Sida 1 av 1

Control Pilot (CP) pin kortare än (PP)

Postat: 22 jul 2019 17:46
av roder99
Bakgrund: Bilen ville inte ta laddning på jobbet via jordat uttag. Efter lite provande och byte av jordat uttag så fungerade det. Har tidigare endast laddat via trefas 16A på jobbet. När jag kom hem provade jag med jordat uttag och fick samma fel igen. Insåg lite senare att genom att vända den jordade kontakten 180 grader fungerade UMC som den ska (växla fas och nolla). Jag har tydligen vid några tillfällen lyckats koppla rätt utan att förstå det. Köpa trisslott?

Åter till frågan: När jag kollade kontakten i bilen såg jag att CP-pin är kortare än PP-pin. PP-pin sticker ut 10 mm längre än CP-pin. Ska det vara så eller borde uttaget bytas?

Bidrar med några bilder för att visa mysteriet.

Re: Control Pilot (CP) pin kortare än (PP)

Postat: 22 jul 2019 17:58
av Off Grid Byggaren
Ja det ska vara så.

PP stiftet har en extra funktion och ska få kontakt först & sist.

Re: Control Pilot (CP) pin kortare än (PP)

Postat: 22 jul 2019 19:12
av andersd
Helt rätt. Och CP ska vara sist med att få kontakt och först att tappa kontakten, för att avbryta laddningen om kontakten skulle dras ut.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Re: Control Pilot (CP) pin kortare än (PP)

Postat: 22 jul 2019 20:27
av roder99
Äterigen dax och tacka detta fantastiska forum och dess medlemmar!