Sida 1 av 1

Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 10:08
av perre
Vid Vilken hastighet tycker ni att man känner starkaste effekten av att stampa plattan i mattan?
Jag lutar åt 30-40. Men kanske lite mer.
Mao hur gör ni för att en förstagångspassagerare ska uppleva accet så överaskande som möjligt?
Tillägger att jag brukar förvarna de flesta över 30 :D

Har själv en LR AWD

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 10:13
av Hyted
Det beror ju helt på vilken modell du tänker på?

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 10:16
av ochso
Hyted skrev:
Det beror ju helt på vilken modell du tänker på?
Med tanke på att tråden skapats i forumsdelen för model 3 så gissar jag att det är den modellen som avses.

Edit: Eh, förlåt, lite trött så här på morgonkvisten. Inser frågans relevans nu, sorry!

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 10:18
av perre
Hyted skrev:
Det beror ju helt på vilken modell du tänker på?
Konstigt. Hade lagt in det i mitt första inlägg men det försvann. Har redigerst nu.

I övrigt är det din modell jag tänker på. Kan ju vara kul att se vad olika personer har för upplevelse med just sin modell

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 11:23
av bolleboll
Jag tycker det blir bäst att rulla ut ur rondell i ca 20 och sedan få till en bra timing. Nu har jag LR modellen så det kanske är skillnad?

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 12:24
av Max3
Viktigt också att batteriet är varmt!

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 12:26
av Syncronauten
Ligger man på lite motorbroms när man klipper till så blir skillnaden i acceleration kraftigare :) men det lär också slita hårdare på bilen.

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 13:25
av taliz
LR AWD är väl lite strypt i lägre hastigheter för att inte konkurrera för mkt med Performance.

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 14:43
av jeppe_sthlm
Nu har jag inte testat Model 3 mer än vid en provkörning. Däremot har jag kört min egen S P85 mycket och hade en låne-P85D häromveckan.

Klart största skillnaden med P85D var från helt stillastående. Dag och natt. Väl på rull i ca 20-30 km/h var inte skillnaden lika markant i magen. Säkerligen snabbare om man hade mätt dock. Tycker nog att min bil känns mest ungefär som beskrivs ovan - lagom fart ur en rondell och plattan i mattan. Kanske är motsvarande för Model 3 som är non-performance?

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 16:29
av Teslaspolingen
Från stillastående enligt min erfarenhet. Med varmt fulladdat batteri. M3 LR AWD.

Åkte från Sthlm till Uppsala häromsistens och laddade till 90% på SuC:en medan vi käkade lunch (bra lunchhak). Efter det in mot Uppsala, torrt och typ 15 grader varmt. Ingen trafik, så stannade till på en raka med fin knaggelasfalt.

Herrejösses! På gränsen till obehagligt. På riktigt, mådde skapligt illa med massa mat i magen efter den accelerationen. :o

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 17:13
av Sofie
Utan att ha några belägg för detta, så tycker jag att accelerationen blir ännu bättre med 100% batteri.

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 20 apr 2019 17:15
av jeppe_sthlm
Jo - det är skillnad på ett fullt och varmt batteri jämfört med låg SoC och kallt batteri.

Ska man då ut max prestanda ut Insane/Ludicrous mode behöver batterierna förvärmas. Kan ta upp till en timme.

Efter laddning bör det vara hyggligt varmt

Re: Bästa trycket i accelerationen

Postat: 21 apr 2019 09:07
av Gustafsson
Accelerationen är alltid imponerande på en ICE åkare. Att vi ägare känner skillnad på kallt å varmt batteri är lite överkurs...
Impfaktorn finns där alltid .