Sida 1 av 4

Trackmode

Postat: 17 aug 2019 13:24
av taliz
Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen.

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 13:47
av Tellus
Kul!
Jag längtar till frusna sjöar

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 13:52
av mrmuscle
taliz skrev:
Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen. Bild
Wow!!
Vad betyder regen?

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 14:03
av taliz
mrmuscle skrev:
taliz skrev:
Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen. Bild
Wow!!
Vad betyder regen?
Du vet när man släpper på gasen i en elbil...

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 14:09
av mrmuscle
taliz skrev:
mrmuscle skrev:
taliz skrev:
Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen. Bild
Wow!!
Vad betyder regen?
Du vet när man släpper på gasen i en elbil...
Ok! Bara provkört 1x. Jag märkte då tydligt att bilen bromsar mycket mer än än fosil när man
släpper gasen!
Ännu mer sådan broms i trackmode?

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 14:18
av taliz
mrmuscle skrev:
taliz skrev:
mrmuscle skrev:
taliz skrev:
Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen. Bild
Wow!!
Vad betyder regen?
Du vet när man släpper på gasen i en elbil...
Ok! Bara provkört 1x. Jag märkte då tydligt att bilen bromsar mycket mer än än fosil när man
släpper gasen!
Ännu mer sådan broms i trackmode?
Ja, man får tillbaka mer ström ju snabbare man kör. Bild

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 16:43
av evilirish
taliz skrev:
mrmuscle skrev:
taliz skrev:
mrmuscle skrev:
taliz skrev:
Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen. Bild
Wow!!
Vad betyder regen?
Du vet när man släpper på gasen i en elbil...
Ok! Bara provkört 1x. Jag märkte då tydligt att bilen bromsar mycket mer än än fosil när man
släpper gasen!
Ännu mer sådan broms i trackmode?
Ja, man får tillbaka mer ström ju snabbare man kör. Bild
Perpetuum mobile!

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 16:46
av Svenssons
Tanken med mycket regen i trackmode är väl inte att i första hand få tillbaka energi utan att kunna bromsa in i kurvor. Nackdelen är att det även värmer upp och riskerar att bilen minskar toppeffekt. Annan fördel är att bromsarna slits mindre.

Mycket regen är alltså bra för möjlighet till snabbare var tider men på bekostnad till hur många varv man kan köra med max effekt.

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 17:50
av Verdi
Kraftigare regen borde rimligtvis även öka risken för att man tappar kontrollen om man får lite "panik" i en kurva. Tvärsläpper man gasen så lär bilen få sladd väl?

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 19:15
av Simon
Verdi skrev:
Tvärsläpper man gasen så lär bilen få sladd väl?
Ja, om regen är starkare än väggreppet, då hjulen låser sig. Men regen slutar när hjulen inte snurrar längre, vilket gör att hjulen frirullar, vilket gör att de återfår greppet som när man kopplar ur på en bil med växellåda.
Detta går nästan lika fort som antispinnsystemet jobbar när man gasar.

Ovanstående är baserat på erfarenheter från modell S. Kan förstås skilja sig från modell 3.

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 19:51
av Elof
Svenssons skrev:
Tanken med mycket regen i trackmode är väl inte att i första hand få tillbaka energi utan att kunna bromsa in i kurvor. Nackdelen är att det även värmer upp och riskerar att bilen minskar toppeffekt. Annan fördel är att bromsarna slits mindre.

Mycket regen är alltså bra för möjlighet till snabbare var tider men på bekostnad till hur många varv man kan köra med max effekt.
Nja, bromsa in i kurvor kan man väl en kompetent pilot göra med bromspedalen. Är inte poängen främst att få tillbaka mer energi för att inte batteriet ska ta slut lika fort? Och kanske ger det ett skönt flyt i körning med 80-90% attack?

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 20:19
av HelectriC
Jag skulle gissa att det är för att spara bromsarna. Om bilen regenererar mycket så behöver inte de vanliga skivorna och oken jobba så hårt och man riskerar inte överhettade bromsar.

Trackmode

Postat: 17 aug 2019 21:02
av taliz
Oavsett vad tanken var så funkar det jäkligt bra. Man behöver inte "vänsterbromsa" då bilen "bromsar" så fort man släpper gasen, dvs snabbare än att flytta foten från gasen till bromsen. Lätt att dosera också.
Man får riktigt bra flyt helt enkelt.

Trackmode

Postat: 17 aug 2019 21:05
av taliz
Verdi skrev:
Kraftigare regen borde rimligtvis även öka risken för att man tappar kontrollen om man får lite "panik" i en kurva. Tvärsläpper man gasen så lär bilen få sladd väl?
Så kraftig är den inte, åtminstone inte på torr asfalt.
Med en bil kan man ju också bromsa rätt hårt även i en kurva utan problem, till skillnad från med hoj som jag kört mkt...

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 21:18
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
Kraftigare regen borde rimligtvis även öka risken för att man tappar kontrollen om man får lite "panik" i en kurva. Tvärsläpper man gasen så lär bilen få sladd väl?
Så kraftig är den inte, åtminstone inte på torr asfalt.
Med en bil kan man ju också bromsa rätt hårt även i en kurva utan problem, till skillnad från med hoj som jag kört mkt...

Du, det kan räcka med att släppa på gasen på en fossilbil för att man ska tappa fästet. Beror ju lite på hur nära gränsen man ligger. Är ju inget problem om det är meningen dock.

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 21:19
av Svenssons
Elof skrev:
Svenssons skrev:
Tanken med mycket regen i trackmode är väl inte att i första hand få tillbaka energi utan att kunna bromsa in i kurvor. Nackdelen är att det även värmer upp och riskerar att bilen minskar toppeffekt. Annan fördel är att bromsarna slits mindre.

Mycket regen är alltså bra för möjlighet till snabbare var tider men på bekostnad till hur många varv man kan köra med max effekt.
Nja, bromsa in i kurvor kan man väl en kompetent pilot göra med bromspedalen. Är inte poängen främst att få tillbaka mer energi för att inte batteriet ska ta slut lika fort? Och kanske ger det ett skönt flyt i körning med 80-90% attack?
Tror inte att energiåtervinningen är prioriterad alls. Hur många gånger behöver man köra mer än 20-30 mil på bana med track-mode? Flytet tror jag är viktigt dock vilket underlättas när det blir mer one-pedel driving. Bromsarna är som sagt en annan sak.

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 21:48
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Kraftigare regen borde rimligtvis även öka risken för att man tappar kontrollen om man får lite "panik" i en kurva. Tvärsläpper man gasen så lär bilen få sladd väl?
Så kraftig är den inte, åtminstone inte på torr asfalt.
Med en bil kan man ju också bromsa rätt hårt även i en kurva utan problem, till skillnad från med hoj som jag kört mkt...

Du, det kan räcka med att släppa på gasen på en fossilbil för att man ska tappa fästet. Beror ju lite på hur nära gränsen man ligger. Är ju inget problem om det är meningen dock.
Jo visst, men då får man vara bra klantig och dålig på att bedöma förutsättningar.

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 22:30
av Elof
Svenssons skrev:
Tror inte att energiåtervinningen är prioriterad alls. Hur många gånger behöver man köra mer än 20-30 mil på bana med track-mode? Flytet tror jag är viktigt dock vilket underlättas när det blir mer one-pedel driving. Bromsarna är som sagt en annan sak.
Tror nog såväl räckvidd, som bromsar och körkänsla mår gott av Track mode.
Kolla in senaste numret av "Elbilen", där kör de BMW M2 mot M3P, med mindre smickrande resultat för vår kära elbil. Bromsarna slutade bita redan efter tre varv på bana (minns inte vilken, en svensk) och "förbrukningen" var brutalt hög. Detta trots Track mode. Dessutom var den långsammare än BMW:n. En förvånade besvikelse efter fina rapporter från amerikanska bankörningar.

Edit: Här finns klipp ur tidningen, nästan längst ner. Räckvidd på banan: 3,75 mil.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 7&start=60

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 22:48
av taliz
En M2 kupé är ju en betydligt mindre och lättare bil, är den dessutom anpassad för bana är det inte så konstigt om den funkar bättre där.
Tror inte den funkar så bra i vardagen som en Model 3 Performance gör.

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 22:50
av Elof
taliz skrev:
En M2 kupé är ju en betydligt mindre och lättare bil, är den dessutom anpassad för bana är det inte så konstigt om den funkar bättre där.
Tror inte den funkar så bra i vardagen som en Model 3 Performance gör.
Självklart, men nu var det bankörning de testade, och M3P funkade mycket sämre än vi alla trodde och hoppades.

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 22:53
av Snubblaren
Kopplas antispinnsystemen ur vid trackmode?

Trackmode

Postat: 17 aug 2019 22:53
av taliz
Elof skrev:
taliz skrev:
En M2 kupé är ju en betydligt mindre och lättare bil, är den dessutom anpassad för bana är det inte så konstigt om den funkar bättre där.
Tror inte den funkar så bra i vardagen som en Model 3 Performance gör.
Självklart, men nu var det bankörning de testade, och M3P funkade mycket sämre än vi alla trodde och hoppades.
Det är ju en anställd av BMW som provkör, vad tror du han skulle säga?
Har du provat M3P själv?
Jag har sett videos från diverse bankörning och den verkar funka klockrent. Min egna erfarenhet av hård körning verkar bekräfta det.

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 22:56
av Svenssons
Elof skrev:
Svenssons skrev:
Tror inte att energiåtervinningen är prioriterad alls. Hur många gånger behöver man köra mer än 20-30 mil på bana med track-mode? Flytet tror jag är viktigt dock vilket underlättas när det blir mer one-pedel driving. Bromsarna är som sagt en annan sak.
Tror nog såväl räckvidd, som bromsar och körkänsla mår gott av Track mode.
Kolla in senaste numret av "Elbilen", där kör de BMW M2 mot M3P, med mindre smickrande resultat för vår kära elbil. Bromsarna slutade bita redan efter tre varv på bana (minns inte vilken, en svensk) och "förbrukningen" var brutalt hög. Detta trots Track mode. Dessutom var den långsammare än BMW:n. En förvånade besvikelse efter fina rapporter från amerikanska bankörningar.

Edit: Här finns klipp ur tidningen, nästan längst ner. Räckvidd på banan: 3,75 mil.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 7&start=60
Även med brutalt hög förbrukning så finns det ju energi till att köra väldigt många varv. Det är ju inte så att motsvarande avgasbilar gör av med mindre energi, tvärt om. Kör man ett 24h-lopp eller tänkt köra väldigt många varv på Nürburgring kanske det kan vara värt att köra lite energisnålare men det är ju kantfall av kantfall. Bromsarna är som sagt var en bra sak att ha mer regen för. Model 3 är ju en vardagsbil och har inte bromsar avsedda för banan.

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 23:00
av Elof
Svenssons skrev:
Även med brutalt hög förbrukning så finns det ju energi till att köra väldigt många varv. Det är ju inte så att motsvarande avgasbilar gör av med mindre energi, tvärt om. Kör man ett 24h-lopp eller tänkt köra väldigt många varv på Nürburgring kanske det kan vara värt att köra lite energisnålare men det är ju kantfall av kantfall. Bromsarna är som sagt var en bra sak att ha mer regen för. Model 3 är ju en vardagsbil och har inte bromsar avsedda för banan.
Nej, man kommer 3,75 mil. Det är inte så många varv, speciellt inte om man måste ta sig hem också.

Re: Trackmode

Postat: 17 aug 2019 23:07
av Elof
taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
En M2 kupé är ju en betydligt mindre och lättare bil, är den dessutom anpassad för bana är det inte så konstigt om den funkar bättre där.
Tror inte den funkar så bra i vardagen som en Model 3 Performance gör.
Självklart, men nu var det bankörning de testade, och M3P funkade mycket sämre än vi alla trodde och hoppades.
Det är ju en anställd av BMW som provkör, vad tror du han skulle säga?
Har du provat M3P själv?
Jag har sett videos från diverse bankörning och den verkar funka klockrent. Min egna erfarenhet av hård körning verkar bekräfta det.
Menar du att det är ett fejktest? Jag önskar också att det inte var sant, men är inte troende på det fanatiska viset.
Har kört M3P, på väg. Fantastisk bil där.