Sida 1 av 3
Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 10 jun 2015 17:20
av kontakten2
Har gjort en enkel support till laddkabeln (schukokontakten) så den inte böjs varje gång man använder den i hängande laddboxar.
Den är väldigt högupplöst (stl fil) därav det något högre styckepriset och mängden plast.
köps här
http://shpws.me/Ib7D
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 12 jun 2015 09:06
av Fredriksv
Lurigt till teslas umc då man åker på att vända kontakten beroende på jordanslutningen...
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 14 jun 2015 10:26
av kontakten2
Tänker du om kontaktens pinnar är vertikala eller om du ex har en dansk jordad kontakt?
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 14 jun 2015 11:11
av bylund
Inte beroende på jorden, utan på vilken av de två pinnarna som är aktiv och vilken som är nollan.
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 14 jun 2015 15:13
av kontakten2
Det problemet har jag aldrig varit med om. Är det vanligt i sverige? Hade för mig det aldrig var ett problem med stabdard it nät med växelström.
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 14 jun 2015 15:58
av Martinen
Det spelar ingen roll vad det är för nät.
De allra flesta enfas-laster bryr sig inte om man växlar fas och nolla, men det kan finnas vissa prylar som inte fungerar eller fungerar sämre om man vänder fas och nolla. I många länder är uttagen formade så att det inte går att växla. Har testat med teslas laddkabel, men det borde ju inte spela någon roll. Då har dom gjort ett dåligt jobb i konstruktionen.
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 14 jun 2015 17:33
av TeslaMartin
För Teslas laddare spelar det roll.. Ger rött sken om man råkar sätta kontakten "åt fel håll", då får man vända kontakten och vips så fungerar det (alltså fas/nolla-känslig!)
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 14 jun 2015 18:51
av bylund
kontakten2 skrev:Det problemet har jag aldrig varit med om. Är det vanligt i sverige? Hade för mig det aldrig var ett problem med stabdard it nät med växelström.
Nej, IT-nät som man har i Norge t ex har ingen nolla, så där spelar det nog ingen roll. I TN-nät som vi har i Sverige spelar det dock roll för Teslas UMC.
Den UMC som levereras i Sverige har även problem med norska IT-nätet.
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 15 jun 2015 07:29
av Martinen
TeslaMartin skrev:För Teslas laddare spelar det roll.. Ger rött sken om man råkar sätta kontakten "åt fel håll", då får man vända kontakten och vips så fungerar det (alltså fas/nolla-känslig!)
Hmm då har jag lyckats träffa rätt varje gång. Får testa att vända den och se om jag får varning.
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 15 jun 2015 08:41
av Bjorn
Martinen skrev:TeslaMartin skrev:För Teslas laddare spelar det roll.. Ger rött sken om man råkar sätta kontakten "åt fel håll", då får man vända kontakten och vips så fungerar det (alltså fas/nolla-känslig!)
Hmm då har jag lyckats träffa rätt varje gång. Får testa att vända den och se om jag får varning.
Ett intressant experiment, för du har väl ganska ny laddkabel, laddare (och bil), Martinen. Det kan ju vara så att de ändrat så att laddaren / kabeln inte är lika noga med vad som är nolla längre. Norge fick väl nån fixad version av laddare eller kabel för länge som. Det har sen rapporterats om problem med att använda den svenska i Norge.
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 15 jun 2015 08:55
av Bod
Jag har problem om jag har kontakten fel på Arlanda/Beta. Laddar bara in jag sätter i kontakten rätt.
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 15 jun 2015 12:56
av TeslaMartin
Bjorn skrev:Martinen skrev:TeslaMartin skrev:För Teslas laddare spelar det roll.. Ger rött sken om man råkar sätta kontakten "åt fel håll", då får man vända kontakten och vips så fungerar det (alltså fas/nolla-känslig!)
Hmm då har jag lyckats träffa rätt varje gång. Får testa att vända den och se om jag får varning.
Ett intressant experiment, för du har väl ganska ny laddkabel, laddare (och bil), Martinen. Det kan ju vara så att de ändrat så att laddaren / kabeln inte är lika noga med vad som är nolla längre. Norge fick väl nån fixad version av laddare eller kabel för länge som. Det har sen rapporterats om problem med att använda den svenska i Norge.
Ja, testa gärna!
Min bil hämtades ut 27/4, men såklart kan ju laddkabeln vara äldre. Min är i alla fall känslig för vilket håll 230/schuko-kontakten sätts i. Blir rött ljus på laddklumpen vid fel håll.
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 15 jun 2015 18:29
av kontakten2
Har du fått provat? När jag laddar i sverige (norsk kladd) är det utan problem
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 15 jun 2015 22:17
av Martinen
Japp, som många andra redan påpekat så blir den arg om man växlar fas och nolla.
Känns ju lite ovanligt att den inte reder ut detta, men det är ju enkelt åtgärdat genom att snurra ett halvt varv.
Jag har inte använt den så många gånger, men men jag har alltså lyckats få den på rätt håll varje gång.

Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 15 jun 2015 22:44
av bylund
kontakten2 skrev:Har du fått provat? När jag laddar i sverige (norsk kladd) är det utan problem
Den norska är nog av en mer förlåtande variant för att klara IT-nätet.
Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 16 jun 2015 19:03
av Herr X
kontakten2 skrev:Har du fått provat? När jag laddar i sverige (norsk kladd) är det utan problem
Den norska UMC:n är speciell för Norge för att klara IT-nätet, detta har diskuterats flera gånger tidigare. Sannolikt har Tesla satt jordkontrollen ur spel eller gjort en betydligt enklare variant i de norska UMC:erna. Den upplevda skillnaden för oss konsumenter är att den Norska UMC:n fungerar perfekt i alla typer av nät och kan vändas hur som helst i TN-nät, medan den svenska UMC:n inte fungerar i norska IT-nät och dessutom måste vändas åt rätt håll i svenska stickkontakter. En Norsk UMC är alltså "the shit" ur konsumentperspektiv.
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 16 jun 2015 20:21
av kanylbullen
Herr X skrev:kontakten2 skrev:Har du fått provat? När jag laddar i sverige (norsk kladd) är det utan problem
Den norska UMC:n är speciell för Norge för att klara IT-nätet, detta har diskuterats flera gånger tidigare. Sannolikt har Tesla satt jordkontrollen ur spel eller gjort en betydligt enklare variant i de norska UMC:erna. Den upplevda skillnaden för oss konsumenter är att den Norska UMC:n fungerar perfekt i alla typer av nät och kan vändas hur som helst i TN-nät, medan den svenska UMC:n inte fungerar i norska IT-nät och dessutom måste vändas åt rätt håll i svenska stickkontakter. En Norsk UMC är alltså "the shit" ur konsumentperspektiv.
dock kan det ju vara så att den svenska är bättre ur ett elsäkerhetsperspektiv.
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 16 jun 2015 20:23
av kontakten2
Kan de va så enkelt den har en fasväxlare?
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 07 sep 2015 17:06
av apkungen
Bra grej. Enkel lösning på ett problem som många har! Snyggt!

Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 07 sep 2015 20:18
av Gustafsson
Bjorn skrev:Martinen skrev:TeslaMartin skrev:För Teslas laddare spelar det roll.. Ger rött sken om man råkar sätta kontakten "åt fel håll", då får man vända kontakten och vips så fungerar det (alltså fas/nolla-känslig!)
Hmm då har jag lyckats träffa rätt varje gång. Får testa att vända den och se om jag får varning.
Ett intressant experiment, för du har väl ganska ny laddkabel, laddare (och bil), Martinen. Det kan ju vara så att de ändrat så att laddaren / kabeln inte är lika noga med vad som är nolla längre. Norge fick väl nån fixad version av laddare eller kabel för länge som. Det har sen rapporterats om problem med att använda den svenska i Norge.
Min är uttagen i augusti och definitivt polkänslig = Rött ljus om man vänder shukon fel...f.ö. den enda grej jag har som inte funkar oavsett hur kontakten stoppas i... Toyota Prius "plugin-klumpen" var inte känslig för det trots samma laddeffekt från shukokontakt.
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 14 sep 2015 12:48
av kontakten2
Här kommer en betaversion utan strips
Är det någon från sverige som försökt köpa laddboxen från norge ?

Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 13 nov 2015 13:14
av Johnalm
Jag fick en ny laddare på SC Infra i onsdags och den blinkar rött när jag sätter den i 220V-uttaget åt fel håll...
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 13 nov 2015 13:18
av HelectriC
Johnalm skrev:Jag fick en ny laddare på SC Infra i onsdags och den blinkar rött när jag sätter den i 220V-uttaget åt fel håll...
har du rund knapp eller "platta" på handtaget? den som används för att öppna laddluckan?
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 13 nov 2015 13:19
av Martinen
Johnalm skrev:Jag fick en ny laddare på SC Infra i onsdags och den blinkar rött när jag sätter den i 220V-uttaget åt fel håll...
UMCn är beroende av att Fas och nolla sitter rätt (åtminstone den svenska UMC)
Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits
Postat: 13 nov 2015 13:19
av Johnalm
HelectriC skrev:Johnalm skrev:Jag fick en ny laddare på SC Infra i onsdags och den blinkar rött när jag sätter den i 220V-uttaget åt fel håll...
har du rund knapp eller "platta" på handtaget? den som används för att öppna laddluckan?
Jag har en platta, samma som på min förra/inbytta laddare.