Stänkskydd

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
toffa
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 dec 2018 22:15

Stänkskydd

Inlägg av toffa »

Märkt att bakdörrarna blir blästrade. Någon som fixat stänkskydd fram på sin bil? Var skaffade man detta då och vad kostade det att få det påmonterat?
Med vänlig hälsning.
Christofer
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19597
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stänkskydd

Inlägg av Bjelke »

Finns flera aktiva trådar om det men det är idag många som fixat det på lite olika sätt :)
Speciell folie på utsatta ställen eller stänkskydd funkar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1904
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stänkskydd

Inlägg av themax »

toffa skrev:
Märkt att bakdörrarna blir blästrade. Någon som fixat stänkskydd fram på sin bil? Var skaffade man detta då och vad kostade det att få det påmonterat?
Jag köpte gummimatta på Biltema och klippte till diskreta stänkskydd. De har visat sig skydda rätt bra trots att de bara är 2 mm tjocka. Tyvärr har jag ingen bild på dem just nu men kan ta en bild i morgon. I och med att de var så tunna kunde jag använda plastnitarna som redan sitter där, och så kompletterade jag med en tunn skruv längst upp. Total kostnad; 199:- för en meter gummiduk (som räcker till nya ifall de skulle gå sönder).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Stänkskydd

Inlägg av bonath »

themax skrev:
toffa skrev:
Märkt att bakdörrarna blir blästrade. Någon som fixat stänkskydd fram på sin bil? Var skaffade man detta då och vad kostade det att få det påmonterat?
Jag köpte gummimatta på Biltema och klippte till diskreta stänkskydd. De har visat sig skydda rätt bra trots att de bara är 2 mm tjocka. Tyvärr har jag ingen bild på dem just nu men kan ta en bild i morgon. I och med att de var så tunna kunde jag använda plastnitarna som redan sitter där, och så kompletterade jag med en tunn skruv längst upp. Total kostnad; 199:- för en meter gummiduk (som räcker till nya ifall de skulle gå sönder).
Bild och artikelnummer, tack! Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1904
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stänkskydd

Inlägg av themax »

bonath skrev:
themax skrev:
toffa skrev:
Märkt att bakdörrarna blir blästrade. Någon som fixat stänkskydd fram på sin bil? Var skaffade man detta då och vad kostade det att få det påmonterat?
Jag köpte gummimatta på Biltema och klippte till diskreta stänkskydd. De har visat sig skydda rätt bra trots att de bara är 2 mm tjocka. Tyvärr har jag ingen bild på dem just nu men kan ta en bild i morgon. I och med att de var så tunna kunde jag använda plastnitarna som redan sitter där, och så kompletterade jag med en tunn skruv längst upp. Total kostnad; 199:- för en meter gummiduk (som räcker till nya ifall de skulle gå sönder).
Bild och artikelnummer, tack! Bild
Bild
Bild

Ja, det är en Model 3 som bryter sig in i X-tråden, men tillvägagångssättet är detsamma ;-)

Artikelnummer 60-243, 500x1000 mm.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Stänkskydd

Inlägg av bonath »

themax skrev:
bonath skrev:
themax skrev:
toffa skrev:
Märkt att bakdörrarna blir blästrade. Någon som fixat stänkskydd fram på sin bil? Var skaffade man detta då och vad kostade det att få det påmonterat?
Jag köpte gummimatta på Biltema och klippte till diskreta stänkskydd. De har visat sig skydda rätt bra trots att de bara är 2 mm tjocka. Tyvärr har jag ingen bild på dem just nu men kan ta en bild i morgon. I och med att de var så tunna kunde jag använda plastnitarna som redan sitter där, och så kompletterade jag med en tunn skruv längst upp. Total kostnad; 199:- för en meter gummiduk (som räcker till nya ifall de skulle gå sönder).
Bild och artikelnummer, tack! Bild
Bild
Bild

Ja, det är en Model 3 som bryter sig in i X-tråden, men tillvägagångssättet är detsamma ;-)

Artikelnummer 60-243, 500x1000 mm.
Tack!
Smart, den duken går att ha till annat också!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Stänkskydd

Inlägg av Laban »

Finns färdiga stänkskydd på biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000032290

Monterade på min 3:a
E04F6BA1-E70F-4D87-BD2D-E69C607F8C26.jpeg
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrikw
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 apr 2017 22:33
Ort: Stehag

Re: Stänkskydd

Inlägg av Henrikw »

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1232
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Stänkskydd

Inlägg av Hertsh »

Det där var ju allt annat än snyggt. Om det inte finns snyggare lösningar blir det till att istället sätta dit transparent folie där blästring sker.
MX LR (Raven) 2019
NinjaNiklas

Re: Stänkskydd

Inlägg av NinjaNiklas »

Laban och Themax, det där e ju galet smart. Dörrarna(jag kör även en hel sel grusväg) blir ju totalade mer eller mindre och inte bara längst nere på dem utan tom uppåt rutorna.

Jag är själv lite nojig när det kommer till att montera saker på bilar, mana vill ju inte förstöra något) men skulle gärna kopiera ert trix. Kan ni med en bild visa vars ni skruvade å andra fästpunkter?

Känns ju som om dessa bilar, även ms m3, skulle haft detta från start.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1904
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stänkskydd

Inlägg av themax »

NinjaNiklas skrev:
Laban och Themax, det där e ju galet smart. Dörrarna(jag kör även en hel sel grusväg) blir ju totalade mer eller mindre och inte bara längst nere på dem utan tom uppåt rutorna.

Jag är själv lite nojig när det kommer till att montera saker på bilar, mana vill ju inte förstöra något) men skulle gärna kopiera ert trix. Kan ni med en bild visa vars ni skruvade å andra fästpunkter?

Känns ju som om dessa bilar, även ms m3, skulle haft detta från start.
De jag klippte till är ju så tunna att hushållssaxen räckte, och jag använde de existerande plastnitarna till innerskärmen för att fästa. Sen satte jag en tunn, kort skruv genom innerskärmen där den gick upp. Det skulle säkert fungera med stark dubbelhäftande tejp också, men jag valde skruv.

Jag testade först att klippa till en mall i kartong för att testa och snygga till formen innan jag klippte gummimattan. Tyvärr slängde jag mallen annars hade jag kunnat ta ett foto av den också.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
NinjaNiklas

Re: Stänkskydd

Inlägg av NinjaNiklas »

Tack!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Stänkskydd

Inlägg av Laban »

Jag skruvade bara fast dem där jag tyckte det passade. Farmarskruv typ fast med torx skalle. Ganska korta skruvar.
205AAD47-FFA6-432C-9B23-E9F305DE8AEB.jpeg
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
NinjaNiklas

Re: Stänkskydd

Inlägg av NinjaNiklas »

Tack
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Stänkskydd

Inlägg av Alan Vega »

Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Stänkskydd

Inlägg av Alan Vega »

Laban skrev:
Finns färdiga stänkskydd på biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000032290

Monterade på min 3:a
E04F6BA1-E70F-4D87-BD2D-E69C607F8C26.jpeg
Härligt diskreta, men ger de verkligen fullgott skydd på hederligt svenskt semester-väglag?
Användarvisningsbild
Johanb
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 okt 2016 18:34
Ort: Uppsala

Re: Stänkskydd

Inlägg av Johanb »

Har haft en X i tre år, har ett skogsbruk och åker en del på grusvägar. Körde ”suspension high” på en nybruten skogsväg med gruskross i typ 50 km/h (dubbelkollat i teslalog...) Blästrade sönder båda sidorna, fick lacka om FWD och bakskärmarna. Satte dit hovas stänkskydd utan att ta hänsyn till räckvidd mm. Det är många på forumet som har olika erfarenheter och åsikter vad gäller stänkskydd på Xn. Mitt tips är att skaffa stänkskydd och köra lugnt på grusväg, framförallt om du är Colin McRae.
Finns ett par trådar om det här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=8613
| 2x Model 3 |
Skriv svar