Sida 1 av 2

CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 09:16
av rosjon
Blev förvånad över att så många S och X ägare valde att ockupera ombyggda CCS-laddare. När jag var på väg hem så var alla CCS upptagna ( en hade ett plastöverdrag så trasig antar jag) i Ödeshög, hälften av platserna av X och S, tog sista platsen som var ledig. Fanns säkert 10 ej ombyggda laddare lediga.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 09:21
av Henrik Torphammar
Som elbilist måste man sluta att bli förvånad, annars så hinner man inte med att göra någonting annat än att just vara förvånad 24/7

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 09:25
av FutureTesla
Åkte också hem från Gbg igår och laddade i Ödeshög och det du säger stämmer, fanns flera S/X som använde nya laddare, men jag tror det kanske berodde på att resten va upptagna. Själv använde jag den "vanliga" laddaren för min model S då jag har hört att laddhastigheten blir långsamt med CCS laddarna för model S :D

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 09:27
av Zoidberg
Jag ”råkade” parkera vid CCS SuC Ödeshög igår.
Det var inget jag tänkte på. Jag var bara noggrann med att ställa mig ”varannan” så alla får max effekt.

Nu var det inte på långa vägar fullt när jag kom. Men när jag åkte så var det 50% beläggning.
Jag noterade att de äldsta platserna hade CCS. Bara några av de nya som var enbart typ2, utan CCS.

Just CCS har aldrig varigt något jag behövt tänka på i 5 år med Tesla. Och som vanemänniska parkerade jag på de gamla platserna i Ödeshög...

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 09:42
av Daniel
"Varannan"-regeln känns djupt rotad hos majoriteten av Teslaägarna, tack och lov. Nu ska detta balanseras mot CCS-kontaktstillgängligheten också.
Kan komma att bli en del intressanta situationer framöver!

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 09:52
av kallekula
Det man nog får inse är att det är en liten, liten klick av Tesla-ägare som läser här. De flesta har ingen större aning om CCS osv.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 09:56
av Zoidberg
om alla stolpar byggs om till CCS så är problemet löst.
Undrar om det är Teslas avsikt att göra samtliga stolpar CCSkompatibla?

Man får nog göra svåra avvägningar i vissa situationer.

Jagmenar... ponera att jag kommer till Ödeshög med min S.
50% av typ2 stolparna är upptagna, men det finns ett helt ledigt ”CCS-par”.
Får jag välja det ledig paret då.
Var är god sed att göra?
1. Acceptera låg laddhastighet till sig själv eller
2. potentiellt sno max laddhastighet från en trea?

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 10:16
av rosjon
Det fanns icke-CCS par lediga igår men inga CCS lediga. På vissa laddare har jag sett att det står Model 3 prioritet, men inte på Ödeshög igår. Konverterar de alla så småningom så är det ju inget problem, men igår så snodde jag laddkapacitet från en Model X som stod på mitt laddpar. Kan ju han tyckt vara märkligt då det fanns massor med laddpar lediga som var mer enkelt tillgängliga än att tränga sig in längst in.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 10:19
av Wahll
Samma i Falkenberg. Har påpekat detta för dem jag mött. Men stämmningen blir ju lite trött och det vill man ju inte ha i Tesla familjen.

Falkenberg saknar all form av skyltning för prioritet till Model 3. Vilken kanske var skälet att en av dem jag pratade med inte greppat konceptet då han hade hyrt/lånat bilen.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 10:32
av larsw
Ska villigt erkänna att jag i helgen laddat vid CCS i både Falkenberg och Laholm/Mellbystrand. Tänkte faktiskt inte på det, utan fokuserade på att välja dubbelledig plats.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 10:42
av Jo-el
Premiärladdade min trea för första gången i Falkenberg på skärtorsdagen. Jag var vilsen, parkerade vid fel laddare och då kom en trevlig gentleman med en vit model x fram till mig och sa att han skall flytta sin bil så att jag kommer åt CCS-laddaren som han stod vid. Så himla fint bemötande av en annan i gemenskapen. Vi snackade sedan i 10-15 minuter om laddning, långresor mm. Mycket trevligt!

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 10:50
av frippan
En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 11:21
av jonas
Det är ju viktigt att man ökar på laddeffekten också. Man skall ju inte behöva ladda varannan bara för att få hög Laddström.
Nu för tiden.är det ju så hög kapacitet på batterierna att den prioriterade bilen ofta laddar med full effekt länge, 10-20min

Tidiga modell S kunde ju bara ladda med full fart några minuter. Och då var det ju inget problem i realiteten.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 11:53
av Jeppe_E
larsw skrev:
Ska villigt erkänna att jag i helgen laddat vid CCS i både Falkenberg och Laholm/Mellbystrand. Tänkte faktiskt inte på det, utan fokuserade på att välja dubbelledig plats.
Var det du som stod i Mellbystrand i går kväll?

Stod en trea och en MS på de nya (CCS) stationerna längst ut mot E6:an. Helt tomt på de gamla laddarna längre in. Således gjorde det inte så mycket :)

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 13:53
av fth
Detta är ett övergående problem, alla platser skall ha två kontakter inom hyfsat snar framtid.

Vi som vet skillnaden ska förstås undvika att blocka CCS-kontakter i onödan, men jag kommer nog fortfarande prioritera att ställa mig vid outnyttjat laddpar före att lämna en CCS-kontakt öppen "utifallatt". Man får väl helt enkelt vara beredd på att flytta sig om en Model 3 rullar in.

/fth

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 16:43
av bjelkeman
frippan skrev:
En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.
Man undrar varför inte InfraCity. Gillar inte Max det man har där? Ätit mycket mer på Max de senaste två åren.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 16:47
av Remuz
bjelkeman skrev:
frippan skrev:
En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.
Man undrar varför inte InfraCity. Gillar inte Max det man har där? Ätit mycket mer på Max de senaste två åren.
Alla Model 3 taxi kommer stå där och campa då...

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 16:49
av frippan
bjelkeman skrev:
frippan skrev:
En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.
Man undrar varför inte InfraCity. Gillar inte Max det man har där? Ätit mycket mer på Max de senaste två åren.
Svaret jag fick var att det fanns så mycket ccs laddare i Stockholm.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 22:39
av Jjonas
Zoidberg skrev:
om alla stolpar byggs om till CCS så är problemet löst.
Undrar om det är Teslas avsikt att göra samtliga stolpar CCSkompatibla?
Så lär det bli. Nästa facelift på X och S lär ha CCS i Europa.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 23:06
av Tellus
Lugnt vid Ödeshög när jag ladda där idag, en X som ladda på ccs stall

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 23:09
av dstr
rosjon skrev:
Blev förvånad över att så många S och X ägare valde att ockupera ombyggda CCS-laddare. När jag var på väg hem så var alla CCS upptagna ( en hade ett plastöverdrag så trasig antar jag) i Ödeshög, hälften av platserna av X och S, tog sista platsen som var ledig. Fanns säkert 10 ej ombyggda laddare lediga.
I ödeshög så är det 4 laddare som inte är ombyggda och 6A var trasig...

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 24 apr 2019 06:10
av larsw
Jeppe_E skrev:
larsw skrev:
Ska villigt erkänna att jag i helgen laddat vid CCS i både Falkenberg och Laholm/Mellbystrand. Tänkte faktiskt inte på det, utan fokuserade på att välja dubbelledig plats.
Var det du som stod i Mellbystrand i går kväll?

Stod en trea och en MS på de nya (CCS) stationerna längst ut mot E6:an. Helt tomt på de gamla laddarna längre in. Således gjorde det inte så mycket :)
Nix, stod därvid lunch.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 24 apr 2019 07:34
av Svenssons
Har märkt att det just är "mina" stolpar som är uppgraderade på laddplatserna som jag brukar ladda på. Detta har gjort att jag först ställt mig vid stolpen för att sedan upptäcka att den är konverterad och det finns flertalet stolpar utan CCS. Har då flyttat mig men förhoppningsvis så är problemet är övergående rätt snabbt.

Upptäckte igår en Modell S som på en annars tomt Sillekrog/Tystaberg hade tagit en av släpvagnsplatserna, Dvs plats där man kan ladda Model X med släp utan att behöva koppla loss släpet. Dessa platser bör undvikas när det finns flera andra helt lediga och det är tyvärr inget.problem som försvinner snart.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 24 apr 2019 08:13
av rosjon
dstr skrev:
rosjon skrev:
Blev förvånad över att så många S och X ägare valde att ockupera ombyggda CCS-laddare. När jag var på väg hem så var alla CCS upptagna ( en hade ett plastöverdrag så trasig antar jag) i Ödeshög, hälften av platserna av X och S, tog sista platsen som var ledig. Fanns säkert 10 ej ombyggda laddare lediga.
I ödeshög så är det 4 laddare som inte är ombyggda och 6A var trasig...
4 laddare ombyggda varav 6A var trasig. dvs 7 platser tillgängliga. Fanns gott om icke ombyggda lediga.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 24 apr 2019 08:15
av OfarligTesla
Kan väl säga att jag optimerar först för laddhastighet, sen för att ladda på icke konverterat.