Sida 1 av 2

Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 06 jul 2019 19:39
av JohanL
Hallå!

Missade avtagsvägen till Ödeshög och siktade på att vända men med 10 km range kvar sa bilen shutting down och sen stängde den ner allt. Efter 30 minuters telefonkö hos tesla ringde jag till assistanskåren istället och väntar nu på bärgning till Ödeshög.

Blev rätt förvånad att den stängde innan 1 km range. Någon som varit med om liknande?

Med vänlig hälsning,

Johan

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 06 jul 2019 19:55
av e5m1r
Km range är inget som är exakt
Dessutom så får du inte ”pusha” bilen då kan den stänga av tidigare
Bäst är och ha energimätare uppe och titta på dem sträcken som dyker upp
Pressa inte upp till sträcken ju längre ner de kommer desto närmare shutdown är du

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 06 jul 2019 20:20
av JohanL
Körde 50kmh på E4:an. :(

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 06 jul 2019 21:08
av Daniel
Inte varit med om det. Men läst någon, eller ett par, inlägg om det tidigare här på forumet. Brukar själv rulla in till just Ödeshög med ca 5km-10km kvar, och har hittills aldrig varit något problem. Alltid tänkt att man har 5-10km kvar även efter att bilen står på noll.

Får nog ta och omvärdera den strategin framgent.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 06 jul 2019 21:44
av Legato
Ska inte hända om batteriet är balanserat, men om det inte är det så finns alltid risken tyvärr.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 06 jul 2019 23:36
av taliz
Ja återstående batteri %/range är ju en uppskattning, inte ett exakt värde.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 06 jul 2019 23:50
av NinjaNiklas
Själv så laddar jag alltid så jag kommer in med mellan 10-20%(tar ju lika lång tid till 70% ändå). Dock så är ju 100% på ett 100 batteri absolut inte 1%/1kw, men lär man sig hur bilen funkar så funkar procent mycket bättre än estimerad räckvidd.

Kan ju tillägga att jag inte litar på datorer :p

Edit: tryckte send för snabbt. Riktigt tråkigt för er dock... hoppas att du har ”bevis” eller dylikt på mätaren så du kan få återbäring på kvittot från bärgarn... är ju inte helt gratis.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 07 jul 2019 07:18
av selfish
Min X stängde ned vid 16 km kvar på skärtorsdagen, så jag blev strandad mitt på Sundsvallsbron under mörka timmarna...

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 07 jul 2019 08:07
av LarsL
Bjørn fick ett stopp med 14 km kvar.


Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 07 jul 2019 08:47
av Legato
NinjaNiklas skrev:
Själv så laddar jag alltid så jag kommer in med mellan 10-20%(tar ju lika lång tid till 70% ändå). Dock så är ju 100% på ett 100 batteri absolut inte 1%/1kw, men lär man sig hur bilen funkar så funkar procent mycket bättre än estimerad räckvidd.

Kan ju tillägga att jag inte litar på datorer :p

Edit: tryckte send för snabbt. Riktigt tråkigt för er dock... hoppas att du har ”bevis” eller dylikt på mätaren så du kan få återbäring på kvittot från bärgarn... är ju inte helt gratis.
Problemet är ju att om du aldrig kör ner till "låga" procent så blir ju BMS:en okalibrerad.

Om man ska vara riktigt säker ur detta hänseende så är nog det bästa att göra som du gör, dvs alltid anlända suc med marginal, men också att kombinera detta med att kalibrera bmsen hemma. Dvs låta bilen "ladda ur" med tex AC på max ståendes bredvid sin hemmaladdare, så man kan koppla in bilen direkt när den stänger ner.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 07 jul 2019 09:29
av Teslaspolen
När man kommer ned till låga laddnivåer så blir räckvidden en gissning som inte går att lita helt på. Vid dessa fall så får man titta på ens s.k "power limit"; i S/X är det gula streck som dyker upp i instrumentpanelen i kW mätaren. Om dessa dyker upp och du har lite laddning kvar så ska du ta det riktigt försiktigt med accpedalen.

Obs! Dessa kan också dyka upp om du pressat bilen hårt ett tag, men då beror det på värme och då återhämtar den sig automatiskt om den får "hämta andan" ett tag. Dvs stå stilla eller att du kör mer normala hastigheter.

Man ska inte behöva ladda ur bilen helt för att balansera batteriet, och jag tror inte det är särkskilt bra ur batterihälsosynpunkt. Det är skillnad på balanserat batteri och okalibrerad BMS.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 07 jul 2019 17:28
av Legato
Teslaspolen skrev:
När man kommer ned till låga laddnivåer så blir räckvidden en gissning som inte går att lita helt på. Vid dessa fall så får man titta på ens s.k "power limit"; i S/X är det gula streck som dyker upp i instrumentpanelen i kW mätaren. Om dessa dyker upp och du har lite laddning kvar så ska du ta det riktigt försiktigt med accpedalen.

Obs! Dessa kan också dyka upp om du pressat bilen hårt ett tag, men då beror det på värme och då återhämtar den sig automatiskt om den får "hämta andan" ett tag. Dvs stå stilla eller att du kör mer normala hastigheter.

Man ska inte behöva ladda ur bilen helt för att balansera batteriet, och jag tror inte det är särkskilt bra ur batterihälsosynpunkt. Det är skillnad på balanserat batteri och okalibrerad BMS.
Man behöver inte ladda ur för att balansera batteriet, men man behöver ladda ur för att kalibrera BMSen... Iaf om man får lita på allas vår Björn. Är den välkalibrerad så ska man också kunna lita på km-angivelsen.

Gör man det enstaka gånger och inte lämnar bilen på låg SOC så tror jag inte det är någon fara alls. Problem blir det som vanligt om man lämnar bilen stående med hög eller låg SOC.

Finns ju en buffert på botten också, så även när bilen stänger ner så är ju inte batteriet tomt.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 07 jul 2019 18:24
av e5m1r
Jag kör i princip alltid på gränsen när jag är ute och reser antar att i och med att jag kör lågt så är bms kalibrerad har inte blivit strandad ännu och inte sällan jag rullar in med 0km oftast under 10km

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 07 jul 2019 19:01
av Remuz
e5m1r skrev:
Jag kör i princip alltid på gränsen när jag är ute och reser antar att i och med att jag kör lågt så är bms kalibrerad har inte blivit strandad ännu och inte sällan jag rullar in med 0km oftast under 10km
Samma här. Laddar 100% en gång i kvartalet också enligt någon rekommendation (dock typ 5min innan avresa).

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 07 jul 2019 20:11
av Legato
e5m1r skrev:
Jag kör i princip alltid på gränsen när jag är ute och reser antar att i och med att jag kör lågt så är bms kalibrerad har inte blivit strandad ännu och inte sällan jag rullar in med 0km oftast under 10km
Brukar sikta på ca 10 km. Med X60 blev det ofta neråt nollan, men man laddar ju rätt långsamt när man har riktigt låg SOC.

Laddar 100% varannan månad ungefär, men liksom Remuz alltid direkt innan avfärd.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 08 jul 2019 10:28
av JohanL
Brukar ofta komma in till laddningen när jag är på lägre än 10 km men ska nog ompröva det nu :) Så förstår fortfarande inte varför den bara dog för tidigt. Men är man early adopter får man ta såna saker. :)

Det sura under hela är att bilen fick 10 kortare räckvidd nu eftersom jag inte törs utnyttja allt längre.

Förstå mig rätt nu. Allt gick superbra och det enda som hände var att det kostade lite pengar och jag kom hem tre timmar senare än planerat.

En annan detalj är att jag har ett 85kwh batteri i min bil så skulle tro att den aldrig laddar fullt i alla 85 vilket borde betyda att jag kan ladda 75 fullt varje gång utan att riskera att skada batteriet.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 08 jul 2019 11:24
av Gustafsson
Undrar om det kan vara en mjukvarubugg pga att du möjligen har andra celler i ditt 85 batteri än de som sitter i 75 batteriet normalt. 85 batteriet har väl också högre spänning om jag inte missminner mig. Då det sannolikt inte finns särskilt många 75:or med 85- batteri, kanske just den kombon inte är programmerad/ mappad korrekt ?
Du bör ju dock kunna ladda betydligt fortare än andra med 75 D till 100%, vilket väl är bra plåster på såren.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 08 jul 2019 11:41
av default
Förstår inte det här problemet riktigt. Bilen borde inte behöva räkna ner från full SoC, spänningen sjunker ju med lägre SoC? 18650 celler tex opererar ju mellan 3,2 och 4,2V beroende på SoC till exempel. BMC borde kunna ge ett ganska exakt svar på SoC?

Vad menar ni med okalibrerad BMS?

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 08 jul 2019 11:45
av Legato
JohanL skrev:
Brukar ofta komma in till laddningen när jag är på lägre än 10 km men ska nog ompröva det nu :) Så förstår fortfarande inte varför den bara dog för tidigt. Men är man early adopter får man ta såna saker. :)

Det sura under hela är att bilen fick 10 kortare räckvidd nu eftersom jag inte törs utnyttja allt längre.

Förstå mig rätt nu. Allt gick superbra och det enda som hände var att det kostade lite pengar och jag kom hem tre timmar senare än planerat.

En annan detalj är att jag har ett 85kwh batteri i min bil så skulle tro att den aldrig laddar fullt i alla 85 vilket borde betyda att jag kan ladda 75 fullt varje gång utan att riskera att skada batteriet.
Återigen... Om BMS (battery management system) är okalibrerad så kan den uppskatta att du har tex 5% kvar fast du egentligen har 0%. Det är ingen bra lösning att aldrig köra ner till låg SOC (för då kommer du aldrig kalibrera BMSen), däremot kan man som sagt ladda ur "hemma" med tryggheten av att ha en laddare att stoppa i när det behövs. Gör man detta regelbundet så slipper man (förutsatt att man inte har något annat fel) problemet med att BMSen rapporterar fel %/km.

Ett tecken på okalibrerad BMS är när bilen fortsätter ladda trots att man nått 100%.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 08 jul 2019 11:49
av kenny
Jag är också intresserad av vad en okalibrerad BMS innefattar? BMS'en tror väl att det är fel laddning kvar eftersom batterierna är obalanserade? Det är ju det som jag tolkar är själva problemet vid laddning, att när en cell når 100% (tex) så tror BMS att alla ligger på 100%, vilket leder till att den tror där är mer kräm kvar totalt än det är?

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 08 jul 2019 12:06
av Jojo
Har själv kört ner till prick '0' vid minst tre separata tillfällen och till under 10 vid ett antal fler. Allting gick utan problem. Detta var givetvis för ett antal år sedan och inte nyligen precis så det kanske finns en ändring I softwaren som ligger bakom fenomenet? Själv brukar jag numera försöka att ha tillräckligt med marginal, nu med Din upplevelse blir man om än ännu mera nojjig och vill inte riskera något.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 08 jul 2019 16:09
av JohanL
Nu är min iallafall färskt nykalibrerad :lol:

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 05 aug 2019 13:00
av JohanL
Nu hände det igen. Fast idag lyckades jag på riktigt rulla in till laddaren. Hade ingen energi alls när jag rullade förbi OK macken. Har kört helt efter navigatorn dessutom, den har sagt kör och ladda i Ödeshög, där ska jag ha 5% laddning kvar. Det är ungefär det som 14km är på en X 75D. Hämtade ut den från service i fredags. Börjar bli rätt less på detta.

En annan sak som jag undrar; om man ringer och väljer 1, dvs att man akut behöver hjälp är kön minst en halv timme lång.

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 05 aug 2019 13:02
av Verdi
Vad tråkigt. Är det nåt fel på batteriet kanske?

Re: Bilen stängde ner vid med 10 km i range?!?!

Postat: 05 aug 2019 13:20
av Legato
Segt!

Undrar om risken för sånt här ökar med ett "spärrat" större batteri. Du skrev ju tidigare att du har ett 85-batteri i din 75a. Det innebär ju att batteriet aldrig laddas till 100% och BMSen aldrig helt kalibreras. Funderade på samma problematik med min X60, hittade aldrig något svar och sedan låste jag upp det till 75a så då slutade jag fundera på det ;)