Sida 1 av 2
To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 11:37
av GreenMachine
Vill höra vad ni tycker om FSD i dess nuvarande form för användning i Sverige.
Får intrycket av de flesta inte tycker att funktionen tillför så mycket i praktiken och att det alldeles för mycket administration som förare?
Vad tycker ni? Värt 67 tusen eller inte?
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 13:08
av Johan84
Jag har eap och det som är extra jämfört med vanliga apn är NoA och advanced Summon. Det är också det ända du får i dagsläget för 67k vilket absolut inte är värt det. Kan ju va en helt annan femma om några år när dom släppt mer funktioner men beror väll lite på
Hur länge man ska ha kvar bilen kan jag tycka. Har man eap så får man inget extra alls i dagsläget, för 66k på teslakontot. Hade jag beställt idag hade jag nöjt mig med grundfunktionerna absolut
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 13:21
av Feddan
Navigate on Autopilot, i Europa, är helt värdelöst. Summon, som ingår i FSD, är användbart men inte i närheten av värt 60k+.
Så i dagsläget är FSD inte alls värt det. Men förhoppningsvis blir det bättre med tiden.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 13:21
av fnystrom
Jag har FSD och i Sverige ger det ingenting vettigt.
NoA gör bara så att AutoPiloten blir sämre (på svenska vägar).
Skulle inte köpa till det för 67k.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 14:15
av PeteAstro
Men vad kan det vara som kommer i FSD efter Elons utlovade prishöjning 16/8?
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 14:37
av Mickep
Tror att funktionen kommer komma ganska snart, men den som tror att man kommer kunna skicka ut bilen på natten alldeles själv får nog tänka om.
a) Det skulle vara direkt oansvarigt att öppna upp en marknad där det bara finns en spelare som kan konkurrera ut allt. - Det kommer dröja tills det åtminstånde finns 3-4 riktiga konkurrenter.
b) under tiden kommer man tillåta att bilen kör (precis som med farthållare) så länge det finns någon med körkort bakom ratten. Detta tror jag Tesla och övriga tillverkare tom kommer att uppskatta då det löser den kiviga ansvarsfrågan. Gör Fsd eller motsvarande något misstag och dödar någons barn /katthund, så kommer tillverkaren att slå ifrån sig och "bevisa"( med deras egna loggar som källa), att felet helt och hållet berodde på föraren.
c) Det kommer även att underlätta servicen, man kommer skapa en ny arbetsmarknad med någon som åker med bilen, och har en social kontroll att passagerarna sköter sig, samt ser till att bilen återlämnas ren (tvättar och stoppar in laddsladd). Vi kan kalla dessa bio-robots. då robotar har svårt för dessa uppgifter (främst mexikanare och folk sm står långt från arbetsmarknaden är de vi kommer se i denna grupp kanske tom studenter). Men de kommer inte kunna sova eller läsa en bok/mobil, då det kommer vara brott mot trafikförordningen.(fast det blir en gränsdragning om film på ipad kommer tillåtas)
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 15:02
av GreenMachine
fnystrom skrev:Jag har FSD och i Sverige ger det ingenting vettigt.
NoA gör bara så att AutoPiloten blir sämre (på svenska vägar).
Skulle inte köpa till det för 67k.
Om jag tolkar vad man skriver i div trådar så fungerar det inte ens bra på helt vanlig motorväg så vad är poängen då egentligen?
Pendlar tidvis 20 mil tur och retur på motorväg och skulle givetvis vara beredd att betala 70 k för att kunna outsourca en del av det, men som jag förstår det så låter det som mer jobb snarare än mindre?
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 15:10
av Pontus
En sak som inte finns i EAP är att byta fil med blinkers. Så nu får man avbryta AP så fort man ska byta fil och sedan starta den igen vilket enligt mig är extremt irriterande. Nästan så man slutar använda AP bara därför eller att man ligger kvar i vänsterfilen och retar alla andra som vill köra om. Denna funktion borde finns kvar i EAP.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 15:14
av Zalman3
Pontus skrev:En sak som inte finns i EAP är att byta fil med blinkers. Så nu får man avbryta AP så fort man ska byta fil och sedan starta den igen vilket enligt mig är extremt irriterande. Nästan så man slutar använda AP bara därför eller att man ligger kvar i vänsterfilen och retar alla andra som vill köra om. Denna funktion borde finns kvar i EAP.
Jag har inte FSD.
Men jag har summon och kan byta fil med blinkers.
Var finns en bra genomgång vad FSD och EAP innehåller?
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 15:22
av Johan84
Jag kan byta fil med autopilot på eap. Anvanced Summon ska vi få men inte trafikljus automatik.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 15:38
av HenricL
Numera är väl det $6000 att köpa FSD både vid beställning av bil och efter leverans i USA. I Sverige 66000kr, eller?
/Henric
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 15:42
av themax
Jag tillhör dem som beställde Autopilot och fick FSD. För mig funkar NoA rätt bra, men mervärdet från vanliga Autopilot är minimal. Summon är en gimmick som funkar sporadiskt och att den skulle bli ”Advanced” innan jag säljer bilen (om 3-6 år) är skrattretande.
Dessutom, om nu Tesla mot förmodan faktiskt petar i nya datorn och får till fungerande mjukvara i min bil innan jul så kommer de regulatoriska utmaningarna kvarstå. Och det löser man inte med ett meddelande på Twitter.
Nej, lägg de pengarna på något roligare. Champagne till exempel.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 16:03
av GreenMachine
Johan84 skrev:Jag kan byta fil med autopilot på eap. Anvanced Summon ska vi få men inte trafikljus automatik.
Det låter dock som att inte ens navigering på motorväg fungerar i praktiken?
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 17:39
av Vkium
FSD i min model3 innebär att NoA automatiskt blinkar å kör av motorvägen samt automatiskt blinkar å väljer höger eller vänster väg efter en motorväg t.ex när vägen delar sig... klarar sig förvånansvärt bra ibland å förvånansvärt dåligt ibland

Men omkörningar på motorvägen behöver bekräftelse av filbyten den föreslår innan den blinkar å byter.
Kört typ 300mil med NoA snart och gillar det, men hade inte betalt 66k för det nu. Hoppas att de slår på att den filbyter i Sverige automatiskt snart.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 18:06
av Johan84
GreenMachine skrev:Johan84 skrev:Jag kan byta fil med autopilot på eap. Anvanced Summon ska vi få men inte trafikljus automatik.
Det låter dock som att inte ens navigering på motorväg fungerar i praktiken?
Mja funkar väll ok ibland men är ganska nytt än så länge, är det lite trafik så är det väll bra om man bara vill hålla trafikrytmen eller lite över. Har bara 2+1 motorväg i Norrland och då äre inge vidare alls. Körde nyligen 300 mil ner til Göteborg, Köpenhamn och Stockholm och med en sån underbar bil att köra blev inte jättemycket med noa påslaget, blev lite mer offensiv körning =) Vanliga autosteer är det som är värt tycker då jag, men förbättras väll hela tiden. Blir nog mycket bättre när man inte behöver blinka för att bekräfta. Nu känner den av bilen framför ca 100-150 innan så man vill blinka ut i tid så inte adaptiva farthållaren sänker farten för att få bra flyt. Måste man avbryta autosteer för att byta fil blir det rätt ryckigt. Har dock kört för lite med det påslaget även om jag hunnit med 1100 mil på 2 månader
Borde va billigare att köpa fsd om man har eap kan man ju tycka eftersom man köper till färre funktioner. Hade jag haft bilen under rean när det va 2000usd hade det varit en sak men nu är det hutlöst dyrt.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 18:17
av GreenMachine
Tolkar det dock som att ingen tycker att det tillför särkilt mycket trotts allt? I alla fall i nuläget.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 18:54
av tobiaslej
Jag är inte jätteimponerad av autopiloten heller. Hade möjligheten att inte få den och istället få det lägre priset som gällde innan tesla bakade in det i priset hade jag det gjort det. Men det är ju inget val längre o inte vad TS frågade

...
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 18:56
av PeteAstro
Beskrivningen i shopen stämmer alltså inte:
– Navigera med Autopilot: automatisk körning från påfart till avfart, inklusive trafikplatser och omkörning av långsammare fordon.
– Autoparkering: både fickparkering och vinkelrät parkering.
– Summon: din parkerade bil kommer att hitta dig var som helst på en parkeringsplats. På riktigt.
Kommer senare:
– Identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar.
– Automatisk körning på stadsgator
Och om det är det som kommer senare som gör att priset går upp med 10 000 kr den 16/8 samt att den möjligen på sikt blir än mer självkörande så är väl 66 000 kr inte tokmycket pengar då den finessen liksom hör ihop med hela Tesla grejen?
Men om inte ens det som ska funka nu (i o f s Beta) fungerar så blir jag skeptisk.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 19:06
av MarcusC
Sen får man ju inte glömma bort att de 60k ökar förmånsvärdet om man har en leasing-bil.
Lite surt att ge staten än mer pengar för något man knappt kan använda nu.
Men en sak som man får är väl bra (har jag för mig, jag har ju ingen Tesla än) och det är att man kan byta fil när man kör med autopilot.
Jag kommer inte ha FSD, men tror att just filbyte är det jag kommer sakna mest.
Men jag kan ju ha fel, vad vet jag min nuvarandes bil coolaste feature är varningsblinkers

Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 19:24
av bjelkeman
EAP tycker jag var värt pengarna, de hade jag i min Model S. FSD fick jag med min Model 3, pga prissänkningen. Skulle inte köpa det idag. Bara Autopliot utan filbyte är ok, då den är i långsammare laget när den byter själv när man blinkar. Hoppas på att filbytena blir lite snabbare vid NoA för att det ska kännas som att det funkar bra.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 20:05
av Jeppe_E
PeteAstro skrev:Men vad kan det vara som kommer i FSD efter Elons utlovade prishöjning 16/8?
Inte nånting, mer än att fler känner sig "tvungna" att köpa den, eftersom den ska bli dyrare.

Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 20:36
av LarsL
Mickep skrev:
a) Det skulle vara direkt oansvarigt att öppna upp en marknad där det bara finns en spelare som kan konkurrera ut allt. - Det kommer dröja tills det åtminstånde finns 3-4 riktiga konkurrenter.
Det där tror jag inte spelar in alls! Det finns många industrier där en ensam aktör får ett tekniskt försprång mot alka andra. Vi gångar till och med ett system som premierar det, patent.
När det blir så har det helt och hållet med dess färdighetsnivå.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 20:42
av frippan
Använder autopiloten säkert 90% av mina resor. Men FSD känner jag att jag inte har någon nytta av idag, köpte det ändå. Tror att någon dag kommer det att fungera och får inte jag nytta av det så kommer säkert nästa ägare att få det.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 21:27
av GreenMachine
Känns som en rätt överhypad funktion.
Re: To FSD, or not to FSD
Postat: 22 jul 2019 21:36
av MarcusC
GreenMachine skrev:Känns som en rätt överhypad funktion.
Typ som robotaxi om jag ska vara ärlig, men nu ska jag inte förstöra tråden
