Sida 1 av 1
Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Postat: 02 jun 2019 14:44
av Kaiser_Tesla
Körde precis på ett rådjur (don't worry, jägare tillkallade för att hitta det skadade stackars djuret).
Till min fråga. Bilen verkar ha klarat smällen väldigt bra med endast en liiiiiten bula i underkant dörr samt två popnitar som gått av vid frunkfästena. Det står ett felmeddelande, "aktiv motorhuv utlöst, stanna säkert!". Är det ett måste att ta sig till SC för detta? Vad jag kan se är det inga bekymmer i övrigt och nitarna är ju ganska enkelt fixade. Någon med liknande erfarenhet?
Re: Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Postat: 02 jun 2019 14:52
av lator
Olyckligt...
Träffade du rådjuret med fronten? Isåfall borde fotgängarskyddet ha löst ut och huven åkt upp i bakkant men det verkar inte som om detta har inträffat...
Du måste ha hamnat i något slags mellanläge... huven intakt men givaren bakom stötfångarplasten har skadats...???

Re: Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Postat: 02 jun 2019 15:01
av Kaiser_Tesla
Precis som du beskriver åkte huven upp i bakkant (vad jag kan se är det dock två popnitar som skjuvats av). Själva huven är intakt, förutom dessa två nitar då.
Re: Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Postat: 02 jun 2019 15:05
av Kaiser_Tesla
Är det det som de där två "pelarna" i silver gör? Trycker upp huven i bakkant, kraften gör så att popnitarna skjuvas av.
Re: Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Postat: 02 jun 2019 15:16
av NEO
Blir nog en tur till SC ja.
Re: Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Postat: 02 jun 2019 15:21
av lator
Kaiser_Tesla skrev:Är det det som de där två "pelarna" i silver gör? Trycker upp huven i bakkant, kraften gör så att popnitarna skjuvas av.
Jo, finns ett system där en "list" i fronten känner av ett tryck och då frigörs dessa gaskolvar som skjuter upp huven i bakkant och då går nitarna samtidigt. Egentligen inget problem men du får ju ett felmeddelande som du märkte och systemet behöver återställas. Frågan är ju såklart, vad kostar detta...? Självrisk? Ska Tesla åtgärda det så får man nog ta fram den stora plånboken är jag rädd...

Re: Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Postat: 02 jun 2019 15:22
av NEO
lator skrev:Kaiser_Tesla skrev:Är det det som de där två "pelarna" i silver gör? Trycker upp huven i bakkant, kraften gör så att popnitarna skjuvas av.
Jo, finns ett system där en "list" i fronten känner av ett tryck och då frigörs dessa gaskolvar som skjuter upp huven i bakkant och då går nitarna samtidigt. Egentligen inget problem men du får ju ett felmeddelande som du märkte och systemet behöver återställas. Frågan är ju såklart, vad kostar detta...? Självrisk? Ska Tesla åtgärda det så får man nog ta fram den stora plånboken är jag rädd...

Bra att ha försäkring med självriskreducering vid viltolycka.
Re: Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Postat: 02 jun 2019 15:46
av Kaiser_Tesla
Felmeddelandet är borta, men lite skavanker gör att det nog blir ett försäkringsärende ändå. Tack för ert engagemang

Re: Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Postat: 02 jun 2019 19:11
av Fader J
Har du infernalisk otur kan det ha blivit skador som inte syns, så SC är nog värt att ta sig till så snart som möjligt.
(Det värsta i dylik väg jag hört om var en SR-producent som berättade för mig om hur han klippt ett rådjur i Norduppland. Inte en skråma på bilen (Saab 9000, sent -90-tal som detta skedde). När han skulle köra vidare gick inte framdörrarna att stänga ordentligt - deformationszoner var intryckt knappt en millimeter. Hela bilen blev skrot.)