Sida 1 av 1

AC laddhastighet [LÖST]

Postat: 30 aug 2019 08:15
av Willerud
Jag är lite förbryllad och undrar om fler har noterat eller misstänker att AC laddhastigheten har blivit reducerad.
Om det är en feature, vad är isf anledningen.

Jag har en MX som är tillverkad i maj/juni 2018. Hemma har jag laddat med medföljande 3-fas UMC. Tidigare när jag ställt in 16A i bilen, så har den fint laddat med 11kW under hela sessionen. Vilket även har kunnat verifieras i E.ON's app där huset konstant har en last på 11kW under motsvarande 4-5h.

Sedan början av sommaren har jag noterat att laddtiden har ökat markant. När jag tittar efter i Tesla appen för att få reda på vad den håller på med, så ser jag att den redan efter några minuter har minskat strömstyrkan från de initiala 16A. Den förtsätter under ca 30min att successivt minska ner till 12A som blir steady state.

Är det UMC som begränsar eller ombordladdaren. Ombordladdaren ska ju klara 24A och är den strypt till 12A så hjälper det inte ens om jag sätter upp en WC.

Hoppas någon har bra idéer och förklaringar.

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 08:48
av fth
Jag gissar att det har med spänningsfall i matningen att göra, inte att det beror på bilen.

/fth

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 08:57
av Remuz
fth skrev:
Jag gissar att det har med spänningsfall i matningen att göra, inte att det beror på bilen.

/fth
Sådär gjorde min med förr, innan jag drog ut bra kablar till laddningen. Troligen spänningsfall som fth säger. Kolla gärna spänningen vid 16A... droppar den ner under 220V så är det problem.

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 10:27
av Willerud
Remuz skrev:
fth skrev:
Jag gissar att det har med spänningsfall i matningen att göra, inte att det beror på bilen.

/fth
Sådär gjorde min med förr, innan jag drog ut bra kablar till laddningen. Troligen spänningsfall som fth säger. Kolla gärna spänningen vid 16A... droppar den ner under 220V så är det problem.
Det är ett nytt hus, 3år gammalt så jag tror inte det ligger i matningen.
När bilen börjar ladda så visar den 242V innan den börjar lägga på last. Sen sjunker den vid last ner till ~230V.

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 17:04
av Svenssons
Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 17:15
av Teslaspolen
Är kabeln varm under laddning?

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 17:52
av Remuz
Svenssons skrev:
Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.
Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 20:07
av Svenssons
Remuz skrev:
Svenssons skrev:
Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.
Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).
Ja men när den väl sänker strömstyrkan så går ju spänningen upp igen. Ifall den är på 242V vid start och ~230V efter sänkning från 16A till 12A så kan den ju ha varit under 210V tidigare.

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 21:18
av Willerud
Teslaspolen skrev:
Är kabeln varm under laddning?
Nej, det går att hålla i den under laddning utan problem.
Men det som ligger i väggar eller i backen är svårt att uttala sig om.

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 21:24
av Svenssons
Willerud skrev:
Teslaspolen skrev:
Är kabeln varm under laddning?
Nej, det går att hålla i den under laddning utan problem.
Men det som ligger i väggar eller i backen är svårt att uttala sig om.
Hur är det där säkringen sitter? Det är sällan fel i det som går i väggar eller backen, det är skarvarna som är de större riskerna.

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 21:25
av Willerud
Svenssons skrev:
Remuz skrev:
Svenssons skrev:
Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.
Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).
Ja men när den väl sänker strömstyrkan så går ju spänningen upp igen. Ifall den är på 242V vid start och ~230V efter sänkning från 16A till 12A så kan den ju ha varit under 210V tidigare.
Tog nya fräscha screenshots för att illustrera hur det ser ut.

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 21:32
av Willerud
Svenssons skrev:
Willerud skrev:
Teslaspolen skrev:
Är kabeln varm under laddning?
Nej, det går att hålla i den under laddning utan problem.
Men det som ligger i väggar eller i backen är svårt att uttala sig om.
Hur är det där säkringen sitter? Det är sällan fel i det som går i väggar eller backen, det är skarvarna som är de större riskerna.
Säkringarna ser bra ut, har visserligen aldrig haft problem med dom.
Kan uppa en bild när jag kommer hem till säkringsskåpet.

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 21:34
av Willerud
Willerud skrev:
Svenssons skrev:
Remuz skrev:
Svenssons skrev:
Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.
Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).
Ja men när den väl sänker strömstyrkan så går ju spänningen upp igen. Ifall den är på 242V vid start och ~230V efter sänkning från 16A till 12A så kan den ju ha varit under 210V tidigare.
Tog nya fräscha screenshots för att illustrera hur det ser ut.
Och nu började sänkningen till 15A...

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 21:40
av Svenssons
Willerud skrev:
Svenssons skrev:
Willerud skrev:
Teslaspolen skrev:
Är kabeln varm under laddning?
Nej, det går att hålla i den under laddning utan problem.
Men det som ligger i väggar eller i backen är svårt att uttala sig om.
Hur är det där säkringen sitter? Det är sällan fel i det som går i väggar eller backen, det är skarvarna som är de större riskerna.
Säkringarna ser bra ut, har visserligen aldrig haft problem med dom.
Kan uppa en bild när jag kommer hem till säkringsskåpet.
Tänkte mer på värmen runt säkringarna. Jag hade problem i skarven mellan inkommande ledning och till huvudskåpet. Den orsakade rejält högre värme på en fas som sedan löste ut säkringen. Bilderna ser ju OK ut så frågan är om något händer innan effekten sjunker. Kan tex vara vattenkokare, tvättmaskin eller varmvattenberedare som går igång vilket leder till tillfälligt spänningsfall. Misstänker att huvudsäkringen är på max 20A om det är ett hyfsat nytt hus.

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 21:41
av Willerud
Willerud skrev:
Willerud skrev:
Svenssons skrev:
Remuz skrev:
Svenssons skrev:
Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.
Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).
Ja men när den väl sänker strömstyrkan så går ju spänningen upp igen. Ifall den är på 242V vid start och ~230V efter sänkning från 16A till 12A så kan den ju ha varit under 210V tidigare.
Tog nya fräscha screenshots för att illustrera hur det ser ut.
Och nu började sänkningen till 15A...
...slutligen 12A!!!

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 22:04
av Willerud
Svenssons skrev:
Willerud skrev:
Svenssons skrev:
Willerud skrev:
Teslaspolen skrev:
Är kabeln varm under laddning?
Nej, det går att hålla i den under laddning utan problem.
Men det som ligger i väggar eller i backen är svårt att uttala sig om.
Hur är det där säkringen sitter? Det är sällan fel i det som går i väggar eller backen, det är skarvarna som är de större riskerna.
Säkringarna ser bra ut, har visserligen aldrig haft problem med dom.
Kan uppa en bild när jag kommer hem till säkringsskåpet.
Tänkte mer på värmen runt säkringarna. Jag hade problem i skarven mellan inkommande ledning och till huvudskåpet. Den orsakade rejält högre värme på en fas som sedan löste ut säkringen. Bilderna ser ju OK ut så frågan är om något händer innan effekten sjunker. Kan tex vara vattenkokare, tvättmaskin eller varmvattenberedare som går igång vilket leder till tillfälligt spänningsfall. Misstänker att huvudsäkringen är på max 20A om det är ett hyfsat nytt hus.
Japp 20A huvudsäkring, sen 16A till 3-fas. I normal fallet så laddar jag under natten, från 01 eller 02 för att tima varmt batteri till avfärd på morgonen (av större vikt vintertid). Vid den tidpunkten har jag inga andra aktiva laster i huset. Tex är frånluftsvärmepump satt på att inte värma varmvatten under nattetid utan vänta till kl 11 då det finns solel att tillgå i överflöd.

Re: AC laddhastighet

Postat: 30 aug 2019 22:51
av evilirish
Willerud skrev:
Willerud skrev:
Willerud skrev:
Svenssons skrev:
Remuz skrev:
Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).
Ja men när den väl sänker strömstyrkan så går ju spänningen upp igen. Ifall den är på 242V vid start och ~230V efter sänkning från 16A till 12A så kan den ju ha varit under 210V tidigare.
Tog nya fräscha screenshots för att illustrera hur det ser ut.
Och nu började sänkningen till 15A...
...slutligen 12A!!!
Det som skiljer sig här är att den ju går ner till 12/12 istället för 12/16. Boxen får för sig att den ska vara inställd på 12A. Wtf?

Re: AC laddhastighet

Postat: 31 aug 2019 08:42
av mati
Jag tror inte att bilen sänker laddströmmen pga för låg spänning i det här fallet. Vi bor långt ute på vischan, sista transformatorn, och från transformatorn till oss är det ca 500m. När det går bra brukar spänningen ligga runt 230V, men på vintern kan spänningen falla under 220V. Vår e-Golf kan i sådana fall klaga över för låg spänning, vilket är rätt så irriterande, men Teslan har alltid matat på utan att gnälla.
Att den skulle sänka laddeffekten redan vid 230V känns inte rimligt. I så fall hade jag aldrig kunnat ladda med max effekt.

Re: AC laddhastighet

Postat: 31 aug 2019 09:43
av LarsL
Är det inte så att bilen ser det relativa fallet i spänning och triggar på det? Det är ju inte bara kabeln från uttaget till bilen som är problemet utan det är ju hela kedjan. Kolla att inga skarvar blir varma, borde kännas som en 100 W glödlampa typ.

Re: AC laddhastighet

Postat: 31 aug 2019 11:20
av Willerud
Testade min UMC hos en granne nu på morgonen, han kunde då ladda i 25min utan att strömstyrkan sänktes.
Det indikerar i så fall, som flera här har varit inne på, att det är elinstallationen som kan vara undermålig.
Jag får undersöka närmare värmeutveckling vid 3-fas uttaget, och i elskåpet.

Re: AC laddhastighet

Postat: 28 sep 2019 00:07
av Willerud
Tack @fth @Remuz @Svenssons et.al.
Lösningen blev den att jag fick en WC installerad, då elektrikern ändå skulle installera JFB så bad jag honom byta ut 3-fas kabeln till en 25A kabel.
I och med att jag frigjorde UMCn så har det gett mig oanade möjligheter att bränna huvudsäkringar som nu uppenbart är den svagaste länken. Efter lite lasttester med en Leaf på UMCn (16A L1) och MX (8A L1-3) på WC och två 20A säkringar senare så är slutsats den att en av huvudsäkringarna var lite ”trött” tidigare, så när den blev varm uppfattade bilen det som att det bara fanns 12A att nyttja.
Lätt att vara efterklok, men det hade nog räckt med att gå till ICA och köpa nya säkringar :roll:

Re: AC laddhastighet [LÖST]

Postat: 28 sep 2019 04:48
av Svenssons
Tack för feedbacken. Då har vi ytterligare en sak att nämna för framtida liknande fall.

Re: AC laddhastighet [LÖST]

Postat: 28 sep 2019 08:28
av BrooklynS
Såhär ser det ut med en tunn 25m sladdvinda i stugan:

Bild

Inget varmt dock...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro