Sida 1 av 1

Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 22 jul 2019 22:15
av hannes_e
Fick bilen 29/6, funkade bra en vecka, var sen borta en dryg vecka och bilen stod i garaget (möjligen utan mobiltäckning då garaget är modell bunker).
Sen jag kom tillbaka har inte mobiluppkopplingen funkat, det är ett streck över "staplarna".
Har provat "omstart" genom att hålla inne båda knapparna i ratten.

Tips?

(Har inte fått tag på tesla, satt i telefonkö en knapp timme idag innan jag blev bortkopplad...)

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 22 jul 2019 23:39
av UrbanL
Någon gång har LTE-kopplingen försvunnit efter att bilen stått i garaget. Men när jag rullat ut från radioskuggan och tryckt på wifisymbolen som används för att koppla upp nytt nätverk (utan att göra några inställningar) har det kickat igång igen.

Får jag hypotetisera kanske nätverksstacken får en spark i baken av det. Men det har jag ings belägg för...

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 23 jul 2019 00:38
av Coolio
Ett tips.
Gör en hård reset för att återställa problemet. Dvs tryck ned bägge knapparna på ratten (som en mjuk reset) men tryck även ned bromspedalen samtidigt.

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 23 jul 2019 11:19
av snowtroll
Coolio skrev:
Ett tips.
Gör en hård reset för att återställa problemet. Dvs tryck ned bägge knapparna på ratten (som en mjuk reset) men tryck även ned bromspedalen samtidigt.
Jag råkade ut för samma, genomförde dubbletryckning och ...voila'! :D

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 23 jul 2019 23:52
av hannes_e
har kört ett antal omstarter, med och utan bromspedal.
Får vänta tills jag får nån respons från Tesla.

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 24 jul 2019 01:44
av snowtroll
Prova att stänga av bilen helt, vänta en lite stund och sedan tryck på bromsen. Hade ett läge med släpvagns symbolen blivande kvar röd trots att den var bottkopplad. Men med att stänga av bilen helt löste problemet till skillnad från dubbel-tryckning.

Kanske detta hjälper även dig?

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 24 jul 2019 12:13
av hannes_e
Hur stänger man egentligen av bilen?
Har bara ställt den i P och lämnat den hittills..

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 24 jul 2019 12:34
av evilirish
I settings -> security -> shutdown
Har jag för mig.

Jag måste dessutom öppna dörren innan min går igång.

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 24 jul 2019 13:06
av snowtroll
evilirish skrev:
I settings -> security -> shutdown
Har jag för mig.

Jag måste dessutom öppna dörren innan min går igång.
stämmer :)
"Tryck på
Controls > Safety & Security > Power Off".
Model 3 startar automatiskt igen om du
trampar ned bromspedalen eller trycker på
pekskärmen." sid 52 i manulen.

Kan stå på Svenska nu sedan senaste uppdateringen: "Power Off" => "Stänga Av"

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 09 aug 2019 23:52
av Ellenberga
Har samma problem och provat både hård och mjuk omstart vid flertalet tillfälle. Kontaktat tfn-supporten, men de kan inte lösa det. Hänvisad till servicenter 8/10. Jag vill verkligen inte vänta så länge. Någon som sitter på en lösning?

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 12 aug 2019 07:33
av hannes_e
boka tid för service, då hör de av sig.

Jag gjorde det, de hörde av sig efter ett par dagar. I fredags kopplade de upp sig och tvingade på en uppdatering (bilen var wifi-uppkopplad).
Den gjorde dock ingen nytta, så fortsättning följer den här veckan...

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 12 aug 2019 09:53
av Mats
Har sett en tekniker trippelklicka på signalstyrkeikonen när han felsökte samma problem. Vet inte om det har någon betydelse :)

Mitt problem var fel APN. Löstes remote när jag föreslog det med bilen på wi-fi.

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 16 aug 2019 15:03
av hannes_e
gjorde en "hård reset" enl. https://www.mountainpassperformance.com ... ard-reset/ också.
Ingen skillnad.

Får snällt vänta på min servicetid i september, har kanske råkat ut för de omtalade kvalitetsproblemen, en lös sladd eller nåt.

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 18 sep 2019 22:06
av hannes_e
efter tre dagar på service (troligen mestadels väntetid då de har mycket bilar inne) så är LTE tillbaka igen.

Felet var att modemet på nåt sätt hängt sig och hamnat ur fas med uppdateringarna (modemet hade en annan firmwareversion än övriga delsystem).
De gjorde nån sorts manuell uppdatering av modemet, och sen funkade det.
Inte ett vanligt fel enl. uppgift.

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 20 sep 2019 10:38
av theN
Jag hade problem med detta för drygt en vecka sedan. Jag lade ett serviceärende och efter ett par timmar fick jag ett SMS från SC som ville att jag skulle koppla upp bilen med Wifi. Jag använde mobilen som hotspot så att de kunde hämta lite filer.

Dagen efter såg jag att LTE var uppkopplat igen. Jag skickade ett SMS och frågade om de hade gjort något eller det hade "lagat sig själv". Tydligen hade de startat om modemet och då hade det hoppat igång.

Idag hade LTE slutat fungera igen. Jag uppgraderade till 2019.32.2.2 för ett par dagar sedan, men det funkade hela dagen igår efter uppgraderingen. Om det fanns en firmware-uppgradering till modemet kan man tycka att den borde kommit med den övriga uppdateringen.

Jag har inte testat att göra de olika omstarterna, men det hjälpte inte förra gången. Jag testade dock inte metoden med att lyfta batteripolerna på 12-volten.

Ska testa några omstarter annars blir det väl ett nytt serviceärende.

Är det någon som har haft detta problemet och bytt modemet (och det har fixat problemet)?

Re: Har tappat LTE-uppkopplingen

Postat: 20 sep 2019 17:33
av Tjosansa
Dag 2 med bilen o samma problem. Uppstod, vad jag tror, när Wi-Fi var svag signal till bilen. En plupp sen funkade inte lte. Mobilen funkade ändå att öppna dörrar osv. Efter en halv dag funkar det igen som det ska. Märks att det är en dator på hjul, men Android upplevelsen hade jag gärna skippat. Ser bilen mer som en iPhone. (yes. I Said it!)