Sida 1 av 1

ABRP, Reference Consumption

Postat: 23 aug 2019 10:09
av Delta1
Hej.

Vad är egentligen den "Reference Consumption" som finns inlagd/föreslagen i ABRP? Är det ett värde taget från just min bil med hänsyn tagen till faktisk förbrukning eller är det ett medelvärde från alla likadana bilar som använder ABRP, eller är det ett helt teoretiskt värde som jag ska gå in och "rätta"?

Om det är ett värde som jag ska ange själv, finns det korrekta medelvärden sett över längre tid att tillgå någonstans - i bilen, TeslaFi, ABRP?

Mvh,

//T

Re: ABRP, Reference Consumption

Postat: 23 aug 2019 10:30
av jeppe_sthlm
Jag har uppfattat det som att det är ett riktvärde för den modell som är vald. Däck och körstil påverkar förbrukningen och då kan du knappa in den du har i just din bil.

Du kan få fram den genom att t.ex. köra i 110 i 5 mil och kolla vilket 50km average du har i energimätaren

Re: ABRP, Reference Consumption

Postat: 23 aug 2019 10:34
av Jeppe_E
Ja, du har ju bilens förbrukning bland en av de trippmätarna som finns. Där kan du se vad bilen förbrukat i snitt sedan den var ny.

Re: ABRP, Reference Consumption

Postat: 23 aug 2019 10:37
av OfarligTesla
Jag har laborerat med reference consumption tillsammans med de andra variablerna tills jag kom nära faktiskt förbrukning. Sätter jag 195 Wh/km istället för de 210 som står från början så får jag ABRP att komma inom 2-3% från faktiskt förbrukning iaf. När jag väl kör använder jag navigatorn i bilen men det kan ju vara bra att få ett hum innan ibland.

Re: ABRP, Reference Consumption

Postat: 23 aug 2019 10:49
av fth
ABRP använder en refensförbrukning baserad på statistik från faktiskt körning:
Our default reference consumption is based on real-world data, with a 10% safety buffer (The default is 10% worse than the "average" real-world consumption).
I min erfarenhet är defaultsiffran alldeles för hög, min bil har t.ex. default 250Wh/km men drar i verkligheten 210Wh/km på svenska vägar på sommaren, och ännu lägre i Europa (annan vägbeläggning). Gör enligt ovan, kör en längre plan sträcka i konstant fart 110km/h, helst på AP/farthållare, och använd den förbrukning du får som din referens.

Med lite kalibrering enligt detta så stämmer ABRP mycket bra med verkligheten, jag brukar hamna på +/- någon/några procent.

/fth

Re: ABRP, Reference Consumption

Postat: 23 aug 2019 11:08
av Verdi
Med 21" så stämmer 210 Wh/km ganska bra.

Re: ABRP, Reference Consumption

Postat: 23 aug 2019 11:35
av Delta1
fth skrev:
ABRP använder en refensförbrukning baserad på statistik från faktiskt körning:
Our default reference consumption is based on real-world data, with a 10% safety buffer (The default is 10% worse than the "average" real-world consumption).
I min erfarenhet är defaultsiffran alldeles för hög, min bil har t.ex. default 250Wh/km men drar i verkligheten 210Wh/km på svenska vägar på sommaren, och ännu lägre i Europa (annan vägbeläggning). Gör enligt ovan, kör en längre plan sträcka i konstant fart 110km/h, helst på AP/farthållare, och använd den förbrukning du får som din referens.

Med lite kalibrering enligt detta så stämmer ABRP mycket bra med verkligheten, jag brukar hamna på +/- någon/några procent.

/fth
Ok, men använder den då typ sista 50km eller någon annan sträcka för beräkningen? Jag har kört ganska mkt 70/80/90-stträckor sista veckorna, och nu så föreslår ABRP 154 Wh/km vilket jag tycker verkar väldigt lågt om jag t ex ska åka längre sträckor i t ex motorvägsfart.

Skiljer sig förbrukningen nämnvärt från bil til bil om man använder AP på motorväg och håller 110km/h (med samma yttre förhållanden naturligtvis)?

Tack för snabba svar f ö.

//T

Re: ABRP, Reference Consumption

Postat: 23 aug 2019 11:41
av Verdi
Delta1 skrev:
fth skrev:
ABRP använder en refensförbrukning baserad på statistik från faktiskt körning:
Our default reference consumption is based on real-world data, with a 10% safety buffer (The default is 10% worse than the "average" real-world consumption).
I min erfarenhet är defaultsiffran alldeles för hög, min bil har t.ex. default 250Wh/km men drar i verkligheten 210Wh/km på svenska vägar på sommaren, och ännu lägre i Europa (annan vägbeläggning). Gör enligt ovan, kör en längre plan sträcka i konstant fart 110km/h, helst på AP/farthållare, och använd den förbrukning du får som din referens.

Med lite kalibrering enligt detta så stämmer ABRP mycket bra med verkligheten, jag brukar hamna på +/- någon/några procent.

/fth
Ok, men använder den då typ sista 50km eller någon annan sträcka för beräkningen? Jag har kört ganska mkt 70/80/90-stträckor sista veckorna, och nu så föreslår ABRP 154 Wh/km vilket jag tycker verkar väldigt lågt om jag t ex ska åka längre sträckor i t ex motorvägsfart.

Skiljer sig förbrukningen nämnvärt från bil til bil om man använder AP på motorväg och håller 110km/h (med samma yttre förhållanden naturligtvis)?

Tack för snabba svar f ö.

//T

Nej, du får såklart köra i 110 km/h för att få rättvisande förbrukning. Skiljer en hel del mot lägre hastigheter.