Sida 1 av 1

Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 29 jun 2019 11:46
av AndersN
En nybörjarfråga: jag laddar med Tesla Wall Connector hemma, maximerat i bilen till 16A enligt elektrikerns rekommendation (hussäkring 25A). 1. Måste jag ställa om Ampere i bilen när jag använder SC? 2. När jag laddar hos goda vänner i vanligt eluttag skall jag ställa ner Amperen ytterligare?

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 29 jun 2019 11:57
av Jjonas
Nix, inga begränsningar tillgängliga när man laddar på SuC, alltid högsta möjliga hastighet. (SC = servicecenter)

Vanligt eluttag så skulle jag ställa ner till 8-10 ampere eller så.

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 29 jun 2019 12:36
av AndersN
Tack för svar! Betyder det att jag inte behöver ändra i bilen vid SuC? Eller att jag måste ställa upp till max i bilen?

Suck, alla dess förkrtng r svårt fr 1 nybrjre ;-)

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 29 jun 2019 12:36
av Teslaspolen
Amperebegränsningen är GPS bunden. Dessutom så ger alltid DC laddning (SuC, CCS/CHAdeMO) full effekt utan möjlighet att sänka den.

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 29 jun 2019 12:39
av AndersN
Toppen! StortTACK för svar!

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 29 jun 2019 12:45
av Zalman3
AndersN skrev:
Tack för svar! Betyder det att jag inte behöver ändra i bilen vid SuC? Eller att jag måste ställa upp till max i bilen?

Suck, alla dess förkrtng r svårt fr 1 nybrjre ;-)
När du laddar hemma med din Tesla Wall Connector.
Då laddar du med växelström, och du kan i bilen
ändra hur många ampere du laddar med.
Den minns dessutom din inställning.
Så om du laddar i 9 ampere på jobbet, så minns den det.

När du laddar på Teslas Supercharger.
Då laddar du med likström, och du kan inte själv påverka hur många ampere du laddare med.
Det är bilens ladd-dator som avgör hur många ampere bilen laddas med.
Temperatur och hur fullt batteriet är, påverkar laddhastighet.
På sikt även hur många gånger du snabbladdat.

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 29 jun 2019 12:46
av fth
Hos goda vänner är det nog en bra idé att begränsa till typ 8A, det blir lätt dålig stämning när man drar säkringarna under middagen. :)

/fth

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 09 dec 2020 12:28
av larced
En liknande rookiefeåga.
Mina inställningar säger max 16A i strömstyrka. Hur kan jag öka det? När jag laddar på en SC ska jag ju kunna ha högre?

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 09 dec 2020 12:44
av Svenssons
larced skrev:
En liknande rookiefeåga.
Mina inställningar säger max 16A i strömstyrka. Hur kan jag öka det? När jag laddar på en SC ska jag ju kunna ha högre?
Du sätter inte ampere-styrka vid snabbladdning (dvs likströmsladdning/DC som vid SuperChargers och CCS-laddare). Det är endast vid destinationsladdning och när man laddar hemma (dvs växelströmsladdning/AC) som man sätter strömstyrkan som kan gå upp till 32A enfas om elanslutningen till laddboxen och laddboxen och kabeln stödjer det. Medföljande laddbox (UMC:n) och Model 3 kan bara laddas i upp till 16A.

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 09 dec 2020 18:54
av larced
Svenssons skrev:
larced skrev:
En liknande rookiefeåga.
Mina inställningar säger max 16A i strömstyrka. Hur kan jag öka det? När jag laddar på en SC ska jag ju kunna ha högre?
Du sätter inte ampere-styrka vid snabbladdning (dvs likströmsladdning/DC som vid SuperChargers och CCS-laddare). Det är endast vid destinationsladdning och när man laddar hemma (dvs växelströmsladdning/AC) som man sätter strömstyrkan som kan gå upp till 32A enfas om elanslutningen till laddboxen och laddboxen och kabeln stödjer det. Medföljande laddbox (UMC:n) och Model 3 kan bara laddas i upp till 16A.
Men borde jag inte få ut mer än 39kw ur Teslas nya SC vid Väsby bredden som ska klara 250?
Bilen iofs på 40% batteri vid tillfället och inte varmkörd en längre sträcka. (vi var två på 8 platser, inte stolpar nära varandra)

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 09 dec 2020 19:00
av larced
Svenssons skrev:
larced skrev:
En liknande rookiefeåga.
Mina inställningar säger max 16A i strömstyrka. Hur kan jag öka det? När jag laddar på en SC ska jag ju kunna ha högre?
Du sätter inte ampere-styrka vid snabbladdning (dvs likströmsladdning/DC som vid SuperChargers och CCS-laddare). Det är endast vid destinationsladdning och när man laddar hemma (dvs växelströmsladdning/AC) som man sätter strömstyrkan som kan gå upp till 32A enfas om elanslutningen till laddboxen och laddboxen och kabeln stödjer det. Medföljande laddbox (UMC:n) och Model 3 kan bara laddas i upp till 16A.
Tack för informativt svar förresten!

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 09 dec 2020 19:05
av wector
larced skrev:
Svenssons skrev:
larced skrev:
En liknande rookiefeåga.
Mina inställningar säger max 16A i strömstyrka. Hur kan jag öka det? När jag laddar på en SC ska jag ju kunna ha högre?
Du sätter inte ampere-styrka vid snabbladdning (dvs likströmsladdning/DC som vid SuperChargers och CCS-laddare). Det är endast vid destinationsladdning och när man laddar hemma (dvs växelströmsladdning/AC) som man sätter strömstyrkan som kan gå upp till 32A enfas om elanslutningen till laddboxen och laddboxen och kabeln stödjer det. Medföljande laddbox (UMC:n) och Model 3 kan bara laddas i upp till 16A.
Men borde jag inte få ut mer än 39kw ur Teslas nya SC vid Väsby bredden som ska klara 250?
Bilen iofs på 40% batteri vid tillfället och inte varmkörd en längre sträcka. (vi var två på 8 platser, inte stolpar nära varandra)
Troligen alldeles för kallt batteri. Sen är det även hög SoC (state of charge). Se till att komma in med varmt batteri (minst en timmes hård körning med nav inställd på Superchargern) och låg SoC ~15% så kommer du få högre hastighet.

Sen, är bilen ny? Jag fick rätt kass hastighet med min nya LR Awd på de två-tre första laddningarna sen har det fungerat prima.. Troligen en mjukvarugrej från Tesla.

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 09 dec 2020 19:23
av larced
wector skrev:
Sen, är bilen ny? Jag fick rätt kass hastighet med min nya LR Awd på de två-tre första laddningarna sen har det fungerat prima.. Troligen en mjukvarugrej från Tesla.
Den är 2 dagar gammal, därav den höga ingångs-% i batteriet. Kunde inte hålla mig längre och ville testa ladd-stationen :-)
Tack för infon.

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Postat: 10 dec 2020 01:48
av martinot
larced skrev:

Men borde jag inte få ut mer än 39kw ur Teslas nya SC vid Väsby bredden som ska klara 250?
Bilen iofs på 40% batteri vid tillfället och inte varmkörd en längre sträcka. (vi var två på 8 platser, inte stolpar nära varandra)
Vilken Teslamodell har du (kanske missat det, men kan inte se att det framgår av ditt inlägg)?

Förmodligen hade du kalla batterier, och även en relativt hög SoC. Dessa två saker är det som främst styr vilken effekt som kan pumpas in i batterierna.

Jag testade V3 i Bredden för första gången i helgen. Kom in med runt 16% kvar, och fick direkt i början runt 230 kW iaf.

Bild

Bild

Testa att köra en längre sträcka innan nästa gång, eller att förvärma bilen hemma innan du åker iväg.