Alla hästar hemma?
Postat: 17 aug 2019 11:54
Finns det någon vidimerad uppgift över de senaste (raven-)modellernas hästkrafter? 

Svårt att räkna hk på en elbilAnders1 skrev:Finns det någon vidimerad uppgift över de senaste (raven-)modellernas hästkrafter?
Märkligt; jag kan inte hitta hästkrafter på min bil på transportstyrelsen...Teslared skrev:Transportstyrelsens uppgifter på min MX LR Raven är 562 hk.
Ser man effektuttaget i siffror någonstans? Missat helt isåfal.Simon skrev:Du kan ju titta på hur högt kW-mätaren på skärmen går och multiplicera detta med 1,34.
Kör med 1,36 i stället. Med 1,34 får du jänkehästarSimon skrev:Du kan ju titta på hur högt kW-mätaren på skärmen går och multiplicera detta med 1,34.
Så detta gäller för min Raven model S Long range 2019?Teslared skrev:Du frågade efter hk, på transportstyrelsen står det 413 kW vilket avrundad motsvarar 562 hk
Performance bör ha lite mer enligt Transportstyrelsen. Min gamla Model X P90D utan Ludicrous har 772 Hk enligt Transportstyrelsen....Hertsh skrev:Tror inte det. Har aldrig tidigare sett de siffrorna för LR / 100D. Fel eller en P som åsyftas?
Helt rätt, men trams rakt av.[JM] skrev:När det gäller effektangivelser på Tesla så finns det tre olika varianter cirkulerande på webben.
1* Addera ihop maxeffekt från motorerna.
Detta blir fel då motorerna inte levererar max effekt samtidigt.
2* Ange systemeffekten från de båda motorerna.
Detta ger korrekt kombinerad maxeffekt från motorerna OM batteriet kan leverera begärt effekt.
Denna blandas ofta ihop med 3*
3* DIN effekt. Medeleffekten från systemet UNDER 30 minuters maximalt effektuttag.
Det är här som det är "fel" i alla regbevis och hos transportstyrelsen mm.
Ett uttag på 100kWh under 30min ger max medeleffekt på 200kW = ca 270hk
Sen kan man diskutera om det är fel eller ej eftersom transportstyrelsen tillåter olika typer av angivelser av motoreffekt pga alla gamla bilar så kan det vara DIN kW, DIN Hk, bhp och säkert något mer som jag inte minns för tillfället.
Med reservation för felskrivningar och att klockan är halv två på natten samt en och annan förfriskning.
Har du laddat till 100%?Hertsh skrev:Min MX LR raven har enligt transportstyrelsen ingen effekt alls, men enligt car.info har den 423 hk (311kw).
Kan inte annat än hålla med.dstr skrev:Helt rätt, men trams rakt av.[JM] skrev:När det gäller effektangivelser på Tesla så finns det tre olika varianter cirkulerande på webben.
1* Addera ihop maxeffekt från motorerna.
Detta blir fel då motorerna inte levererar max effekt samtidigt.
2* Ange systemeffekten från de båda motorerna.
Detta ger korrekt kombinerad maxeffekt från motorerna OM batteriet kan leverera begärt effekt.
Denna blandas ofta ihop med 3*
3* DIN effekt. Medeleffekten från systemet UNDER 30 minuters maximalt effektuttag.
Det är här som det är "fel" i alla regbevis och hos transportstyrelsen mm.
Ett uttag på 100kWh under 30min ger max medeleffekt på 200kW = ca 270hk
Sen kan man diskutera om det är fel eller ej eftersom transportstyrelsen tillåter olika typer av angivelser av motoreffekt pga alla gamla bilar så kan det vara DIN kW, DIN Hk, bhp och säkert något mer som jag inte minns för tillfället.
Med reservation för felskrivningar och att klockan är halv två på natten samt en och annan förfriskning.
Hästkrafter ska mätas på hjulnaven, eftersom det är vad du får ut i praktiken. Resten har ingen betydelse, varken för upplevelsen eller hur försäkringsbolagen borde beräkna risker.
Den här videon är inte så dum. En tidig 2019 P100D körs i dyno. Hk i all ära (tror det var typ 560 på hjulen) - men vridmomentet på ca 1250Nm!!!dstr skrev:Helt rätt, men trams rakt av.[JM] skrev:När det gäller effektangivelser på Tesla så finns det tre olika varianter cirkulerande på webben.
1* Addera ihop maxeffekt från motorerna.
Detta blir fel då motorerna inte levererar max effekt samtidigt.
2* Ange systemeffekten från de båda motorerna.
Detta ger korrekt kombinerad maxeffekt från motorerna OM batteriet kan leverera begärt effekt.
Denna blandas ofta ihop med 3*
3* DIN effekt. Medeleffekten från systemet UNDER 30 minuters maximalt effektuttag.
Det är här som det är "fel" i alla regbevis och hos transportstyrelsen mm.
Ett uttag på 100kWh under 30min ger max medeleffekt på 200kW = ca 270hk
Sen kan man diskutera om det är fel eller ej eftersom transportstyrelsen tillåter olika typer av angivelser av motoreffekt pga alla gamla bilar så kan det vara DIN kW, DIN Hk, bhp och säkert något mer som jag inte minns för tillfället.
Med reservation för felskrivningar och att klockan är halv två på natten samt en och annan förfriskning.
Hästkrafter ska mätas på hjulnaven, eftersom det är vad du får ut i praktiken. Resten har ingen betydelse, varken för upplevelsen eller hur försäkringsbolagen borde beräkna risker.