Sida 1 av 2
Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 07:28
av ChrisTesla
Vilken är bästa lösningen om man vill ladda via röd 3-fas CEE med full kräm?
Jag har hittat denna:
https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v
Ganska dyrt om man inte använder den så ofta. Finns det något bättre/billigare alternativ?
Jag har förstått att en äldre UMC klarar 3-fas. Har letat på blocket men inte hittat någon i närheten där jag bor.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 08:20
av Walker
ChrisTesla skrev:Vilken är bästa lösningen om man vill ladda via röd 3-fas CEE med full kräm?
Jag har hittat denna:
https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v
Ganska dyrt om man inte använder den så ofta. Finns det något bättre/billigare alternativ?
Jag har förstått att en äldre UMC klarar 3-fas. Har letat på blocket men inte hittat någon i närheten där jag bor.
Jag är i samma sits.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 08:58
av yps
Jag köpte juiceboostern från Tyskland, ännu dyrare men man får lite mera, en portal laddbox, andas kvalité.
+ Värmevakt i schukon
+ Möjligt att köra andra adaptrar också, tex tre-fas 32a
+ Jordfelsbrytare
- något klumpig.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 09:12
av LarsL
Jag tror jag skulle välja den här om jag hade behov av hemma box och 3-fas CEE någon gång på resa.
https://laddstoppet.se/laddkablar-typ2/ ... 16-a-11-kw
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 09:18
av Walker
Nu tyckte ju både ts och jag att evoconecten var lite dyr för vårt ändamål. Då fick vi bums 2 tips om ÄNNU dyrare lösningar.
Mitt ”problem” är att jag har en Tesla wc installerad hemma och bara skulle behöva 3-fas CEE en handfull gånger/år då känns det dyrt med massa pengar på en kabel som mesta tiden ligger och samlar damm.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 09:26
av fth
Vad som är ”bästa” lösningen är ju väldigt olika beroende på situation och behov, jag kom fram till att denna var den billigaste lösningen för att kunna ladda från så många källor som möjligt, både stationärt och hyfsat mobilt:
https://www.ladesystemtechnik.de/ladestationen/
Med denna, tillsammans med deras billiga adapterkit, kan man ladda på allt ifrån 32A trefas till typ 6A enfas, den funkar också på norska IT-nät (vilket iofs enligt uppgift nya enfas UMC också skall klara).
Sen ska jag i sanningens namn säga att jag har använt den väldigt sällan, men då har jag ju den gamla UMCn med trefas också.
/fth
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 09:39
av Svenssons
Utrustning för att ladda med full effekt (för mig är detta upp till 32A men för många är det 16A och min bil kan ta 24A) från 3-fas CEE kostar som sagt var en hel del (tror de billigaste alternativen redan är listade här) om man bara har en enfas UMC. För oss med trefas UMC är det inga problem då det följer med från början. Jag funderar på att sätta upp ett par extra laddplatser dels hemma och dels hos föräldrarna och då funderar jag på en Go-E som kopplas in på 3-fas CEE:
https://go-e.co/go-echarger-home/
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 09:58
av Walker
Svenssons skrev:Utrustning för att ladda med full effekt (för mig är detta upp till 32A men för många är det 16A och min bil kan ta 24A) från 3-fas CEE kostar som sagt var en hel del (tror de billigaste alternativen redan är listade här) om man bara har en enfas UMC. För oss med trefas UMC är det inga problem då det följer med från början. Jag funderar på att sätta upp ett par extra laddplatser dels hemma och dels hos föräldrarna och då funderar jag på en Go-E som kopplas in på 3-fas CEE:
https://go-e.co/go-echarger-home/
Fortfarande norr om 6000.-
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 10:01
av Svenssons
Walker skrev:
Fortfarande norr om 6000.-
Tror inte det finns några billigare alternativ för trefas full effekt om man inte köper något begagnat.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 10:02
av Walker
Min personliga smärtgräns går vid 5000.- Då skulle det ändå ta 10 år á 100.-/tillfälle att räkna hem den.
Då blir det mycket billigare att planera in stopp på vägen för att fylla på.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 10:03
av Walker
Svenssons skrev:Walker skrev:
Fortfarande norr om 6000.-
Tror inte det finns några billigare alternativ för trefas full effekt om man inte köper något begagnat.
Ungefär där jag landade också. Men det var ju lite det som efterfrågades i tråden. Även begagnatmarknaden är starkt begränsad. Hittar inget under 6000.- där heller.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 10:04
av frippe
Walker skrev:Min personliga smärtgräns går vid 5000.- Då skulle det ändå ta 10 år á 100.-/tillfälle att räkna hem den.
Då blir det mycket billigare att planera in stopp på vägen för att fylla på.
Beror väl på hur du värderar din egna tid. Räknar du statlig timpenning, konsult eller hantverkstimpenning?
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 10:07
av Walker
frippe skrev:Walker skrev:Min personliga smärtgräns går vid 5000.- Då skulle det ändå ta 10 år á 100.-/tillfälle att räkna hem den.
Då blir det mycket billigare att planera in stopp på vägen för att fylla på.
Beror väl på hur du värderar din egna tid. Räknar du statlig timpenning, konsult eller hantverkstimpenning?
Återigen personligen. När jag behöver 3-fasen är jag på semester eller annan ledighet, då är tiden inte lika kostsam. Jag behöver den inte i arbetet. Men de personliga förhållandena varierar ju så klart.
För mig handlar det bara om smidighet.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 10:08
av fth
Du kan ju alltid bygga din egen laddstation, det har jag tänkt göra ändå, bara på kul:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... re#p301819
Då kan du komma undan med typ 2000:-
/fth
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 10:09
av TeslaM3
Kan alternativet vara en sån här
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Då får du 1-fas 16A vad jag förstår men om det bara är ibland så kanske det räcker och då kan man väl använda laddaren som följer med bilen. Om jag förstått fel får någon gärna rätta mig så jag inte går fel själv.

Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 10:16
av Svenssons
TeslaM3 skrev:Kan alternativet vara en sån här
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Då får du 1-fas 16A vad jag förstår men om det bara är ibland så kanske det räcker och då kan man väl använda laddaren som följer med bilen. Om jag förstått fel får någon gärna rätta mig så jag inte går fel själv.

Du får endast enfas 13A från den via Tesla UMC. Det är alltså 3kW jämfört med 11kW (vid 16A trefas) och eftersom det är när man är på resa vill man nog kunna ladda lite snabbare.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 10:30
av TeslaM3
Svenssons skrev:TeslaM3 skrev:Kan alternativet vara en sån här
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Då får du 1-fas 16A vad jag förstår men om det bara är ibland så kanske det räcker och då kan man väl använda laddaren som följer med bilen. Om jag förstått fel får någon gärna rätta mig så jag inte går fel själv.

Du får endast enfas 13A från den via Tesla UMC. Det är alltså 3kW jämfört med 11kW (vid 16A trefas) och eftersom det är när man är på resa vill man nog kunna ladda lite snabbare.
Uppfattade som att tiden inte var en superviktig faktor och i detta fall får man iaf runt 16 x 230 = 3,7 kWh, dvs 44 kWh på 12 timmar. Vilket borde vara ok om man kan fylla så flera ggr mellan körningarna.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 10:59
av laddstoppet
Vill tipsa om att vi har ett par demo exemplar av vår 3-fas 11 kW laddkabel. 6000kr och 5% rabatt för medlemmar i Tesla Club Sweden.
https://laddstoppet.se/laddkablar/laddk ... -11kw-demo
Rabattkod under medlemsdelen på forumet
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 38&t=14989
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 12:15
av Svenssons
TeslaM3 skrev:Svenssons skrev:TeslaM3 skrev:Kan alternativet vara en sån här
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Då får du 1-fas 16A vad jag förstår men om det bara är ibland så kanske det räcker och då kan man väl använda laddaren som följer med bilen. Om jag förstått fel får någon gärna rätta mig så jag inte går fel själv.

Du får endast enfas 13A från den via Tesla UMC. Det är alltså 3kW jämfört med 11kW (vid 16A trefas) och eftersom det är när man är på resa vill man nog kunna ladda lite snabbare.
Uppfattade som att tiden inte var en superviktig faktor och i detta fall får man iaf runt 16 x 230 = 3,7 kWh, dvs 44 kWh på 12 timmar. Vilket borde vara ok om man kan fylla så flera ggr mellan körningarna.
Nej, det är endast 13A man kan få ut från Schuko med UMCn då den stryper det till detta när det är Schuko. Eftersom det i trådstarten står "full kräm" från 3fas antar jag att man vill ladda snabbast möjligt. 3kW är rätt långt från 11kW.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 12:20
av fth
Med en tre- till enfas CEE-adapter enligt andra trådar kan man iofs få ut 16A enfas (blå kontakt), dvs 3.7kW, eller 20-25km/h för en Model 3, det brukar räcka bra för dom flesta.
Jag har själv bara schuko 13A där jag laddar till vardags med min X, för mig räcker det väl för det mesta, det är någon enstaka gång som det är lite begränsande, men då får jag ta en sväng till SuC.
/fth
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 12:25
av Svenssons
fth skrev:Med en tre- till enfas CEE-adapter enligt andra trådar kan man iofs få ut 16A enfas (blå kontakt), dvs 3.7kW, eller 20-25km/h för en Model 3, det brukar räcka bra för dom flesta.
Jag har själv bara schuko 13A där jag laddar till vardags med min X, för mig räcker det väl för det mesta, det är någon enstaka gång som det är lite begränsande, men då får jag ta en sväng till SuC.
/fth
Är det enfas CEE och inte schuko går det att få ut 16A.
Dvs en liknande denna kan ge 16A:
Blå schuko ger dock endast 13A. Är man på resande kan man dock behöva ladda lite snabbare än enfas 13A och enfas 16A men hemma funkar det ju utmärkt med enfas 13A.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 19:01
av Off Grid Byggaren
Frågan verkar gälla var den mest prisvärda lösningen finns?
Varför är alla dessa kablar så kostsamma, materialen som krävs är ju inte så dyr?
Behövs någon särskild provning för CE-märkningen eller någon licenskostnad för typ 2 kontakter som fördyrar?
Eller vill tillverkarna passa på att tjäna riktigt bra på dessa nu kanske.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 19:10
av Svenssons
Off Grid Byggaren skrev:Frågan verkar gälla var den mest prisvärda lösningen finns?
Varför är alla dessa kablar så kostsamma, materialen som krävs är ju inte så dyr?
Behövs någon särskild provning för CE-märkningen eller någon licenskostnad för typ 2 kontakter som fördyrar?
Eller vill tillverkarna passa på att tjäna riktigt bra på dessa nu kanske.
Materialet kostar ändå en eller ett par tusenlappar och sedan tillkommer tillverkningskostnad som gör att de uppfyller CE-märkning, marknadsföring, support, försäljning, garanti och naturligtvis vinst. När det kommer till skor som kostar 200:- i butik har tillverkningskostnad och material tillsammans troligtvis inte kostat mer än ca 20:- (baserat på inköpspriser jag sett för grossister). I detta sammanhang är det inte så relativt dyrt med en laddbox.
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 22:18
av jeppe_sthlm
Sannolikt har de en utvecklingskostnad att täcka också. Kanske några prylar som är patenterade och behöver licensieras?
Volymerna är fortfarande rätt små, vilket säkert har en påverkan på priserna också.
Sen beror det väl som sagt lite hur man ser på det. Om bilen kostade 600k, så är 6k inte mycket för en kabel. Om man istället ser 6k som ström man kan förbruka, så är det kanske en årsförbrukning.
Tiden strax efter jag köpt bilen, så hade jag det senare synsättet. Det stora hålet på bankkontot fanns fortfarande i närminnet. När jag nu haft bilen ett tag, så har jag mer svängt åt andra hållet...
Re: Bästa lösning för röd 3-fas CEE
Postat: 08 sep 2019 22:28
av Svenssons
jeppe_sthlm skrev:Sannolikt har de en utvecklingskostnad att täcka också. Kanske några prylar som är patenterade och behöver licensieras?
Volymerna är fortfarande rätt små, vilket säkert har en påverkan på priserna också.
Sen beror det väl som sagt lite hur man ser på det. Om bilen kostade 600k, så är 6k inte mycket för en kabel. Om man istället ser 6k som ström man kan förbruka, så är det kanske en årsförbrukning.
Tiden strax efter jag köpt bilen, så hade jag det senare synsättet. Det stora hålet på bankkontot fanns fortfarande i närminnet. När jag nu haft bilen ett tag, så har jag mer svängt åt andra hållet...
Körde man avgasbil tidigare så kanske man köpte bränsle för 1000:- per månad så då är det ett halvårs bränsleförbrukning. Efter det så är laddboxen betald men om man hade haft avgasbil så är det som man hade fortsatt köpa ett par laddboxar per månad (som man sedan eldar upp)....