Sida 1 av 1
Utköp efter leasing i Sverige?
Postat: 01 maj 2019 20:51
av renes
Elon sa ju för inte så länge sen att man inte kan köpa ut en Model 3 som köpts på leasing. Menade han enbart leasing i US direkt från Tesla, eller gäller det också här för leasing via typ DNB?
Re: Utköp efter leasing i Sverige?
Postat: 01 maj 2019 20:53
av chpaulin
Nej det är ju finansiell leasing som kan liknas mer vid ett lån. Operationell leasing kan fungera som du beskriver.
Re: Utköp efter leasing i Sverige?
Postat: 01 maj 2019 20:54
av MrStarhouse
renes skrev:Elon sa ju för inte så länge sen att man inte kan köpa ut en Model 3 som köpts på leasing. Menade han enbart leasing i US direkt från Tesla, eller gäller det också här för leasing via typ DNB?
Det måste ju bara gälla vid leasing direkt från Tesla, för vid leasing från 3e part som DNB så är ju bilen redan friköpt från Tesla, det är DNB som äger den och kan göra vad dom vill med den.
Re: Utköp efter leasing i Sverige?
Postat: 01 maj 2019 20:54
av Verdi
renes skrev:Elon sa ju för inte så länge sen att man inte kan köpa ut en Model 3 som köpts på leasing. Menade han enbart leasing i US direkt från Tesla, eller gäller det också här för leasing via typ DNB?
Gäller antagligen privatleasing i USA. Vid företagsleasing via DNB så är det tvärtom den som leasar som står med restvärdesrisken. (om det inte är operationell leasing då förstås, vilket är mer att likna vid långtidshyra medan finansiell leasing är mer som ett billån)
Re: Utköp efter leasing i Sverige?
Postat: 01 maj 2019 20:57
av renes
MrStarhouse skrev:
Det måste ju bara gälla vid leasing direkt från Tesla, för vid leasing från 3e part som DNB så är ju bilen redan friköpt från Tesla, det är DNB som äger den och kan göra vad dom vill med den.
Det var det jag också trodde. Ville bara få bekräftat. Åtminstone är jag inte ensam om att tolka det så, tydligen.
Re: Utköp efter leasing i Sverige?
Postat: 01 maj 2019 20:59
av Smutt
Verdi skrev:renes skrev:Elon sa ju för inte så länge sen att man inte kan köpa ut en Model 3 som köpts på leasing. Menade han enbart leasing i US direkt från Tesla, eller gäller det också här för leasing via typ DNB?
Gäller antagligen privatleasing i USA. Vid företagsleasing via DNB så är det tvärtom den som leasar som står med restvärdesrisken. (om det inte är operationell leasing då förstås, vilket är mer att likna vid långtidshyra medan finansiell leasing är mer som ett billån)
Ett riktigt dåligt billån som jag aldrig skulle välja om det inte var för att staten sponsrar med att man får dra av halv moms
Re: Utköp efter leasing i Sverige?
Postat: 01 maj 2019 21:00
av Verdi
Smutt skrev:Verdi skrev:renes skrev:Elon sa ju för inte så länge sen att man inte kan köpa ut en Model 3 som köpts på leasing. Menade han enbart leasing i US direkt från Tesla, eller gäller det också här för leasing via typ DNB?
Gäller antagligen privatleasing i USA. Vid företagsleasing via DNB så är det tvärtom den som leasar som står med restvärdesrisken. (om det inte är operationell leasing då förstås, vilket är mer att likna vid långtidshyra medan finansiell leasing är mer som ett billån)
Ett riktigt dåligt billån som jag aldrig skulle välja om det inte var för att staten sponsrar med att man får dra av halv moms
Är inte riktigt med på vad det är som är dåligt. Men att man får betala med oskattade pengar gör inte heller ont.

Re: Utköp efter leasing i Sverige?
Postat: 01 maj 2019 21:01
av renes
Smutt skrev:
Ett riktigt dåligt billån som jag aldrig skulle välja om det inte var för att staten sponsrar med att man får dra av halv moms
På vilket sätt "riktigt dåligt"? De säger ju 1.95% ränta, tycker jag inte låter så illa.
Re: Utköp efter leasing i Sverige?
Postat: 01 maj 2019 21:14
av Hertsh
MrStarhouse skrev:renes skrev:Elon sa ju för inte så länge sen att man inte kan köpa ut en Model 3 som köpts på leasing. Menade han enbart leasing i US direkt från Tesla, eller gäller det också här för leasing via typ DNB?
Det måste ju bara gälla vid leasing direkt från Tesla, för vid leasing från 3e part som DNB så är ju bilen redan friköpt från Tesla, det är DNB som äger den och kan göra vad dom vill med den.
Om en privatperson (vet ej företag) köper en Tesla med "leasing" via DNB med restvärdesgaranti, så är privatpersonen ägare av bilen, DNB kreditgivare och Tesla den som står risken av restvärdet.
Köparen av bilen kan antingen bara lämna tillbaka bilen som säkerhet vid leasingperiodens slut eller köpa loss den för restvärdet.