Första långkörning med NoA
Postat: 21 jun 2019 14:51
Tänkte dela med mig av lite erfarenheter av min första långkörning med NoA.
Åkte idag från Gbg till Sturup och tillbaka (ditresan blev det inget av pga passagerares rädsla för NoA
), men tillbakaresan så testade jag den. Jag blev mäkta imponerad av hur den klarade av att ta avfarten från E65 till E6 (trp 14) som jag anser är ganska komplicerad. Den styrde relativt perfekt genom gafflarna inne i trp.
Resan i sig var väldigt lugn och avslappad, AP:n gjorde att man inte stressade runt utan höll trafikrytmen ganska bra. Man märkte också att datorn höll koll på inte bara bilen framför utan även den före.
Sedan så kom några frustrationer:
Varför den inte klarar av att byta fil automatiskt är för mig en gåta, även om beteendet är påtvingad av lagstiftningen. Datorn klarar ju av att räkna ut att det är någorlunda säkert att genomföra det, och ger man "tillåtelse" så genomför den det. Får den för sig att det finns fordon som omöjliggör det så väntar den.
Bilen saktar in ganska kraftigt om det finns fordon framför innan den ger förslag på att byta fil, även om omkörningsfilen är tom och det inte finns bilar bakom.
När man genomfört en omkörning med NoA så väntar datorn tills att "man nästan inte ser bilen i backspegeln" innan den meddelar att återgång till högerfilen är OK. Nog borde man kunna fixa den "buggen" från Teslas håll?
Hur ser era upplevelser av NoA ut? Skulle vara kul att få erfarenheter (kanske man kan skicka dessa till Elon
:p )
Åkte idag från Gbg till Sturup och tillbaka (ditresan blev det inget av pga passagerares rädsla för NoA


Resan i sig var väldigt lugn och avslappad, AP:n gjorde att man inte stressade runt utan höll trafikrytmen ganska bra. Man märkte också att datorn höll koll på inte bara bilen framför utan även den före.
Sedan så kom några frustrationer:
Varför den inte klarar av att byta fil automatiskt är för mig en gåta, även om beteendet är påtvingad av lagstiftningen. Datorn klarar ju av att räkna ut att det är någorlunda säkert att genomföra det, och ger man "tillåtelse" så genomför den det. Får den för sig att det finns fordon som omöjliggör det så väntar den.
Bilen saktar in ganska kraftigt om det finns fordon framför innan den ger förslag på att byta fil, även om omkörningsfilen är tom och det inte finns bilar bakom.
När man genomfört en omkörning med NoA så väntar datorn tills att "man nästan inte ser bilen i backspegeln" innan den meddelar att återgång till högerfilen är OK. Nog borde man kunna fixa den "buggen" från Teslas håll?
Kod: Markera allt
RANT: Händer ganska ofta att en påbörjad filbyte med NoA eller AP avbryts av olika anledningar, av vilka jag anser dessa vara värst:
* Påbörjat omkörning samtidigt som bilen bakom också påbörjar omkörning
* Påbörjat omkörning och den avbryts för anledningar bara datorn vet, inga bilar bakom etc.
