Sida 1 av 1
AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 16:07
av Daniel R
Hej,
Försöker bestämma om jag ska beställa AWD eller inte? För- och nackdelar med AWD:
+ Ta sig fram i besvärligt vinterväglag
+ Bättre acceleration (några tiondelar för MY)
- Dyrare
- Sämre räckvidd (505 km istället för 540 kr för MY)
Min fråga gäller väghållning för säkerheten. Tesla påstår att AWD ger bättre väghållning. När jag söker på nätet allmänt om AWD får jag bilden att väghållningen påverkas så mycket vid normalt väglag, eftersom sidogreppet beror mer på däckens kvalitet.
Vad tror ni?
Daniel
Re: AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 16:19
av GreenMachine
Daniel R skrev:Hej,
Försöker bestämma om jag ska beställa AWD eller inte? För- och nackdelar med AWD:
+ Ta sig fram i besvärligt vinterväglag
+ Bättre acceleration (några tiondelar för MY)
- Dyrare
- Sämre räckvidd (505 km istället för 540 kr för MY)
Min fråga gäller väghållning för säkerheten. Tesla påstår att AWD ger bättre väghållning. När jag söker på nätet allmänt om AWD får jag bilden att väghållningen påverkas så mycket vid normalt väglag, eftersom sidogreppet beror mer på däckens kvalitet.
Vad tror ni?
Daniel
Begreppet ”väghållning” kan ju betyda en del olika saker beroende på vad man menar, men om man ser det utifrån ett rent säkerhetsperspektiv så kan man väl säga att det idag kanske inte har så fasligt stor betydelse men trotts all fin automatik som finns idag så har ju en bakhjulsdriven bil alltid en inbyggd tendens att släppa bak, medans en fyrhjulsdriven bil istället har en tendens att ”gå rakt fram”.
Vad som dock gäller när det kommer till elbilar kan ju såklart vara en annan sak men om jag ska vara ärlig så tror jag inta att det har någon betydelse.
Re: AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 16:20
av tor-ake
Statistik som Folksam tagit fram visar att fyrhjulsdrivna bilar är med i fler olyckor
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05 ... deolyckor/ kan tyckas paradoxalt, men tiden då bakhjulsdrivna bilar sladdade av vägen och framhjulsdrivna plogade rakt fram i kurvorna är förbi sedan många år tillbaka.
När antisladdsystemet detekterar att hjulen börjar tappa fästet är alltid den första åtgärden att minska vridmomentet på hjulet, antingen om det är att beordra motorn att sluta driva på, eller om det är att släppa på en anlagd broms.
Drivningen, om det är fram eller bak eller båda är helt enkelt inte en del av den ekvationen.
Re: AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 16:23
av MSO
På vintern, vid moddigt väglag, är skillnaden stor faktiskt. Jag blev skraj några gånger med RWD med kast och svaj, men AWD har aldrig svikit. AWD går som tåget i såna förhållanden. Även greppet vid accelleration är det enorm skillnad på. Så snart det är typ från blött eller allt halare än så börjar RWD släppa rejält.
Även regen är det skillnad på. Bakhjulsdrift kan kasta till lite om man lägger på full regen (på ett hjulpar) in i en rondell eller liknande. Vintertid då. AWD, som regennar på alla fyra, gör inte det på samma sätt.
Det går att åka runt med RWD. Helt klart. Men det är ändå en jävla skillnad. Ibland.
Re: AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 16:24
av MSO
tor-ake skrev:Statistik som Folksam tagit fram visar att fyrhjulsdrivna bilar är med i fler olyckor
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05 ... deolyckor/ kan tyckas paradoxalt, men tiden då bakhjulsdrivna bilar sladdade av vägen och framhjulsdrivna plogade rakt fram i kurvorna är förbi sedan många år tillbaka.
När antisladdsystemet detekterar att hjulen börjar tappa fästet är alltid den första åtgärden att minska vridmomentet på hjulet, antingen om det är att beordra motorn att sluta driva på, eller om det är att släppa på en anlagd broms.
Drivningen, om det är fram eller bak eller båda är helt enkelt inte en del av den ekvationen.
Det är nog helt sant. Man känner sig väldigt trygg med AWD, och antagligen kör man också ofta därför fortare in i en given situation. Men den den lilla otryggheten med RWD känns rent mentalt. Säkert bra för statistiken att hålla igen lite dock...
Re: AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 16:29
av tor-ake
RWD gör ju tyvärr också att man inte kan köra one pedal driving i halt väglag, nu har jag inte provat, men om den regenerar så hårt som model 3 gör nu på sommaren, så kommer antisladd med all säkerhet att behöva gå in varje gång.
Samt det finns alltid ett litet mått av slip, systemet måste tillåta det av praktiska skäl, och det gör att bakhjulsdrivna bilar kan hålla på och småjazza lite när det är riktigt halt, medan fram- och fyrhjulsdrivna går klippstabilt.
Re: AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 16:48
av Verdi
tor-ake skrev:RWD gör ju tyvärr också att man inte kan köra one pedal driving i halt väglag, nu har jag inte provat, men om den regenerar så hårt som model 3 gör nu på sommaren, så kommer antisladd med all säkerhet att behöva gå in varje gång.
Samt det finns alltid ett litet mått av slip, systemet måste tillåta det av praktiska skäl, och det gör att bakhjulsdrivna bilar kan hålla på och småjazza lite när det är riktigt halt, medan fram- och fyrhjulsdrivna går klippstabilt.
Vi har kört BMW i3 (bakhjulsdriven) i två vintrar nu och den har mindre regen på vintern. Vet inte exakt vad den känner av. Om det är temperatur eller inte. Men någon antisladd behöver inte gå in iaf.
Mitt råd är att ställa ner regen till low på Teslan på vintern. Dels för det här med halka men även för att undvika rostiga bromsar.
Re: AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 17:07
av Niklas Z
tor-ake skrev:Statistik som Folksam tagit fram visar att fyrhjulsdrivna bilar är med i fler olyckor
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05 ... deolyckor/ kan tyckas paradoxalt, men tiden då bakhjulsdrivna bilar sladdade av vägen och framhjulsdrivna plogade rakt fram i kurvorna är förbi sedan många år tillbaka.
När antisladdsystemet detekterar att hjulen börjar tappa fästet är alltid den första åtgärden att minska vridmomentet på hjulet, antingen om det är att beordra motorn att sluta driva på, eller om det är att släppa på en anlagd broms.
Drivningen, om det är fram eller bak eller båda är helt enkelt inte en del av den ekvationen.
Precis. Med moderna antispinn/antisladd-system är det ovanligt att drivningen orsakar olyckor.
Jag kan köra bättre än dessa system på racerbana, på så sätt att varvtiderna blir bättre, men risken att köra av är nog lägre med systemen inkopplade.
Men det är nog bara på racerbana jag kan överträffa systemen. Där är fokus hela tiden hundraprocentigt, adrenalinet pumpar i hela kroppen och det finns bara en sak i huvudet. Så kör man inte på allmän väg. Där orsakas i stället olyckor av att man underskattat faror och inte anpassat, t ex hastigheten eller halkan, i tid. Och då är risken stor att fyrhjulsdriften "lurat" föraren att köra för fort. Därav att fyrhjulsdrivan bilar är överrepresenterade i olyckor.
Re: AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 17:15
av NinjaNiklas
Haft en s85 rwd, vid hårt gaspådrag så betedde den sig som en båt. Även vid very low och... hmm kommer inte ihåg fälgarna men stora.
Men jag hade sällan problem utöver på väldigt halt underlag, har dock kört bmw å mercedes en hel del och kanske vant mig.
Sen har jag 85d som e som natt å dag å idag en mx100d. Xen e ju dock lite som ett rymdskepp i jämförelse, men jämfört med andra suvvar så är den klistrad(ta det med en nypa salt).
Re: AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 17:32
av Gustafsson
När du ska upp för den där isiga backen, då är AWD väldigt mycket bättre. Vi vanlig "brukskörning" spelar det ingen roll alls. Har fått släpp med 4WD också, men det är svårt...
Re: AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 17:39
av tor-ake
När jag åkte mercedes (bakhjulsdrivna) hade jag alltid ett set snökedjor i bagaget på vintern. Började med det efter två fastkörningar på kort tid, varav en var mitt på en parkering

I stockholmsområdet
Med Saabarna, Leafen och (givetvis) Outlandern var det inte ett problem.
Re: AWD eller RWD? Väghållning?
Postat: 21 aug 2019 17:52
av e5m1r
Viktigt att komma ihåg vid dåligt väglag
Alla bilar bromsar med 4 hjul

Jag har varit i diket 2 ggr båda med 4wd
Man inser inte hur halt det är förrän man behöver stanna
Säkert beror statistiken pga ovan
I övrigt gillar jag RWD har i princip bara kört RWD med nåt litet snedsteg

Krävs dock att man är van.
Tex så avskyr jag framhjulsdrivna bilar vid acc så känner jag att ratten drar ifrån mig typ
