Arlanda

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Arlanda

Inlägg av MrStarhouse »

Kanske inte helt rätt plats i forumet, men det gäller 3, och det är mest aktivitet här, så jag testar.

Om man ska bort ett par veckor och flyger ut från Arlnda. Finns det då någonstans jag kan parkera min M3 inkopplad på laddning medan jag är borta?
Om det gör det så misstänker jag att det är extremt dyrt så. Eller?
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Arlanda

Inlägg av Epicure »

Billigaste parkeringsplatsen med elbilsladdning på Arlanda är väl P1 Långtid (Typ 2-uttag) eller P2 Beta Långtid (Schuko-uttag). Väldigt smidigt. Kostar inget för laddning. Kostar endast för parkering. Lycka till!
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Arlanda

Inlägg av Lembritt »

Jag brukar parkera på P2 Beta, finns massor med schuko uttag.
Kostar 599kr/vecka enligt hemsidan.

https://www.swedavia.se/arlanda/parkering/
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Philiph
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 mar 2019 13:56

Re: Arlanda

Inlägg av Philiph »

Danskarna har inte riktigt förstått det här med elbilar. På Kastrup (Köpenhamns flygplats) finns bara 6 stycken platser för elbil och det kostar 1 800 DKK/vecka.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Arlanda

Inlägg av Bod »

Lembritt skrev:
Jag brukar parkera på P2 Beta, finns massor med schuko uttag.
Kostar 599kr/vecka enligt hemsidan.

https://www.swedavia.se/arlanda/parkering/
Vill du ha lite snabbar laddning kan du parkera på P1. Storta antal laddare och drygt 500 i veckan om du förbokar,
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 741
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Arlanda

Inlägg av bat »

Philiph skrev:
Danskarna har inte riktigt förstått det här med elbilar. På Kastrup (Köpenhamns flygplats) finns bara 6 stycken platser för elbil och det kostar 1 800 DKK/vecka.
Det löser de redan till 2030... ;-)

https://www.cph.dk/en/about-cph/press/n ... -this-year

"This will be realised partly by CPH’s continued investment in solar panel systems and support of green conversion of land transport by improving the charging infrastructure for electric vehicles both within and outside the airport area."

... jag har dock för mig att det finns 3e parts bolag som hämtar bilen på CPH och kör den till extern parkeringsyta med laddplats. Hittade ingen info nu dock.
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Arlanda

Inlägg av Skee »

Låna ut den till mig i Knivsta ;) Jag hämtar laddar, tvättar och lämnar Gratis. ;)
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Arlanda

Inlägg av MrStarhouse »

Tack för alla svar, underbart :) :)
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Arlanda

Inlägg av default »

Var finns schuko-uttagen på Beta? Minns inte att jag sett några där
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10408
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Arlanda

Inlägg av Legato »

default skrev:
Var finns schuko-uttagen på Beta? Minns inte att jag sett några där
Det finns typ 200 stycken ;) En av Sveriges största laddplatser faktiskt.

Kommer inte ihåg vad hållplatserna heter, men är väl typ i mitten om jag minns rätt. Det är skyltat till laddplatserna, så kollar du efter dem så kommer du hitta dem.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Arlanda

Inlägg av GreenMachine »

På ARN finns det gott om 3,7kW uttag i garagen samt 230 på långtidsparkeringarna så om man ska ut och resa så funkar det rätt bra på ARN.

Vad dom däremot helt missat på ARN är ju någon typ av snabbare laddning för alla miljoner bilar som åker till ARN av olika skäl, men som inte ska ut och resa.

Vattenfall har visserligen en 50kW men den är ju placerad så att om man får kronisk Lappsjuka efter en kvart, och 50 kW är ju dessutom en helt värdelös effekt eftersom den är för långsam för att man ska kunna sitta kvar utan att riskera att åka på någon typ av mer allvarlig bokstavs-diagnos, men å andra sidan alldeles för hög för att man ska kunna låta bilen stå någon längre tid.

Var på ARN idag och nu har dom ju dessutom tagit bort laddstolparna vid ankomst-parkeringen?? som är den platsen där det om något borde finnas underlag för ett gäng >150 kW laddare för alla som ska hämta folk från flyget.

Men om man ska ut och resa och som jag inte har så värst långt att åka dit så är det ju jättebra, men att ladda ”fullt” tar ju en vecka med 4kW så det är ju knappast ett jättebra alternativ för den som har långt att åka men räcker ju till närmaste SUC ändå och man vara borta en vecka eller så funkar ju uttagen på långtids också hur bra som helst men som sagt, om du inte själv ska ut och resa så suger Arlanda när det kommer till elbilar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14584
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Arlanda

Inlägg av taliz »

Var det inte några uttag som inte går att återstarta remote när laddnivån nåtts?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Arlanda

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
Var det inte några uttag som inte går att återstarta remote när laddnivån nåtts?
Det känner jag inte till, men borde ju såklart vara bra att veta om så är fallet. Någon?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Arlanda

Inlägg av Walker »

Vill bara dubbelkolla:
P2 Beta. Schuko? Helt säkert, så jag kan lämna typ2 hemma??
Inga killgissningar, tack. Bara info från någon som är 100% säker.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Arlanda

Inlägg av Mickep »

Finns suC för taxibilarna kvar på arlanda?
(var ju något debakel med att de förlorade fri laddning ifall de använde den, och dörför satti taxi bilarna långfingret i luften och fortsatte att ladda någon annanstans) Så jag vet inte vad som blev av den om den fortfarande är aktiv.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Arlanda

Inlägg av Bod »

Jag åkte med en Teslataxi häromveckan. Enligt föraren fanns de kvar och han använde den.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Arlanda

Inlägg av M3apan »

Walker skrev:
Vill bara dubbelkolla:
P2 Beta. Schuko? Helt säkert, så jag kan lämna typ2 hemma??
Inga killgissningar, tack. Bara info från någon som är 100% säker.
Helt säkert. Parkerade där över helgen. Fanns massor med lediga. Laddarna finns i höjd med busshållplats l.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Arlanda

Inlägg av Walker »

Info om P2 Beta: ja, det är schuko så det räcker med UMC’n. Strömmen är på hela tiden bilen är inkopplad och slås inte av när laddningen är klar. Det gör att man kan ha vaktläget på och kolla hur bilen mår utan att vara orolig för att stå med tomt batteri när man kommer hem.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10408
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Arlanda

Inlägg av Legato »

Bod skrev:
Jag åkte med en Teslataxi häromveckan. Enligt föraren fanns de kvar och han använde den.
Den finns kvar och numera är det tydligen ofta kö. Antalet Teslataxi i Sthlm har växt kraftigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9348
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Arlanda

Inlägg av bylund »

Ja, man ser ju en del Model 3, och även en och annan Model S med bokstav som sista tecken i registreringsnumret, som taxi numera. De laddar ju ändå inte gratis i Upplands Väsby, så Arlanda borde ju vara högintressant för dessa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
boaormen
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 maj 2019 22:14

Re: Arlanda

Inlägg av boaormen »

MrStarhouse skrev:
Kanske inte helt rätt plats i forumet, men det gäller 3, och det är mest aktivitet här, så jag testar.

Om man ska bort ett par veckor och flyger ut från Arlnda. Finns det då någonstans jag kan parkera min M3 inkopplad på laddning medan jag är borta?
Om det gör det så misstänker jag att det är extremt dyrt så. Eller?
Varför ens koppla in den? Tappar väl bara 1-2 km per dag om den står stilla, så se till att du har lite juice kvar i batteriet när du parkerar så kan du vara borta väldigt länge.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Arlanda

Inlägg av Walker »

Felpostat
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Arlanda

Inlägg av Walker »

boaormen skrev:
MrStarhouse skrev:
Kanske inte helt rätt plats i forumet, men det gäller 3, och det är mest aktivitet här, så jag testar.

Om man ska bort ett par veckor och flyger ut från Arlnda. Finns det då någonstans jag kan parkera min M3 inkopplad på laddning medan jag är borta?
Om det gör det så misstänker jag att det är extremt dyrt så. Eller?
Varför ens koppla in den? Tappar väl bara 1-2 km per dag om den står stilla, så se till att du har lite juice kvar i batteriet när du parkerar så kan du vara borta väldigt länge.
Precis hemkommen. Stått 2 v inkopplad på ARN. P2 Beta. Kostar typ 900.- (som för alla bilar) elen gratis.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Arlanda

Inlägg av pejvic »

Vad skall man med snabbare laddning till än Shuko? Det blir ju fullt på 20 timmar. Isåfall måste man ju flyga iväg bara någon timme sen ett möte och snabbt plan tillbaka. Det finns väl bara nackdelar med snabbare laddning.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Arlanda

Inlägg av Snubblaren »

Vad är säkringen satt på? Jobbigt om den skulle slå av eller återställer den automatiskt efter en tid?
Skriv svar