Sida 1 av 1

Bidrag för laddare kombinerat med avdrag på firman

Postat: 15 aug 2019 20:06
av trippo
Bidraget man nu kan få för installation av laddare hemma gäller enbart privatperson. Dvs jag kan inte installera laddare hemma, låta firman betala det, och sen ansöka om bidraget.

Men, skulle jag kunna bekosta installationen själv, ansöka om bidrag, och sen låta firman stå för det resterande via utlägg?

Re: Bidrag för laddare kombinerat med avdrag på firman

Postat: 15 aug 2019 20:27
av Daven
Utan att vara expert så är det inte mer fördelaktigt att betala själv. För då kan du låta firman ge dig bränsleersättningen om du kör i tjänsten?

Re: Bidrag för laddare kombinerat med avdrag på firman

Postat: 15 aug 2019 20:30
av KnightRider
Jag tror att det här kan vara värt att gräva ner sig i.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... astruktur/

Re: Bidrag för laddare kombinerat med avdrag på firman

Postat: 15 aug 2019 21:24
av trippo
KnightRider skrev:
Jag tror att det här kan vara värt att gräva ner sig i.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... astruktur/
Intressant! Nog värt att ta en kontakt med Naturvårdsverket och reda ut det där.

Re: Bidrag för laddare kombinerat med avdrag på firman

Postat: 15 aug 2019 22:00
av tor-ake
Daven skrev:
Utan att vara expert så är det inte mer fördelaktigt att betala själv. För då kan du låta firman ge dig bränsleersättningen om du kör i tjänsten?
Jag tolkar det så, att även om firman betalar laddningsstationen innebär det inte att jag som anställd av den anledningen skall stå för energin vid tjänsteresor. Dels måste jag ju fortfarande betala all energi, laddstation eller ej, och dels kan jag behöva ladda under resans gång, och då är det inte säkert att bränsleersättningen på 9:50/milen räcker - om jag behöver tanka på t.ex. Clever då är det gränsfall.

Re: Bidrag för laddare kombinerat med avdrag på firman

Postat: 15 aug 2019 22:53
av trippo
Daven skrev:
Utan att vara expert så är det inte mer fördelaktigt att betala själv. För då kan du låta firman ge dig bränsleersättningen om du kör i tjänsten?
Jag betalar ju fortfarande för elen som privatperson. Så det borde inte vara några problem.

Re: Bidrag för laddare kombinerat med avdrag på firman

Postat: 15 aug 2019 23:40
av GreenMachine
trippo skrev:
Daven skrev:
Utan att vara expert så är det inte mer fördelaktigt att betala själv. För då kan du låta firman ge dig bränsleersättningen om du kör i tjänsten?
Jag betalar ju fortfarande för elen som privatperson. Så det borde inte vara några problem.
Laddare kan betalas av företaget oavsett om du har privat eller företags/förmånsbil men det beror lite på vilken typ av laddare. Fast eller mobil. Har inte kollat nu i detalj men ett företag får ju givetvis sätta upp hur många fasta laddare de vill på sin parkering utan att företaget ens äger en elbil. Däremot så tror jag inte att företaget kan betala en mobil laddare till din privata bil utan att också dra förmån på det.

Betalar företaget sen elen så ska det räknas som drivmedelsförmån och på det beskattas med 1,2 ggr marknadspriset (är inte riktigt så enkelt men orkar inte ta alla detaljer).

Som jag ser det dock så finns det ingen poäng att ha drivmedelsförmån på en Tesla i dagsläget utan det är givetvis bättre att betala drivmedel/laddning privat och istället ta ut de 9,5 kr/milen man får eftersom elen normalt är billigare.

Skulle det vara så att man inte kan ”normaltanka” en elbil till ett lägre pris än 9,5 kr milen, så är det ingen ide att ens skaffa sig en elbil. (Nu finns givetvis andra skäl till att man kan vilja ha en elbil såklart, men jag uppfattade ändå grundfrågan som mer riktad fråga).

Re: Bidrag för laddare kombinerat med avdrag på firman

Postat: 16 aug 2019 06:28
av trippo
GreenMachine skrev:

Laddare kan betalas av företaget oavsett om du har privat eller företags/förmånsbil men det beror lite på vilken typ av laddare. Fast eller mobil. Har inte kollat nu i detalj men ett företag får ju givetvis sätta upp hur många fasta laddare de vill på sin parkering utan att företaget ens äger en elbil. Däremot så tror jag inte att företaget kan betala en mobil laddare till din privata bil utan att också dra förmån på det.

Betalar företaget sen elen så ska det räknas som drivmedelsförmån och på det beskattas med 1,2 ggr marknadspriset (är inte riktigt så enkelt men orkar inte ta alla detaljer).

Som jag ser det dock så finns det ingen poäng att ha drivmedelsförmån på en Tesla i dagsläget utan det är givetvis bättre att betala drivmedel/laddning privat och istället ta ut de 9,5 kr/milen man får eftersom elen normalt är billigare.

Skulle det vara så att man inte kan ”normaltanka” en elbil till ett lägre pris än 9,5 kr milen, så är det ingen ide att ens skaffa sig en elbil. (Nu finns givetvis andra skäl till att man kan vilja ha en elbil såklart, men jag uppfattade ändå grundfrågan som mer riktad fråga).
Fast WC eller Easse är väl fasta laddare? Att låta företaget betala själva elen blir självklart en dålig affär så som det ser ut idag.

Re: Bidrag för laddare kombinerat med avdrag på firman

Postat: 16 aug 2019 09:59
av GreenMachine
Det borde vara så men jag har som sagt inte undersökt det i detalj.

Skulle dock vara intressant att höra argumentationen från SKV om det inte var så. Anställda på Tesla med förmånsbil betalar ju knappast förmån på alla SuC:ar?

Re: Bidrag för laddare kombinerat med avdrag på firman

Postat: 18 feb 2020 09:16
av Corduroy
trippo skrev:
Men, skulle jag kunna bekosta installationen själv, ansöka om bidrag, och sen låta firman stå för det resterande via utlägg?
Har du fått något svar på detta? Jag funderar på samma sak..

Re: Bidrag för laddare kombinerat med avdrag på firman

Postat: 18 feb 2020 10:06
av loftux
Corduroy skrev:
trippo skrev:
Men, skulle jag kunna bekosta installationen själv, ansöka om bidrag, och sen låta firman stå för det resterande via utlägg?
Har du fått något svar på detta? Jag funderar på samma sak..
Bolag kan ju också söka bidrag
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... Anstallda/
Tolkar det som att det ska vara ok göra det, även om installationen inte är på företagets adress.

Men annars skulle jag ta modellen med utlägg, sök privat och ta resterande del från företaget. Men kolla med revisorn.