Sida 1 av 4

Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 14:45
av Max3
Hej, jag har haft en del problem med SC i Malmö. Vissa kanske har läst mina tidigare inlägg om att jag förlorat över 60km i räckvidd sedan jag fick bilen för ett par månader sedan. Model 3 LR AWD. Bara 440km vid 100%. De på SC skyller på att räckvidden i model 3 baseras på körstil och att det är därför jag inte ser närmare 500 km vid 100% SoC. Detta är ju förstås felaktigt, även om det kanske gäller för x och s. Men problemet är att 3 st tekniker på SC alla menar samma sak, att det beror på körstil och sålänge de inte kan förstå att det inte är så utan att det baseras på en konstant är det ju svårt att gå vidare. Detta då de inte tror att det finns något problem med bilen. De hävdade dock att de kopplade in sin dator i bilen men sa att batteriet inte visar någon felkod. Men något är skumt, och de vill inte gå vidare med ärendet.

Därför undrar jag om någon vet om det någonstans står hur model 3 ans räckvidd beräknas?, så att jag kan hänvisa teknikerna till den informationen på SC. Hittar inget i manualen eller på hemsidan. Men någon vet kanske något dokument eller liknande eller något jag missat på hemsidan/manualen där tesla själva skriver att det inte baseras på körstil. Eller om någon vet något mer allmänt sätt på hur jag skulle kunna få SC att gå vidare med mitt ärende. Tycker att det är konstigt att de på SC inte ens har rätt kunskap om bilarna! Just nu skyller de ju bara på att räckvidden baseras på körstilen. Tacksam för hjälp!

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 14:59
av e5m1r
Är det inte enklast att ta bron och besöka SC i Köpenhamn för hjälp ?

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 15:13
av bat
Var har du information om att deras uppfattning inte stämmer? Låter som enklast att peka på den och ta en ny diskussion därifrån.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 15:48
av Tars
Mycket underligt.
Är väldigt tung på gasen många gånger och har 446 vid 90% på min performance.
Hade 449 när den va ny.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 15:48
av loftux
Från sidan 125 i manualen (pdf version). Just det stämmer ju in på vad de hävdar.
_______


Model 3 hjälper dig att bedöma ditt laddningsbehov genom att beräkna den mängd energi du kommer att förbruka tills du når din destination. Beräkningen är en uppskattning baserad på körstil (bland annat beräknad hastighet) och miljöfaktorer (som höjdförändringar och väder). Under navigering ser du denna beräkning nederst i den expanderade listan med detaljerade köranvisningar på kartan (se Navigering på sidan 123). När listan med detaljerade köranvisningar är komprimerad trycker du längst upp i listan för att expandera den.

Energianvändningen övervakas och uppdateras av Model 3 under hela rutten. En popup-varning visas längst ner i de detaljerade köranvisningarna i följande situationer:

Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 15:51
av Tars
loftux skrev:
Från sidan 125 i manualen (pdf version). Just det stämmer ju in på vad de hävdar.
_______


Model 3 hjälper dig att bedöma ditt laddningsbehov genom att beräkna den mängd energi du kommer att förbruka tills du når din destination. Beräkningen är en uppskattning baserad på körstil (bland annat beräknad hastighet) och miljöfaktorer (som höjdförändringar och väder). Under navigering ser du denna beräkning nederst i den expanderade listan med detaljerade köranvisningar på kartan (se Navigering på sidan 123). När listan med detaljerade köranvisningar är komprimerad trycker du längst upp i listan för att expandera den.

Energianvändningen övervakas och uppdateras av Model 3 under hela rutten. En popup-varning visas längst ner i de detaljerade köranvisningarna i följande situationer:
Jo, men det är inte samma sak som typical som visas i batteristatus.
Det är ett fast värde baserat på vad bilen kan dra enligt tesla själva och har INGET att göra med HUR man kör.

Har haft tillräckligt många teslor för att säga att jag är säker på detta.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 15:59
av loftux
Försöker inte säga att någon har fel här, utan se vad manualen an ge för stöd åt ena eller andra hållet.
Inte för att jag tvivlar på att andra kan söka, utan att det finns text diskutera ifrån. Det frågade ju efter stöd för hur det ska vara, manualen kan ju Tesla hävda gäller.

Detta står också
_______

Energiappen

Använd energiappen för att visa den beräknade och faktiska energianvändningen. Välj en av de två följande tabelltyperna:

• Consumption: visar den energimängd som Model 3 har förbrukat under de senast körda 10, 25 eller 50 km.

Tryck på Instant Range eller Average Range för att justera uppskattningen av den beräknade räckvidden. Omedelbar räckvidd använder endast de senaste dataposterna för att uppskatta beräknad räckvidd medan genomsnittlig räckvidd använder energiförbrukningen under de senaste 10, 25 eller 50 km för att ge en mer korrekt uppskattning av den beräknade räckvidden.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 16:03
av Tars
Är helt med på va du säger. Ville bara förtydliga att själva batteristapeln inte har något att göra om du kör upp för en backe eller inte.
Den ska återspegla fasta värden.
Sen att energiprogrammet visar annat är som du säger en verklig beräkning på räckvidden.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 17:28
av Joohan
Kör ner batteriet till 0 och ladda till 100%

Då kan du se i laddindikeringen hur många kwh du fick in.
Ställ in KWH visning bara i settings.
Mina två bilar låg på 75 resp 76 kwh när batterierna var nya.

Den siffran är definitivt inte beroende på körstil, och bms får köra en kalibreringscykel.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 17:48
av Tars
Joohan skrev:
Kör ner batteriet till 0 och ladda till 100%

Då kan du se i laddindikeringen hur många kwh du fick in.
Ställ in KWH visning bara i settings.
Mina två bilar låg på 75 resp 76 kwh när batterierna var nya.

Den siffran är definitivt inte beroende på körstil, och bms får köra en kalibreringscykel.
Låter som det mest vetenskapliga att göra.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 17:51
av Remuz
Kan vara värt att koppla in teslafi också. 2v trial (4v med referal).

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 20:47
av mati
loftux skrev:
Från sidan 125 i manualen (pdf version). Just det stämmer ju in på vad de hävdar.
_______


Model 3 hjälper dig att bedöma ditt laddningsbehov genom att beräkna den mängd energi du kommer att förbruka tills du når din destination. Beräkningen är en uppskattning baserad på körstil (bland annat beräknad hastighet) och miljöfaktorer (som höjdförändringar och väder). Under navigering ser du denna beräkning nederst i den expanderade listan med detaljerade köranvisningar på kartan (se Navigering på sidan 123). När listan med detaljerade köranvisningar är komprimerad trycker du längst upp i listan för att expandera den.

Energianvändningen övervakas och uppdateras av Model 3 under hela rutten. En popup-varning visas längst ner i de detaljerade köranvisningarna i följande situationer:
Jag har bara haft två Model S, men jag utgår ifrån att Model 3 funkar likadant. Det finns tre olika räckviddsberäkningar. Den första är den som heter typical, alternativt rated. Denna kan även ställas in så att den visar SOC i %. Alla dessa värden representerar direkt batteriets laddnivå, medan de två som visar återstående km använder fasta omräkningsfaktorer. De är alltså helt oberoende av körstil eller väglag. Däremot så kan faktorerna ändras efter en mjukvaruupdatering.
Den andra räckviddsberäkningen är den som visas i energi-appen. Här baseras den visade räckvidden på den genomsnittliga förbrukningen över en viss avverkad körsträcka. Denna räckvidd påverkas alltså av bl a körstil och ändras hela tiden.
Den tredje räckviddsberäkningen är den enda som är ganska exakt, och det är den som navigatorn gör. Den baseras på terräng, uppskattad hastighet, historisk förbrukning och en massa annat.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 21:09
av Max3
Joohan skrev:
Kör ner batteriet till 0 och ladda till 100%

Då kan du se i laddindikeringen hur många kwh du fick in.
Ställ in KWH visning bara i settings.
Mina två bilar låg på 75 resp 76 kwh när batterierna var nya.

Den siffran är definitivt inte beroende på körstil, och bms får köra en kalibreringscykel.
Fick 60kwh. Sa det till teknikern och frågade varför jag inte fick ur mer, då svarade han: jag vet inte, och gick iväg... :( .

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 21:13
av e5m1r
Max3 skrev:
Joohan skrev:
Kör ner batteriet till 0 och ladda till 100%

Då kan du se i laddindikeringen hur många kwh du fick in.
Ställ in KWH visning bara i settings.
Mina två bilar låg på 75 resp 76 kwh när batterierna var nya.

Den siffran är definitivt inte beroende på körstil, och bms får köra en kalibreringscykel.
Fick 60kwh. Sa det till teknikern och frågade varför jag inte fick ur mer, då svarade han: jag vet inte, och gick iväg... :( .
Tycker att du ska begära skriftligt vad de säger så du kan använda det sen
Nån måtta på idiotin får det vara

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 21:33
av Max3
bat skrev:
Var har du information om att deras uppfattning inte stämmer? Låter som enklast att peka på den och ta en ny diskussion därifrån.
Har ju hängt här på forumet ett tag och kollat på i princip varenda yt video om model 3n ;) , så känner mig ganska säker. Tror dock inte att SC köper vad som sägs i tex en video på yt.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 22:11
av Folke
Nu säger jag inte att du har fel men du har ju skapat ett par trådar om ditt batteri, men jag tror aldrig du lagt upp bilder på det. Kan du inte lägga med bilder när du laddat 100%, laddat 0-100 osv osv..

Du skrev i en annan tråd att du fick ut cirka 460 km när bilen var ny(fick ut, kunde köra eller menar du typical)

Här skriver du att du hade närmare 500 km som typical vid leverans..

För att kunna hjälpa till så kanske du ska börja ladda upp lite bilder så vi kan se alla siffror du hänvisar till.. för känns nästan som ngn form av missförstånd eller liknande..

Dessutom har du 20% sämre om du får ut 60 kW än en annan i tråden som får ut 75kw.

Du får dock ut 440 km och han närmare 500(men vi säger 500).
440 kontra 500 är inte 20% differens, utan 12%.

Återigen, säger inte att du har fel men känns som det är lite rörigt så dela gärna bilder på allt så man kan börja i rätt ände :)

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 22:45
av Max3
Folke skrev:
Nu säger jag inte att du har fel men du har ju skapat ett par trådar om ditt batteri, men jag tror aldrig du lagt upp bilder på det. Kan du inte lägga med bilder när du laddat 100%, laddat 0-100 osv osv..

Du skrev i en annan tråd att du fick ut cirka 460 km när bilen var ny(fick ut, kunde köra eller menar du typical)

Här skriver du att du hade närmare 500 km som typical vid leverans..

För att kunna hjälpa till så kanske du ska börja ladda upp lite bilder så vi kan se alla siffror du hänvisar till.. för känns nästan som ngn form av missförstånd eller liknande..

Dessutom har du 20% sämre om du får ut 60 kW än en annan i tråden som får ut 75kw.

Du får dock ut 440 km och han närmare 500(men vi säger 500).
440 kontra 500 är inte 20% differens, utan 12%.

Återigen, säger inte att du har fel men känns som det är lite rörigt så dela gärna bilder på allt så man kan börja i rätt ände :)
Hej ja jag får väl bli bättre på att dokumentera och ta bilder. Det minskar ju varje vecka men här är en bild för ett par veckor sedan.

Har diskuterat mitt batteri i andra trådar men har dock inte sagt att jag fick 460km som nytt, alltså rated, det bilen säger. Isfåll skrev jag fel.

Att jag bara fick ut 60 kwh, kanske berodde på att jag inte körde ner i ett sträck utan tog en timmes paus i mitten dessutom kan det ju blir värme förluster då jag gjorde en del hårda accelerationer men jag får i alla fall inte ut i närheten av 75 kwh.

Så här ligger det till:
Vid leverans: Bilen rapporterar 449km vid 90% blir ca 500km vid 100%.
Har sedan under månaderna minskat från 449 km vid 90% till under 400km vid 90% och vid 100% 440 km som bilen rapporterar. Alltså inte hur många km jag själv lyckats köra.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 22:51
av Jeppe_E
Tesla verka ha sjukt tröga tekniker?

Detta batteriet lär ju dyka under 80% kapacitet snart och då blir det garantiutbyte... sjukt tråkigt att du inte lyckas få gehör.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 23:06
av Tellus
Finns det ingen här med kontakter högre upp i Tesla? känns som dom på Tesla som ni pratat med inte varit så kunniga. Om någon kunnig kollar bilens loggar borde dom lätt kunna se att något är fel kan man tycka.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 23:18
av Nico
Ring supporten!

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 23:30
av kontakten2
Var bor du?
Skulle va intressant att läsa din canbus för att se cellinformation

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 25 aug 2019 23:59
av 100procent
Kan du gå ner till 0% och sen köra värmen tills batteriet dör helt? Därefter ska du koppla in sladden, ladda 8A trefas hela vägen till 100%. Rapportera därefter vad bilen visar att den laddat i kWh.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 06:28
av Tars
Nico skrev:
Ring supporten!
Bild
Lycka till.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 06:55
av Nico
Tars skrev:
Nico skrev:
Ring supporten!
Bild
Lycka till.
Ursäkta? Trevlig attityd Du!

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 07:11
av Jeppe_E
Nico skrev:
Tars skrev:
Nico skrev:
Ring supporten!
Bild
Lycka till.
Ursäkta? Trevlig attityd Du!
Jag tror Tars mer syftar på att ditt råd blir väldigt svårt att genomföra, eftersom Tesla plockat bort möjligheterna att ringa till dem.