Byte av fil autopilot
Postat: 08 apr 2019 18:22
Är det någon som fått detta att funka? Sätter på blinkers men inget händer. Drar ratten lite åt rätt håll men då släpper AP direkt.
Vad har du för bil, FW-version och vilken AP har du köpt?Ludwig skrev:Är det någon som fått detta att funka? Sätter på blinkers men inget händer. Drar ratten lite åt rätt håll men då släpper AP direkt.
Detta verkar stämma och jag köpte bilen 1 mars =( jajakenny skrev:Som nämnts ovan är det inte säkert funktionen finns, beroende på när du köpt AP. Tror funktionen försvann 28e feb enligt mina efterforskningar, så har du köpt efter det så finns den inte i AP-paketet utan bara i FSD-paketet.
Du håller nere blinkersen hela tiden eller bara slår på blinkers?Ludwig skrev:Är det någon som fått detta att funka? Sätter på blinkers men inget händer. Drar ratten lite åt rätt håll men då släpper AP direkt.
Jag har använt filbyte utan att behöva röra ratten, möjligen beror det på att det är konstant tryck.fred099 skrev:I Europa måste man ännu sålänge ge ratten en nudge för att filbytet ska initieras. Spelar ingen roll åt vilket håll. Elon tweetade om det.
Håller med behöver inte vrida till på ratten för att den ska byta fil, behöver inte ens hålla i ratten så länge jag gjort det innan.Sascha skrev:Jag har använt filbyte utan att behöva röra ratten, möjligen beror det på att det är konstant tryck.fred099 skrev:I Europa måste man ännu sålänge ge ratten en nudge för att filbytet ska initieras. Spelar ingen roll åt vilket håll. Elon tweetade om det.
Det jag blir lite less på är att den är alldeles för överförsiktigt, skulle den upptäcka en bil som kommer snabbare bakifrån på 1 km avstånd (ja jag överdriver) så avbryter den, likaså om man börjar alldeles för snabbt efter att ha kört om en annan bil. Frustrerande även för bakomvarande som tror att man ska byta fil men inte gör det...
Jag upplevde en förbättring när jag justerade ”avstånd till framförvarande bil” från 7 -> 2. Det påverkade även filbyte till höger.MrStarhouse skrev:Håller också med om försiktigheten. Om man har kört om en bil på motorvägen så är högerlinjen på skärmen röd (spärrad) alldeles för länge. Men det kanske löses med Mad Max mode i NOA.
Ahh, Intressant, ska testasmaglo skrev:Jag upplevde en förbättring när jag justerade ”avstånd till framförvarande bil” från 7 -> 2. Det påverkade även filbyte till höger.MrStarhouse skrev:Håller också med om försiktigheten. Om man har kört om en bil på motorvägen så är högerlinjen på skärmen röd (spärrad) alldeles för länge. Men det kanske löses med Mad Max mode i NOA.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.thedude skrev:Det känns inte så tryggt att köra på 2 och jag brukar ofta ha 7 men 4-5 som minst, speciellt med tanke på hur andra kör ibland. I trafiken så utgår jag alltid ifrån att ingen annan kan köra bil och därför måste jag vara extra försiktig (till en viss del) och kör man dagligen, både i stan och motorväg så vet ni vad jag pratar om. Hellre försiktig filbyte och kanske en förvirrad bakomliggande bil än MAD MAX och ta risker.
Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg?perre skrev:Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.
Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?bylund skrev:Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg?perre skrev:Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.![]()
Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.perre skrev:Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?bylund skrev:Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg?perre skrev:Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.![]()
Jag skulle knappast definiera den som motorväg när jag kör på den i rusningstrafik. Då går det mellan 0 och 40. Alltså alldeles utmärkt att använda avståndsinställningen 1-2. Faktiskt min trevligaste del av körningen till jobbet nu för tiden. Råddigt att ta sig upp, sen när jag väl är uppe lägger jag mig i den fil jag ska ligga i tills avfarten, lägger i autopilot, slappnar av och njuter.bylund skrev:Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.perre skrev:Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?bylund skrev:Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg?perre skrev:Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.![]()
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.bylund skrev:Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.perre skrev:Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?bylund skrev:Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg?perre skrev:Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.![]()
Ser verkligen fram emot detta. Känns som det klart största steget som skett med APn sen jag köpte min första Tesla 2016.Jeppe_E skrev:Wow... Sjukt bra, när nu detta kommer till EU någon gång i framtiden.
Nej, motorväg är en väg som saknar mötande trafik och har planskilda korsningar. Har inget med hastigheten i sig att göra. Till skillnad då mot motortrafikled som har plankorsningar. Du kan ju ha 100km/h på motortrafikled också.Legato skrev:Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.bylund skrev:Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.perre skrev:Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?bylund skrev:Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg?perre skrev:Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.![]()
Där fick du snarare lära dig något gammalt, som du förhoppningsvis fick lära dig när du tog körkort, men sen glömt bortLegato skrev:Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.