark Grey + Satin Black på crome) jag lagt på den. Tack Wrapzone för bra jobb!
- Avskyr verkligen "Dual Motor"-badgen. Den är borta nu. Ge mig P100D igen??
- Trots att jag saknar det öppningsbara taket en del så måste jag säga att det hela glastaket är riktigt ballt. Särskilt från baksätet såklart. Mäktigt.
- Stör mig av någon anledning på den nu fyrkantiga boxen som rymmer kamerapaketet bakom backspegeln. Förr var detta en rundad låda som var mindre iögonfallande när man kikar i backspegeln.
Ljud/multimedia/infotainment
- "Stora" ljudsystemet är ett lyft, men inte så bra som jag hade väntat mig. Helt ok men jag saknar lite punch ibland. Och fler inställningsmöjligheter för ljudet skulle behövas.
- Ny MCU är en fröjd. Har inte testat webbläsaren men allt annat flyter på väldigt fint. Backkameran! Otroligt mycket bättre bild även i dåligt ljus. Tack!
Säkerhet
- Sentry mode - tycker det är alldeles för krångligt och svårbegripligt. In med det som en integrerad funktion i gränssnittet så man kan kika på inspelningarna. Kommer i v10? Bra avskräckande funktion!
- PIN to drive var det första jag aktiverade i bilen. Känns lite trist att man ska behöva den omvägen till ett säkert system dock.
Nä, hörrni! Nu måste jag nog ut och dra en repa. Trevlig helg!
Leverans & Kvalitet
- Bra passning av dörrar och lister etc. Möjligen kan några skarvar ses som lite breda, men över lag rakt och fint.
- Mindre repa på bakskärm som de polerade bort vid leverans.
- Bra leveransupplevelse i stort. Snabbt och smidigt. Trosta Park ligger dock helt puckat till i skogen utanför Arlanda??
Komfort
- Stolarna har lite annan form och stoppning än den gamla. Dessutom "vegan"-klädseln. Över lag så tycker jag de är väldigt bekväma, möjligen är jag inte riktigt lika nöjd med lårstödet som i "gamla" nextgenstolen. Sidostödet är mer komfortabelt i de nya, och något är bra annorlunda runt skuldrorna. Veganmaterialet känns på något sätt luftigare och mindre halkigt. Tummen upp!
- Ljudnivån är märkbart lägre jämfört med den gamla. Tror det är en kombination av faktorer som gör detta. Förutom allmän uppryckning i ljudisolering och detaljkvalitet (inte ett skrammel nånstans) så gör nog nya adaptiva fjädringen en hel del.
- Små inkrementella förändringar här och där lyfter helhetsintrycket. Det mest uppenbara är mittkonsoll fram som är praktisk i stället för den helt öppna ytan som var där förut. Solskydd, nya sminkspeglar, mugghållare och USB-portar bak, stängning ava laddport etc. Många bäckar små gör bilen totalt sett vassare. Oklart varför de plötsligt satt alcantara i dörrhandtagen invändigt?
Att köra
- Autopiloten är faktiskt mycket bättre än befarat än så länge. Å andra sidan så är mjukvaran väldigt daterad i version 2019.15.103 (senaste jag känner till är 2019.32.1). Förväntar mig ganska stor skillnad när nästa update kommer till mig. Får inte filbyten att funka alls på autopiloten. Fattar inte vad jag gör fel. Den säger bara att det inte är tillgängligt...
- Återstår att testa navigate on autopilot.
- Styrningen känns ganska annorlunda. Förr gillade jag styrläget "normal" bäst, men nu tycker jag "sport" känns närmast. Hört rapporter om torque steer pga nya frammotorn men inte märkt nåt av det än.
- En kraftigare regen med nya frontmotorn känns däremot tydligt. Säkert en god bidragande faktor till bättre förbrukningssiffror i stort. Tyvärr upplever även jag det där vinande ljudet som är nytt lite störande. (inte samma som i gamla D-modeller)
- Batterikapaciteten är fenomenal. Att börja med 50 mil i tanken vid 90% känns så rätt. Och förbrukningen är märkbart lägre. Ingen konst att ligga under 200Wh i snitt nuförtiden.
- Nya adaptiva fjädringen är magisk. Skillanden komfort-sport har jag inte upplevt som supertydlig ännu men har inte haft tillfälle att köra så värst hårt för att utmana. Bilen känns på hela taget alert och bra. Var rädd att hoppen från P85D pluschassie skulle vara för stort och göra bilen alldeles för mjuk.
- Kanske inbillar jag mig, men jag upplever svängradien som förbättrad?
- Ludicrous är verkligen helt flippad. Otrolig prestanda även när man kommit upp över 100km/h. Men detta att man måste värma batteriet för full prestanda tycker jag är ganska muppigt. Blir ju i praktiken oanvändbart.
- Rattspakarna känns trögare. Blinkers får man verkligen flytta med kraft. Gissar att de bara ska slitas in.
Design
- Saknar Alcantara på instrumentbrädan lite grann från tidigare P-modeller. Det var en najs touch som verkligen gjorde att bilen stod ut lite interiört.
- Ultravita klädseln är verkligen in your face. "Satan vad vit den är" kände jag när jag hämtade bilen, och började nästan få kalla fötter. Men den har vuxit på mig och jag tycker den är ganska så ball - särskilt jämfört med helsvart som var enda alternativet.
- De nu gunmetal-färgade listerna interiört blev ett lyft och ser riktigt bra ut med kolfiber. Den enda alufärgade detaljen som är kvar interiört är spaken för att öppna dörren, och det känns tydligare för ovana passagerare. Gillart!
- Faceliften är verkligen ett lyft, och den vassare nosen tycker jag för tankarna till Aston Martin och kanske lite Maserati Granturismo. Särskilt med den wrap (3M Satin Dark Grey + Satin Black på crome) jag lagt på den. Tack Wrapzone för bra jobb!
- Avskyr verkligen "Dual Motor"-badgen. Den är borta nu. Ge mig P100D igen??
- Trots att jag saknar det öppningsbara taket en del så måste jag säga att det hela glastaket är riktigt ballt. Särskilt från baksätet såklart. Mäktigt.
- Stör mig av någon anledning på den nu fyrkantiga boxen som rymmer kamerapaketet bakom backspegeln. Förr var detta en rundad låda som var mindre iögonfallande när man kikar i backspegeln.
Ljud/multimedia/infotainment
- "Stora" ljudsystemet är ett lyft, men inte så bra som jag hade väntat mig. Helt ok men jag saknar lite punch ibland. Och fler inställningsmöjligheter för ljudet skulle behövas.
- Ny MCU är en fröjd. Har inte testat webbläsaren men allt annat flyter på väldigt fint. Backkameran! Otroligt mycket bättre bild även i dåligt ljus. Tack!
Säkerhet
- Sentry mode - tycker det är alldeles för krångligt och svårbegripligt. In med det som en integrerad funktion i gränssnittet så man kan kika på inspelningarna. Kommer i v10? Bra avskräckande funktion!
- PIN to drive var det första jag aktiverade i bilen. Känns lite trist att man ska behöva den omvägen till ett säkert system dock.
Nä, hörrni! Nu måste jag nog ut och dra en repa. Trevlig helg!