Sida 1 av 1
Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 13:19
av kenny
Ska ju ut och köra genom Europa snart och satt och lekte runt lite i ABRP igår kväll. En tanke som slog mig är att jag kanske borde låta den routa mig via både Tesla och Ionity-laddare, eftersom det egentligen är lite bakvänt att ladda på långsammare laddare än nödvändigt. Det verkar nämligen som att om jag kryssar i både Supercharger CCS och CCS och sen väljer att den ska prioritera Ionity och Tesla, så tar den Ionity först (antagligen för att det går snabbare) och har Tesla som fallback. Jag har inga gratis supercharger-mil så det är ofta dessutom billigare med Ionity. Däremot så tenderar ju Ionity att avbryta laddningen så upplevelsen på så vis kan ju bli skit.
Tankar och åsikter på detta?

Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 13:54
av Bjelke
Med dom förutsättningarna så tänker du väl rätt

Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 14:06
av Legato
Spännande. Ser fram emot rapport efteråt hur det gick och hur stor del Ionity respektive SUC det till slut blev längs din resväg!
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 15:38
av Verdi
Hur många minuter skiljer det mellan Ionity och SuC på t ex laddning 10-80%?
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 15:43
av helix
Verdi skrev:Hur många minuter skiljer det mellan Ionity och SuC på t ex laddning 10-80%?
25 min vs. 35 min ungefär.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 15:48
av kenny
Ja skillnaden i tidsåtgång är ganska liten rent praktiskt. Det är mer en principiell fråga, det kvittar egentligen om det handlar om 1 minut, varför ska jag ladda den minuten om jag inte måste? Ja det kan ju finnas flera svar på den frågan, exempelvis att laddaren ligger bättre till, eller att den totala upplevelsen är bättre osv osv.
Så det var mer en tanke jag fick, jag har gjort två snabba beräkningar på en del av min rutt, Malmö -> Bologna, och då handlar det bara om i runda slängar 30 minuter extra laddtid på superchargers. Så på så vis är det nog värt att köra superchargers för det känns som det kommer vara stabilare. Sen blir det nog lite billigare på Ionity å andra sidan, men för att säkra den aspekten så får man kanske ta hänsyn till att ringa supporten när den avbryter och snor ens pengar etc.
Det lutar åt att jag inte orkar testa, såvida det inte är så att jag kommer till en supercharger som är full och det är en Ionity-laddare sidan om, jag är en sådan som prioriterar bekvämlighet, och jag tror med så liten skillnad i tid så vinner nog ändå Tesla. Men vem vet, jag kanske göra några test ändå.. Är ju lite nyfiken.
Edit: La till två screenshots
Tesla enbart
Tesla och Ionity
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 16:15
av oscfor
Min gissning är att det tar betydligt längre tid med Ionity pga buggen som avbryter laddning. De flesta verkar ju behöva 2-3 försök för att fullfölja sin laddning. Lägg därtill tiden för att återkräva betalning från Ionity.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 16:16
av Verdi
kenny skrev:Ja skillnaden i tidsåtgång är ganska liten rent praktiskt. Det är mer en principiell fråga, det kvittar egentligen om det handlar om 1 minut, varför ska jag ladda den minuten om jag inte måste? Ja det kan ju finnas flera svar på den frågan, exempelvis att laddaren ligger bättre till, eller att den totala upplevelsen är bättre osv osv.
Så det var mer en tanke jag fick, jag har gjort två snabba beräkningar på en del av min rutt, Malmö -> Bologna, och då handlar det bara om i runda slängar 30 minuter extra laddtid på superchargers. Så på så vis är det nog värt att köra superchargers för det känns som det kommer vara stabilare. Sen blir det nog lite billigare på Ionity å andra sidan, men för att säkra den aspekten så får man kanske ta hänsyn till att ringa supporten när den avbryter och snor ens pengar etc.
Det lutar åt att jag inte orkar testa, såvida det inte är så att jag kommer till en supercharger som är full och det är en Ionity-laddare sidan om, jag är en sådan som prioriterar bekvämlighet, och jag tror med så liten skillnad i tid så vinner nog ändå Tesla. Men vem vet, jag kanske göra några test ändå.. Är ju lite nyfiken.
En annan aspekt är ju om man vill stödja Tesla med sina pengar eller om man vill stödja Ionity.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 17:17
av Walker
Jag provade Ionity 2 ggr på min 200 milatripp till Norge.
Neeee.... håller mig till SuC i fortsättningen. Bara strul med omstarter och att betalmetoderna misslyckades trots att korten var godkända och registrerade.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 17:46
av kenny
Walker skrev:Jag provade Ionity 2 ggr på min 200 milatripp till Norge.
Neeee.... håller mig till SuC i fortsättningen. Bara strul med omstarter och att betalmetoderna misslyckades trots att korten var godkända och registrerade.
Ja tack för inputen, jag har haft lite avbrott osv när jag laddat på Ionity också, det är nog ett större problem än att jag orkar hålla på med det låter det som, speciellt i kontexten att jag bara vill åka vidare typ.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 18:23
av HelectriC
oscfor skrev:Min gissning är att det tar betydligt längre tid med Ionity pga buggen som avbryter laddning. De flesta verkar ju behöva 2-3 försök för att fullfölja sin laddning. Lägg därtill tiden för att återkräva betalning från Ionity.
Återbetalningen kommer väl automatiskt när systemet känner av flera laddförsök inom samma tidsperiod? Så har jag iaf förstått det från de som råkat ut för det. Man behöver inte göra något?
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 07 aug 2019 23:07
av MEL
Ja, antar att det kommer automatiskt. Ja fick börja om betalningsproceduren senast jag använde IONITY för ett par dagar sedan, beloppet ligger som reserverat medan min faktiska laddning har belastat kontot. Kul att testa att ladda snabbt, (var uppe i 170 kW) men med omstart försvinner smidigheten med Teslas SC. Varit runt i Danmark och Norge senaste veckan, aldrig kö eller ens behövt dela laddare den här gången.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 16 aug 2019 12:11
av anna__
Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 16 aug 2019 12:45
av Walker
anna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
När jag väl fick det att funka hade jag som max 178kW
Men fortfarande.... jag besparar mig gärna allt strul och all irritation, betalar 10.- extra, låter själva laddningen ta 5 min extra men rullar iväg med frid i sinnet.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 16 aug 2019 12:46
av evilirish
anna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Kallt batteri? Dvs du hade inte kört så långt/försiktigt innan du startade laddning?
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 16 aug 2019 12:50
av taliz
Ja det är fint nu med automagisk förvärmning när man petar in SUC i navigatorn, det funkar ju inte med ionity.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 16 aug 2019 13:02
av anna__
evilirish skrev:anna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Kallt batteri? Dvs du hade inte kört så långt/försiktigt innan du startade laddning?
15 min tur dit vilket kanske inte är helt optimalt
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 16 aug 2019 13:09
av evilirish
anna__ skrev:evilirish skrev:anna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Kallt batteri? Dvs du hade inte kört så långt/försiktigt innan du startade laddning?
15 min tur dit vilket kanske inte är helt optimalt
Tror definitivt att det var anledningen. Har märkt samma sak på vanliga SuC tidigare.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Postat: 16 aug 2019 19:00
av Snubblaren
Varför buggar sig ionity? Verkar ju vara något klunk ljud sedan dör laddningen. Kanske de laddar för snabbt?